ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

هر آن چه از Mass Effect 5 انتظار داریم

مشخص نیست که بعد از تمام اتفاقاتی که برای سازندگان سری مس افکت افتاده، آیا هیچ وقت Mass Effect 5 منتشر می‌شود یا خیر اما حداقل می‌توانیم کمی رویاپردازی کنیم. نسخه آخر این سری یعنی ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

مشخص نیست که بعد از تمام اتفاقاتی که برای سازندگان سری مس افکت افتاده، آیا هیچ وقت Mass Effect 5 منتشر می‌شود یا خیر اما حداقل می‌توانیم کمی رویاپردازی کنیم. نسخه آخر این سری یعنی Mass Effect Andromeda در هنگام عرضه مشکلات ریز و درشت بسیاری داشت و با استقبال نه چندان خوبی مواجه شد. با همین وجود باز هم همگی شوکه شدیم وقتی سایت Kotaku گزارش داد که ظاهرا سری مس افکت قرار است برای مدتی به مرخصی برود و در عوض تیم مونترال بایوور روی پروژه‌های دیگری چون Anthem و Star Wars Battlefront 2 کار کند.

برای همین تمام تمرکز روی Anthem گذاشته شد اما همچنان از آنجایی که این بازی هم به هیچ وجه تبدیل به آن شاهکاری نشد که الکترونیک آرتز و بایوور امیدش را داشتند، سوالات پیرامون ساخت نسخه بعدی مس افکت متوقف نشد. طرفداران از Bioware می‌خواستند تا Anthem را کامل رها و در عوض روی بازی‌های تک نفره تمرکز کند. این شرکت پیش از این کار خود روی ساخت Dragon Age 4 را آغاز کرده اما خب Anthem هم به حال خودش رها نشده و در نتیجه آینده احتمالی ساخت Mass Effect 3 را به خطر می‌اندازد.

هر چقدر که به نظر برسد سازندگان انتم را به حال خودش رها کردند و حتی چند ماهی بعد از کریسمس طول کشید تا تزیینات کریسمسی داخل بازی حذف شوند اما به هر حال Anthem در حال بازسازی و تغییر است و به عبارت دیگر بخش بزرگی از کارمندان بایوور مشغول آن هستند و زمانی برای کار کردن روی مس افکت بعدی ندارند. اما با این وجود هنوز هر سال خبرهایی از بازی شنیده می‌شود و برای همین سایت Gamesradar تصمیمی گرفته تا نگاهی داشته باشد به تمامی اطلاعاتی که داریم و انتظاراتی که باعث می‌شوند نسخه بعدی بازی به یک شاهکار بی‌بدیل تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

آیا Mass Effect 5 اصلا ساخته می‌شود؟

Mass Effect 5

۱۶ آبان سال گذشته، روزی که در بین طرفداران مس افکت به نام روز N7 شناخته می‌شود، مایک گمبل (Mike Gamble)، کارگردان پروژه‌‌های بایوور، از مردم در توییتر سوال کرد که دوست دارند این سری در آینده به کجا برود. گزارشی اختصاصی از سایت کوتاکو که به درستی روند بازسازی و اصلاح Anthem را قبل از اعلام رسمی‌اش، پیش‌بینی کرده بود، همچنین ادعا می‌کند که مس افکت ۵ به رهبری گمبل در دست ساخت است.

پیش‌تر از آن نیز، مارک دارا (Mark Darrah)، تهیه کننده اجرایی بایوور نیز پیش‌تر در یکی از مصاحبه‌هایش با سایت Polygon اشاره کرده بود که این استودیو برنامه‌ای برای رها کردن دنیای مس افکت ندارد. او در صحبت‌هایش با پالیگان گفت: «بدون شک کار ما با مس افکت تمام نشده است. داستان‌های زیادی برای گفتن باقی مانده. می‌توانیم به سراغ ادامه ماجراهایی برویم که با آندرومدا خلقشان کردیم، می‌توانیم داستان نسخه سوم را ادامه دهیم و هنوز بخش زیادی از فضا باقی مانده که باید به دست گیمرها کشف شود. کیسی هادسون (Casey Hudson)، مدیر کل Bioware هم حتی گفته بود که تمایل دارد زودتر به مس افکت بازگردد.

ماه ژانویه (دی-بهمن) امسال، اکانت توییتر بایوور ویدیوی کوتاهی با هشتگ MassRelay منتشر کرد. خود ویدیو چیزی جز یکی از ترانه‌های اصلی مس افکت نبود اما انتشارش جنجال بسیاری زیادی به پا کرد. در نهایت مشخص شد که این ویدیو صرفا به خاطر جشن گرفتن ساخت موسیقی بازی بوده و خبری از اشارات رمزی و پنهانی به ساخت نسخه بعدی نیست. اما حتی اگر در نظر بگیریم که Mass Effect 5 در حال سخت است، با این وجود هم هنوز راه زیادی تا عرضه بازی باقی مانده. بر خلاف مس افکت، ساخت Dragon Age 4 تایید شده و قرار نیست تا سال ۲۰۲۱ عرضه شود و کار روی انتم هم ادامه دارد. بنابراین احتمالا چند سالی طول بکشد تا بار دیگر سری به کهکشکان‌های بی‌کران مس افکت بزنیم.

لیست آرزوها و خواسته‌هایمان از Mass Effect 5

تا زمانی که اطلاعات کامل‌تری از مس افکت ۵ منتشر و اصلا مشخص شود که واقعا وجود دارد، این‌ها تمام مواردی بودند که ما از یک دنباله دیگری برای این سری انتظار داریم و آرزویش را می‌کنیم.

