ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

سیستم ساخت کاراکتر Cyberpunk 2077 شگفت‌زده‌تان می‌کند

در هر بازی نقش آفرینی، کاراکتر اصلی ستاره اصلی بازی است. ظاهر آنها، توانایی‌ها و نقاط ضعفشان کمک به بازگو کردن داستانی گسترده می‌کند که می‌تواند پلیرها را مدت‌ها پس از زمانی که باید به ...

غزل میر
نوشته شده توسط غزل میر | ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

در هر بازی نقش آفرینی، کاراکتر اصلی ستاره اصلی بازی است. ظاهر آنها، توانایی‌ها و نقاط ضعفشان کمک به بازگو کردن داستانی گسترده می‌کند که می‌تواند پلیرها را مدت‌ها پس از زمانی که باید به تخت‌خواب بروند، درگیر کند. سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt Red) در سری بازی‌های ویچر این کار را استادانه انجام داده است، مخصوصا بیشتر در ویچر۳ که گرالت تا ساعت‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد. با این حال، به طرز شگفت‌آوری گزینه‌های کمی برای شخصی‌سازی گرالت وجود داشتند. البته بعضی مدل موها و انتخاب سلاح‌ها بودند، ولی بیشتر تغییرات او فرمی یکسان از وردگویی‌ و ترکیبی از ریخته‌گری با شمشیر بودند.

اما در بازی بعدی تیم آن‌ها یعنی سایبرپانک 2077 وی (V) مجبور نیست که به منبع اقتباسی وفادار باشد، آنطور که گرالت مجبور بود به کتاب‌هایش باشد و پلیرها آزادند تا بسیاری از ظاهرها و سبک بازی‌های متفاوت را تجربه کنند. به‌هرحال، دقیقا سیستم‌های شخصی‌سازی‌ و پیشرفت چطور کار می‌کنند؟ بعد از چهار ساعت زمان گذراندن با سایبرپانک، به نظرم این سیستم‌ها خیلی متنوع اما گیج کننده آمد. البته فکر می‌کنم حالا دیگر متوجه همه بخش‌هایش شده باشم.

ظاهر کاراکتر شما و پیش‌زمینه زندگی آن‌ها

سایبرپانک 2077 در شروع اجازه می‌دهد تا پیشینه و سرآغاز کاراکترتان را انتخاب کنید؛ متمدن، بچه‌ خیابانی یا خانه‌به‌دوش. شاید حس کنید که این مهم‌ترین تصمیمی است که در این بازی خواهید گرفت، ولی بزرگش نکنید. تاثیر این «سرآغازها» در ماموریت‌های مقدماتی است اما هنگامی که آن بخش را طی کنید، فقط اندکی از بقیه ماجراجویی بسته به داستان پیشینه شما تغییر می کند.

در مورد خودم، من بچه خیابانی را برداشتم تا خودم را در نقش‌آفرینی شخصیت آرتفول دوجر از الیور غرق کنم، به خاطر تئاتر موزیکالی که وقتی راهنمایی بودم در آن اجرا می‌کردم.\

بیشتر بخوانید:

بعد از انتخاب کردن اصالتم، من وارد بامزه‌ترین انجین دقیق شخصی‌سازی کاراکتری که تا به‌حال در بازی‌های ویدیوئی دیده بودم، شدم. امکانات همیشگی بازی‌های دیگر اینجا هم هستند: مدل و رنگ مو، رنگ پوست، و کلی موارد دیگر. اما امکانات به سرعت، بسیار متنوع‌تر می شوند. یک مثال ساده این است که شما می‌توانید رنگ ابرو و موی صورت را کاملا متفاوت از رنگ بقیه موهایتان تغییر دهید. آرایش چشم، آرایش گونه و رژ لب‌ها خود سه بخش مجزا با مجموعه‌ای از امکانات هستند. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که ناخن‌های کوتاه و بلند داشته باشید و در صورت وجود چه رنگی شده باشند.

