بدترین بازیهای سال 2024 که کاملا شکست خوردند
شخصیت بد اصلی این بازیها، سازندگان آنها هستند
سال ۲۰۲۴ بازیهای خوب بسیاری را برای ما گیمرها به ارمغان آورد. از بستههای الحاقی فوقالعاده مانند Shadow of The Erdtree گرفته تا بازسازیهایی بی نقص مانند سایلنت هیل ۲، شاهکارهای بسیاری برای لذت بردن بازیکنان در این سال منتشر شدند. اما همانطور که علامت ورزش رزمی کونگ فو همیشه به مردم یادآوری کرده است، خوبی با بدی و بدی با خوبی وجود دارد. همانقدر که عناوینی مانند Astro Bot باعث شدند که ما دوباره حس جوانی و هیجان خود را بدست بیاوریم، برخی دیگر از بازیها چهرهی پول پرستانه و نه چندان دوست داشتنی صنعت را به ما نشان دادند. ویجیاتو در مقالهی بدترین بازیهای سال 2024 که کاملا شکست خوردند به آثاری میپردازد که نهتنها ضعیف عمل کردند، بلکه سودی را نیز برای سرمایه گذاران خود به همراه نداشتند.
بدترین بازی های سال 2024
Graven
بازار بازیهای Boomer Shooter یا به زبان ساده بازیهایی که حس شوترهای قدیمی مانند دووم را به بازیکن میدهند، بسیار داغ است. به عنوان یک دنبالهی معنوی برای Hexen و با توجه به موضوعی که گفتیم، Graven ساختهی شرکت Splitgate Ironworks تمامی الزامات برای موفقیت را از مدتها قبل در دست داشت. با این وجود حتی با داشتن مراحل آزمایشی درخشان، محصول نهایی عرضه شده با کمبودهای فراوانی مواجه بود.
تکیه بر سیستم چکپوینت بجای قرار دادن سیستم ذخیره سازی شاید در نگاه اول عاقلانه باشد اما وقتی در پازلهای سخت و یا مبارزات دشوار قرار میگیرید، برگشتن بیش از حد به عقب خسته کننده میشود. مکانیکهای واقعگرایانهی بازی قوی هستند اما در نهایت به شکل نهایی خود نمیرسند، سیستم استقامت (Stamina) بازیکن را محدود میکند و طراحی دشمنان هم چیز زیادی برای ارائه ندارد. تمامی این مشکلات با مسائلی همچون باگها و گلیچهای فراوان باعث میشوند Graven هیچوقت به پتانسیل بالای خود حتی نزدیک هم نشود.
Sker Ritual
فاصله گرفتن کال آو دیوتی از سیستم راند به راند کلاسیک بخش زامبی خود با وجود درخواست فراوان بازیکنان، باعث به وجود آمدن یک خلأ بزرگ در این ژانر شده است. Sker Ritual حداقل در نگاه اول سعی میکند که از فرصت پیش آمده استفاده کند و کسانی که تشنهی مبارزه با گروههای بزرگی از هیولاهای مختلف هستند را به خود جذب کند. محصول نهایی اما، هیچگاه حتی به القای حس نوستالژی به مخاطب هم نزدیک نمیشود.
مشکلاتی همچون Matchmaking ضعیف، رابط کاربری بی نظم، گلیچهای فراوان و جلوههای بصری خراب، از لذت بردن هر بازیکنی جلوگیری میکنند. عدم دریافت XP توسط بازیکنانی که میزبان نیستند، باعث شد تعداد کمی که امیدوار به این اثر بودند نیز از آن فاصله بگیرند. در حالی که Sker Ritual برای تجربه با دوستان گزینهای مناسب به حساب میآید، اما قطعا ما آن را پیشنهاد نمیکنیم و آن را در لیست بدترین بازیهای سال 2024 قرار میدهیم.
Teenage Mutant Ninja Turtles Arcade: Wrath of the Mutants
موفقیت Teenage Mutant Ninja Turtles Arcade: Wrath of the Mutants با توجه به آن که پورت بازی آرکیدی سال ۲۰۱۷ شرکت Raw Thrills به حساب میآمد، بدون هیچ شکی تضمین شده بود. در نهایت اما، با حضور دوباره و مقتدرانهی یکی از بدنامترین شرکتهای چند سال اخیر برای ساخت این بازی، یعنی GameMill Entertainment با فاجعهای فراموش نشدنی، مواجه شدیم. اگر به خاطر ندارید، باید بگوییم که این سازندگان دوست داشتنی در گذشته عناوین افتضاح دیگری مانند Skull Island: Rise of Kong را ساخته بودند.
