ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۱۰ مشکل GTA V که بهتر است برای نسخه‌ی ششم رفع شده باشند

سال ۲۰۲۳ به دلایل زیادی، سال بسیار خوبی برای گیمرها بود. یکی از مهم‌ترین دلایل این خوب بودن این بود که راکستار بالاخره طرفداران خود را از بلاتکلیفی خارج و با انتشار یک تریلر اعلام ...

سینا فراهانی
نوشته شده توسط سینا فراهانی | ۱۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰

سال ۲۰۲۳ به دلایل زیادی، سال بسیار خوبی برای گیمرها بود. یکی از مهم‌ترین دلایل این خوب بودن این بود که راکستار بالاخره طرفداران خود را از بلاتکلیفی خارج و با انتشار یک تریلر اعلام کرد که ششمین نسخه‌ی اصلی سری بازی‌های GTA جایی در سال ۲۰۲۵ در دسترس دارندگان کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت خواهد رسید.

البته با اینکه بازی GTA VI به طور رسمی رونمایی شد و دیگر یک شایعه‌ی جذاب نیست، هنوز هم اما اطلاعات زیادی از جزئیات بازی در دسترس طرفداران قرار نگرفته است. حتی با وجود تریلر شگفت‌انگیزی که راکستار از بازی منتشر کرد نیز، نمی‌توان در مورد بسیاری از ویژگی‌های بازی با قطعیت صحبت کرد. اطلاعاتی که قرار است به مرور و در طی دو سالی که با انتشار بازی فاصله داریم منتشر شوند.

کسی در کیفیت بالای GTA V شکی ندارد و به همان اندازه هم یقین داریم که GTA VI در زمان انتشار رکوردها و آمارهای فروش را زیر و رو خواهد کرد. ولی اگر بخواهیم با دقت بیشتری به ویژگی‌های محصول سال ۲۰۱۳ راکستار نگاهی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که اصلا با محصول بی‌نقصی طرف نیستیم و راکستار می‌تواند در کنار تمام نوآوری‌هایی که برای بازی ششم در نظر دارد، نگاهی هم به اصلاح این ویژگی‌ها داشته باشد.

۱۰- تولید و انتشار DLC داستانی

نسخه‌ی چهارم (که به عقیده‌ی بسیاری همچنان بهترین نسخه‌ی سری GTA است) دو DLC داستانی درخشان دریافت کرد. محتویات این بسته‌های الحاقی که The Lost and Damned و The Ballad of Gay Tony نام داشتند به قدری جذاب و باکیفیت بودند که می‌توانستند به عنوان بازی‌هایی مستقل و فرعی از نسخه چهارم عرضه شوند.

شکی نیست که موفقیت دیوانه‌­وار بخش آنلاین GTA V مهم‌ترین دلیل نبود محتویات داستانی بیشتر برای بازی بود و همین هم بسیاری از افرادی که علاقه‌ی زیادی به بخش آنلاین نداشتند را دلخور کرد. این موضوع در حالی است که با نگاهی به شخصیت‌ها و ویژگی‌های بخش تک‌نفره می‌بینیم که پتانسیل‌های زیادی برای گسترش این بخش و عرضه‌ی محتویات بیشتر وجود داشته است.

ادعای رسمی راکستار این بود که پشتیبانی از بخش آنلاین، توسعه‌ی بازی Red Dead Redemption 2 و البته پورت بازی برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هشت و بعد‌تر، نسل نهم امکان توسعه‌ی بخش داستانی اضافه برای بازی را از آن‌ها سلب کرد.

به هر حال تمام این‌ها نشانه‌ی فرصت‌های از دست رفته است. نگاه خوشبینانه این است که راکستار این بار مدیریت بهتری داشته باشد و بتواند در کنار توسعه‌ی یک بخش آنلاین جذاب و صدالبته پرسود برای بازی GTA VI، موفق بشود تا محتوای داستانی بیشتری از خط داستانی اصلی برای بازی طراحی کرده و توسعه دهد.

۹- سیستم مبارزات بهتر

بازی‌های راکستار در کنار همه‌ی ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فردی که دارند، از سیستم مبارزه و تیراندازی تقریباً یکسانی بهره می‌برند. سیستمی که اگر آن را منقضی نخوانیم، حداقل می‌توانیم بپذیریم که قدیمی شده است.

هر دو بازی اخیر این شرکت، یعنی بازی‌های GTA V و Red Dead Redemption 2 با همه‌ی نوآوری‌ها و جذابیت‌های تازه‌ای که داشتند، از همان سیستم تیراندازی کهنه‌ی راکستار بهره می‌بردند. سیستمی که بیشترین کمک ممکن را از Auto-aim می‌برد و تمام تلاش خود را می‌کند تا بازیکنان با حداقل خطای ممکن به تیراندازی بپردازند و گلوله‌های خود را به سادگی هرچه بیشتر به اهداف مورد نظر خود برسانند.

