ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

ورزش‌های سنتی متوقف شده‌اند و حالا ورزش‌های الکترونیک فرصت درخشش یافته‌اند

در سراسر جهان، پاندمی کرونا ویروس باعث لغو برنامه‌های ورزشی شده است. این اتفاق، به شکلی اجتناب‌ناپذیر نوعی خلا در برنامه‌های ورزشی به وجود آورده و طرفداران این ورزش‌ها حالا دیگر در دورانی که باید ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

در سراسر جهان، پاندمی کرونا ویروس باعث لغو برنامه‌های ورزشی شده است. این اتفاق، به شکلی اجتناب‌ناپذیر نوعی خلا در برنامه‌های ورزشی به وجود آورده و طرفداران این ورزش‌ها حالا دیگر در دورانی که باید در خانه بمانند قادر به تماشای مسابقات محبوب خود نیستند.

با ادامه یافتن قرنطینه خانگی اما گیمینگ و ورزش‌های الکترونیک در حال پر کردن این خلا هستند. اعداد و ارقام خودشان گویا هستند: بنابر پژوهش انجام شده از سوی Streamlabs و Stream Hatchet، در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰، توییچ از نظر ساعات محتویات تماشا شده، ساعات محتویات استریم شده و میانگین بازدیدکنندگان همزمان رکوردشکنی کرده. توییتر خبر از افزایش ۷۱ درصد مباحثات داده و می‌گوید در نیمه دوم ماه مارس هم محتویات گیمینگ رشدی ۳۸ درصدی را تجربه کرده‌اند. در این میان، اپراتور مخابراتی ورایزن هم می‌گوید از آغاز قرنطینه، شاهد افزایش ۷۵ درصدی مصرف دیتا برای تجربه بازی‌های ویدیویی بوده است.

به بیان دیگر، صنایع گیمینگ و ورزش‌های الکترونیکی حالا فرصتی برای درخشش دارند. هرچند که با چنین فرصتی، چالش‌های پیش‌بینی نشده نیز از راه می‌رسد. برگزارکنندگان بزرگ‌ترین لیگ‌های ورزش‌های الکترونیک برای بازی‌هایی نظیر اوورواچ، لیگ آو لجندز، کانتر استرایک: گلوبال آفنسیو و کال آو دیوتی حالا رویدادهای زنده خود را متوقف کرده و به صورت کاملا دورکاری فعالیت می‌کنند. این موضوع نه‌تنها چالش‌های فنی و لجستیک به وجود می‌آورد، بلکه باعث فروکش کردن هیجان مخاطبانی که در این رویدادها حاضر می‌شدند نیز می‌شود. با این همه،‌ طرفداران ورزش‌های الکترونیک -و احتمالا افرادی که از ورزش‌های سنتی محروم شده و به دنبال یک سرگرمی رقابت‌محور هستند- حالا نمی‌خواهند فرصت را از دست بدهند.

کریس گریلی، کمیسیونر لیگ قهرمانان لیگ آو لجندز در شمال آمریکا می‌گوید تیم او چندین برنامه احتمالی را کنار گذاشت و در نهایت این تصمیم سخت را گرفت که به صورت دورکاری به فعالیت خود ادامه دهد. نخست آن‌ها تصمیم گرفتند که رایت گیمز، توسعه‌دهنده بازی لیگ آو لجندز همچنان میزبانی رویدادها را در استودیوی خود برعهده خواهد گرفت، اما بدون طرفداران، اهالی رسانه یا مهمانان تیم‌ها. اما برگزارکنندگان بعد متوجه شدند که شیوع سریع کووید-۱۹ حتی چنین رویدادی را هم غیر قابل برگزاری می‌کند.

گزینه بعدی آن‌ها جمع کردن تیم‌ها در یک نقطه مشخص -مانند تاسیسات یک تیم یا یک محیط اداری- و فرستادن داوران به آن لوکیشن بود. گریلی می‌گوید: «لیگ آو لجندز ذاتا بازی‌ای راجع به نابرابری اطلاعات است.» بنابراین نبود تدابیر پاسدارانه می‌تواند تمامیت رقابت را به خطر بیندازد. اما بعد کاملا واضح شد که انجان چنین کاری، هم بازیکنان حرفه‌ای و هم داوران را در معرض خطر قرار خواهد داد.