در حالی که این اثر به بدی ساختههای گذشتهی آنها نیست، اما همچنان تجربهای زجرآور به حساب میآید. سیستم مبارزات، سیستم حرکات و... همگی به بدترین شکل ممکن طراحی شدهاند. جلوههای بصری چیز چشمگیری ندارند و فرق خاصی بین لاکپشتهای محبوب ما وجود ندارد. حتی اگر این مشکلات به طرز عجیبی رفع بشوند، محتوای آنچنانی برای تجربه وجود ندارد.
Foamstars
میتوان گفت که ۲۰۲۴ سال درخشانی برای بازیهای آنلاین چند نفرهای که برای پلیاستیشن به صورت اختصاصی عرضه شدند، نبود. داستان تلخ کانکورد را همگی شنیدهایم و با آن آشنایی داریم، Foamstars نیز به نظر میآید که در سراشیبی همین مسیر قرار دارد. این اثر که در ابتدا اختصاصی پلیاستیشن به حساب میآمد و در آینده قرار بود برای پلتفرمهای دیگر نیز عرضه شود، با وجود گذشت ماهها از پنجرهی اختصاصی بودن، برای باقی کنسولها و کامپیوترهای شخصی به علت کمبود علاقه، منتشر نشده است.
به اعتقاد بسیاری این اثر، تلاش به شدت ضعیفی برای رقابت با عنوان محبوب Splatoon میکند. علاوه بر این قیمت ۳۰ دلاری بازی به علت کمبود محتوای آن، اصلا منطقی به نظر نمیرسد. گیمپلی نه چندان روان و موسیقی متن معمولی و کلیشهای نیز کار را برای افراد کمی که از فضای Foamstars لذت میبرند، سخت میکنند. مشکل دائمی بازیهای آنلاین در چند سال اخیر یعنی خریدهای درون برنامهای فراوان با وجود قیمت ۳۰ دلاری، در بازی دیده میشود. به صورت خلاصه اگر در سال آینده شاهد خاموش شدن سرورهای ساختهی ضعیف Square Enix نباشیم، باید به اهداف بلند مدت مدیران این شرکت شک کنیم.
South Park: Snow Day
با موفقیت دو بازی The Stick of Truth و The Fractured But Whole همگی از انتشار یک نسخهی دیگر از فرنچایز محبوب South Park مطمئن بودیم. Snow Day بر خلاف آثار قبل از خود، از گرافیک سه بعدی بهره میبرد و جهانی دیدنیتر را در اختیار بازیکن قرار میدهد. تمرکز بیشتر روی مبارزات لحظهای بجای نوبتی نیز خبر از یک بازی فوق العاده دیگر میداد. به همین دلیل است که قرار دادن South Park Snow Day در لیست بدترین بازیهای سال 2024 و البته در نظر گرفتن آن به عنوان بدترین بازی فرنچایز، بسیار دردناک است.
سیستم مبارزات تقریبا از هر لحاظی کمبود دارد و تکراری شدن، دقت پایین و حس ساده بودن آن از همان لحظهی اول به چشم میآید. داستان اصلی محتوای چندانی ندارد و شما میتوانید آن را در چند ساعت به سادگی تمام کنید، این در حالی است که دو قسمت قبلی بسیار طولانیتر بودند. شاید با خود فکر کنید که چنین مواردی برای بازیای که عنوان South Park را یدک میکشد، اهمیت فراوانی ندارند و در حقیقت کمدی توجه اصلی خریداران است. باید بگوییم که شوخیها و اتفاقات Snow Day هم به شدت ضعیف هستند و اصلا تعلقی به فرنچایز خود ندارند. با توجه به عشق فراوان خالقان South Park به ساختهی خود، کمی نارحت کننده است که آنها اجازهی انتشار چنین نسخهی ضعیفی را دادهاند.
