ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Resident Evil 4 Wallpaper
اخبار و مقالات

۹ بازی ویدیویی برتر که حرفه‌ای‌ها را مجازات می‌کنند

تسلط کامل بر یک بازی ویدیویی، احتمالا یکی از رضایت‌بخش‌ترین چیزهایی باشد که یک گیمر می‌تواند در طول تجربه‌اش کسب کند. از آنجایی که این تسلط و چیرگی کامل بر تک‌تک مکانیزم و مهارت‌های بازی ...

هدایت واحدی
نوشته شده توسط هدایت واحدی | ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

تسلط کامل بر یک بازی ویدیویی، احتمالا یکی از رضایت‌بخش‌ترین چیزهایی باشد که یک گیمر می‌تواند در طول تجربه‌اش کسب کند. از آنجایی که این تسلط و چیرگی کامل بر تک‌تک مکانیزم و مهارت‌های بازی کار هر کسی نیست و چالش‌های خاص خود را دارد، گیمرهای حرفه‌ای همیشه اشتیاق خاصی برای این کار دارند.

از طرف دیگر اما برخی از بازی‌سازان و توسعه‌دهنده‌ها نیز هوش خود را در این مورد به کار گرفته و بازیکنانی که بیش از اندازه در بازی حرفه‌ای می‌شوند را تنبیه می‌کنند. این مورد می‌تواند در قالب یک گزینه اختیاری یا حتی یک مکانیزم مخفی در بازی قرار گرفته باشد. در ادامه به مرور فهرست ۹ بازی ویدیویی که حرفه‌ای‌ها را مجازات می‌کنند، می‌پردازیم.

Ghosts 'n Goblins


پلتفرمآرکید، کمودور ۶۴، پی‌سی، گیم بوی کالر، کمودور آمیگا، اندروید، آی‌اواس
تاریخ عرضه۷ جولای ۱۹۸۵ (۱۶ تیر ۱۳۶۴)
سازندهکپکام
ژانرشوتر، پلتفرمر

این بازی پلتفرمر کلاسیک کمپانی کپکام (Capcom) یکی از آن آثاری است که به‌خاطر چالش‌های بسیارش شناخته می‌شود. از آنجایی که شخصیت اصلی بازی تنها می‌تواند دو ضربه را تحمل کند و دشمنانی که مقابل‌تان قرار می‌گیرند بی‌رحم هستند و مراحل مختلف بازی با چاله‌ها و تله‌های متعددی پر شده‌اند، به پایان رساندن Ghosts 'n Goblins بسیار سخت و حرفه‌ای شدن در آن تقریبا غیرممکن است.

با این توصیفات شاید فکر کنید، کپکام برای بازیکنانی که بتوانند تسلط کافی بر بازی پیدا کنند پاداش ارزنده‌ای در نظر گرفته اما نه! گیمرهایی که به صورت حرفه‌ای این بازی را به انتها می‌رسانند و مهارت کافی در آن کسب می‌کنند، مجبور می‌شوند کل مسیر بازی را دوبار پشت سر هم تجربه کنند. در حالی که بسیاری از طرفداران فکر می‌کنند این مورد ناامیدکننده است و تلاش خود برای حرفه‌ای شدن در بازی را کنار می‌گذارند اما همچنان بسیاری از آن‌ها هم هستند که با هر سختی‌ای هم که شده این چالش را پشت سر می‌گذارند.

Gradius III


پلتفرمآرکید، SNES، پلی استیشن ۴، پی‌اس‌پی، Wii
تاریخ عرضه۲۳ آگوست ۱۹۹۱ (۱ شهریور ۱۳۷۰)
سازندهکونامی
ژانرشوتر

Options یا Multiples در بازی Gradius 3 از مهم‌ترین ابزارهای بازی هستند. آپشنز یک‌سری سفینه‌های کوچک‌تری هستند که در کنار بازیکن پرواز می‌کنند و هر حمله‌ای را که او انجام می‌دهد، تقلید می‌کنند.

کونامی اما دشمنی به نام آپشن هانتر (Option Hunter) را هم در این بازی قرار داده که آپشن‌های بازیکنان را می‌دزدد و با این کار آن‌ها را به شدت تضعیف می‌کند. این نوع دشمنان تنها در درجات سختی بالای بازی و زمانی که گیمر عملکرد خوبی از خود نشان دهد، ظاهر می‌شوند. جالب است بدانید برخی از بازیکنان باتجربه Gradius 3 عمدا کاری می‌کنند سفینه‌های‌شان سقوط کنند تا از ظاهر شدن آپشن هانتر جلوگیری کنند.