گریلی ادامه می‌دهد: «پس گفتیم "بسیار خب، نمی‌توانیم خیلی سریع به سمت دورکاری تغییر مسیر دهیم. بیایید کار را متوقف کنیم، نفس بکشیم و مطمئن شویم تمام توانایی‌های لازم برای کاری که فکر می‌کنیم باید انجام دهیم را داشته باشیم و بعد شاید بتوانیم دوباره به بازی برگردیم"».

در روز ۱۳ مارس، گریلی اعلام کرد که مسابقات قهرمانی لیگ آو لجندز (LCL) تا اطلاع ثانوی متوثق می‌شود و لیگ باید خود را با فرمت تمام-آنلاین تطبیق دهد. این تعلیق اما زیاد طول نکشید: ظرف چهار روز، مسابقات دوباره از روز ۱۸ مارس از سر گرفته شد، به صورت دورکاری.

«تیم فنی و تولیدی که برای ما کار می‌کند مانند جادوگرهای واقعی هستند - آن‌ها توانستند چیزهای لازم را از اتاق کنترل برداشته و آن‌ها را به صورت دورکاری عملی کنند. بنابراین فکر می‌کنم به اندازه کافی افق روشنی برای ماجرا تدارک دیدیم. ابزارهای فوق‌العاده‌ای برای آینده ساخته‌ایم».

جوهانا فاریس، کمیسیونر لیگ کال آو دیوتی (CDL) هم با مشکلی مشابه روبه‌رو بود. بلیزارد اعلام کرد که دو فرنچایز بزرگش در ورزش‌های الکترونیک -یعنی اوورواچ و کال آو دیوتی که هر دو مثل ورزش‌های سنتی به صورت رفت و برگشتی انجام می‌شوند- به خاطر شیوع کرونا به صورت تمام-آنلاین برگزار می‌شوند و این را روشن ساخت که خبری از رویدادهای زنده نخواهد بود.

در روز ۱۲ مارس، CDL تمام رویدادهای خود را لغو کرد و برای عملیات‌های کاملا دورکاری برنامه‌ریزی کرد. لیگ اوورواچ در نهایت روز ۲۸ مارس شروع به کار دوباره کرد و مسابقات از طریق یوتوب پخش شدند.

فاریس توضیح می‌دهد: «نیازمند حجمی عظیم از برنامه‌ریزی لجستیک و پیش‌بینی‌های احتمالی بود. می‌دانیم که تغییر ماهیت، درس‌های تازه‌ای با خود به همراه خواهد آورد. می‌دانیم که مشکلاتی به وجود خواهد آمد. بی‌نقص نخواهد بود. این صرفا ماهیت چنین هیولایی است. اما به طرق مختلف، سعی کردیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشیم».

علی‌رغم چالش‌ها، فاریس امیدوار است بازگشت لیگ‌ها باعث شود طرفداران قبلی ورزش‌های الکترونیک «دلایل بیشتری برای طرفداری» داشته باشند و در عین حال این فرصتی باشد برای جلب نظر مخاطبان تازه.

«این فرصتی است نه فقط برای بازگشت به طرفدارانی که ما را برای سالیان متمادی دنبال کرده‌اند... بلکه همینطور جلب نظر طرفدارانی که به دنبال فرم‌های تازه از سرگرمی می‌گردند. شاید این نخستین باری باشد که لیگ کال آو دیوتی را می‌بینند. بنابراین احساس می‌کنیم این یک فرصت است».

و این تنها شرکت‌های گیمینگ نیستند که گام‌هایی برای کنترل شرایط و برقراری ارتباط با طرفداران خود برمی‌دارند. لیگ‌های بزرگ ورزش‌های سنتی هم به ورزش‌های الکترونیک روی آورده‌اند و کنترلر یا کیبورد را به دست برخی از بزرگ‌ترین ورزشکاران خود را می‌دهند تا قادر به تولید محتوای بیشتر باشند. NASCAR به عنوان مثال از نخستین رویداد eNASCAR iRacing Pro Series رونمایی کرد که رانندگان حرفه‌ای را به جاده‌های مجازی می‌فرستاد و از شبکه Fox Sports پخش شد.

در این میان، لیگ رسمی NBA 2K و NBA هم متوقف شده. بنابراین NBA، تیم توسعه‌دهنده شرکت 2K و اتحادیه بازیکنان ملی بسکتبال با همکاری یکدیگر تورنمنتی را خلق کردند که در جریان آن ستاره‌های بسکتبال مانند کوین دورانت، داناوان میچل و ترائه یونگ با یکدیگر در NBA 2K20 مسابقه می‌دهند - آن هم در امنیت خانه‌هایشان. این مسابقات از روز ۳ الی ۱۱ آوریل در شبکه ESPN برگزار شد و برنده می‌توانست به خیریه دلخواه خود ۱۰۰ هزار دلار برای مقابله با ویروس کرونا کمک کند.

