ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

جزئیات بیشتر از بازی ترسناک ایرانی SOMTHING LIKE DEATH

با زنگ خوردن تلفن شروع می‌شود و با صحنه دستی به خون آغشته که در پس‌زمینه‌اش مردی از دری وارد می‌شود پایان می‌یابد. سکانس ابتداییش ما را به دنیای Resident Evil 7 برد و در ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۰

با زنگ خوردن تلفن شروع می‌شود و با صحنه دستی به خون آغشته که در پس‌زمینه‌اش مردی از دری وارد می‌شود پایان می‌یابد. سکانس ابتداییش ما را به دنیای Resident Evil 7 برد و در انتها یک قاب‌بندی بسیار آشنا از The Last of Us Part II دیدیم. کمی جستجوی بیشتر ما را به اینجا رساند که تقریبا تمام تریلر بازی ایرانی SOMTHING LIKE DEATH (بدون E در کلمه‌ی اول) یک زیراکس کامل از الگوهای غربی و شرقی است.

یک ماه پیش، استودیو بازی‌سازی Mahyari Production بازی ترسناک SOMTHING LIKE DEATH را معرفی کرد و بعد از مشاهده تریلر بازی، به گفتگو با سعید باقری مهیاری،‌ مدیرعامل این استودیوی بازی‌سازی نشستیم تا بیشتر راجع به خود بازی و دلایل شباهتش به بازی‌های محبوب بین‌المللی مثل The Last of Us و Resident Evil 7 بشنویم.

در همان ابتدای گفتگو، سعید باقری بدون توضیح اضافه‌ای می‌گوید SOMTHING LIKE DEATH ترکیب دو بازی بزرگ است: Resident Evil 7 به خاطر پازل‌ها و معماهایش و The Last of Us که الگوی اکشن و مخفی کاری بازی است.

با یک بازی ترسناک بقامحور طرف هستید

بازی Something Like Death

از تریلر ابتدایی بازی می‌دانیم که SOMTHING LIKE DEATH در یک عمارت در جریان است. کارگردان بازی می‌گوید ما در بازی دو کاراکتر را کنترل می‌کنیم که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند. یکی از کاراکترها دچار فراموشی و توهم است. بنابراین از نگاه او که به عمارت نگاه می‌کنید، موجودات عجیب و شیاطینی را خواهید دید که اصلا وجود ندارند و همگی توهم او است. کاراکترها با چالش‌های متفاوتی روبرو می‌شوند و باید از دست موجودات جهش یافته‌ای که در زیرزمین این عمارت و در آزمایشگاه مخفی به وجود آمده فرار کنند. از انسان‌های جهش یافته (یا به اصطلاح خودمان زامبی) گرفته تا موش و عنکبوت و حشرات آلوده؛ این‌ها همگی دشمنان کارآگاه قصه‌ی ما هستند.

در SOMTHING LIKE DEATH سلاح زیادی در اختیار ندارید. احتمالا فقط ۴ نوع سلاح مثل کلت و شاتگان و تیربار و نه بیشتر. حتی اگر سلاح هم به دستتان برسد، خبری از مهمات و فشنگ زیاد نیست که زامبی‌ها را به تیر ببندید. فشنگ به ندرت در بازی گیرتان می‌آید و بیشتر درگیری‌ها فیزیکی خواهند بود. بنابراین خودتان را برای QTEهای متعدد و فراوان آماده کنید. مهیاری می‌گوید تعداد زامبی‌ها در بازی خیلی زیاد نیست ولی هر کدامشان سرعت بالایی دارند و چشم به هم بزنید به شما رسیده‌اند. کشتنشان هم کار ساده‌ای نیست و دوباره به جریان بازی برمی‌گردند.

ولی بازی پر از معمای ساده و دشوار هم خواهد بود. کمی آرامش و حل معما و کمی هم اکشن و فرار از دست زامبی‌ها. اگر فشنگ ندارید یا می‌خواهید اتاقی را بدون درگیری و خشونت رد کنید، هیچ مسئله‌ای نیست؛ بازی به شما این انتخاب را می‌دهد که مشابه مخروبه‌های The Last of Us که پر از کلیکر بود، از بین موجودات جهش یافته‌ی بازی عبور کنید. در واقع مخفی‌کاری بخش مهمی از بازی و انتخاب بازیکنان خواهد بود.

بازی ترسناک اول شخص ولی با کات‌های سینمایی

مهیاری می‌گوید دوربین بازی SOMTHING LIKE DEATH اول شخص است ولی یک «نکته منحصربه‌فرد» دارد که اینگونه تشریحش می‌کند: «دوربین و نما در فیلم‌های ترسناکی که ساخته می‌شوند بسیار مهم است. تصور کنید تلفن زنگ می‌خورد. با همان نمای اول شخص تلفن را برمی‌دارید. در همین لحظه نمای اول شخص از بازیکن گرفته می‌شود و دوربین در جای ثابتی که از قبل مشخص شده قرار می‌گیرد. مثل یک میان‌پرده که تا حدی قابل کنترل است. بازیکن همزمان می‌بیند که دیمِن در حال نزدیک شدن است و وقتی تلفن تمام می‌شود دیگر بازیکن جرات نمی‌کند که به عقب برگردد و نگاه کند یا اگر برگردد مشخص نیست با چه صحنه‌ای روبرو می‌شود.»