سایبرپانک 2077

ولی این‌ها تازه امکانات شخصی‌سازی ابتدایی بازی است. با وجود اینکه وی را به هر شکلی که بسازید، به نظر خیلی از نظر جسمانی مناسب می‌آید و گویا ۲۰ و خورده‌ای ساله است، بازی امکانات متفاوت دیگری را در اختیارتان می‌گذارد.  شما می‌توانید یک بدن قوی و بیشتر عضلانی با صدایی بم‌تر انتخاب یا می‌توانید قفسه سینه او را شخصی‌سازی کنید و یک تن صدای معمولی بین بم و زیر به او بدهید. می توانید حتی موارد بسیار جزئی‌تر و مربوط به جنسیت کاراکترتان را هم به شکل دلخواه شخصی‌سازی کنید.

هیچ‌کدام از این انتخاب‌ها به دیگری وابسته نیستند. در مدت تجربه‌ام از بازی پیش نیامد که کاراکترهای دیگر در مورد ظاهر من اظهار نظری کنند ولی دیدن اینکه سی‌دی پراجکت رد چقدر آزادی برای تعیین ظاهر وی خودشان در دست پلیرها قرار داده، خیلی هیجان‌انگیز است.

در مورد آرتفول دوجرِ من، صورتش را گل‌آلود می‌کنم و تلاش می‌کنم که او را شبیه یک آدم رذل بسازم، ولی باز هم، "وی" ۲۰ و خورده‌ای ساله می‌زند. پس من فقط سن دوجر را از سن اصلی آن بالا می‌برم، مثل خود جیب‌برها. متاسفانه، هیچ امکانی انتخاب برای لهجه لندنی وجود ندارد و فقط دو صدا برای انتخاب وجود دارد اما همین کافی است.

با توجه به مدت زمان زیادی که صرف ساخت کاراکترم کردم، خیلی کم موفق شدم خود «وی» را در بازی ببینم. آینه‌هایی در بعضی از بخش‌های بازی وجود دارد و اگر من دوربینی را فعال کنم، می‌توانم یک دور آن را بچرخانم تا خودم را ببینم، ولی بخش اعظم بازی به همان زاویه دید اول شخص محدود می‌شود. سایبرپانک 2077 دراصل طراحی شده بود تا مثل ویچر 3 قابل بازی کردن در دید سوم شخص باشد، ولی طبق گفته توسعه‌دهندگان بسیاری از آن ویژگی‌ها به منظور تعامل بیشتر مخاطب با دنیای بازی حذف شدند. اما خب حداقل می‌توانم ناخن‌های صورتی درخشانم را وقتی توی صورت کسی مشت می‌کوبم ببینم.

پیشرفت ویژگی‌ها و سطح کاراکترها

سایبرپانک 2077

هرچیزی که تا این جا در موردش گفته‌ام، مربوط به بخش شخصی‌سازی و ظاهری کاراکتر‌ها می‌شد بدون آنکه هیچ کدام به توانایی‌های کاراکترتان ارتباطی داشته باشند. اما خب بدیهتا تمرکز اصلی سایبرپانک ۲۰۷۷ در مورد کارهایی است که می‌توانید انجام دهید و کارهایی که نمی‌توانید و سیستم‌هایی که این مهارت‌ها را تعیین می‌کنند، به شدت پیچیده هستند. پس بیاید بیشتر در موردشان صحبت کنیم.

سیستم لول و سطح کاراکتر ساده است: شما ماموریت‌ها را به پایان می‌رسانید، تجربه کسب می‌کنید و سرانجام به مرحله بعدی می‌روید. با کاراکترتان در مرحله‌ بالاتر، شما می‌توانید ماموریت‌های سخت‌تری بردارید و با دشمنانی روبه‌رو شوید که در لول‌های پایین‌تر به راحتی شما را نیست و نابود می‌کردند.

