ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پلی استیشن 5
اخبار و مقالات

جداول جستجوی گوگل حاوی اطلاعات جالبی راجع به پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس است

این روزها صنعت بازی‌های ویدیویی دوران عجیب و غریبی را سپری می‌کند؛ گویی مخاطبان در یک استادیوم عظیم درحال تماشای یک نبرد جانانه و پر پیچ و خم، میان سونی و مایکروسافت هستند. یکی با ...

محمدجواد مبین‌زاده
نوشته شده توسط محمدجواد مبین‌زاده | ۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

این روزها صنعت بازی‌های ویدیویی دوران عجیب و غریبی را سپری می‌کند؛ گویی مخاطبان در یک استادیوم عظیم درحال تماشای یک نبرد جانانه و پر پیچ و خم، میان سونی و مایکروسافت هستند. یکی با ایکس باکس سری ایکس شمشیر از رو بسته و دیگری پلی استیشن 5 خود را پشت کمر نگاه داشته تا حریف را گیج کند.

با اینکه امروزه خیلی‌ها بازی را به نفع یکی از این رقبا تمام‌شده قلمداد می‌کنند اما ماجرا می‌تواند خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌ها باشد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم صحبت‌های نویسنده سایت مطرح Forbes را بخوانیم که به بررسی داده‌های آماری گوگل در رابطه با پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس پرداخته است. با ویجیاتو همراه باشید.


قضیه درست از روز برگزاری Game Awards در ماه دسامبر آغاز شد؛ زمانی که فیل اسپنسر ناگهان آمد روی صحنه و از کنسول نسل بعدی مایکروسافت رونمایی کرد. این یک حرکت شوک‌برانگیز بود و مایکروسافت از همان موقع تا به امروز به روش قطره‌چکانی و منظم، اطلاعات و جنبه‌های مختلف کنسول خود را به نمایش گذاشته است. این شرکت حتی اخیرا یک نمایش بزرگ از بازی‌های تازه خود داشت که خب با برخی سوء‌مدیریت‌ها مطابق انتظار پیش نرفت. گرچه این‌ها دلیل نمی‌شود بگوییم مایکروسافت با یک اشتباه قافیه را باخته و همه چیز تمام شده است.

از سوی دیگر، سونی در سکوت عجیب و مرموزی فرو رفته است. پیش از نمایش جنجالی اپیک گیمز و آنریل انجین ۵، ما فقط دو بار فرصت آشنایی با کنسول نسل بعدی سونی را داشتیم که یکی به مسائل خسته‌کننده و بیش از حد فنی ختم شد و دیگری صرفا از کنترلر پلی استیشن 5 رونمایی کرد. تازه باید این را هم در نظر بگیریم که نمایش دمو آنریل انجین نه حاوی یک بازی حقیقی بود و نه یک رویداد رسمی مخصوص سونی محسوب می‌شد.

اما آیا این مسائل اهمیتی دارد؟ مشخصا، یک تفاوت اساسی و محسوس میان افرادی که مدام اخبار دنیای فناوری و بازی‌های ویدیویی را دنبال می‌کنند و کسانی که نهایتا با پرداخت پولی هنگفت کنسول‌های بازی را می‌خرند، وجود دارد. گرچه این صحبت‌ها بدان معنا نیست که جریان‌سازی تبلیغاتی و مباحث مارکتینگ پیش از عرضه محصول اصلا اهمیتی ندارد. برای فهم بهتر مسائل، بیایید نگاهی به جدول جستجوی گوگل در رابطه با پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس بیندازیم:

پلی استیشن 5

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در کمال ناباوری تعداد جستجوهای افراد در رابطه با پلی استیشن 5 بیشتر از ایکس باکس سری ایکس بوده است. به عبارت دیگر، سونی با وجود عدم فعالیت در بیشتر مقاطع، همچنان توجهات بیشتری را به خود جلب کرده و این در حالی است که مایکروسافت و کنسولش حضور پررنگی در فضای رسانه‌ای داشته‌اند.