Super Street Fighter 2 Turbo


پلتفرم3DO، آرکید، دریم‌کست، گیم بوی ادونس، پی‌سی، پلی استیشن ۱، سگا ساترن
تاریخ عرضه۲۳ فوریه ۱۹۹۴ (۴ اسفند ۱۳۷۲)
سازندهکپکام
ژانرفایتینگ (مبارزه‌ای)

دیگر همه می‌دانیم، حرفه‌ای شدن در بازی‌های فایتینگ اصلا کار آسانی نیست و می‌تواند به اندازه تسلط بر یک ورزش واقعی، سخت و گاها پیچیده باشد. اتفاقا به همین دلیل هم هست که برخی از بهترین عناوین سبک مبارزه‌ای، محتوایی را پشت سخت‌ترین چالش‌های خود پنهان می‌کنند و سوپر استریت فایتر ۲ توربو هم از این قاعده مستثنی نیست.

اگر گیمر در این بازی بتواند با امتیازی بالا آرکید مود (Arcade Mode) را پشت سر بگذارد و یا در کمتر از ۲۵ دقیقه آن را به انتها برساند، حریف نهایی او که شخصیتی به نام M. Bison است با کاراکتر جدیدی به نام Akuma جایگزین می‌شود. نبرد با آکوما رسما یکی از چالش‌برانگیزترین نبردها در کل مجموعه به شمار می‌رود و حتی با اینکه بازیکنان می‌توانند پس از شکست آکوما، قفل آن را باز کنند و آن را در میان شخصیت‌های قابل بازی بیابند، همچنان نبرد سخت و نفس‌گیر با این شخصیت به خودی خود یک مجازات است.

Super Smash Bros Ultimate


پلتفرمنینتدو سوییچ
تاریخ عرضه۷ دسامبر ۲۰۱۸ (۱۶ آذر ۱۳۹۷)
سازندهبندای نامکو انترتینمنت
ژانرفایتینگ (مبارزه‌ای)

این مورد مخصوص افرادی است که مشتاقانه به دنبال مجازاتی هستند که مهارت‌های‌شان را آزمایش و توانایی آن‌ها را به‌طور بالقوه افزایش دهد. در بازی سوپر اسمش بروز آلتیمت یک گزینه اختیاری برای حالت چندنفره به نام Underdog Boost وجود دارد که باعث می‌شود قدرت ضربه و آسیب‌رسانی گیمرهایی که در هر مچ عقب افتاده‌اند، بیشتر شود.

اگر فکر می‌کنید در این بازی حرفه‌ای هستید، می‌توانید با فعال کردن این گزینه برای بهتر بازی کردن از سوی دیگر بازیکنان مجازات شوید. این گزینه همچنین می‌تواند برای بازی کردن در برابر بازیکنان بی‌تجربه مثل خواهر یا برادر کوچک‌تر‌تان عالی باشد و کاری کند که تجربه بازی با آن‌ها دیگر آسان و حوصله‌سربر نباشد.

Apex Legends


ایپکس لجندز
پلتفرمپلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سریز اس، ایکس باکس سریز ایکس، نینتندو سوییچ، پی‌سی، آی‌اواس، اندروید
تاریخ عرضه۴ فوریه ۲۰۱۹ (۱۵ بهمن ۱۳۹۷)
سازندهریسپاون انترتینمنت
ژانربتل رویال، شوتر اول شخص

مچ‌میکینگِ (Matchmaking) بر پایه‌ی مهارت در بازی‌های شوتر اول شخصِ چندنفره، چیزی است که بیشتر عناوین این سبک را تحت تاثیر قرار داده، اما ایپکس لجندز یکی از آن آثاری است که با سخت‌گیری در این مورد حسابی لرزه به تن بازیکنانش انداخته است.

حرفه‌ای شدن در این بازی نیازمند زمان و صبر بسیاری است و بنابراین هم‌بازی‌شدن با گیمرهایی که آن‌قدر خوب نیستند می‌تواند ناامیدکننده باشد و عملکرد کل تیم در طول مچ را تحت تاثیر قرار دهد. البته که ریسپاون انترتینمنت اخیرا نحوه‌ی تعریف سطح مهارت هر تیم را تغییر داده اما این مکانیک همچنان بین بازیکنان Apex Legends به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

Banjo-Tooie


پلتفرمنینتندو ۶۴، ایکس باکس ۳۶۰
تاریخ عرضه۲۰ نوامبر ۲۰۰۰ (۳۰ آبان ۱۳۷۹)
سازندهریر (Rare)
ژانراکشن ادونچر، پلتفرمر

تا به اینجای فهرست، مجازات‌ها معمولا بر پیشرفت بازیکن در بازی تاثیر می‌گذاشتند اما این مورد تفاوتی اساسی با باقی بازی‌های لیست دارد. در بازی پلتفرمر Banjo-Tooie یک مینی‌گیم وجود دارد که بازیکن در آن باید در یک مسابقه ماشینی Canary Mary را شکست دهد.

