ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

10 بازی برتر که مدت‌هاست در دست ساخت قرار دارند
اخبار و مقالات

۱۰ بازی که مدت‌هاست در دست ساخت قرار دارند

مدیر عامل کمپانی ولو اخیرا در مستند ۲۵ سالگی Half Life حرف جالبی زد و آن این بود که: «طول کشیدن زمانی‌ست که می‌گذرد ولی خرابی برای همیشه می‌ماند». این سخن او به نحوی به ...

محمد علی دهقانی آراسته
نوشته شده توسط محمد علی دهقانی آراسته | ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

مدیر عامل کمپانی ولو اخیرا در مستند ۲۵ سالگی Half Life حرف جالبی زد و آن این بود که: «طول کشیدن زمانی‌ست که می‌گذرد ولی خرابی برای همیشه می‌ماند». این سخن او به نحوی به وضعیت فعلی توسعه ویدیوگیم‌ها اشاره داشت، اینکه بهتر است سازندگان وقت خود را صرف این کنند که یک اثر خوب تحویل دهند تا اینکه یک ددلاین نابخشودنی برای آن بازی قرار دهند. برای مثال بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 که اخیرا منتشر شد نصف زمان توسعه بازی قبلی خود را داشت که خوب یک اثر واقعا بد از آب در آمد.

با این وجود، تنها کاری که ما در قبال این عناوین کنیم داشتن امید است. بازی‌های این لیست هر یک مدتی بلند بالا در دست ساخت بودند و برخی از آن‌‎ها دنباله‌ای بر بازی قبلی خود بودند که نباید این همه طول می‌کشیدند تا ساخته شوند. برای همه ما البته اندکی دلخوشی وجود دارد که این آثار در هنگام عرضه ما را ناامید نمی‌کنند. با ویجیاتو همراه باشید.

Perfect Dark

بازی پرفکت دارک یک اثر تقریبا بی‌نقص بود و سخت است که بگوییم ما منتظر ریبوت این بازی نیستیم با اینکه فاکتورهای بسیاری علیه آن هستند. از لحظه رونمایی آن در مراسم گیم آواردز سال ۲۰۲۰ طبق گزارشات نصف تیم توسعه آن کنار رفته است. این امر باعث شد تا مایکروسافت کریستال داینامیکس را به کار بیاورد تا به پایان دادن توسعه بازی کمک کنند. از طرفی همکاری کریستال داینامیکس با امبریسر گروپ باعث شده تا استودیو تعدادی از اعضای کلیدی خود را از دست بدهد و به توسعه ریبوت پرفکت دارک آسیب بزند.

بازی Perfect Dark Zero نیز که پیش‌درآمدی بر نسخه اول بازی بود، در زمان عرضه فاجعه‌ای کامل بود. در آن زمان این بازی به نوعی به سمت ترند دوره خودش رفت و با شوتینگ و مبارزات آرام و حوصله سربری که داشت، پسرفتی بزرگ نسبت به بازی اول بود. اما همچنان امیدهایی وجود دارد. Sea of Thieves نشان داد که استودیو Rare هنوز آن جادویی که در دوره کنسول نینتندو ۶۴ داشت را دارد و به نوعی درس‌های لازم از اشتباه‌های پرفکت دارک زیرو گرفته است. درسی که به نظر سازندگان Perfect Dark نیز باید به آن توجه کنند.

بازی بعدی استودیو Playdead

استودیوی Playdead اصولا تقویم پرباری ندارد و برای این موضوع می‌توان به فاصله ۶ ساله بین Limbo و Inside اشاره کرد. اما با وجود استانداردهای خود استودیو هم بازی بعدی آن‌ها زمان بسیار زیادی را در دست توسعه می‌گذراند. با اینکه وجود بازی در سال ۲۰۱۸ به بازیکنان معرفی شد، اما تا به حتی الان اسم هم ندارد و اطلاعات زیادی از آن نداشته‌ایم. در این فاصله حتی پایه‌گذار سابق استودیو دینو پاتی هم استودیو را نیز ترک کرد.

پاتی در مصاحبه‌ای که با مجله Edge داشت اذعان داشت که نقشه استودیو برای ساخت این بازی ۸ الی ۱۲ سال بود که بیش از حد برای چنین عنوانی طولانی است. با اینکه ناراحتی پاتی کاملا قابل درک است، اما نمی‌شود دیدگاه شگفت‌آور استودیو را در نظر نگرفت و هیجان زده نشد از آنچه قرار است آن‌ها به جامعه گیمرها نشان بدهند. Limbo و Inside هر دو آثاری دوست‌داشتنی هستند و غیرممکن است که کنجکاو نشویم نتیجه شاهکاری که آن‌ها بیش از یک دهه بر روی آن کار می‌کنند چه خواهد شد. سخت است چنین تقویمی را به استودیو‌های دیگر پیشنهاد کنیم، اما Playdead را می‌شود یک استثنا در نظر گرفت.