در همان زمان انتشار بازی GTA V هم بازی‌های تیراندازی سوم‌شخصی بودند که سیستم تیراندازی بهتری داشتند، کسی اسم Gears of War را شنیده است؟ این تنها یکی از ویژگی‌های گیم‌پلی است که امروزه کهنه به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه هم ما و هم راکستار از موفقیت مالی بازی GTA VI یقین داریم، بهتر است تا توسعه‌دهندگان دست به تغییراتی بزنند و سیتسم مبارزات بهتر و جدیدتری را برای اولین (و شاید تنها) بازی نسل نهمی راکستار طراحی و اجرا کنند.

هرچند با انتشار بازی در سال ۲۰۲۵ احتمالا سیستم تیراندزای و مبارزات بازی، کم‌ترین نگرانی و محل بحث طرفداران بازی باشد.

۸- بتوانیم وارد ساختمان‌های بیشتری شویم

شاید بزرگ‌ترین نکته‌ای که باعث ناامیدی گیمرها در زمان انتشار GTA V شد، تعداد بسیار کم ساختمان‌هایی بود که بازیکنان اجازه‌ی ورود به آن‌ها را داشتند. با توجه به وسعت زیاد نقشه و تراکم زیاد ساختمان‌ها در محیط‌ها شهری، این نکته بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌آمد.

شاید بزرگ‌ترین پیشرفت بازی GTA VI نسبت به نسخه‌ی پنجم می‌تواند همین تعداد زیاد ساختمان‌هایی باشد که می‌توانیم وارد آن‌ها بشویم. ساختمان‌هایی مثل محیط داخلی فرودگاه‌ها، مال‌ها، بیمارستان‌ها و حتی زندان‌ها! حتی شایعاتی در اینترنت منتشر شده بود که در نقشه‌ی بازی ششم یک شهربازی وجود دارد که نسخه‌ی پارودی یک Disney World است و می‌تواند پر باشد از ساختمان‌هایی عمق محیط‌های بازی را بیشتر از همیشه می‌کند.

با توجه به یک سری از شایعات که مدعی بودند ۷۰ درصد ساختمان‌های بازی قابلیت این را دارند که بازیکنان وارد آن‌ها شوند، می‌توان امیدوار بود که راکستار این بار می‌خواهد عمق حیرت‌انگیزی به مهم‌ترین بازی خود بدهد و پادشاه بازی‌های جهان‌باز را به سطح جدیدی برساند.

۷- بخش آنلاین کم‌نقص‌تر در ابتدای عرضه

بخش آنلاین GTA V در زمان حال وضعیت بسیار خوبی دارد. ولی این زمین بازی جذاب همیشه به این شکل نبوده است.

با اینکه حدود یک دهه از انتشار اولیه بخش آنلاین GTA V می‌گذرد، ولی احتمالا شما هم می‌توانید هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی عرضه‌ی این بخش و جنون روزهای ابتدایی آن را به یاد بیاورید. وضعیتی که حاصل مشکلات فنی عجیب و غریب، سرورهای ضعیف بازی در ابتدای عرضه و صدالبته که کمبود شدید محتوا در آن روزها بود.

با اینکه در تمام این ده سال، راکستار تلاش زیادی کرد تا بازی آنلاین خود را تازه و زنده نگه دارد و در این کار موفق هم شد، ولی هنوز هم که نگاهی دقیق به بازی می‌اندازیم، مشکلاتی می‌بینیم که در ابتدا گمان می‌کردیم به زودی رفع خواهند شد. هنوز هم هکرها در سرورهای بازی حضور فعال دارند و هنوز هم پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای به سادگی بالانس بازی را برهم می‌زنند.

صدالبته که قرار نیست راکستار روش درآمدی خود از طریق پرداخت‌هایی درون برنامه‌ای را تغییر دهد؛ با توجه به پول بسیار زیادی که هر سال از این روش به دست می‌آورند. ولی خب می‌توان امید داشت که این بار با بخش آنلاینی طرف باشیم که در زمان عرضه سرورهای بهتری را در اختیار دارد و محتوای قابل قبولی هم برای شروع در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد.

همچنین بهتر است تا راکستار بالانس بهتری برای محتویات درون بازی ایجاد کند تا بازیکنان حس نکنند پشت دروازه‌ای ایستاده‌اند که عده‌ای به سادگی و با پرداخت وجه نقد به راکستار از آن عبور می‌کنند و به محتویات بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند.