Dustborn
در مورد مشکلات Dustborn از کجا شروع کنیم؟ مشکلات فنی به کنار، بازی بیشتر از آن که به سرگرم کردن مخاطب فکر کند (کاری که هدف اصلی یک بازی ویدیویی به حساب میآید)، تلاش میکند پیامهای سیاسی بی موردی را انتقال دهد. در حالی که حمایت از اقلیتها و یا قرار دادن باورهای خود در چیزی که خلق کردید، جای خودش را دارد، اما تمرکز بیش از حد بر آنها و در نتیجه رها کردن بازی از هر زاویهی دیگری، توهین به مخاطب تلقی میشود.
همانطور که گفتیم چنین چیزی باعث شده Dustborn در بخش فنی مشکلات متعددی داشته باشد. داستان بازی که معمولا مهمترین عضو آثار این سبکی است، جذابیت خاصی ندارد و هیچگاه به نقطهای هیجانی نمیرسد. شخصیتها بیشتر از آن که با کارهایی که انجام میدهند گسترش پیدا کنند، با جنسیت و هویت خود معرفی میشوند. گیمپلی بازی با وجود تلاش برای متفاوت بودن، نمیتواند به بهترین شکل ممکن برسد و به همین خاطر شکستی کامل به حساب میآید. با وجود تمامی این مسائل، ما گیمرها به خصوص بعد از انتشار سخت سایبرپانک و No Man's Sky عادت کردیم که به بازیها فرصتی دوباره بدهیم. Dustborn اما به لطف گلیچها و باگهای فراوان، اجازهی امیدواری به بازگشت را هم نمیدهد و به راحتی در لیست بدترین بازیهای سال 2024 قرار میگیرد.
Silent Hill: The Short Message
قرار دادن یک بازی رایگان و البته نه چندان طولانی در این لیست، کمی سخت گیرانه است با این وجود و با توجه به هایپ فراوان در اطراف نام سایلنت هیل، ما تصمیم گرفتیم این اثر را نیز بررسی کنیم. Short Message لزوما بازی ضعیفی نیست اما به عنوان یک سایلنت هیل، هیچ احترامی به نسخههای قبلی نمیگذارد. در حالی که سری محبوب شرکت کونامی روی اتمسفر و ترسهای روانی تمرکز میکند، Short Message مسیری کاملا مخالف را پیش میگیرد. داستانی به هم ریخته، پایانی قابل پیش بینی و خشونت بی دلیل از مشکلات واضح این بازی هستند.
در حالی که سایلنت هیل معمولا به بیماریهای روانی به شکلی متفاوت نگاه میکند، Short Message بسیار ساده و بی فکر به مسائل این چنینی میپردازد. علاوه بر این، گیمپلی بازی به شدت کم عمق و ساده است. اکثر اوقات شما در حال پرسه زدن بی مورد هستید و در بهترین حالت مشغول دنبال کردنهای خسته کننده میشوید. بجای تکیه کردن بر استراتژی و تواناییهای بازیکن، صحنههای تعقیب به حدس زدن مسیر درست محدود میشوند. با وجود آن که Book of Memories رقابت سختی برای کسب عنوان بدترین سایلنت هیل ایجاد میکند، به نظر ما Short Message برندهی اصلی آن است.
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash
پس از موفقیت چشمگیر فصل دوم انیمهی جوجوتسو کایسن و جلب توجه جهان به اتفاق دردناک شیبویا، افراد زیادی آماده انتشار Jujutsu Kaisen: Cursed Clash بودند. حضور شرکت مطرحی مانند Bandai Namco که بازیهای انیمهای موفق دیگری مانند Naruto و Dragon Ball را نیز منتشر کرده بود، تقریبا تمامی گیمرها و هواداران جوجوتسو کایسن را به عرضهی بازیای به شدت موفق امیدوار کرده بود. متاسفانه محصول نهایی چیزی جز راهی ساده برای کسب درآمد نیست و به نظر میآید تنها دلیل وجود آن به دست آوردن پول از محبوبیت فراوان انیمه است.