مشابه رزیدنت اویل‌های کلاسیک، تیم سازنده بازی هم نگاه کلاسیکی به ساخت بازی داشته و اصلا دلیل اینکه لندن ۱۹۸۴ پس‌زمینه داستانی بازی را تشکیل می‌دهد همین نوع نگاه است.

سکانس به سکانس از Resident Evil 7

بازی SOMTHING LIKE DEATH

چرا تریلر بازی کپی مو به مو از تریلر Resident Evil 7 بود؟ این سوال را چند دقیقه بعد از شروع گفتگویمان پرسیدم ولی جواب کارگردان بازی آن چیزی که انتظارش را داشتم نبود: «ما حتی بخش‌هایی را هم از Death Stranding استفاده کردیم. مثل دست‌های سیاه و چشمک زدن عروسک.»

«این قضیه [شباهت تریلر بازی به تریلر Resident Evil 7] برای هایپ کردن بود. خیلی از گیمرها و یوتیوبرها قطعا روی این موضوع خیلی تمرکز می‌کنند و می‌پرسند 'قضیه چیه' یا 'چرا کپی کردید'. حالا یا بازخورد منفی خواهد بود یا مثبت. همینکه انگشت‌ها به سمت بازی گرفته می‌شود برای ما خوب است و ما از عمد اینکار را کردیم و برایش هدف داشتیم که بازیکنان به زودی متوجهش خواهند شد.»

در ارتباط با الگوگیری از Death Stranding مهیاری می‌گوید: «البته قبل از اینکه Death Stranding معرفی شود من روی داستان این بازی کار کرده‌ام. دیمِنی که کاراکتر در توهماتش می‌بیند نامرئی است. ما باید نشانه‌هایی در محیط می‌گذاشتیم که به گیمر نشان دهد دیمِن وارد منطقه شده. این نشانه‌ها ردپایی روی زمین، دیوار یا سقف هستند. قبل از اینکه دیمِن ظاهر شود، بازیکن با دیدن ردپاها فرصت فرار از محیط را دارد ولی اگر فرار نکند، دیمِن ظاهر می‌شود و دنبال بازیکن می‌افتد. شاید شبیه به دست‌های Death Stranding باشد ولی منبع الهام من فیلم آپولو ۱۸ بود.»

چرا SOMTHING بدون E و چرا با حروف بزرگ؟

نام بازی دو مولفه به خصوص دارد. اول اینکه کامل با حروف بزرگ نوشته شده و دوم کلمه‌ی Something به معنای «چیزی» است که بدون حرف e نوشته شده. اما چرایی این ماجرا را تا روزی که بازی عرضه می‌شود متوجه نخواهیم شد. همانطور که گفته شد، SOMTHING LIKE DEATH یک بازی معمایی است که باید در آن پازل‌های بسیاری را حل کنید. دو موردی که به آن اشاره شد هم از پازل‌های دیگر بازی هستند... پس برای رسیدن به پاسخ این سوال همچنان صبر کنید.

به دنبال ناشر و سرمایه‌گذار

بازی SOMTHING LIKE DEATH

قرارداد بستن با ناشر و سرمایه‌گذارهای بین‌المللی روز به روز دشوارتر می‌شود و برای بازی‌سازهای کم‌تجربه ایرانی، جذب سرمایه بسیار کار سختی است. پروژه SOMTHING LIKE DEATH با همه بالا و پایین‌ها تا به اینجا پیش رفته و قسمت‌های قابل توجهی از یک بازی امیدوارکننده‌ی ترسناک را شاهد هستیم ولی برای اینکه موتور پروژه روشن بماند و سرعت بیشتری بگیرد نیاز به تزریق سرمایه حس می‌شود. سعید مهیاری برای پروژه SOMTHING LIKE DEATH که از نظر او در سطح جهانی می‌تواند موفقیت کسب کند هم به دنبال سرمایه‌گذار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • parsa
    parsa | ۲۷ مهر ۱۳۹۹

    امید وارم بازی تون رو بازی کنم من از طرفدار های سری رزنتویل هستیم البته ریمیک

  • پونودی
    پونودی | ۵ بهمن ۱۳۹۸

    امیدوارم بتونین بازیتون رو بیارین رو ایکس باکس وان
    من طرفدار بازی های ایویل هستم . امیدوارم یروزی بازی شما رو رو ایکس باکسم بازی کنم

مطالب پیشنهادی