خرداد و آدرنالین دوستداشتنیاش
درباره کنفرانسهای خبری گیمینگ ماه ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳)
۱- تقویم مدرن ویدئوگیم چند سالی است که سه مناسبت را به جف کیلی و رویدادهایش سپرده: اواخر بهار و رویداد سامرگیمفست، اواخر تابستان و افتتاحیه گیمزکام و در پایان سال میلادی هم گیم اواردز برای انتخاب بهترینها. مثلثی که کیلی بارها توانسته است آن را به شکلی موفق به مخاطب ارائه دهد؛ اما بیشک امسال جزو آن سالها نخواهد بود. سامرگیمفست ۲۰۲۴ ناامیدکننده، بدون هیچ غافلگیری و خالی از هرگونه نوآوری بود. درست خلاف آن چیزی که از مرد کانادایی و شوهای درجه یکش سراغ داریم. معدود نمایشهای جذاب شب، به بازیهای مستقل اختصاص داشتند و حتی بهروزرسانیها و اخبار پیرامون بازیهای قبلتر معرفیشده هم چنگی به دل نمیزدند. آنچه کیلی پیش از مراسم «یک رویداد ۸ از ۱۰» مینامید، هیچ رونمایی بزرگی را به همراه نداشت و در عوض پر بود از تبلیغات و جایگذاری برندهای مرتبط و غیرمرتبط. بیشک آقای تهیهکننده کار دشواری برای جلب رضایت مخاطبانش در افتتاحیه گیمزکام امسال خواهد داشت.
۲- سامرگیمفست انتظاراتمان را پایین آورد تا فیوچرگیمزشو کار راحتتری داشته باشد. اجرای مشترکی از صداپیشگان نامآشنای صنعت و البته پشتیبانی تیم محتوایی «گیمز رادار». چند نمایش بزرگ و در ادامه مروری بر نمایشهای کوچکتر. از هوماژ به هاتلاین میامی دوستداشتنی تا ویدئوهای بیشتر از «اسپیس مارین ۲» که با هر نمایش بهتر و بهتر میشود. از بازی جدید سوپرمسیو گیمز تا «پرسینکت» که حسابی دوستداران بازیهای نوآر و البته المانهای سندباکس را جذب خود کرد. فیوچرگیمزشو بیادعا ارائه شد و خلاف آنچه پیش از این از رویداد دیده بودیم، توانست در طول اجرا مخاطب را سرگرم نگه دارد. کاری که بیشک سامرگیمفست از انجام آن ناتوان بود.
۳- گل سرسبد رویدادهای ژوئن امسال. جایی که یکبار دیگر آدرنالین را در رگهایمان حس کردیم و البته - احتمالا - شاهد یکی از بهترین رویدادهای تاریخ برند اکس باکس تا به امروز بودیم. نمایشی کمنظیر و همهجانبه که از هواداران قدیمی تا جدید را برای آینده این برند مشتاق میکرد. در کنار «ایندیانا جونز»، «کال آو دیوتی» و البته Avowed که لاینآپ ماههای آینده را تشکیل میدهند، نیمنگاهی هم به آینده داشتیم و البته بازگشت «گیرز» دوستداشتنی. آنچه کولیشن با آنریل انجین ۵ انجام میدهد و آنچه پتانسیل قصهی جهان «گیرز» برای داستانهای جدید و قدیم است، سبب میشود تا E-Day را بیشک یکی از بهترین اتفاقاتی بدانیم که طی این چند سال برای اکس باکس و بازیهای انحصاریش افتاده. درست مثل بازگشت «فیبل» و «مامور دارک». همانقدر رویایی و همانقدر سطح یک که از یک کمپانی تریلیون دلاری انتظار داریم. همهی اینها البته مرهم زخم بسته شدن استودیوهای خوشنامی چون تنگو و آرکین آستین نمیشود؛ اما حداقل نشانهای رو به جلوست. دقیقا خلاف آنچه طی این چند ماه از برند اکس باکس دیدهایم.
۴- اگر چشمانم را ببندم، احتمالا ۲۰۲۴ را با ۲۰۰۸ اشتباه خواهم گرفت. هم برای نسخهی جدیدی از «گیرز» هیجانزدهام، هم «کال آو دیوتی» نمایش شگفتانگیزی داشته است و هم نسخهی جدیدی از «اساسینز کرید» توجهام را به خود جلب کرده. دربارهی دو بازی اول صحبت کردیم؛ اما نسخهی جدید AC و سفر به ژاپن بهواسطهی Shadows از آن دست اتفاقاتی بود که کنفرانس خبری نهچندان مفصل یوبیسافت فوروارد امسال را در ذهنمان ماندگار کرد. علاوه بر دو شخصیت قابلبازی در این عنوان و چرخه کامل سال برای مناطق مختلف ژاپن، شاهد تنوع بالای سبکهای مبارزه و البته آزادی عمل در برخورد با موقعیتهای مختلف بودیم. درست همان چیزی که «اساسینز کرید» را شکل میدهد. در نقطهی دیگری از این جهانبازهای یوبیسافتی، «استودیو مسیو» انتظارمان را میکشد. تمرکز آنها روی ساخت «اولین بازی جهان بازی تاریخ استار وارز» سبب شده است تا هواداران تاخیر در توسعهی «دیویژن ۳» را بپذیرند. عذری که با توجه به نمایش نسبتا بلند بازی و جذابیتهایی که از قرار گرفتن در نقش یک جایزهبگیر در دنیای استار وارز به نمایش میگذاشت، پذیرفته به نظر میرسد. گویا دو ساخته بزرگ جهان بازی یوبیسافت برای سال جاری میلادی کافی باشند تا این شرکت هم تیک موفقیت یوبیسافت فوروارد را برای سال ۲۰۲۴ بزند. اگرچه غافلگیری چندانی انتظارمان را نمیکشید و نمایشهای مرتبط با «شاهزاده پارسی» کوتاه و قابل پیشبینی بودند. راجع به «اسپیلینتر سل» هم که… .
۵- درست مثل فصل جوایز که شاهد برگزاری رویدادهایی با درجه اهمیت کم و زیاد در کنار هم هستیم، خرداد ماه هر سال هم به همین شکل پیش میرود. رویدادهایی چون پیسی گیمینگ شو با وجود آنکه دهمین سالگرد برگزاری خود را جشن میگیرند، همچنان در سرگرم کردن مخاطب و یا حتی ارائه محتوای دسته اول دچار مشکل هستند. در همین حال همچنان نامهای مستقلی چون دیوالور دیجیتال هستند که با شوهای متفاوت سرگرممان کنند؛ اما باید بپذیریم که مونوپل شدن نامهایی چون جف کیلی در جریان دیجیتالی شدن رویدادها، حالا و در موقعیت کنونی به ضرر صنعت بازی عمل میکند. نمیگویم که دلمان برای ESA و سیاستهای عجیبش تنگشده است؛ اما حداقل کیفیت کنفرانسهای رویدادی مثل E3 را نمیتوان با بالاترینهای ماه جاری (بهجز رویداد ایکس باکس) مقایسه کرد. حقیقتی که امیدوارم صنعت به آن واکنش نشان دهد و طی سال مالی آینده، شاهد نمایشهای جذاب بیشتری از شرکتهای مستقل و ثالث باشیم.
بیشتر بخوانید:
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.