ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سریال‌های نتفلیکسی مارول
سریال

کنسل شدن سریال‌های مارول در نتفلیکس

در سال 2012 بود که کمپانی دی‌سی با شروع پخش سریال «ارو»، فاز رقابتیِ جدیدی را در تلویزیون آغاز کرد. در این دوره، کمپانی مارول با فیلم‌های خود سینما را به تسخیر درآورده بود و ...

محمدرضا صفری
نوشته شده توسط محمدرضا صفری | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۸

در سال 2012 بود که کمپانی دی‌سی با شروع پخش سریال «ارو»، فاز رقابتیِ جدیدی را در تلویزیون آغاز کرد. در این دوره، کمپانی مارول با فیلم‌های خود سینما را به تسخیر درآورده بود و با وجود این موفقیت بزرگ توجه چندانی به تلویزیون و ساخت سریال نداشت. دی‌سی از خلاء موجود استفاده کرد و توانست مخاطبان زیادی را با همان اولین سریالی که ساخت، جذب کند.

هر چند مارول خیلی زود خود را وارد این رقابت در صفحه‌ی کوچک تلویزیون کرد و با انتشار سریال مأموران شیلد سعی کرد در این رسانه هم خودی نشان دهد. با وجود این که مأموران شیلد اثر خوبی بود اما حداقل در آن اوایل پخش نتوانست خیلی زیاد در جلوی ارو قد علم کند.

با اضافه شدن سریال‌های کنستانتین، فلش و گاتهام به جدول پخش سریال‌های دی‌سی، تلویزیون تا حدودی به دست کمپانی دی‌سی افتاده بود. تا این که مارول از برگ برنده‌ی خود رو کرد.

همکاری کمپانی مارول و شبکه‌ی استریم نتفلیکس که حاصل آن ساخت سریال‌های دردویل، جسیکا جونز، لوک کیج، آیرون فیست، مدافعان و نهایتاً پانیشر شد. این سریال‌ها به علت بودجه‌ی بیش‌تری که در اختیار داشتند و همینطور جو متفاوت و تاریک‌ترشان نسبت به سریال‌های سوپرهیرویی که در حال پخش بودند، با استقبال زیادی مواجه شدند و توانستند توجهات را به خود جلب کنند.

دردویل

کمپانی دی‌سی با انتشار سریال‌های دیگر مانند سوپرگرل، افسانه‌های فردا، لوسیفر و پریچر در طی این مدت و در شبکه‌های گوناگون خود را در رقابت با این سریال‌های اختصاصی نتفلیکس نگه داشت ولی به دلایل گوناگونی سطح کیفی اکثر سریال‌های دی‌سی به سریال‌های نتفلیکسی مارول نرسیدند.

پس از مدتی و با هدف ارتقا کیفیت ساخت آثار و خدمات اختصاصی به مخاطبان، دی‌سی تصمیم به افتتاح شبکه‌ی اختصاصی استریم خود با نام DC Universe کرد و اعلام شد که دو سریال «تایتانز» و «دوم پاترول» هم از این شبکه پخش خواهد شد. با موفقیت نسبتی این آثار، جا برای سفارش محتواهای اختصاصی دیگر هم باز شد.

از آن طرف هم دیزنی که صاحب کمپانی مارول است خبر از افتتاح شبکه‌ی اختصاصی استریم خود را اعلام کرد. این شبکه که قرار است با نام +Disney شروع به فعالیت کند، محتوای اختصاصی کمپانی‌ها و استودیوها مانند پیکسار و مارول و آثار مشهوری مثل استاروارز را شامل می‌شود.

رقابت احتمالی شبکه‌های دیزنی پلاس و دی‌سی یونیورس می‌تواند باعث ساخت محتویات بیش‌تر و بهتر از این دو سرویس شود اما به چه قیمتی؟

لوک کیج

مارول یا بهتر بگوییم دیزنی، احتمالاً با هدف این که سریال‌های اختصاصی، پرطرفدار و موفق خود را به شبکه‌ی استریمش اضافه کند، دست به کار عجیبی زد و از ادامه‌ی ساخت تمام سریال‌های نتفلیکسی مارول جلوگیری کرد. با وجود این که اکثر آن‌ها روند داستانی موفق و مخاطبان زیادی داشتند و پیش زمینه‌ی داستانی برای فصل‌های بعدی خود در نظر گرفته بودند، کنسل شدند.