Mass Effect 5
طراحی مرحله خطی‌تر

مثل خیلی از بازی‌های دیگری که در چند سال اخیر عرضه شدند، مس افکت آندرومدا نیز به سراغ ساختار جهان‌باز رفت. با وجود اینکه در تمامی نسخه‌های قبلی این امکان را داشتید تا به بخش‌های مختلف کهکشان سفر کرده و ماموریت‌های فرعی را به اختیار خودتان انجام دهید، مس افکت آندرومدا از شما می‌خواست تا اتبدا به سیاره‌ای در کهکشان هلئوس بروید و مراحل زیادی را به پایان برسانید تا در نهایت سیاره‌ای دیگر مشخص شود و به آن راه پیدا کنید. این فعالیت‌ها بعد از مدتی کوتاه تکراری می‌شد و هم سیاره‌ها و هم ساکنینش به نظر خالی می‌آمدند و خالی حس می‌شدند.

در مقایسه با نسخه‌های قبلی، دور هم جمع کردن نیروهایتان در مس افکت ۲ و ۳ آخرین فعالیت و اندگیم بازی بود که در ادامه‌اش داستان بازی هم پیشرفت جالبی می‌کرد. اما آندرومدا پیوسته از شما می‌خواهد این کار را انجام دهید قبل از آنکه با داستان خو بگیرید. یک دنیایی که کمتر جهان‌باز باشد باعث می‌شود داستان جدی‌تر دنبال شود و در نتیجه ماموریت‌های جالب‌تری هم طراحی شوند.

آندرومدا ۲ را بسازید

این خواسته احتمالا کمی بین طرفداران بازی دو دستگی ایجاد کند: تقریبا نیمی از آن‌ها می‌خواهند که نسخه بعدی هم به سراغ ستینگ داستانی آندرومدا برود در حالی که نصف بیشتر ترجیح می‌دهند بازی به کهکشان راه شیری بازگردد. اما اینکه بخواهیم وانمود کنیم که آندرومدایی ساخته نشده، یک جورایی تمامی زحمت‌های تیم سازنده را حیف و میل می‌کند. با وجود اینکه داستان بازی آنقدری با سه‌گانه اصلی فرق نداشت تا نظر همه را به خود جلب کند اما چند سوالی را پاسخ نداده باقی گذاشت.

نسخه دومی برای آندرومدا می‌تواند نبرد بین نژادهای مختلف را بیشتر مورد بررسی قرار داد و نگاهی ریزتر به خانواده رایدر داشته باشد.  آندرومدا نژادهای جدیدی داشت و در سه‌گانه اصلی هم چند نسخه‌ای طول کشید تا با هم‌تیمی‌های شپرد خو بگیریم، پس آندرومدا هم لیاقت شانس مشابهی را دارد.

سیستم اخلاقیات یا همان Morality اصلاح شده

آندرومدا سیستم Paragon/Renegade نسخه‌های قبلی را کامل کنار گذاشت. به نظر ما حذف همچین سیستمی، موضوع چندان مهمی نبود چرا که آپشن‌های انتخابی برای دیالوگ‌ها همیشه به سه دسته خوب، بی‌ادبانه و کنایه‌آمیز تقسیم می‌شدند اما خوب می‌شود اگر در آینده تاکید بیشتری روی عواقب تصمیماتمان ببینیم. حتی نسخه سوم بازی هم با وجود آنکه چندان به آن صورت به تصمیمات شما اهمیتی نمی‌داد اما باز هم می‌توانستید در بعضی از موقعیت‌ها اثر آن‌ها را حس کنید.

وقتی صحبت از تصمیم‌گیری و نتایجش در داستان بازی می‌شود، مس افکت هنوز جای زیادی برای رشد دارد و خوشحال می‌شویم بایوور در ساخت نسخه‌ بعدی این سیستم را اصلاح و کامل‌تر کند.

قابلیت کنترل کردن قدرت‌های هم‌تیمی‌ها

مس افکت آندرومدا کامبت لذت‌بخش و خوبی داشت. از آنجایی که مس افکت اساسا یک بازی شوتر کاور‌محور است، در زمینه گیم‌پلی نیاز به خلاقیت خاصی نداشت اما آندرومدا توانست با اضافه کردن پروفایل‌های کامبت مختلف تنوع خوبی به بازی ببخشد. هوش مصنوعی خوب دشمنان هم بازی را چالش‌برانگیز نگه می‌داشت اما همین موضوع در مورد هم‌تیمی‌ها چندان صدق نمی‌کرد.

هم‌تیمی‌ها در سری مس افکت هیچ وقت ایده‌آل و بهترین نبودند اما حداقل در نسخه‌های پیش می‌توانستید به آن‌ها دستور دهید تا از قدرت‌هایشان استفاده کنند. امیدواریم این قابلیت در نسخه‌های بعدی نیز دوباره به بازی برگردد و در کنار گیم‌پلی روان‌تر به ترکیبی بسیار بهتر منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • AAA
    AAA | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

    سلام دوتا سوال داشتم من آندرومدا رو تجربه نکردم یعنی واقعا اینقدر که میگن بازیه بدیه؟و سوال دوم این بازی آنلاینه یا آفلاین

  • ehsansh8964
    ehsansh8964 | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

    من تنها انتظارم اینه که فقط عرضه بشه

  • Max
    Max | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

    مرسی

مطالب پیشنهادی