با این حال، ترندهای گوگل یک علم دقیق را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. این آمار تنها به ما می‌گوید مردم بیشتر در جستجوی چه چیزی بوده‌اند. اما قطعا می‌دانیم «جنگ کنسول‌های نسل بعد» ادامه‌ای بر جنگ کنسول‌های نسل فعلی است که خب سونی برنده آن بوده. این‌ها یعنی سونی از همین حالا از موضع قدرت به قضیه نگاه می‌کند و حتی با کمترین میزان تلاش هم موفق شده توجهات بیشتری به سوی خود بکشاند.

مایکروسافت به خوبی می‌داند در نسل جدید قابلیت‌هایی مثل Backward Compatibility باتوجه به حضور در هردو کنسول اهمیت و مزیت خاصی ایجاد نمی‌کند. در نتیجه، وقتی راجع به جنگ سنتی کنسول‌ها حرف می‌زنیم، سونی همیشه از قبل برنده به‌نظر می‌رسد. مایکروسافت با علم به همین قضیه سعی دارد به میزان کمتری روی خود دستگاه کنسول تمرکز کند و اغلب مسائل را به سمت قابلیت‌های ویژه و بخش‌های دیگر نسل بعد می‌کشاند. در واقع این شرکت می‌خواهد توپ را به زمین بازی خودش منتقل کند.

پلی استیشن 5

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر، سونی هم در جریان است که جنگ سنتی کنسول‌ها خواه‌ ناخواه از آن پلی استیشن 5 خواهد بود. به همین دلیل است که سونی تلاش خاصی در جهت همگام شدن با برنامه‌های تبلیغاتی مایکروسافت نمی‌کند. آن‌ها همچنان روش آهسته و پیوسته خودشان را دارند و هرگاه حس کنند شرایط مناسب است، یک برنامه یا نمایش تازه به‌پا می‌کنند. و خب هنگامی که نگاهی ساده و گذرا به جدول جستجوی گوگل می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که اگر کوچک‌ترین خبری که از سوی سونی منتشر ‌شود، به راحتی توجهات را به خود جلب می‌نماید.

اما در کنار این مسائل باید در نظر بگیریم که نسل‌ آینده گیمینگ صرفا به دستگاه‌های کنسولی ختم نمی‌شود. نسل نهم، نسل گسترده‌تر و متنوع‌تری است و برای قضاوت راجع به موفقیت یک شرکت، باید تمام وجوه این نسل را در نظر بگیریم. یک مثال ساده از این قضیه، بحث اشتراکات و خدمات بین‌المللی است. همان‌طور که در جریان هستید، Game Pass و PlayStation Now سرویس‌های سابسکریپشن مایکروسافت و سونی هستند که در این مورد گیم پس با اختلافی چشم‌گیر نسبت به سرویس سونی بهتر عمل کرده. حالا بیایید نگاهی به جدول جستجوی گوگل در این رابطه داشته باشیم:

پلی استیشن 5

همان‌طور که می‌بینید اینجا عملا هیچ رقابتی وجود ندارد و سرویس گیم پس به شکل غیر قابل‌انکاری از حریف خود پیشی گرفته است. شاید بگویید این سرویس‌ها که هسته یا ستون صنعت گیم نیست اما باید در نظر گرفت که این‌ها در ابتدای مسیر خود قرار دارند و بعید نیست تا پنج سال دیگر، همین آمار و ارقام نقش خیلی پررنگ‌تری در تعیین سرنوشت شرکت‌ها ایفا کند.

همین مسئله در یک نقطه دیگر از دنیای کنسول‌ها نیز صدق می‌کند؛ وقتی از جنگ کنسول‌ها حرف می‌زنیم معمولا کسی پای نینتندو سوییچ را وسط نمی‌کشد چراکه همه فکر می‌کنند این یک قضیه کاملا متفاوت و بی‌ربط است. در حالی که اگر خوب بررسی کنیم متوجه می‌شویم نینتندو هم درگیر رویِ دیگر همان بازی است. همه می‌دانیم که نینتندو نمی‌تواند مستقیما و شانه به شانه کنسول‌های غول‌پیکر سونی و مایکروسافت پیش رود اما به خوبی هم دیده‌ایم که همین کنسول‌های کوچک و دستی چگونه در صدر پرفروش‌ترین‌های هفته و ماه و سال قرار می‌گیرند.