مبارزات بازی ساده هستند و استاندارد ضعیف جدیدی را تعیین میکنند. تعادلی بین شخصیتها وجود ندارد (سوکونا حتی در حال حاضر نیز شکست ناپذیر است)، جلوههای بصری مشکلات فراوانی دارند و بخش داستانی توهینی به فصل اول و البته فیلم Jujutsu Kaisen 0 به حساب میآید. بخش آنلاین بازی هم به لطف NetCode افتضاح، چیزی برای لذت بردن پیشنهاد نمیدهد. حتی اگر از طرفداران پر و پا قرص بازیهای انیمهای باشید، Cursed Clash با وفاداری به نام خود، طلسم شده است و نمیتواند شما را سرگرم کند و متاسفانه در لیست بدترین بازیهای سال 2024 قرار میگیرد.
Suicide Squad: Kill the Justice League
در مورد Suicide Squad: Kill the Justice League باید گفت بیشتر از آن که خود بازی ضعیف باشد، میراثی که نسخههای قبلی جهان آن به جا گذاشته بودند، باعث شکست بازی شدند. البته که این مسئله تقصیر کسی جز راکاستدی نیست و تقریبا هرکسی که حداقل یک ساعت زمان هم صرف سری Batman Arkham کرده باشد، میتوانست این اتفاق را پیشبینی کند. نهایتا اما این پول است که حرف اول را میزند و اعلام آن که یکی از قویترین نسخههای بتمن قرار است دوباره دیده شود، باعث جلب توجه و بالا رفتن فروش میشود.
چنین صحبتهایی به کنار، خود بازی نیز با مشکلات فراوانی به خصوص در روز عرضه مواجه بود. داستان به شدت ساده است و حتی اگر بتوانید از دیالوگهای بی مزهی چند ساعت اول گذر کنید، در نهایت اتفاقات آن به جای خاصی منتهی نمیشوند. باس فایتهای حوصله سربر و فعالیتهای تکراری عناوین جهان باز که همگی ما به خصوص در ساختههای یوبیسافت آنها را دیدهایم، کمکی به شرایط سخت این اثر نمیکنند. در نهایت نیز باگها و گلیچها فراوان حتی بعد از به روز رسانیهای متعدد، باعث میشوند ما Suicide Squad: Kill the Justice League را در لیست بدترین بازیهای سال 2024 خود بگذاریم.
Skull And Bones
شاید از خود بپرسید که چرا Skull And Bones را در صدر این لیست قرار دادهایم؟ دلیل ما آن است که یوبیسافت نسبت به باقی بازیهای لیست، سادهترین کار ممکن را برای عرضهی اثری فوق العاده داشت. آنها به صورت خلاصه فرمول برنده را از زمان عرضهی Assassin's Creed: Black Flag در دست داشتند و تنها کافی بود همان بازی را با ارتقای گرافیک و امکان رقابت با دیگر بازیکنان، دوباره منتشر کنند. تمامی این مسائل در حالی است که سازندگان Skull And Bones آن را حتی یک عنوان AAAA معرفی کرده بودند که با توجه به مدت زمان طولانی ساخت و البته تغییرات فراوان در مدیریت، کسی آن را باور نکرد.
بازیای که در نهایت به دست ما گیمرها رسید همان همیشگی از یوبیسافت بود. دنیایی بی روح، بی نظم و خالی از خلاقیت، صفاتی هستند که میتوانیم برای تمامی عناوین یوبیسافت نوین به کار ببریم. فعالیتهای بازی به رفتن از نقطهی A به B و شلیک به تعدادی کشتی در حالی که آیتمهایی نایاب در این میان پیدا میکنید، خلاصه میشوند. جنبهی دزد دریایی داستان نیز که بدون شک مهمترین بخش آن به حساب میآید، بی روح و کلیشهای به تصویر کشیده میشود. حتی اگر بتوانید به طرزی معجزه آسا با Skull And Bones ارتباط برقرار کنید، لوپ گیمپلی خسته کنندهی آن در نهایت حوصلهی شما را سر خواهد برد. همانطور که گفتیم، پروسهی ساخت عجیب بازی امید چندانی به کسی نداده بود اما به هر حال دیدن شکست این چنینی برای چیزی که میتوانست به معنای واقعی AAAA باشد، بسیار ناراحت کننده است. بنابراین میتوان این ادعا را هم داشت که Skull and Bones به عنوان اولین بازی AAAA در لیست بدترین بازیهای سال 2024 قرار گرفته است.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.