Hollow Knight: Silksong

بازی Hollow Knight: Silksong تا الان بیش از اندازه طرفداران را منتظر خود نگه داشته است. از وقتی که این دنباله برای هالو نایت معرفی شده پیش‌بینی‌های زیادی درباره این بازی مطرح شده است. شاهکار تیم چری در سال ۲۰۱۷ یکی از بهترین ورودی‌های تاریخ بازی‌های مترویدوانیا بود و از آن زمان شاید فقط Metroid Dread بوده که نزدیک به آن شده است. دنیاسازی پیچیده، طراحی مراحل بسیار قوی، باس فایت‌های فوق‌العاده و المان‌های زیاد دیگری بودند که هالو نایت را به اثری ارزشمند تبدیل کردند.

این بازی دستاوردی بسیار بزرگ برای استودیویی مستقل و کوچک بود و تیم چری به گونه‌ای میراثی عظیم برای خودش درست کرد. متاسفانه آپدیت‌های زیادی از اخبار توسعه این دنباله به دست ما نرسیده و هر وقت خبری از آن برسد باید کلاه خود را به هوا پرت کنیم. هرچند تیم چری با هالو نایت اعتماد زیادی را به دست آورد و دسته عظیمی از طرفداران هستند که مشتاقانه منتظر این هستند که در ادامه داستان با حشرات عجیب بازی مبارزه کنند.

Judas

در سال ۲۰۲۳ سالگردهای زیادی برای فرانچایزهای مختلف وجود داشت مانند سالگرد ۳۰ سالگی دووم یا ۲۵ سالگی متال گیر سالید و حتی ۲۰ سالگی کال آف دیوتی؛ اما یادمان نرود که در این سال سالگرد ده سالگی بایوشاک اینفینیت هم گذراندیم. سه‌گانه بایوشاک با نسخه آخر آن یعنی اینفینیت پایانی ناراحت‌کننده داشت.

کن لوین سازنده بایوشاک با عجله برای بازی DLCهای مختلف اتخاذ کرد اما اتفاقی که افتاده بود عوض نشد. اما ظاهرا او از داستان بایوشاک اینفینیت درس گرفته و بازی بعدی خود را باب میل طرفداران بایوشاک خواهد ساخت. تریلری که در گیم آواردز سال قبل از بازی Judas به نمایش در آمد نشان داد که جو استیم‌پانکی و علمی تخیلی و اکشن پر از ابرقدرتش بازی را در بر گرفته است. حال اگر داستان بازی بیشتر خطی باشد مانند دو بازی اول بایوشاک، پس حتما ارزش انتظار را دارد. بازی Judas حداقل بیش از هفت سال است که در دست ساخت است چون سال ۲۰۱۶ تیک تو نام تجاری این بازی را ثبت کرد. با این حال امیدواریم این اثر کن لوین زودتر به دست ما برسد.

Metroid Prime 4

متریود پرایم، استودیوهای Retro Games را به یکی از بهترین توسعه‌دهندگان صنعت ویدیوگیم تبدیل کرد. اولین بازی سری به عنوان یکی از بهترین بازی‌های تاریخ به شمار می‌رود و بقیه بازی‌های این مجموعه همه شاهکار هستند. از این رو انتظارات برای این بازی که مدت‌هاست در دست ساخت است بسیار بالاست حتی با وجود اینکه اطلاعات کافی از آن نداریم. تنها تریلری که از متروید پرایم ۴ به نمایش درآمد بیشتر لوگوی بازی را نشان داد.

از آن زمان استودیو رترو گیمز در سکوت کامل روی پروژه خود کار می‌‎کنند و توجهی را بر روی آن جلب نکرده‌اند و هیچ خبر تازه‌ای برای طرفداران متروید وجود ندارد. چرخه توسعه بازی‌های متروید تاریخچه‌ای عذاب‌آور داشته و حتی این بازی یک سال و نیم در تعلیق بود تا دوباره در دست توسعه قرار بگیرد. این قضیه شبیه به رویه توسعه بازی اول است که شیگرو میاموتوی افسانه‌ای به شدت از عملکرد تیم انتقاد کرد و آن‌ها را دوباره به کار فرستاد. با این همه امیدواریم که متروید پرایم ۴ ارزش تمام صبرهایی که طرفداران می‌کشند را داشته باشند.