نتیجه امر این است که مخاطبان باید جوانب مختلف جنگ کنسولی را در نظر بگیرند و هیچگاه یک طرفه نظر قطعی صادر ننمایند. شاید در ظاهر سونی از الان برنده جنگ سنتی کنسول‌ها باشد اما چه کسی می‌داند طی سال‌های آینده بخش دیجیتالی ماجرا چقدر تاثیرگذارتر از حال خواهد بود؟


ویجی لاگ: تمام جزییاتی که در گیم‌پلی ۱۸ دقیقه‌ای Ghost of Tsushima متوجه‌شان شدیم

تماشای ویدیو با بالاترین کیفیت در یوتوب ویجیاتو

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • parvaz1
    parvaz1 | ۴ خرداد ۱۳۹۹

    البته اختلاف تعداد سرچ گیم پَس و PS Now اینقدر نیست، چون همه که واژه Game Pass رو بخاطر Xbox Game Pass سرچ نمیکنن، بلکه اون واژه اول، یک واژه عمومی هست که برای هر کُد بازی که میخواید در فروشگاه های دیجیتالی استفاده کنید، استفاده میشه... همین کسی واژه طولانی PlayStation Now رو هم سرچ نمیکنه، بلکه واژه کوتاه PS Now رو همانند PS Plus سرچ میکنن.
    که در صورت مقایسه این 2 عبارت، تعداد سرچ XGP تقریبا 2 برابر PS Now در سراسر جهان بوده.
    ولی با این حال، باید قبل از نگاه به این نوع سرویس ها، اول رویکردها و اولویت های هر کمپانی گیمینگ شاغل در صنعت کنسولی رو حساب کرد، بعدش به بحث های متفرقه (که دیدگاه بعضی ها، شاید اصلی باشه) پرداخت.
    الان این بحث PS Now و سرویس های اشتراک بازی رو سونی صراحت تاکید داره که اصلا نباید به عنوان یک رویکرد و اولیت اصلی برای کمپانیش محاسبه بشه و اصلا نباید تمرکز رو بر روی این نوع سرویس ها معطوف کنه، چون مستقیما باعث لطمه زدن به بزرگترین تجارت بخش PlayStation، یعنی فروشگاه PS Store میشه!
    خوشبختانه همین چند روز پیش آمارهای عملکرد مالی هر 3 کمپانی نه تنها برای ماه آپریل...

    • parvaz1
      parvaz1 | ۴ خرداد ۱۳۹۹

      ...ماه آپریل (توسط مراجع NPD و SuperData که اولی فروش فیزیکی+دیجیتالی در آمریکا و دومی فروش دیجیتالی در کُل جهان رو رصد میکنند)، بلکه برای کُل سال 2019 (گزارش مالی هر 3 کمپانی کنسول ساز) منتشر شد که به وضوح مشخص بود هم عملکرد فروش دیجیتالی فروشگاه Xbox (مهمترین بخش ماجرا) و هم عملکرد سرویس Xbox Gold و هم عملکرد فروش بازی های فرست-پارتی Xbox به شدت تحت تاثیر سرویس Xbox Game Pass قرار گرفته! آن هم به حدی که هیچ کدام از بازی های فرست پارتی منتشر شده در 3ماهه اول 2020، هیچ وقت حتی یکبار هم داخل فهرست فروش 10 بازی پرفروش ماهِ Xbox (نه حتی فهرست مجموع بازی های کُل پلتفرم ها) قرار نگرفته بودند!
      دقیقا اولویت نادرستی که هم نینتندو و هم سونی به شدت تاکید دارند نباید مهم قلمداد بشه!!!
      از طرفی، برای اینکه بیشتر نسبت به سیاست صحیحِ سنتی نینتندو نگاهی کنیم، باید به فروش خارق العاده بازی Animal Crossing توی همین ماه مارچ 2020 توجه کنیم که فقط در عرض 15 روز، نزدیک به 13 میلیون نسخه فروش داشت و درآمد هنگفتی رو که حتی مایکروسافت تصور نمیکنه بشه از فروش تنها یک بازی بدست آورد، برای نینتندو به ارمغان آورد