مشکل اینجاست که برای شکست دادن مری، بازیکن باید یکی از دکمه‌های کنترلر را به سرعت پشت سر هم فشار دهد. پس از چند آزمون و خطا، آن‌هایی که انگشتان سریعی داشته باشند می‌توانند تسلط کافی بر ریتم این مینی‌گیم پیدا کرده و در آن پیروز شوند. با این وجود به احتمال زیاد، برد در این مینی‌گیم به آسیب دیدن و زخم شدن انگشتان بازیکن ختم شود.

Undertale


پلتفرمپلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، پی‌سی
تاریخ عرضه۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ (۲۴ شهریور ۱۳۹۴)
سازندهتوبی فاکس (Toby Fox)
ژانرنقش‌آفرینی (RPG)

بازی آندرتیل بازیکنان را تشویق می‌کند تا از به کار گرفتن روش‌های سنتیِ گیم‌پلی یک بازی نقش‌آفرینی پیروی نکنند. Undertale انگیزه‌ای را در گیمر ایجاد می‌کند تا بلافاصله دشمنان را نکشد و در عوض سعی کند تا با آن‌ها دوست شود.

حال هر چه بازیکن در شکست دادن و کشتن دشمنانش بهتر عمل کند، آندرتیل هم به مراتب (مخصوصا حین نبرد با باس‌فایت‌ها) سخت‌تر می‌شود. در ادامه هم زمانی که گیمر با شخصیت Sans که چالش‌برانگیزترین شخصیت بازی است مواجه می‌شود، متوجه می‌شود شکست دادن آن تقریبا امری غیرممکن است. ناگفته نماند که آندرتیل بابت قتل و کشتار در بازی مدام کاری می‌کند گیمر احساس بدی پیدا کند.

Resident Evil 4


Resident Evil 4
پلتفرمنینتندو گیم‌کیوب، Wii، Wii U، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۲، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس، پی‌سی، اندروید، آی‌اواس
تاریخ عرضهنسخه اوریجینال: ۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ (۲۲ دی ۱۳۸۳) | نسخه ریمیک: ۲۴ مارس ۲۰۲۳ (۳ فروردین ۱۴۰۲)
سازندهکپکام
ژانرسروایول هارر (وحشت و بقا)

در اکثر عناوین مدرن سری رزیدنت ایول یک مکانیزم مخفی هوشمندانه وجود دارد که درجه سختی بازی را مطابق با حرفه‌ای بودن یا نبودن شما در بازی تغییر می‌دهد. این مکانیزم از بازی رزیدنت ایول ۴ پا به عناوین این مجموعه گذاشت و به گونه‌ای عمل می‌کرد که اگر شما عملکرد خیلی خوبی در بازی داشتید، دشمنان هم تهاجمی‌تر می‌شدند و هرچه شلیک‌های‌تان دقیق‌تر بود، به مهمات کمتری دسترسی داشتید. این در حالی است که افرادی که مهارت کمتری در بازی داشتند با این مشکلات روبه‌رو نبودند و می‌توانستند خیلی راحت‌تر بازی را پشت سر بگذارند.

جالب است بدانید این مکانیزم باری دیگر در نسخه ریمیک بازی رزیدنت ایول ۴ که همین امسال عرضه شد هم گنجانده شد و گرچه برخی از طرفداران شاید از این مسئله خوشحال نباشند اما واقعیت این است که کپکام با برگرداندن این مورد نشان داد چه بازسازی دقیق و درستی داشته است.

Mario Kart


پلتفرمنینتندو سوییچ
تاریخ عرضه۲۸ آوریل ۲۰۱۷ (۸ اردیبهشت ۱۳۹۶)
سازندهNintendo EAD, Nintendo EPD
ژانرریسینگ (مسابقه‌ای)

مجازات بازیکنان حرفه‌ای در فرنچایز ماریو کارت اصلا چیز جدیدی نیست. در این بازی حریف‌های هوش مصنوعی شما وقتی پشت سرتان قرار می‌گیرند، سریع‌تر می‌شوند و حفظ موقعیت‌تان را به امر دشواری بدل می‌کنند.

تازه این تمام ماجرا نیست. با انتشار بازی ماریو کارت ۶۴ (Mario Kart 64) از آیتم بلو شل (Blue Shell) هم رونمایی شد. این آیتم فقط به بازیکنانی برخورد می‌کند که در جایگاه اول مسابقه باشند و هرگز هم خطا نمی‌رود. راستی بازیکنانی که جلوتر از همه پیشروی می‌کنند همیشه بدترین آیتم‌ها را هم دریافت می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Asgary
    Asgary | ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

    توی آندرتیل حتی اگه بخوای بجای کشتن همرو ببخشی بازم کارتو خیلی سختتر میکنه

  • Mario
    Mario | ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

    Gradius III روی پلی استیشن ۴ هم هست!؟

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

    نسخه نینتندو سوییچ ایپکس لجندز فکر می کنم خودش به عنوان نام یک مجازات از این بازی کفایت کنه 😅

مطالب پیشنهادی