شاید از بین تمام سریال‌های نتفلیکسی مارول، عدم موفقیت نسبی سریال‌های آیرون فیست و مدافعان در برابر سریال‌های نتفلیکسی دیگر علت کنسل شدنشان بود اما دردویل، جسیکا جونز، لوک کیج و پانیشر با کمی استثنا و چشم پوشی تقریباً توانسته بودند انتظارات مخاطبان را برآورده کنند و سریال‌هایی جذاب و متفاوت را به طرفداران دنیای کمیک ارائه کنند.

شاید هم از نظر مخاطبان خیلی بد به نظر نرسد که دیزنی تصمیم به جمع آوری سریال‌های خود در سرویسی یکپارچه و اختصاصی خود کرده باشد و این کار ممکن است بتواند حتی به بهتر شدن این آثار هم کمک کند. این نظر ممکن است منطقی به نظر برسد اما قراردادی که مارول با نتفلیکس داشت یک سنگ بزرگ جلوی موفقیت این عقیده می‌اندازد.

مثل این که در قرارداد ساخت سریال‌های نتفلیکسی مارول ذکر شده بود در صورت کنسل شدن هر کدام از این سریال‌ها، شخصیت‌های سریال‌ها تا دو سال اجازه‌ی حضور در فیلم یا سریالی خارج از شبکه‌ی نتفلیکس را نداشته باشند. هر چند دقیقاً مشخص نشده است که این محدودیت شامل کدام شخصیت‌های سریال‌ها می‌شود و آیا پانیشر هم جزوی از این قرار تعلیق 2 ساله بوده است یا نه اما در هر حال با کنسل شدن سریال‌های 4 عضو اصلی مدافعان در ماه‌های اخیر، دوباره دیده شدنشان را حداقل تا سال 2020 به تاخیر می‌اندازد (البته جسیکا جونز با توجه به تاریخ انتشار فصل سومش کمی دیرتر و تا سال 2021 در تعلیق خواهد بود).

پانیشر

شروع دردسر این سریال‌ها تازه از این جا خواهد بود. ممطئناً دو سال زمان کمی برای تعلیق پخش سریال‌ها نیست. بازیگران و عوامل ساخت سریال‌ها فقط با فکر این که ممکن است روزی سریال‌هایی که قبلاً در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌اند دوباره شروع به پخش شوند دست روی دست نمی‌گذارند و احتمالاً کار روی پروژه‌های دیگری را آغاز خواهند کرد.

قراردادهای احتمالی فیلم‌ها و سریال‌های جدید و برنامه‌ی فیلم‌برداری آن‌ها ممکن است تا مدت‌های طولانی این عوامل را درگیر خود کنند. اگر قرار باشد برای ادامه‌ی ساخت سریال‌های مارول از همان عوامل قبلی استفاده شود، کار بی‌دردسری برای جمع کردن دوباره‌ی آن‌ها دور هم پیش‌رو نیست. تنظیم برنامه‌ی ساخت سریال با برنامه‌ی در دسترس بودن عوامل شاید باعث تعویق‌های طولانی برای شروع فیلم‌برداری‌ها شود.

همینطور هم به دلایل عدم تطابق برنامه‌ی سریال‌ها و عوامل، مخصوصاً بازیگران که در جلوی دوربین به ایفای نقش می‌پردازند، ممکن است منتهی به جایگزین کردن آن‌ها شود. جایگزین کردنی که با توجه به درخشش و محبوبیت اکثر بازیگران در نقش‌های محول به آن‌ها باعث واکنش منفی مخاطبان می‌شود. دیزنی باید برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده‌ای برای جلوگیری از به وجود آمدن این موانع در ساخت سریال‌ها داشته باشد.

جسیکا جونز

عامل دیگر و مهم‌تر از حضور یا عدم حضور عوامل ساخت سریال‌ها، مخاطبان هستند. قطعاً دیزنی با سرمایه‌گذاری بالا و برنامه‌ریزی دقیق قصد ندارد آثاری را تحویل دهد که مخاطبان محدودی را جذب خود کنند. نتفلیکس به علت جامع بودن در نمایش سریال‌ها و فیلم‌ها، هم در محتوای اختصاصی و هم در محتوای غیراختصاصی، مرکز توجه بسیاری از فیلم‌بازها و سریال‌بازهای تمام دنیا بوده اما به نظر قرار است دیزنی پلاس و دی‌سی یونیورس فقط مخاطبان خاصی را جلب خود کنند.

با در نظر گرفتن هزینه‌های استفاده از این سرویس‌های استریمینگ، شاید بخشی از مخاطبان تصمیم بگیرند به جای خرج بیش‌تر برای دنبال کردن سرویس‌های اضافه، با همان شبکه‌های عمومی تلویزیون و یا نتفلیکسی که امتحان خود را پس داده است اوقات فراغت خود را پر کنند.

