ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار سایت

سونی اشتباه گفته بود، تکنولوژی صدای Dolby Atmos از منابع بیشتری پشتیبانی می‌کند

در بخشی از ارائه سخت افزاری که سونی چند شب پیش از پلی استیشن 5 منتشر کرد، مارک سرنی در تعریف از تکنولوژی پردازش صدای کنسول بعدی ژاپنی‌ها گفت که «قابلیت پشتیبانی همزمان از صدها ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۰

در بخشی از ارائه سخت افزاری که سونی چند شب پیش از پلی استیشن 5 منتشر کرد، مارک سرنی در تعریف از تکنولوژی پردازش صدای کنسول بعدی ژاپنی‌ها گفت که «قابلیت پشتیبانی همزمان از صدها منبع صدا را دارد، برخلاف فناوری صدای Dolby Atmos که تنها از ۳۲ منبع پشتیبانی می‌کند». کمپانی دالبی در واکنش به این صحبت‌ها بیانیه‌ای منتشر کرده که با توجه به آن حرف‌های سرنی پیرامون Dolby Atmos اشتباه بوده‌اند:

تکنولوژی به کار رفته در Dolby Atmos هم می‌تواند همزمان صد منبع صدای مختلف را پشتیبانی کند. اما با توجه به مشورت‌هایی که از سازندگان گرفتیم، هرچند این ابزار پشتیبانی همزمان از صداها فوق‌العاده است ولی باید محدودیت‌هایی در هر زمان وجود داشته باشد. حضور زیاد منابع صدا در یک صحنه می‌تواند گیج کننده باشد.

اما این پشتیبانی همزمان از منابع صوتی زیاد چه تاثیری روی بازی می‌گذارد؟ شاید صحبت‌های خود مارک سرنی جواب مناسبی به این سوال باشند. او در مصاحبه‌اش با دیجیتال فاندری قطره‌های باران را مثال زد و گفت که در بازی‌های امروزی باران صدایی تک بعدی و ساده دارد.

پلی استیشن 5 به دنبال این است تا به کمک چیپ اختصاصی خود و با شبیه‌سازی برخورد هر قطره، دقیقا حس بودن در آن محیط را به بازیکن القا کند. در واقع اینکه برای هر قطره یک صدا وجود داشته باشد، به کمک همین ویژگی ممکن شده است.

صدای سه بعدی پلی استیشن

دالبی در ادامه بیانیه از تلاش سونی در زمینه پردازش صدای پلی استیشن 5 تقدیر کرد و البته گفت که دیوایس‌های زیادی از تکنولوژی Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند، حتی آن‌هایی که تنها ۱۵ دلار قیمت دارند. اگر مطلب «صدای سه بعدی پلی استیشن 5 چگونه می‌خواهد تجربه بازی‌های ویدیویی را متحول کند؟» را خوانده باشید، حتما می‌دانید که سونی گفته بود که استاندارد طلایی صدای سه بعدی پلی استیشن 5 در زمان عرضه، هدست‌ها هستند.

یعنی در زمان عرضه پلی استیشن 5 هدفون‌ها و هدست‌ها بهتر از اسپیکرها و سینماهای خانگی می‌توانند تکنولوژی صدای پلی استیشن 5 را نشان دهند. البته با توجه به اینکه سونی می‌خواهد صدای سه بعدی را در دسترس‌تر قرار بدهد و از طرفی Dolby Atmos تنها روی دیوایس‌های لایسنس شده کار می‌کند، در آینده شاهد پشتیبانی دیوایس‌های بیشتری از صدای سه بعدی پلی استیشن 5 نسبت به Dolby Atmos خواهیم بود.

هرچند دالبی با کمک مایکروسافت می‌تواند به رقابت با سونی برود. هنوز مشخص نشده که مایکروسافت در کنسولش از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند یا نه اما با توجه به اینکه ایکس باکس سری ایکس دارای پورت HDMI 2.1 است (این پورت می‌تواند همزمان رزولوشن 8K و صدای Dolby Atmos را خروجی بدهد) بنابراین بعید نیست در ایکس باکس سری ایکس هم شاهد این فناوری باشیم.