در نهایت برای راکستار بهتر است تا اگر قرار است انتشار بخش آنلاین و تک‌نفره کیفیت یکی از این دو بخش را تحت‌الشعاع قرار دهد، زمان بیشتری برای بخش آنلاین در نظر بگیرد و آن را مقداری دیرتر ولی با کیفیت بهتری روانه‌ی بازار کند تا بازیکنان در همان روزها و هفته‌های ابتدایی هم تجربه‌ی بسیار خوبی را از بازی مورد علاقه‌ی خود داشته باشند.

۶- فعالیت‌ها و مینی‌گیم‌های بیشتر

در همان روزهایی که GTA V تازه برای کنسول‌های نسل هفتم عرضه شده بود، عده‌ای از طرفداران نسبت به کم بودن فعالیت‌ها و مینی‌گیم‌های بازی اعتراض داشتند. آن‌‌ها معتقد بودند که بازی‌های قبلی راکستار و به طور خاص، نسخه‌ی San Andreas که از قضا آن هم در لوس آنتوس جریان داشت، فعالیت‌ها و سرگرمی‌های فرعی بسیار بیشتری را در اختیار بازیکنان قرار می‌داد.

صدالبته که بازی GTA V در بخش تک‌نفره‌ی خود هم فعالیت‌های فرعی مختلفی داشت. فعالیت‌هایی از جمله گلف یا تنیس بازی کردن، رفتن به سالن سینما یا شکار حیوانات. ولی وقتی نگاهی دقیق‌تر به این فعالیت‌ها داشته باشیم، متوجه سطحی بودن تمام آن‌ها می‌شویم.  مشخص است که طراحی این فعالیت‌ها به شکلی نبوده که قرار باشد برای مدت زیادی بازیکنان را سرگرم کند.

حالا که کم‌تر از ۲ سال با انتشار نسخه‌ی ششم فاصله داریم، می‌توانیم امیدار باشیم تا راکستار با افزایش تعداد فعالیت‌های فرعی در GTA VI سطح سرگرمی محصول خود را بیشتر از همیشه بالا ببرد. فعالیت‌هایی مثل انواع ورزش‌ها‌ی تنیس، اتومبیل‌رانی، بیلیارد و... و همچنین می‌توانیم شاهد بازگشت ماموریت‌های مخصوص آتش‌نشانی، دستگیری خلاف‌کاران با ماشین پلیس، رساندن بیماران با آمبولانس و... باشیم. حتی با باز شدن پای ساختمان‌های قابل ورود می‌توانیم منتظر تعداد زیادی از ماموریت‌های فرعی غیرمنتظره باشیم.

در کنار همه‌ی این‌ها بهتر است امیدوار باشیم تا راکستار فراموش نکند که ماهیگیری را به بازی بیاورد که صید ماهی همیشه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازی‌های جهان‌باز محسوب می‌شود.

۵- تمسخر بیشتر فرهنگ‌های مدرن

تمسخر و به هجو گرفتن فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌های مدرن بخشی از هویت GTA را شکل می‌دهند. گاهی مثل نسخه‌ی چهارم، همه‌ی چیزی که به عنوان رویایی آمریکایی شناخته می‌شود را به سخره می‌گیرند و در GTA V هم خرده‌فرهنگ‌های آن سال‌های آمریکا را زیر ذره‌بین می‌برد.

عده‌ای معتقد بودند که راکستار در نسخه‌ی پنجم زیاده‌روی کرده بود ولی بعدتر دیدیم که داستان‌ها و موقعیت‌هایی که در آن بازی دیدیم خیلی هم دور از واقعیت نبود و مابه‌ازاهای خوبی در جهان واقعی دارند.

این قضیه به قدری برای سازندگان استودیو راکستار مهم بود و هست که دن هاوزر، نویسنده‌ی اصلی سری بازی‌های GTA گفته بود با وجود رئیس جمهوری مثل ترامپ، نمی‌تواند به نسخه‌ی جدیدی از GTA فکر کند، چرا که فرهنگ و جامعه‌ی آن روزهای آمریکا را در اوج مضحک بودن می‌دید. به حدی که معتقد بود شرایط آن روزها را نمی‌توان به هجو گرفت چرا که خود شرایط در شکل واقعی خود شبیه به موقعیت‌های هجو‌آمیز بودند. البته حالا که می‌دانیم نسخه‌ی ششم مراحل توسعه‌ی خود را پشت سر می‌گذارد، می‌توان حدس زد که او و نویسنده‌های همراهش راهی برای هجو کردن شرایط امروز آمریکا (و حتی تمام دنیا) پیدا کرده‌اند.

تریلر بازی به خوبی نشان داد که این نسخه از بازی قرار است تا ایالت فلوریدا و خرده‌فرهنگ‌های آن را به هجو بکشد. قرار است شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در بازی داشته باشند و شاهد اتفاق‌ها و داستان‌های دیوانه‌واری باشیم که تنها در جایی شبیه به ایالت فلوریدا رخ دهد.

آیا شاهد نسخه‌های غلوآمیز و خنده‌دار اشخاصی مثل دونالد ترامپ و ایلان ماسک خواهیم بود؟  باید صبر کنیم و ببینم نویسندگان راکستار در جدیدتری بازی خود چه فرد یا افرادی را عصبانی خواهند کرد.

۴- کنار گذاشتن فیزیک عروسکی بازی

یکی از مواردی که کمبود آن در بازی GTA V حس می‌شد، نبود فیزیک بی‌نظیر نسخه‌ی چهارم بود. بازی چهارم از نظر طراحی فیزیک برای شخصیت‌ها و اجسام بسیار جلوتر از بازی پنجم بود. همین فیزیک جذاب بازی GTA IV باعث می‌شد تا لحظات بسیار جذابی در بازی شکل بگیرد و حسابی به بازیکنان خوش بگذرد.

به دلایلی که هرگز به شکل رسمی اعلام نشد، راکستار در زمان توسعه‌ی GTA V جزئیات فیزیک شخصیت‌ها را به شدت کاهش داد. البته مثل همیشه شایعاتی در این مورد شنیده می‌شد. مثلا در آن روزها می‌گفتند که سخت‌افزارهای کنسول‌های نسل هفتم توان اجرای آن فیزیک پرجزئیات را در جهانی به وسعت لوس آنتوس نداشتند.

این موضوع برای برخی از طرفداران به قدری مهم بود که بعد از انتشار بازی برای رایانه‌های شخصی، عده‌ای از مادسازان به سراغ بازی رفتند و سعی کردند تا با ساخت مادهایی، آن فیزیک جذاب را برای بازی پنجم بازسازی کنند.

حالا که دو نسل از زمان انتشار بازی پنجم گذشته است و با سخت‌افزارهایی به مراتب قدرتمندتر طرف هستیم، دوست داریم تا راکستار دوباره به سراغ همان سیتسم‌های پیچیده‌ی فیزیک GTA IV برود و شاهد اصلاح این مورد باشیم.

۳- طراحی عمیق‌تر مراحل بازی

اشتباه نشود. بخش تک‌نفره‌ی GTA V بسیار سرگرم‌کننده است. مراحل تنوع خوبی دارند و در برخی از آن‌ها هم لحظات به‌یادماندنی زیادی دیده می‌شود. ولی همه‌ی این مراحل و ماموریت‌ها هنوز بر اساس همان اصول اولیه‌ای طراحی شده‌اند که راکستار سال‌هاست مشغول استفاده از آن‌هاست.

با همه‌ی این موارد، اگر به مراحل دقت کنید، متوجه می‌شوید که عمده‌ی زمان شما هنگام بازی به رانندگی از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب یا کشتن تعداد مشخصی از دشمنان خلاصه می‌شود.

حتی مراحل سرقت که در زمان تبلیغات مانور زیادی روی آن‌ها داده شده بود هم در نهایت اختیارات کمی به بازیکن دادند و سطحی از آب درآمدند.

راکستار باید برای بازی ششم ایده‌های بزرگی داشته باشد و مراحل عمیق‌تر و پیچیده‌تری را برای مخاطبان خود مهیا سازد. اگر قرار است تا باز هم شاهد مراحل سرقت باشیم، دوست داریم تا بتوانیم جنبه‌های مختلف آن را خودمان طراحی کنیم و شرایط متفاوت تجربه کنیم و جزئیات بیشتری را تغییر دهیم.

صدالبته که راکستار می‌تواند به فرمول برنده‌ی خودش پایبند بماند و بازهم بازی موفقی را راهی بازار کند ولی همه می‌دانیم که دوست نداریم با یک سری ماموریت کهنه و شبیه به قبل طرف شویم.

۲- بهبود هوش مصنوعی NPCها

برای توضیح این مورد، باز هم باید پای نسخه‌ی چهارم را وسط بکشم.

اگر سری به بازی سال ۲۰۰۸ راکستار بزنید، متوجه می‌شوید که رفتار هوش مصنوعی بازی به شدت به جهان بازی وابسته است. در نسخه‌ی چهارم، وقتی باران آغاز می‌شد، می‌توانستید ببینید که مردم شهر سعی می‌کنند تا با چتر یا روزنامه مانع از خیس شدن خود شوند. یا ممکن بود پلیس‌هایی را ببینید که در حال تعقیب یک خلاف‌کار دیگر هستند و... این‌ها جزئیاتی هستند که در نسخه‌ی پنجم خبری از آن‌ها نبود.

این موضوع برای پلیس‌های GTA V هم صدق می‌کند. هوش مصنوعی آن‌ها به شدت تهاجمی طراحی شده بود و دشمنان هم در زمان‌هایی، تیراندازی به شدت دقیقی را علیه شما انجام می‌دادند. این‌ها و موارد دیگر، نکاتی هستند که دوست داریم در نسخه‌ی ششم شاهد بهبود آن‌ها باشیم.

مخصوصا با توجه به این نکته که راکستار قبلا و در بازی Red Dead Redemption 2 هوش مصنوعی بسیار خوبی برای شخصیت‌ها و NPCهای بازی طراحی کرده بود و حالا هم به سخت‌افزارهای جدید نسل نهم دسترسی دارد، می‌توان انتظار داشت که شاهد یک جهش در این حوزه باشیم.

۱ – لطفاً بازی هفتم را ۱۲ سال بعد منتشر نکنید!

با توجه به اینکه بازی GTA VI زودتر از سال ۲۰۲۵ به دست بازیکنان نخواهد رسید، می‌توان گفت که فاصله‌ی بین دو نسخه‌ی آخر این سری بازی محبوب، فاصله‌‌ای ۱۲ ساله را تجربه کرده‌اند. البته که در این ۱۲ سال شاهد توسعه‌ی هرچه بیشتر GTA Online و انتشار Red Dead Redemption 2 بودیم ولی این انتظار برای دریافت یک داستان جدید در جهان GTA واقعا بی‌رحمانه بود.

برخی از طرفداران، بدون ذره‌ای شوخی، از همین الان نگران زمان انتشار نسخه‌ی هفتم هستند و اگر قرار باشد زمان مشابهی را برای انتشار آن صبر کنند، باید جایی در سال ۲۰۳۷ و دورانی که PlayStation 7 سال‌های پایانی عمر خود را طی می‌کند منتظر انتشار GTA VII باشیم. سال‌هایی که شاید هرکسی زنده نماند تا آن‌ها را ببیند.

البته که معلوم نیست نسخه‌ی هفتمی در کار باشد یا نه. ممکن است راکستار به دنبال ساخت سومین Red Dead Redemption و یا حتی به سراغ ساختن یک IP جدید برود. ولی بهتر است امیدوار باشیم که سرعت توسعه‌ی بازی‌های راکستار به همان سرعت سال‌های نسل هفتم برگردد که هر سال می‌توانستیم شاهد بازی جدیدی از آن‌ها باشیم.

چیزی که قطعی است، این است که بعد از انتشار GTA VI، پشتیبانی از بخش آنلاین آن، تمرکز اصلی سازندگان خواهد بود. اتفاقی که امیدواریم برخلاف سال ۲۰۱۳، این بار راکستار آمادگی انجام آن را در همان ابتدای امر داشته باشد. ولی در نهایت گمان نمی‌بریم که بازی بعدی آن‌ها (هرچه که باشد) زودتر از سال ۲۰۳۰ به بازارها راه پیدا کند.

نظر شما چیست؟ شما چه انتظاراتی از بازی GTA VI دارید؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • iman-generous
    iman-generous | ۲۱ دی ۱۴۰۲

    درود و سپاس، نکات کاملا درستی بودند.

  • Mario
    Mario | ۱۹ دی ۱۴۰۲

    بتونیم با رومن بولینگ بریم.

  • iliya007
    iliya007 | ۱۹ دی ۱۴۰۲

    مورد اول رو باید به خود راکستار گفت

  • ❤️ NieR LoveR
    ❤️ NieR LoveR | ۱۹ دی ۱۴۰۲

    پاسخ راکستار : نشنیدم 🗿

  • parsa122323
    parsa122323 | ۱۹ دی ۱۴۰۲

    یه چیز دیگه
    لودینگ اسکرین هاش ...
    یا کم کنن یا ولا عوض کنن ...

    • parsa.A22
      parsa.A22 | ۱۹ دی ۱۴۰۲

      می‌دونم ما ایرانیا خیلی باهاش مشکل داریم ولی خارجی ها اکثرا مشکلی با لودینگ اسکرین ها ندارن.بعید می‌دونم تو gta6 تغییر کنن

مطالب پیشنهادی