پلیاستیشن و آرامش قبل از طوفان
در چشمانتظار بازیهای بزرگ
این روزها بیشتر از همیشه نام PS5 Pro را میشنویم. کنسول میاننسل سونی که طبق شایعات قرار است در تعطیلات سال میلادی روانه بازار شود و نفس دوبارهای به فروش کنسول نسل نهمی پلیاستیشن میدهد. اما جدای از این موضوع که بسیاری اعتقاد دارند نسل نهم به طور کلی به کنسول میاننسلی احتیاج ندارد، آیا پلیاستیشن در بخش نرمافزار خودش، برنامه درستی در نظر دارد؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
نتیجه سینوسی یک برنامه بزرگ
چرا دغدغه اصلی در حال حاضر، داشتن یک برنامه درست است؟ سران پلیاستیشن از ابتدای نسل به کرات اشاره کردند که آنها در نظر دارند تا بازیهای سرویسمحور بیشتری را روانه بازار کنند تا جای خالی این بازیها در کالکشن عناوین انحصاری پر شود. از همان ابتدا هم بازخوردها نسبت به این تصمیم مثبت نبود؛ طرفداران این پلتفرم معتقد بودند که پلیاستیشن به بازیهای تکنفره و داستانیاش شناخته میشود و تمرکز روی بازیهای آنلاین ممکن است باعث به حاشیه رفتن بازیهای داستانی شود. حالا در سال 2024، پلیاستیشن دو بازی آنلاینمحور را منتشر کرده و تا اینجا نتیجه کاملا سینوسی بوده است. هلدایورز 2 تا به اینجا یکی از بهترین بازیهای امسال بود و در نقطه مقابل بازی کانکورد یک شکست مطلق. درست است که هلدایورز 2 در طول این چند ماه مدام دچار حاشیه شده و حتی همین الان هم به خاطر نرف کردن یکی از سلاحهایش دوباره مورد انتقاد بازیکنانش قرار گرفته، اما در طول 12 هفته ابتدایی انتشار توانست بیشتر از 12 میلیون نسخه فروش داشته باشد؛ آماری که برای پلیاستیشن فراتر از انتظارات بوده است.
اما در طرف مقابل بازی کانکورد است؛ یک هیرو شوتر که از بدو معرفی مورد انتقاد قرار گرفت. میزان انتقادات به قدری بود که حتی پلیاستیشن هم میدانست که این بازی قرار نیست راه به جایی ببرد و کمترین مارکتینگ ممکن را انجام داد. نتیجه کار هم آماری به شدت ضعیف بود: بازی در بهترین حالت کمتر از 700 بازیکن داشت و در حال حاضر میانگین بازیکنان بین 20 تا 100 نفر بود. اخیرا در آماری غیررسمی هم اعلام شده که کانکورد نزدیک به 25هزار نسخه فروش داشته است و در نهایت همین ساعاتی پیش اعلام شد که سرورهای بازی روز ششم سپتامبر بسته خواهد شد و سازندگان ساختار بازی را برای یک بازگشت احتمالی بازنگری خواهند کرد. راستش را بخواهید، اینکه بازی از برخی المانهای به اصطلاح Woke استفاده میکند، کمترین نقش را در بازخوردهای منفی داشته است. به نظر مهمترین مشکل بازی، پولی بودن آن در بازاریست که عناوین رایگان زیادی وجود دارند و مخاطبانشان را پیدا کردند. اگرچه که باز هم فروش تنها 25هزار نسخه واقعا نشاندهنده منفور بودن این بازی در بازار بود و حالا خریداران باید برای پس گرفتن پولی که بابت بازی دادند صف بکشند.
در کنار این دو عنوان، به نظر توسعه بازی ماراتون هم در وضعیت جالبی به سر نمیبرد. چندی پیش، جیسون شرایر، خبرنگار مطرح دنیای ویدیوگیم و رسانه بلومبرگ، در پادکستی گزارش داد که سران پلیاستیشن چندان بازخورد مثبتی نسبت به وضعیت بازی ماراتون نداشتند. از طرفی دیگر کارگردان بازی، کریس برت (Chris Barret) به خاطر آزار و اذیت کارمندان زن اخراج شده است. این موضوع در کنار تعدیل نیروی هفده درصدی یک ماه گذشته، نشان میدهد که بانجی اصلا در وضعیت جالبی قرار ندارد. بانجی که توسط سونی خریداری شد تا بر عناوین آنلاین پلیاستیشن ناظر باشد و تیمها را کمک کند، حالا خودش درگیر حواشی مختلف شده و بعید نیست روزی به طور کامل زیر پرچم پلیاستیشن فعالیت کند (اگر تا همین امروز این اتفاق رخ نداده باشد).
تمامی این اتفاقات، قطعا بازیهایی مثل ماراتون و FairGames از استودیوی Haven را تحتالشعاع قرار میدهد. بازیهایی آنلاین که هر کدام قرار است روندی متفاوت نسبت به دیگری داشته باشند و مخاطبان خاص خودشان را جذب کنند. حالا سونی با توجه به پیشینهای که داشته قطعا در پیدا کردن راه درست مارکتینگ و نحوه ارائه بازی به مشکل خواهد خورد. شاید اگر کانکورد یک بازی رایگان بود یا حتی به عنوان بخشی از سرویس پلیاستیشن پلاس در دسترس مخاطبان قرار میگرفت، اتفاقات مثبتی رخ میداد. چرا که حالا یک سال از افزایش قیمت سرویس پلاس گذشته و کیفیت سرویس هیچ شباهتی به وضعیت سال گذشتهاش ندارد. قطعا ارائه بازیهای آنلاین و سرویسمحور در قالب سرویس پلاس میتواند به رشد بازی و سرویس کمک زیادی کند. پلیاستیشن به قطع روند انتشار بازیهای جدید را بازنگری میکند تا اتفاقی که برای کانکورد رخ داد هرگز تکرار نشود.
نبود نرمافزار برای سختافزار قدرتمند
از مدتها پیش ادعا شده بود که سران سونی قصد دارند پلیاستیشن 5 پرو را با دید «بهترین پلتفرم برای بازی موردانتظار GTA 6» عرضه کنند. ادعایی که به تنهایی میتواند ناامیدکننده باشد. حالا در گزارشاتی جدید، گفته شده که پلیاستیشن بسیاری از بازیهای انحصاری بزرگ خودش را تاخیر زده تا با بهترین حالت ممکن برای کنسول میاننسلی آماده شوند. در نتیجه این اتفاق، شوکیس بزرگی که قرار بود در اواخر ماه سپتامبر برگزار شود، گویا به یک State of Play تغییر ماهیت داده و قرار است بازیهایی را ببینیم که به انتشار نزدیکتر هستند.
به طور کلی استودیوهای بازیسازی پلیاستیشن دچار مشکلات خاص خودشان هستند. کیفیت بالای این عناوین باعث شده تا پروسه توسعه هر کدام از بازیها چند سال بیشتر از حد معمول طول میکشد و این موضوع، هم انتظارات طرفداران را بسیار بالاتر میبرد، هم فشار بیشتری به استودیوهای بازیسازی منتقل میکند. تا به الان هیچ خبری از بازی جدید ناتیداگ منتشر نشده و هیچ تاریخ انتشار احتمالی برای آن وجود ندارد. ساکرپانچ مشغول ساخت چه عنوانیست؟ سانتامونیکا قرار است آیپی جدید بسازد یا گاد آو وار جدید؟ برنامه انتشار بازیهای اینسامنیاک گیمز پس از آن لیک گسترده در چه وضعیتی قرار دارد؟ گوریلا گیمز قرار است فرنچایز کیلزون را زنده کند یا به گسترش دنیای هورایزن بپردازد؟
در حال حاضر اگر از لیکها و شایعات صرف نظر کنیم، تنها Death Stranding 2 است که به عنوان یک بازی انحصاری برای سال 2025 آماده انتشار شده است. در ادامه سال هیچ بازی انحصاری برای پلیاستیشن 5 مشخص نشده و حتی همین امسال هم استودیوهای ترد پارتی مثل اسکوئر انیکس، Shift Up و کونامی هستند که خلاء بازیهای تکنفره را برای پلیاستیشن پر کردند. مشخصا بهبود روند کاری و راندمان استودیوهای پلیاستیشن احتمالا یکی از برنامههایی باشد که تیم مدیریتی جدید پلیاستیشن باید توجه بیشتری به آن داشته باشد. قطعا ارائه یک سختافزار جدید باید با نرمافزارهای جذاب همراه باشد و بنابراین سال 2025 چالشی جدی برای سونی و پلیاستیشن خواهد داشت.
مدیریت جدید پلیاستیشن تحت نظر هرمن هالست و هیدکی نیشینو پیش میرود و باید دید نتیجه کار این دو نفر در آینده چطور پیش خواهد رفت. میدانیم پروژههای هیجانانگیزی در دست ساخت قرار دارند و شاید دوباره با بهترین بازیهای داستانی یک دهه اخیر روبهرو باشیم اما نسل نهم خیلی زودتر به چنین چیزی نیاز دارد. حالا چهار سال از انتشار کنسولهای نسل نهمی گذشته و تعداد بازیهایی که به طور کامل برای این کنسول ساخته شدند، بسیار کمتر از چیزیست که انتظار داشتیم. PS5 و برادر نوپایش PS5 Pro هرچه زودتر به یک نفس تازه احتیاج دارند. مهمترین سوال در حال حاضر این است: «آیا سال 2024 برای پلیاستیشن یک آرامش قبل از طوفان است؟» پاسخ این سوال احتمالا با رونمایی از کنسول میاننسلی مشخص خواهد شد و دوستداران پلتفرم امیدوارتر به سال پیشرو.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.