جدا از اینکه کنسول‌های نسل هشتمی مایکروسافت همین الان دارند از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند. آنطور که مایکروسافت گفته ایکس باکس سری ایکس از سخت افزار صدای شخصی سازی شده‌ای بهره می‌برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mikaeel
    mikaeel | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    هههه سونی به معنای واقعی کلمه دالبی رو ضربه فنی کرد!!!
    اقا دالبی اینو نگه چی بگه!! دالبی این حرفو زد تا ابرشو بخره!!
    کاملا معلومه چیزی که سونی ساخته یه چیز متفاوت تر با کارایی بهتر از دالبیه!!(منظورم این نیست دالبی به درد نمی خوره! هر کدوم داستان خودشون رو دارن!)
    یکم دقت کنین!!خودشون دارن میگن اره صدای 3 بعدی پلستیشن یه چیز متفاوت و کاربردیه!

  • ...KIAN...
    ...KIAN... | ۳ فروردین ۱۳۹۹

    سونی عزیز,




    رسما ر***ی با این رونماییت...

    با احترام, یک هوادار!

    • mikaeel
      mikaeel | ۳ فروردین ۱۳۹۹

      دوست عزیز اولن: این مراسم برای توسعه دهنده و بازی ساز ها بود!!!!
      دومن: برای من و شما نبود!!!!
      سومن: من که خیلی حال کردم!؟!!
      چهارم:شما اگه هوادار بودی؟!؟ منو بقیه دوستانو خودتو سونیرو ضایع
      نمی کردی!
      آخهههههه تو چطور به خودت میگی هوادار!

      • Pedram
        Pedram | ۳ فروردین ۱۳۹۹

        اگه میخواست صرفا واسه توسعه دهنده ها حرف بزنه پس غلط کرد لایو استریم گذاشت - نه شکل کنسول رو نشون داد نه کنترلرش رو که دست کم یه ذره دلمون خوش باشه، حالا هم به همون توسعه دهنده هایی که پول داده از کنسولش تعریف کنن بگه بیان بخرن ازش

        • mikaeel
          mikaeel | ۳ فروردین ۱۳۹۹

          دوست من سریع قضاوت نکن اجازه بده زمان بگذره؟
          همه چیز معلوم میشه؟
          این مراسم هم صرفا برای توسعه دهنده بود نه مخصوصا!!!
          حقیتقا من که خیلی حال کردم؟!؟ چه جوری شما اینقدر بدت اومده!

  • parvaz1
    parvaz1 | ۲ فروردین ۱۳۹۹

    لطفا خبر پردازش صدای Xbox باکمک GPUش رو هم که امروز در منابع خارجی منتشر شده بود، پوشش بدید چون برخلاف گفته مایکروسافت (البته در تقابل باحرف سونی) GPU کنسول Xbox نمیتونه 12 ترافلاپ قدرت پردازشیش رو تنها برای پردازش تصاویر به کار ببره و باید مقداریش رو به پردازش صدا اختصاص بده، حتی باوجود داشتن یک چیپ صداگذاری اختصاصی!!!
    امروز منابع خبری متوجه شدن که باتوجه به گفته سونی مبنی بربکارگیری یک چیپ صدا از نوع SPU (همانند چیپ صدای کنسول PS3) در کنسول PS5، کُل پردازش صدا در این تک چیپ "تمپس انجین" صورت میگیره و دیگه نه منابع CPU و نه GPU مثل کنسول های نسل قبل یا حتی PCهای کنونی، بار پردازش صدا رو برعهده ندارند و قدرت 10.3 ترافلاپ (حتی با داشتن تکنولوژی فرکانس متغیر) کاملا در اختیار پردازش تصاویر گرافیکی خواهد بود!
    درحالیکه مایکروسافت طبق گفته خودش (البته همچنان جزییات دقیق ترش منتشر نشده) چیپ صدایی رو در کنسول گذاشته که تنها پردازش های مربوط به CPU رو بطور جداگانه برعهده داره ولی همچنان باید از منابع GPU برای پردازش کامل صدا، استفاده کنه که همین مورد باعث میشه تا حداکثر 10 20% قدرت GPU هدر بره!

  • Bboy
    Bboy | ۲ فروردین ۱۳۹۹

    دالبی اتمس همین الان هم رو ایکس باکس وان هست میتونید دانلود کنیدش.

    • محمد کریمی
      محمد کریمی | ۲ فروردین ۱۳۹۹

      ممنون از نکته‌ای که گفتی، متن خبر ویرایش شد

  • mikaeel
    mikaeel | ۲ فروردین ۱۳۹۹

    حرف نداره از همه نظر !

مطالب پیشنهادی