مت هالت، نایب رییس ارشد همکاری‌های جهانی NBA می‌گوید: «این شرایطی که همه در حال حاضر گرفتارش شده‌اند مشخصا بسیار ناخوشایند است و به نظرم طرفداران ورزش‌ها برای چنین محتویاتی گرسنه هستند. اگرچه در موقعیتی نیستیم که امروز بتوانیم مسابقات را در استادیوم‌ها انجام دهیم، به نظرم رویکرد فعلی بهترین چیزیست که با توجه به شرایط می‌توانیم داشته باشیم.»

هالت می‌گوید اگرچه طرفداران نمی‌توانند سوپر استارهای ورزشی را در زمین‌های واقعی تماشا کنند اما می‌توانند نیم‌نگاهی به زندگی آن‌ها در خانه داشته باشند و از کری‌خوانی‌های دوستانه آن‌ها در رقابت‌های مجازی لذت ببرند. او می‌گوید برای برگزاری تورنمنت عجله بسیار زیادی شد و امیدوار است در آینده نیز چنین رویدادهایی ادامه بیابند.

تورنمنت NBA 2k Players ضمنا یکی از برجسته‌ترین رویدادهای «روز ورزش‌های الکترونیک» در شبکه ESPN بود و این شبکه برای ۱۲ ساعت مداوم محتویات ورزش‌های الکترونیک را پخش کرد که در نوع خود اتفاقی جدید است.

چالش پیش روی شبکه‌هایی مانند ESPN کاملا واضح است: علی‌رغم از دست دادن بسیاری از رویدادهای ورزشی زنده، این شبکه کماکان باید برنامه زمانی مشخص خود را پر کند. ورزش‌های الکترونیکی که یکی از برنامه‌های شبکه‌های ESPN در شش سال اخیر بوده‌اند، حالا به نجات شبکه آمده و خلاها را پر می‌کنند. جان لسکر، نایب‌رییس برنامه‌ریزی دیجیتال در ESPN می‌گوید پخش این محتویات «کاری طبیعی از سوی ما است».

و علاوه‌بر تورنمنت NBA 2K Players، شبکه ESPN هر چیز دیگری از مسابقات Madden NFL20 گرفته تا مسابقات قهرمانی فصل هشتم راکت لیگ و مسابقات EXP ایپکس لجندز را نیز پخش کرد. به صورت کل، این شبکه مجموعه‌ای از مسابقات را پخش کرد که همچون ترکیبی بسیار شبیه به ورزش‌های سنتی بودند و این باعث می‌شود افرادی که هنوز وارد حوزه ورزش‌های الکترونیک نشده‌اند آسان‌تر قادر به پذیرش این فرم از سرگرمی باشند.

لسکر می‌گوید: «امیدم اینست که ورزش‌های الکترونیک رقابتی که در قالب ورزش‌های سنتی دنبال می‌شوند، مانند Madden و NBA 2K، بتوانند نقطه آغازی برای افرادی باشند که این محتویات را ارج نمی‌نهند اما با دیدن سطح کیفیت رقابت در آن‌ها، احترام بیشتری برای بازی‌هایی که شاید با آن‌ها آشنا نباشند قائل شوند.»

و ضمنا محتویات بیشتری در شبکه‌های تلویزیونی در راه است: ESPN اخیرا اعلام کرد که مسابقات قهرمانی لیگ آو لجندز را در شبکه ESPN2 و اپلیکیشن ESPN پخش می‌کند. دارن کاکس، مدیرعامل شرکت Torque Esports که مسابقات مجازی فرمولا 1 و فرمولا E را برگزار می‌کند عقیده دارد: «تا میزان مشخصی قادر به تماشای دوباره سریال Friend خواهید بود. بنابراین به نظرم این ورزش‌های الکترونیک است که با توقف لیگ برتر یا NFL به سرگرم کردن مخاطبان ادامه می‌دهد. ما در حال ارائه یک سرویس هستیم و چشم مردم دارد به روی چیزی محشر باز می‌شود که قبلا زیر یک کوه یخی بزرگ پنهان بود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی