تبلیغات و بازارگرمی بازیهای ویدیویی دارد از کنترل خارج میشود
همه ما نقش تبلیغات و رونمایی درست از یک محصول برای جذب مخاطب و فروش بهتر را میدانیم. حالا این محصول چه میخواهد یک تلویزیون بزرگ باشد، یک فیلم سینمایی یا بازی ویدیویی. اما فرآیند ...
همه ما نقش تبلیغات و رونمایی درست از یک محصول برای جذب مخاطب و فروش بهتر را میدانیم. حالا این محصول چه میخواهد یک تلویزیون بزرگ باشد، یک فیلم سینمایی یا بازی ویدیویی. اما فرآیند معرفی و بازارگرمی بازیهای ویدیویی جدید در بسیاری از موارد از حالت عرف و تاثیرگذار خود خارج و با بالا بردن انتظارات گیمرها یا خسته کردنشان، به ضرر سازنده تمام میشود.
مثال برای بررسی و نشان دادن چنین ادعایی زیاد است اما الکس آوارد (Alex Avard) از سایت گیمزرادار در یادداشت جدیدش به طور خاص به هیاهو و تبلیغات آخرین ساخته استودیو وارنر برادرز (Warner Bros) میپردازد. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا یادداشت او را با هم بخوانیم.
معرفی و رونمایی یک بازی ویدیویی اگر به درستی انجام شود، میتواند صنعت بازی را زیر و رو کند. برای مثال واکنشها به کریتوس را در نظر بگیرید زمانی که در مراسم E3 سال ۲۰۱۶ از دل سایه به بیرون آمد یا اینکه راکستار چگونه با شمارش معکوس لوگو خود را به آرامی به شکل Red Dead Redemption تغییر داد. مردم به همان اندازه که دوست دارند انتظاراتشان به مرور بیشتر و بیشتر شود، غافلگیر شدن را هم دوست دارند. اما گاهی اوقات این کمپینهای تبلیغاتی خودشان گور خودشان را حفر میکنند.
اوایل این هفته، شعبه مونترال Warner Bros، استودیویی که آن را به خاطر کار روی یکی از نسخههای سری بتمن میشناسیم، چندین عکس را روی شبکههای اجتماعی خود منتشر کرد. وقتی تمام این عکسها را کنار هم قرار میدادیم، سمبل و لوگو مرموزی شکل میگرفت. مشتاقان رمز و راز اینترنتی هم در نهایت به صفحهای در سایت این استودیو رسیدند که نشان میداد قرار است تصاویر بیشتری منتشر شود قبل از آنکه تصویر نهایی مشخص شود.
این اولین باری نیست که وارنر برادرز با طرفدارانش معما بازی میکند و چهار ماه پیش نیز قبل از آنکه دوباره در سکوت خبری فرو برود، یک سری لوگو و طرح دیگر منتشر کرد که در کنار آنها متن «شوالیه را بگیرید» نیز به چشم میخورد.
بیشتر بخوانید:
- این تصاویر عرضه بازی جدید بتمن را تایید میکنند
- تاد فیلیپس: جوکر حتی بدون بتمن هم محبوب است
- آیا بازیهای ویدیویی باید سیاسی باشند؟
همه ما و حتی دیگر اعضای خانوادهمان نیز میدانیم که این استودیو چه عنوانی را میخواهد معرفی کند: یک نسخه دیگری از سری آرخام بتمن که اقتباسی آزاد از کمیکهای Court of Owls است. ظاهرا همه این موضوع را میدانند به جز خود وارنر برادرز. چرا که آنها فکر میکنند این رونماییهای ذره ذره روش خوبی برای ایجاد هیجان واسه پروژه خودشان است. در صورتی که همه از پیش برای آن هیجانزده هستند و فقط میخواهند هر چه زودتر نتیجه کار را ببینند.