Vampire: The masquerade – Bloodlines 2

این بازی یکی از عذاب‌آورترین روند توسعه‌ها را طی سالیان اخیر بین تمام ویدیوگیم‌های دیگر داشته است. بلادلاینز ۲ که دنباله‌ای بر بازی کلاسیک خود در سال ۲۰۰۴ است برای اولین بار قرار بود در سال ۲۰۱۹ عرضه شود، اما تعویق انداختن‌های مدام این بازی باعث شد که توسعه‌دهندگان اصلی بازی یعنی Hardsuit Labs از پروژه ساخت بازی حذف شوند. اما بعد از دو سال سکوت محض برای این اثر ناشر آن یعنی Paradox Interactive خبرهای خوبی برای منتظران آن داشت.

اولین تصویرها از بازی در جولای ۲۰۲۳ منتشر شد و توسعه‌دهندگان جدید بازی یعنی The Chinese Studio اطلاعاتی را از پروتاگونیست بازی در اختیار ما گذاشت. تا الان راهی طولانی برای طرفداران سرسخت بلادلاینز طی شده و حالا بعد از ۲۰ سال انتظار آن‌ها کم کم رو به پایان است. سازندگان جدید سابقه زیادی بر بازی‌های داستان‌محور داشتند و بلادلاینز هم دقیقا برای داستان جذابش شناخته می‌شود که خوب مشخصا این بازی افرادی مناسب را برای ساخت خود دارد.

Knight of The Old Republic Remake

KOTOR هم مثل بلادلاینز در طی چرخه ساختش فشار منفی بسیاری را متحمل شده است. لارس وینگفورس مدیرعامل شرکت توسعه‌دهنده بازی اخیرا درخواست صحبت درباره رویه ساخت ریمیک این بازی را طی جلسه‌ای رد کرد چون دیگر نمی‌خواست چیزی در مورد این بازی بشنود. اما طی اخبار و مقالات اخیری که از بازی منتشر شده نمی‌شود به صورت قطعی گفت که رویه ساخت بازی متوقف شده است. جدای از تمامی ناامیدی‌های ایجاد شده مانند برداشتن تریلر رسمی بازی از روی یوتیوب، عوض شدن تیم سازندگان بازی و حتی متوقف شدن روند توسعه، همچنان کورسوهایی از امید وجود دارند.

بازی اصلی KOTOR یک بازی نمادین در تاریخ ویدیوگیم به شمار می‌رود و سخت است باور کنیم که استودیویی حاضر می‌شود که این بازی را برای نسل جدید گیمرها ارتقا ندهد. حتی اگر توسعه‌دهندگان مجبور شوند بازی را به جای ریمیک، ریمستر کنند باز هم پایه‌های این بازی به قدری قوی هستند که در هر زمانی به هر شکلی عرضه شود جزو بهترین‌ها خواهد بود.

GTA VI

اولین تریلری که از مورد انتظارترین بازی تاریخ ویدیوگیم تا به الان رونمایی شد رکوردهای متعددی را شکست و همه بازیکنان را برای خود هیجان‌زده کرد. بیش از یک دهه است که بازی جدیدی از GTA ندیدیم و این بازی در سال ۲۰۲۵ قرار است موج عظیمی از بازیکنان را همراه خود کند. هر چند در این بین شاهکاری فراموش نشدنی از راکستار یعنی Red Dead Redemption 2 را داشتیم اما همچنان بیش از یک دهه است که GTA جدید نداریم.

خروج دن هوسر؛ پایه‌گذار راکستار و روند توسعه عذاب‌آوری که طی سالیان اخیر در راکستار وجود داشت، مشکلات زیادی به وجود آورد؛ اما باز هم تریلر بازی نشان داد که راکستار کار خودش را به خوبی بلد است. راکستار استاد ساخت مکان‌هایی در ویدیوگیم است که جزئیاتی مبهوت‌کننده دارد و همه اشخاص را جذب خود می‌کند. فکرش را کنید که RDR2 آن همه عظمت داشت و قرار است GTA VI از آن هم بزرگ‌تر شود. مشخصا مورد انتظارترین بازی نه تنها این لیست بلکه تاریخ ویدیوگیم تا به الان GTA VI خواهد بود و همه می‌دانیم ارزشش را خواهد داشت.

Dragon Age: Dreadwolf

دنباله بازی Dragon Age: Inquisition چرخه توسعه بسیار سختی را تجربه کرده و ظاهرا این مشکل تمامی نخواهد داشت. تا الان یک دهه از آخرین بازی دراگون ایج می‌گذرد و سازندگان بازی یعنی استودیو Bioware دست خوش تغییرات زیادی شده است. Dreadwolf خیلی از کارگردان‌های خلاقش، تهیه‌کنندگان و حداقل ۵۰ توسعه‌دهنده را از ماه آگوست قبل از دست داده است. البته این مورد استودیوهایی زیادی در صنعت ویدیوگیم را تحت تاثیر قرار داده است.

