پدیدهای از جنس یوبیسافت – مگر قرار نبود تریلر گیمپلی یک بازی حاوی گیمپلی باشد؟
در جریان رویداد Inside Xbox که شب گذشته برگزار شد. یوبیسافت چیزی را به نمایش درآورد که آن را «نگاه نخست» به گیمپلی بازی تازه رونمایی شده Assassin's Creed Valhalla معرفی کرد. اما وقتی عبارت ...
در جریان رویداد Inside Xbox که شب گذشته برگزار شد. یوبیسافت چیزی را به نمایش درآورد که آن را «نگاه نخست» به گیمپلی بازی تازه رونمایی شده Assassin's Creed Valhalla معرفی کرد. اما وقتی عبارت «گیمپلی» را شنیده بودیم، این چیزی نبود که انتظارش را داشتیم.
یک روز پیش از برگزاری رویداد Inside Xbox، یوبیسافت به سرعت اشاره کرد که قرار نیست شاهد یک دموی گیمپلی طولانی باشیم. بعد از اینکه اکانت توییتری اساسینز کرید خبر از نمایش یک «تریلر گیمپلی» در روز ششم می داد، اشرف اسمائیل، کارگردان خلاق Valhalla به وضوح گفت که نباید منتشر یک دموی بزرگ گیمپلی باشیم و در توییت خود نوشت: «برای اینکه موضوع روشن باشد، این یک تیزر نگاه نخست داخل بازی است» و بعد از آن هم نوشت «نه یک دموی گیمپلی».
به این ترتیب دیشب شاهد چیزی بودیم که یوبیسافت آن را در کانال یوتوبی خود «تریلر نگاه نخست به گیمپلی» توصیف کرده و یک متن هم روی ویدیوی درج شده که توضیح میدهد «تصویر پیش رو نمایشی از آن چیزیست که انتظار میرود روی ایکس باکس سری ایکس اجرا شود». در این ویدیو شاهد چند کشتی، مخروبههای قدیمی و محیطهای دیگر هستیم. مقادیر اندکی از اکشن هم وجود دارد که کاراکتر اصلی را در حال دویدن و پریدن نشان میدهد.
این موضوع طبیعتا این سوال را مطرح میکند که اصلا از ابتدا چه نیازی به توضیح شرایط در توییتر بوده است. چرا اسمائیل احساس کرد که باید انتظارات طرفداران از آنچه اکانت رسمی اساسینز کرید «تریلر گیمپلی» خوانده بود را پایین آورد؟ به صورت معمول به نظر میرسد «تریلر گیمپلی» حاوی تصویری از یک نفر در حال تجربه بازی باشد. به همین خاطر هم بود که بسیاری از افراد تصویر کردند قرار است یک دموی گیمپلی ببینند. و وقتی یوبیسافت ویدیوی نهایی را در صفحه یوتوب خود «تریلر گیمپلی» مینامد، هیچ کمکی به شرایط نکرده و پاسخی به طرفدارانی که گیج شدهاند نمیدهد.
بسیاری از بینندگان از نبود گیمپلی به شکل سنتیاش و همینطور کوتاه بودن محتویاتی که واقعا دیدیم ناراحت شدند. درحالی که این مطلب نوشته میشود تریلر Valhalla بالغ بر ۳۲ هزار دیسلایک دریافت کرده که نزدیک به دو برابر بیشتر از لایکها است. برخی از واکنشهای مردم نشات گرفته از این سوال است که وقتی وعده یک تریلر گیمپلی به ما داده میشود، باید دقیقا منتظر چه چیزی باشیم؟ تریلر گیمپلی قرار است چه تفاوتی با رونمایی از گیمپلی یا تیزر یا دمو داشته باشد؟
یک جستجوی سریع در کانال یوتوب یوبیسافت نشان میدهد که عبارت «گیمپلی» معمولا برای توصیف همان چیزی استفاده میشود که انتظارش را دارید: تصویری از به اجرا در آمدن بازی. این نمایشی است از آنچه روی تلویزیونتان خواهید دید. شاید HUD بازی حدف شده باشد یا شاید برخی نقاط محیط سرراستتر شده باشند، اما در نهایت یک نفر دارد یک بازی خاص را انجام میدهد.
