فیلم 1917 چگونه بدون کات به نظر میرسد؟
همانطور که انتظار میرفت، فیلم 1917 اثر «سم مندز» در اسکار امسال از رقبای اصلی به شمار میرفت. با تمام غافلگیریهای اسکار ۲۰۲۰ و رسیدن جوایز مهم به فیلم Parasite، این اثر توانست سه اسکار ...
همانطور که انتظار میرفت، فیلم 1917 اثر «سم مندز» در اسکار امسال از رقبای اصلی به شمار میرفت. با تمام غافلگیریهای اسکار ۲۰۲۰ و رسیدن جوایز مهم به فیلم Parasite، این اثر توانست سه اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین میکس صدا و بهترین جلوههای ویژه را دریافت کند.
از مهمترین ویژگیهای 1917 با بودجهای ۹۰ میلیون دلاری، این است که کل فیلم بدون کات به نظر میرسد. مندز به این دلیل فیلم را این گونه ساخته که مخاطب احساس کند در حال دنبال کردن دو شخصیت اصلی، یعنی «ویلیام اسکافیلد» و «بلیک» در مأموریتی طاقتفرسا و خطرناک برای نجات جان هزاران سرباز است.
مجموعهای از برداشتهای بلند که به شکلی نامحسوس کنار هم قرار گرفتهاند
مندز هنگام نوشتن فیلمنامه این ایده را در ذهن خود پرورش داده بود که داستان فیلم را به صورت بیدرنگ (Real Time) تصویر کند. موردی که باعث ظهور این ایده شد، خاطرات دوران جنگ جهانی اول پدربزرگش بود. عوامل سازنده 1917 نمیگویند چند برداشت در کنار هم قرار گرفتهاند، اما بسیاری معتقدند مدت زمان برداشتها بین ۶ تا ۸ دقیقه متغیر بوده؛ این مدت زمان برای برداشتهای بدون کات چشمگیر است و به کارگردانان و تدوینگران آزادی عمل مناسبی میدهد. مندز در اینباره به Vox گفته:
میخواستم مخاطب گذر هر ثانیه را احساس کند و در برداشتن هر قدم (با دو شخصیت اصلی) همراه شود. همچنین از جغرافی، فواصل و سختیهای فیزیکی نیز آگاهی داشته باشد. این احساس که شما قرار است با دو شخصیت اصلی داستان را تجربه کنید توسط کات نشدن مورد تأکید قرار گرفته.
کاتهای موجود در فیلم به صورت نامحسوس هستند و به سادگی نمیتوان آنها را متوجه شد. برای مثال هنگامی که شخصیتها از تاریکی عبور کرده و وارد سنگر میشوند، یا زمانی که اسکافیلد پس از پریدن از روی یک پل به زیر آب میرود، برشهایی وجود دارند.
خورشید دشمن فیلمبرداری بود
به این دلیل که ممکن بود نورهای مصنوعی توسط چرخشهای زیاد دوربین در یک برداشت بلند دیده شوند، بسیاری از صحنهها با استفاده از نور طبیعی فیلمبرداری شدهاند. این موضوع برای «راجر دیکنز»، فیلمبردار مشهور سینما یک چالش به شمار میرفت. دیکنز نخستین اسکار خود را بعد از ۱۳ نامزدی برای کارش در فیلم Blade Runner 2049 دریافت کرده بود و حالا وارد چالش جدیدی شده بود. او درباره این چالشها به نیویورک تایمز گفت:
بیشترین نگرانی من برای همین مورد (نورپردازی) بود. من مدت زیادی را صرف دیدن آسمان و چک کردن نرمافزارهای آبوهوا کردم تا زمان درست برای فیلمبرداری را انتخاب کنم.
استفاده از نورهای طبیعی بدین معنا بود که خورشید تأثیر زیادی بر تولید و فیلمبرداری این اثر داشت. نور خورشید سایههایی مزاحم را تولید میکرد و به این دلیل که داستان فیلم در چند ساعت پیاپی روایت میشود، برای حفظ تداوم زمانی فیلم هم مشکلاتی را به وجود میآورد.