      • parvaz1
        parvaz1 | ۴ خرداد ۱۳۹۹

        اما این تفکر که سونی "نتونسته" یا "نمیتونه" در بحث سرویس های اشتراکی، موفق ظاهر بشه، اونم بدون توجه به این فرضیان (یعنی تمایل نداشتن خود کمپانی به موفقیت حداکثری، با توجه به آثار مخربی که به دنبال سایر سرویس ها و تجارت هاش میاره)، یک تفکر ساده لوحانه است...
        هر وقت سونی قصد داشت وارد بشه و روی این قسمت سرمایه گذاری هنگفت هم کرد، ولی نتونست موفقیتی کسب کنه، اون وقته که باید نسبت به عملکرد کمپانی ها قضاوت کرد!
        از طرفی، همین الانش سونی با داشتن PS Plus و رکورد 41.5 میلیون کاربر ماهانه، تونسته نه تنها به سادگی تنها 60 دلار سالانه از هر کاربرش بدست بیاره، بلکه برخلاف سرویس های اشتراک بازی مورد اشاره درخبر، هیچ آثار مخربی هم برای سایر تجارت های عظیمش از جمله فروش دیجیتالی فروشگاه PS Store و اقبال عمومی به خرید بازی های فرست-پارتی در سریعترین زمان ممکن نداشته.
        در حقیقت تنها با رایگان کردن 2 بازی در هر ماه (24 عدد در سال)، 60 دلاری که برابر با هزینه سالانه PS Now هست رو راحت بدست میاره. (به عبارتی، سوددهی PS Plus حتی در صورت داشتن تعداد کاربرهای برابر با PS Now، چندین برابر بیشتر از PS Now است)

      • Hanna
        Hanna | ۴ خرداد ۱۳۹۹

        نکته ای که شما در نظر نگرفتید سود دهی فروش بازی برای مایکروسافت و سوددهی سرویسش هست. بیشترین تعداد کپی فروش رفته بازی های ایکس باکس در نسل حاضر زیر شش میلیون نسخه بوده. رقمی که با تعداد مشترکین گیم پس روی کنسول و پی سی اصلا قابل قیاس نیست. مایکروسافت هم البته توجهش از بازی های پر هزینه عظیم رو به بازی های کم هرینه تر اما مخصوص گیم پس معطوف کرده. که عملا سودهی اش رو تضمین می کنن.

        • parvaz1
          parvaz1 | ۴ خرداد ۱۳۹۹

          درسته، وضعیت و شرایط فعلی مایکروسافت طوری هست که به علت عملکرد سایر تجارت های بخش گیم (همچون تجارت فروشگاه دیجیتالی Xbox، سرویس Xbox Gold و فروش فرست-پارتی ها)، سرمایه گذاری بر روی "گیم پس" رو توجیه میکنه و صد البته کسی هم از سران مایکروسافت منکر تصمیم گیری فعلی مایکروسافت نیست، چون این تصمیم گیری در حقیقت مدیریت شرایط کنونی کمپانی است (به علت عملکرد نامطلوب تجارت های دیگه)، اما متاسفانه بعضی از رسانه ها و افراد فکر میکنن مایکروسافت بدون در نظرگیری جوانب تجارت های دیگه اش، تن به ارائه سرویس گیم پس داده و مخصوصا اینکه از این بابت هم خوشحاله!

          • ممد
            ممد | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

            ممنون از نظر کاملتون

مطالب پیشنهادی