میتوانم دلیل پشت این روش معرفی و تبلیغ را بفهمم. بعد از سالها کار کردن در سکوت، بدون شک تمایل شدیدی بین اعضای استودیو وجود دارد تا معرفی نهایی پروژه خودشان را تا حد امکان بزرگ و جنجالی کنند. تیمهای بازاریابی به شدت عاشق استفاده از ترفندهای تبلیغاتیاند تا توجهها را به پروژههای جدید جلب کنند و شاید وارنر برادرز نیز این ماجرای کشف راز اینترنتی را راهی ساده دانسته تا بتواند در فضای اینترنت بحث بتمن را داغ نگه دارد.
اما زمانبندی این فرآیند واقعا بد بوده است چرا که آن فاصله ۴ ماهه بین رونمایی از لوگوها به شدت انتظارات مردم را بالا برد و آنها این بار منتظر اطلاعاتی مهم و کامل بودند. بله، شاید مشکلات درون سازمانی باعث شده تا برنامه وارنر برادرز برای رونمایی کامل از بازی به عقب بیافتد اما همچنان به نظر میرسد که ماجراجویی آخر بتمن به خاطر این تبلیغات اشتباه با سر به زمین خورده است. به خصوص وقتی میبینید که سکوت آنها به جرات در ایجاد انتظار و هیجان موفقتر بوده است.
معمایی دیرینه
اما نکته اینجاست که برنامههای معرفی و رونمایی طولانی و بیش از حد پر زرق و برق با صنعت بازی غریبه نیست و حتی به بخشی لاینفک از آن تبدیل شده. به ندرت پیش میآید که بشنوید یک فیلم سینمایی به مرور زمان با اطلاعات ریز معرفی یا عنوان رمان بعدی استفن کینگ از طریق معماها و حرکاتی مشابه مشخص شود. اما در عوض در دنیای گیم، کوجیما از Metal Gear 5: The Phantom Pain با راه انداختن یک استودیو بازیسازی غیرواقعی و حتی فرستادن بازیگرانی که نقش سازندگان را ایفا میکردند، رونمایی کرد. بلک آپس ۴ نیز مراسمی زنده و حدودا یک ساعته داشت که در جریان آن دو مرد تکههای آهن را بهم متصل میکردند تا لوگوی بازی در نهایت مشخص شود.
این ترفندهای تبلیغاتی بدون شک اغراق شده نشانهای از صنعتیاند که هر وقت صحبت از رونمایی پروژههای جدید میشود، به طرز عجیبی پنهانکار، محافظهکار و کنترل کننده است. اما این اقدام اخیر وارنر برادرز نشان میدهد که آنها دیگر دارند گیمرها را اذیت میکنند.
یک دهه جدید و نسل جدید کنسولها فرصت خوبی است تا مدتی را اختصاص دهیم و ببینیم چه بخشهایی از این صنعت میتواند بالغ شود و تحول پیدا کند. این مقاله من را درخواستی رسمی از این صنعت در نظر بگیرید که بازیهای ذهنی را بس کرده و با مخاطبین خود مثل انسان صحبت کنید. اگر بازی شما زودتر لیک شد، برای آن آماده باشید.
اگر واضح است که طرفداران شما میدانند روی چه بازیای کار میکنید، با رونمایی کامل از بازی به آنها پاداش دهید. به ما معرفی کامل خود را ارائه دهید. همچنین به خاطر روی گل بروس وین هم شده، بیخیال استریمهای طولانی بیهدف شوید. امیدواریم شعبه مونترال وارنر برادرز نیز در نهایت بفهمد که این لوگوها اثری که باید را ندارند. وقتی خود بتمن را دارید، دلیلی ندارد مانند ریدلر عمل کنید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کوجیما تو این نسل دو تا بازی ساخت و سر تبلیغات و معرفی هر دو تاش ملتو سایید.death stranding ی طوری تبلیغ میشد که همه فکر کردیم با عجیب ترین و پیچیده ترین بازی داستانی و داستان تاریخ طرفیم که آخر سر همین هم به بازی ضرر زد و از این ور وارنر یک ساله پدرمونو در آورده سر بتمن اونوقت یکی مثل راک استدی که 5 ساله فقط عدم حضورشو تو همه مراسما تایید میکنه!!!
تریل ها هم اینجوریه و اسکین شات ها
بعضی بازیا اسکرین شات هاشون اصلا برای یک بازی دیگس انگار?