برداشتهای بلند نیاز به تمرینهایی بسیار دقیق داشتند
روش ساخت 1917 راه آسانی برای ساخت یک فیلم محسوب نمیشود. بازیگران ماهها درگیر مراحل پیشتولید بودند که غیرمتداول است. حرکات بازیگران بسیار دقیق طراحی و تمرین شده بودند تا تیم فیلمبرداری که از وسایلی همچون جرثقیل، دِرون، موتورسیکلت، کامیون و دوربین روی شانه استفاده میکردند بتوانند آنها را دنبال کنند.
مندز میدانست که طراحی صحنه باید کاملا همخوان با صحنههای اکشن و اعمال شخصیتها باشد و به همین دلیل، طراحی دقیق و مفصل صحنههای اکشن نیز برای طراحی و تولید صحنه مورد نیاز بود. «جرج مککِی»، بازیگر نقش اسکافیلد، در این باره به هالیوود ریپورتر گفته:
شما (به عنوان بازیگر) کاملا در حال تنظیم سرعت پیشروی فیلم هستید. بنابراین اگر دیالوگها را با سرعت مناسب و در زمان درست نگویید یا ریتم قدمهایتان نادرست باشد، بدون توجه به جایی که وارد آن میشوید، تنظیمات (صحنه) اندازه نادرستی پیدا میکنند. باید در زمان درستی به یک گوشه بروید و اگر سرعتتان زیاد باشد، زودتر به آن گوشه رسیده و تمامی تنظیمات به خطر میافتند.
برای آشنایی بیشتر با این اثر، میتوانید نقد فیلم 1917 را بخوانید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
البته این فیلم بی درنگ یا real time نیست ، به این معنی که گذشت زمان در داستان فیلم و تماشاگر تو سینما یکسان باشه، چون یجا تو درگیری بازیگر تیر میخوره و بیهوش میشه و ساعاتی بد که هوا تاریک شده بهوش میاد .
اصلا باورم نمیشه که چطور تونستن همچین فیلمبرداری عجیبی رو به این زیبایی انجام بدن
در فیلم های شهرام مکری از این تکنیک بارها استفاده نشده
اصلا فیلم خوبی نیست کاملا معلومه که لوکیشنهای متفاوتی داشته و بیننده به قول معروف در مکان گم میشه و نمیشه درک درستی از مکان در این فیلم داشت برا کسانی که فیلم نجات سرباز رایان رو دیدن این فیلم بیشتر یه شوخی هست.
دوست عزیز اتفاقا این کاتهای نامحسوس باعث شدن مخاطب درک کاملی از مسافت و جهتیابیها داشته باشه و احساس گمشدگی نکنه. بلکه حتی خودش رو تو اون موقعیت ببینه. از نظر محتوایی، نه تنها فلسفه خود جنگهای جهانی اول و دوم با هم تفاوتهایی اساسی دارن و هر کدوم بازتاب یه تفکر منحصربهفرد هستن، دو فیلم 1917 و نجات سرباز رایان هم ایدئولوژیهای کاملا متفاوتی دارن. درسته که هر دو در ژانر فیلمهای جنگی قرار میگیرن و از این نظر فضای مقایسه و ارزیابی باز میشه، ولی این تفاوتهای بنیادی باعث میشن به شخصه چنین مقایسهای رو انجام ندم. هر دو اثر قابل احترام هستن و از برترینهای سینما محسوب میشن.
ممنون از نظرت
ببینید. خب یسری اشکالات داشت فیلم. مثل اینکه بیننده بعضی جاها حوصله ش سر میره چون واسه اینکه کات نخوردن فیلم رو بتصویر بکشن از پیاده روی های بیهوده ام فیلم گرفتن. ولی تغییر لوکیشنها یه حس ترس رو در من بوجود اورده بود ک میخ شده بودم رو فیلم. البته خب یکمش کاذب بود بدلایلی. یه استرس لذتبخشی داد به من.. و نقطه قوت فیلم همین بود که چندنوع حس رو یکجا بهم داد. حس استرس. حس ترس. حس عاطفه. حس فداکاری. حس غیرت.
واقعا از عهده اینکار به بهترین شکل ممکن براومدن
یه کلاس درس بود فیلمرداری این فیلم
عالی
شاهکار
بی نظیر