اشتباه بزرگ Star Wars Jedi: Fallen Order که هیچکس متوجهاش نشد
دلایل زیادی وجود دارد که از بازی Star Wars Jedi: Fallen Order لذت ببرید. این بازی پر شده از اشاراتی به سریال انیمیشنی Clone Wars، ارجاعاتی به فیلمها و بازیهای قبلی میزند و احساسی شبیه ...
دلایل زیادی وجود دارد که از بازی Star Wars Jedi: Fallen Order لذت ببرید. این بازی پر شده از اشاراتی به سریال انیمیشنی Clone Wars، ارجاعاتی به فیلمها و بازیهای قبلی میزند و احساسی شبیه به یک فیلم Star Wars قابل بازی دارد. اما یک نکته در آن به چشم میخورد که روح تمام طرفداران فرنچایز استار وارز را آزار میدهد؛ اینکه رویکرد بازی در قبال نیرو یا فورس چگونه است.
میتوان درک کرد که Fallen Order یک بازی ویدیویی است و همین، خیلی از مسائل را اجتنابناپذیر میکند. برای مثال پاداش دادن به بازیکن با امتیاز تجربه در ازای کشتن دشمنان، دقیقاً برعکس چیزی به نظر میرسد که جدایها بر آن تاکید دارند و آموزهاش را میدهند. اما این یک بازی اکشن کلانبودجه است. نیاز به سیستم مبارزه و لول آپ دارد. بنابراین درک میکنیم چرا شخصیت کَل یک ماشین کشتار است که هرچه بیشتر میکشد، قدرتمندتر میشود. هیچ راه جایگزینی وجود ندارد که در عین حال به گیمر اجازه بدهد از جدای بودن لذت ببرد.
اما رویکرد Fallen Order در قبال نیرو مانند فرصتی از دست رفته برای تغییر راهکارهای قبلی و وفاداری هرچه بیشتر به عناصر داستانی استار وارز به نظر میرسد.
بیشتر بخوانید:
- بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order - نیرو همراهت باد
- نگاه نخست به بازی Star Wars Jedi: Fallen Order
- منتقدان در مورد Star Wars Jedi: Fallen Order چه میگویند؟
وقتی شروع به تجربه Fallen Order میکنید، فوراً به شما گفته میشود که تنها راه برای دریافت نیروی بیشتر، حمله و کشتن دشمنان است. برای طرفداران استار وارز، این موضوع کاملاً عجیب است. پیش از هرچیز، نیرو یک جور قدرت قابل افزایش و کاهش نیست. ولی بهرحال این یک بازی ویدیویی است و بنابراین تواناییهای ما به عنوان گیمر، به نوعی نوار که خالی و پر میشود بستگی دارد.
اما چرا اگر بخواهیم از نیرو استفاده کنیم، باید حتما به چیزی حمله کنیم؟
بنابر توصیفی که در فیلمها و کمیکبوکها و کتابها ارائه شده، نیرو یک جور توانایی فوق بشری نیست که با انجام کار خاصی به دست آید. نیرو یک جور انرژیست که تمام موجودات زنده جهان را به یکدیگر متصل میکند. ایدهای کاملاً هیپیپسند است. منطقی هم هست. جرج لوکاس در دهه ۷۰ میلادی استار وارز را خلق کرد. به این فکر کنید که لوکاس همواره چه شخصیتی داشته و دارد، او از جنگ متنفر است.
لوکاس توضیح داده که استار وارز به طرق بسیاری، نوعی اعتراض به جنگ ویتنام بوده است. بنابراین برقراری رابطهای مستقیم میان نیرو -یک انرژی کیهانی که تعادل را در جهان برقرار میکند- با اینکه تا به حال چند حشره فضایی کشتهاید بسیار عجیب به نظر میرسد.
بله، Fallen Order یک بازی اکشن است، اما قطعاً راههای دیگری برای جلوگیری از اسپم شدن تواناییهای نیرو از سوی گیمر وجود داشته. شاید مثلاً بازیکن میتوانست در ازای بلاک کردن حملات یا جاخالی دادن از آنها، نوار نیرو را پر کند و در این صورت تمام قضیه با آموزههای جدای هم تطابق بیشتری داشت. یا میشد نوار نیرو هنگام مبارزات محدود شود و تنها بعد از اتمام مبارزه و هنگام مدیتیشن دوباره پر شود. یا مثلا در صورت اجتناب از مبارزه با حیوانات کوچکتر و دشمنان ضعیفتر پر شود.
تا جایی که میتوان حدس زد، استودیو Respawn هنگام ساخت Fallen Order این ایدهها و ایدههایی دیگر را بررسی کرده و احتمالاً هیچکدام از آنها باب میل تسترهای بازی نبودهاند. میتوان چنین چیزی را درک کرد. اما کماکان کارکرد نیرو در Fallen Order کاملا ناسازگار با شخصیتی به نظر میرسد که قرار است جدای باشد.
جدایها تنها افرادی نیستند که ارتباطی عمیق با نیرو دارند. لاساتها، زفوها، سیث و بسیاری دیگر از موجودات جهان جنگ ستارگان هرکدام ارتباط خاص خود را با نیرو دارند (هرچند که به آن با اسامی متفاوتی اشاره میکنند).و برخی از این ارتباطات، کاملاً با ارتباط جدایها با نیرو متفاوت است. اما کل، شخصیت اصلی Fallen Order نه سیث است و نه نایتسیستر. او یک جدای است و به نظر عجیب میرسد که از طریق خشونت صرف و مرگ به نیرو متصلتر میشود.
شاید به نظر برسد که بیش از حد حساسیت نشان میدهیم، اما بسیاری عاشق ایده پشت نیرو در فیلمهای جنگ ستارگان هستند. یکی از دیالوگهای محبوب بسیاری از طرفداران در فیلم Empire Strikes Back و توسط یودا بیان میشود:
«موجودات فروزان ما هستیم، نه این جوهر خام.»
نیرو نوعی قدرت نیست که داشته باشیدش. چیزی نیست که مقدار بیشتری از آن به دست آورید. هرکسی در جنگ ستارگان به نیرو متصل است. همه کاراکترها چیزی بیشتر از یک جسم صرف هستند و همه اهمیت دارند، حتی آنهایی که نور درونشان را از دست داده و به سمت تاریک هبوط کردهاند. و این ایده که کَل با نصف کردن موجودات و انسانها قادر به «شارژ» کردن نوار نیروی خود است، با تمام ایدههای ابتدایی نیرو در تضاد است.
مدعی نمیشویم که ریسپاون نیرو را درک نکرده یا Fallen Order بازی بدیست. درک میکنیم. بازی ساختن سخت است و خصوصا بازیهای بزرگ باید پر از سرگرمکنندگی و اکشن باشند. اما هنگامی که Star Wars Jedi را تجربه میکنید، بخشی از ذهنتان با تمام ماجرا کنار نمیآید و آرزو میکردید رویکرد بهتری برای استفاده از نیرو در گیمپلی بازی وجود داشت.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
تا حالا به این نکته فکر نکرده بودم :|
((باشد که نیرو یاور شما باشد))