این احتمال هم وجود دارد که در نهایت این فقط طرفداران سرسخت مارول و دی‌سی باشند که حاضرند برای تماشای قهرمان‌ها و شخصیت‌های کمیک بوکی مورد علاقه‌ی خود در قالب فیلم و سریال، برای سرویس‌های استریمینگ کمپانی محبوبشان پول اضافه خرج کنند. عاملی که شاید خیلی زود باعث شکست دیزنی پلاس و دی‌سی یونیورس شود.

آیرون فیست و لوک کیج

در نهایت این چگونگی ساخت ادامه‌ی این سریال‌هاست که مشخص می‌کند مارول با کنسل کردن سریال‌های نتفلیکسی خود اشتباه کرده است یا با برنامه‌ای درست توانسته است که سود ببرد. به غیر از بحث بودجه‌ی ساخت که دیزنی اگر بیش‌تر از نتفلیکس خرج نکند، کم‌تر خرج نخواهد کرد، بحث جو این سریال‌ها مطرح است.

اکثر مخاطبان با تم و فضای کلی فیلم‌های سینمایی اقتباس شده از کمیک‌های مارول آشنا هستند. قالب دنیای سینمایی مارول را فضاها و موقعیت‌های شاد و بامزه و به اصطلاح روشن تشکیل می‌دهند. فضایی کاملاً در تضاد با سریال‌های نتفلیکسی که دنیای سیاه جرم و جنایت در سطح خیابان‌های شهر را به نمایش می‌کشد. نظارت مستقیم دیزنی بر روی این سریال‌ها می‌تواند خبر بدی برای طرفداران فضای همیشگی این سریال‌ها باشد.

اگر نگاهی به لیست برنامه‌هایی که قرار است از طریق دیزنی پلاس ساخته شوند بیندازید متوجه فضای متفاوت این شبکه‌ی استریم از فضای سریال‌های کنسل شده‌ی نتفلیکسی خواهید شد. بسیاری از آثار جدید در ژانر کمدی، فانتزی، درام، موزیکال و یا ترکیبی از آن‌ها هستند. همینطور هم چند اثر سوپرهیرویی در بین این آثار دیده می‌شود که با قضاوت از روی اسم آن‌ها می‌توان حدس زد که فضای این سریال‌ها نیز قرار است روشن و نزیک به دنیای سینمایی مارول باشند.

سریال‌هایی که فعلاً با نام‌های «ویژن و اسکارلت ویچ»، «فالکون و سرباز زمستان» و «لوکی» شناخته می‌شوند و با توجه به سابقه‌ی این شخصیت‌ها در دنیای سینمایی مارول و رابطه‌ی این شخصیت‌ها با هم، احتمالاً شاهد فضاهای تلطیف یافته‌تری نسبت به سریال‌های کنسل شده‌ی شبکه نتفلیکس خواهیم بود. حال باید دید سریال‌های نتفلیکسی قربانی جو دیزنی پلاس می‌شوند یا این سریال‌ها باعث وجود آثاری با جو متفاوت در این شبکه‌ی استریم خواهند بود.

مدافعان

شاید هم دیزنی راهکاری پیدا کند که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب. چرا که وجود این سریال‌ها کنار هم می‌تواند باعث شود این قهرمان‌های محبوب کوچه و خیابانی یک قدم به حضور کنار قهرمان‌های درجه یک زمین نزدیک‌تر شوند و بالاخره طرفداران مارول را به آرزوی چندین ساله‌ی خود، یعنی دیدن این دو دسته از قهرمان‌ها کنار هم، نزدیک کند. مخصوصاً حالا که با نزدیک شدن به انتهای فاز سوم دنیای سینمایی مارول، نیاز به ایده‌ها و شخصیت‌های جدید برای ادامه‌ی مسیر احساس می‌شود و چه چیزی بهتر از پیوند دنیای تلویزیون و سینمایی؟

با وجود موانع زیاد و نیاز به زمان برای به موفقیت رسیدن پروژه‌ی احیای سریال‌های نتفلیکسی مارول اما اگر دیزنی بتواند با برنامه‌ای درست این سریال‌ها را به سلامت از این مشکلات عبور دهد و بدون قربانی کردن جو این سریال‌ها برای نزدیک شدن فضای سریال‌ها و فیلم‌های مارول به هم، می‌تواند باز هم توجهات مثبت را در شبکه‌ی جدید به خود جلب کند و باعث رضایت مخاطبان جدید و قدیمی شود، هر چند احتمالاً به قیمت صبری چند ساله برای مخاطبانی که این سریال‌ها را دنبال می‌کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی