کارگردان سابق ناتی داگ: SSD پلی استیشن 5 میزان جزییات در بازیها را متحول میکند
«هر صحنه را میتوان پر از جزییات با بیشترین وضوح کرد» (چقدر خفن)
اندرو ماکسیموف از کارگردانان تکنیکال سابق ناتیداگ در پستی توییتری سختافزار پلی استیشن 5 را تحسین کرده و حافظه SSD این کنسول را عاملی مهم در افزایش جزییات بازیهای نسل آینده میداند.
او تحلیلهای خود از سختافزار پلی استیشن 5 را در رشته توئیتی ارائه کرد که در ادامه میتوانید آن را مطالعه کنید.
میخواهم برای مردم توضیح دهم که چرا برای رندرینگ SSD این کنسول هیجان زده هستم. به همین خاطر مقایسهای را بین قسمت اول آنچارتد و The Last of Us انجام میدهم. اختلاف کیفیت میان ۲ بازی کاملا مشخص است اما هر دو از سختافزار یکسانی استفاده میکنند. این پیشرفت به وسیله کارهای زیادی از سمت مهندسان گرافیک و هنرمندان انجام شده اما همه اینها باید به مدیریت سریعتر دیتا هم بستگی دارد.
او در ادامه صحبتهای خود مثالی از دلیل مهم بودن SSD ارائه کرد:
در پایان عمر هر کنسول، حجم عظیمی از کار به این قضیه اختصاص دارد که دیتاهای درست در زمان مناسب بارگذاری و نمایش داده شوند. حتی با سختافزار نسل فعلی میتوانیم اکثر اشیا را با جزییات کامل ارائه دهیم. البته در حال حاضر ارائه همه آنها با بیشترین وضوح ممکن نیست. بنابراین توانایی لود کردن هر چیزی که روبروی کاراکتر است آنهم به محض این که سرش را برمیگرداند، به این معنا است که هر درخت میتواند دارای پوست، خزه و مورچهها باشد و فقط در واقع ضروری (برگشت سر کاراکتر)، نمایش داده شود. این خیلی عالی خواهد بود.
صحبت از ویژگیهای منحصربهفرد پلی استیشن 5 در حالی انجام میشود که بسیاری باور دارند مایکروسافت با ارائه سختافزاری قویتر روی کاغذ، از همین ابتدا کنسول سونی را شکست داده است. البته باید منتظر ماند و دید که این کمپانیها چگونه از ظرفیتهای سختافزاری کنسولهای خود استفاده میکنند.
پیش از این هم به این سوالها که «حافظه جانبی چطور روی پلی استیشن 5 کار میکند؟» و « پلی استیشن 5 دقیقا چقدر قدرتمند است؟» پاسخ داده بودیم.
تماشا کنید: ویجیاتو – سال آخر پلی استیشن 4
بزرگترین تفاوت PS5 با Xbox جدید یا بطور کُلی PCهای قدرتمند سر همین هست…
دیگه لازم نیست که محتویات داخل حافظه رو با جزییات ساده طراحی کرد، سپس به RAM فرستاد و GPU رو مجبور کرد تا این جزییات ساده رو بنا به دانسته های خودش (توانایی های رندرینگ و سایر اطلاعات از پیش فرستاده شده بهش) به جزییات پیچیده و زیاد تبدیل کنه!
چون اینجا برخلاف PC ها و حتی Xbox جدید، نه تنها خود SSD، بلکه رابطِ انتقال دیتا از SSD به RAM هم پرسرعت هستند!!!!!
توی xbox با اینکه SSD وجود داره یا حتی رابط انتقال دیتا از SSD به RAM هم قدرتمند از رابط های فعلی در دنیای PC هست، اما نه اونقدر رابطش بزرگه نسبت به PS5 و مهمتر از این، اصلا و ابدا منطق چطوری فرستادن داده ها از SSD به RAMش با این رابط به پیچیدگی منطقِ رابط PS5 حتی نزدیک هم نمیشه!!!!
در نتیجه، همونطور که میدونید، سرعت کامپیوتر، همیشه براساس کُندترین بخشش محاسبه میشه… حالا اگر این رابط نه تنها دارای سرعت کم، بلکه حتی از لحاظ منطق هم پیچیدگی لازم رو نداشته باشه باعث میشه که سرعت کُلی اجرای کامپیوتر پایین تر بیاد و اصولا GPU، RAM و CPU نتونن اون توانایی تئوریکی…