با این همه، انتظاراتی هم وجود دارد. «تریلر گیمپلی» بازی Assassin's Creed: Origins در سال ۲۰۱۷ خاطر ناشن میکند که حاوی «تصاویر واقعی از بازی به صورت ضبط شده با رزولوشن 4K» است. آنچه در آن تریلر به نمایش در میآید دقیقا شبیه به تیزر گیمپلی اخیر Valhalla است و شاتهایی از مناظر و مخروبههای زیبا را تماشا میکنیم.
اما بعد یک ویدیو مثل تریلر Assassin's Creed II در سال ۲۰۱۲ را داریم. این نمایش «تریلر افتتاحیه گیمپلی» نام گرفته و حاوی تصاویر نسخه «پریآلفا» از بازی است. در این ویدیو شخصیت اصلی را هنگام بازی میبینیم، خبری از HUD یا دیگر المانهای مشابه نیست. چند سال بعد و برای نسخه Black Flag، یوبیسافت یک «تریلر رونمایی گیمپلی» منتشر کرد که ترکیبی از حرکات شخصیت اصلی را بدون HUD و همراه با کاتسینهای داخل موتور نمایش میدهد. اساسا به نظر میرسد یوبیسافت هیچ توصیف دقیقی از این ندارد که چه چیزی گیمپلی است و چه چیزی نیست و همین باعث شده خودمان را در شرایط کنونی بیابیم.
واقعا نمیدانیم وقتی یک ناشر -در این مورد خاص یوبیسافت- میگوید «گیمپلی» باید انتظار چه داشته باشیم. آیا قرار است ویدیویی کوتاه بدون HUD باشد یا یکجور سینماتیک داخل موتور؟ آیا قرار است افراد مختلف مانند ویدیوی گیمپلی The Division 2 در سال ۲۰۱۸ مشغول تجربه یک ماموریت بازی باشند؟ تمام موارد بالا؟ کسی چه میداند؟
در طولانیمدت، Assassin's Creed: Valhalla گذشته از نامگذاری گیجکننده تریلرهایش تبدیل به یک بازی خوب یا یک بازی بد خواهد شد. اما این حرکت یوبیسافت عجیب است که وقتی میتواند به صورت دقیق به مردم توضیح دهد چه چیزی قرار است پخش شود، در عوض به سراغ گیج و ناامید کردن مخاطبان برود. «تریلر نگاه نخست به گیمپلی» شب گذشته میتوانست خیلی ساده و دقیقتر، «نخستین تیزر تصاویر داخل موتور» نامگذاری شود.
وقتی یک توسعهدهنده یا ناشر وعده تریلر گیمپلی میدهد، باید واقعا گیمپلی را در تریلر به نمایش درآورد. چیزی که فورا به عنوان گیمپلی در ذهن همه شناخته شود و نه چیزی که با ارفاق فراوان گیمپلی به حساب آید. چیزی که باعث شود مردم آن را ببیند و با خود بگویند «اوه ایول، گیمپلی بازی قراره این شکلی باشه. دمشون گرم.»
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یوبی سافت هم استدیو بازی سازیه ... راگ استار هم استدیو بازی سازیه .
جفتشون هم بازی رو به شکل جهان باز میسازند ..
میان ماه من تا ماه گردون ، تفاوت از زمین تا اسمان است
واو عجیبه دیسلایکاش از ویدیو الناز گلرخ تو توتیوبم بیشتر شده :|
من به خودم شک کرده بودم این چیه یوبیسافت داده بیرون گیم پلی است یا ****
حاجی فک کنم اصلا بازی نیست ، انیمیشنه
"اساسا به نظر میرسد یوبیسافت هیچ توصیف دقیقی از این ندارد که چه چیزی گیمپلی است و چه چیزی نیست" اینو باید با طلا نوشت، لامصب حق کل مطلبو ادا میکنه ??
واقعا یوبیسافت همه رو دست انداخت با تریلر به اصطلاح گیمپلی والهالا !