از طرفی نتایج اخیری که بایوور داشته باعث شده که خیلی از ما نسبت به چشم‌اندازهای این استودیو بدبین باشیم. هر چند روزهای خوبی که این استودیو داشته باعث می‌شود که خیلی‌ از طرفداران امیدی بر بازگشت قوی آن داشته باشند. بایوور مسئول چندین بازی RPG شاهکار تاریخ ویدیوگیم بوده که یکی از آن‌ها KOTOR است. ما همچنان امیدواریم اعضای جدید درس خوبی از اتفاقات پیرامون استودیو گرفته باشند. هیچکس انتظار این را ندارد DreadWolf با عنوانی به عظمت بالدرز گیت 3 رقابت کند، اما حداقل خواسته ما این است که ماجراجویی جدیدی در دنیای دراگون ایج داشته باشیم.

Star Citizen: Squadron 42

سال‌ها بعد در کتاب‌ها می‌نویسند که چگونه سازنده استار سیتیزن یعنی کریس رابرتز گیمرها را مجبور به پرداخت میلیون‌ها دلار کرد تا بازی‌ای ۱۰ سال پس از تاریخ انتشار اولیه‌اش عرضه شود. استار سیتیزن یک بازی خاص است، یک اثر شلوغ MMO و دائما در وضعیت نامشخص که از پشتیبان‌هایش همیشه پول می‌گیرد با این قول که قرار است عمیق‌ترین ماجراجویی ممکن را در فضا داشته باشیم. متاسفانه سال‌هاست در انتظار این بازی هستیم و باید ببینیم خود بازی و اسپین آفش چگونه خواهند بود. (جالب است بازی‌ای که هنوز عرضه نشده اسپین آف در دست ساخت دارد!).

Squadron 42 قرار است یک بازی تک‌نفره جدای از استار سیتیزن باشد و برای بازیکنان با سن بالا یک نوستالژی بزرگ خواهد بود. کریس رابرتز اسم خود را بعد از ساخت سری Wing Commanders بر سر زبان‌ها انداخت، جایی که او ارتباطی عظیم با جنگ در فضا ایجاد کرد. اسکوادرون ۴۲ قرار است رابرت را به ریشه‌اش برگرداند جایی که به بازیکنان اجازه جنگ‌هایی جذاب و دیدار با افراد سرشناسی مانند گری اولدمن، مارک استرانگ، گیلین اندرسون و صد البته مارک همیل می‌کند. مشخصا با این اوصاف گشت و گذار در فضایی عمیق که بازی طبق قول خودش قرار است به ما بدهد خیلی جذاب خواهد بود. امیدواریم بعد از سال‌ها حداقل خبری خوب از این بازی بشنویم.

خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما این همه انتظار برای آثاری مثل بازی‌های بالا ارزشش را دارد؟ دیگر چه آثاری هستند که شما مشتاقانه منتظر عرضه آن‌ها هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • ga
    ga | ۲۰ اسفند ۱۴۰۲

    آقای دهقانی هایتل کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از خیلی از بازی هایی که تو لیست گذاشتید هایتل معروف تره و هایپ خیلی زیادی راجب ش وجود داشت! فکر کنم فقط جی تی ۶ باشه که ملت بیشتر منتظرش باشن.
    اتفاقا سازندگان هایتل گفتن که تا پایان ماه مارس که این ماه باشه یه گزارش توسعه جدید در سایتشون می نویسن.
    از طرفی با اینکه استودیوی مادر هایپیکسل توسعه دهنده هایتل کلی کارمند اخراج کرده هایتل گفته که این قضیه روی اونها اثری نداشته و نتنها کسی رو اخراج نکردن بلکه دارن اعضای جدید استخدام می کنن!

    • 7mmd_sh
      7mmd_sh | ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

      موافقم
      گفتن اواخر ۲۰۲۴ بتاش میاد ودی تا الان سابقه نداشته گیمی اینقدر تاخیر بخوره

  • masseffect
    masseffect | ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

    خدایا judas , mass effect 5 , half life 3 رو هر چه سریعتر برسون

  • amirhosseinmohammadi7878
    amirhosseinmohammadi7878 | ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

    سلام مدتی هست از معرفی بازی جدید تبدیل شونگان یعنی Transformers: Reactivate میگذره و خبری نشده از این بازی خفن خیلی خوب بود این بازی رو هم در لیست قرار میدادین

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

    اسکال اند بونز فقید 😁😁

مطالب پیشنهادی