با لول آپ شدن یک امتیاز دریافت می‌کنید ( اینکه هر چند وقت یک بار لول‌آپ شوید هنوز در دست تغییر است). با این امتیازها، شما می‌توانید یکی از این پنج ویژگی اصلی را در بازی ارتقا دهید: بدن، عکس‌العمل، هوش، توانایی فنی، و بله میزان باحال بودن. اگر بخواهیم به زبان بازی‌های سبک D&D صحبت کنیم، سه مورد اول همان قدرت، چالاکی و هوش هستند. توانایی فنی هم معادل همان هک کردن است و باحال یا کول بودن نیز روی قابلیت‌های مخفی‌کاری و آسیب رساندن به دشمنان تاثیر می‌گذارد.

من برای کاراکترم در ابتدا ببیشتر روی قابلیت‌های عکس‌العمل، هوش، و کول بودن تمرکز کردم، اگرچه انعطاف‌پذیری سیستم مهارت‌ها باعث می‌شود که بیش از حد روی یک بخش سرمایه‌گذاری نکنید.

پیشرفت مهارت‌‌ها و پرک‌ها

سایبرپانک 2077

داشتن مقدار بیشتری از کول بودن قابلیت‌های دیگری را هم در اختیارم قرار داد. آنها اثراتی منفعل بودند، برای مثال زمانی که می‌خواهم از جلوی دشمنان حرکت کنم، زمان بیشتری طول می‌کشد که مرا ببینند. اما این بر مهارت‌هایی که به عنوان اسکیل کول بودن شناخته می‌شوند هم تاثیر می‌گذارد؛ مثلا مهارت مخفی‌کاری.

من می‌توانم مهارت مخفی‌کاریم را افزایش دهم خب، با مخفی بودن. هر چی بیشتر این کار را انجام ‌دهید، در آن بهتر می‌شوید. پس اگر من دزدکی در پشت یک نفر حرکت کنم و بدون دیده شدن او را، از سر راهم بردارم، بوم، من مقداری تجربه مخفی‌کاری بدست آوردم، چیزی که باعث می‌شود دفعه بعد در اطرافم کمتر مورد توجه قرار بگیرم. همین مورد در مورد سایر مهارت‌های بازی نیز صدق می‌کند ، از تیزی‌ها گرفته تا هک‌کردن دستگاه‌ها تا تفنگ‌‌ها.

اما یک محدودیت وجود دارد. شما فقط می توانید مهارت های خود را به اندازه ویژگی مربوطه افزایش دهید. اگر میزان کول بودن من ۶ باشد، مهارت مخفی‌کاریم بیشتر از ۶ نخواهد شد. پس مکانیزیمی وجود دارد اگر بخواهم مخفی‌کاری‌ام را بیشتر کنم، ابتدا لازم است که کول بودنم را افزایش دهم.

هر مهارتی در بازی بین ۲۰ تا ۳۰ پرک (Perk) دارد. این پرک‌ها معمولا ارتقاهای غیر مستقیمی هستند که به ‌خوبی توانایی مبارزه را افزایش می‌دهند. یکی از این پرک‌ها در سری مهارت‌های مخفی‌کاری به من این اجازه را می‌دهد که بتوانم در زمان مخفی‌کاری ۳۰ درصد سریع‌تر حرکت کنم. دیگری در سری تفنگ‌‌ها به‌طورچشم‌گیری آسیبی را که به دشمنان وارد می‌کنم، با بیشتر کردن فاصله افزایش می‌دهد که این ویژگی آن را به گزینه‌ای مناسب برای تک تیراندازها تبدیل می‌کند.

سایبرپانک 2077

در اوایل بازی، آرتفول دوجر من فقط 2 نقطه میزان  را به خودش اختصاص داد، بنابراین من قادر نبودم که خیلی عمیقا به داخل سیستم فرو بروم، اما به نظر می‌رسد سیستمی تنومند و چندجانبه است.

با ارتقا سطح کاراکترتان، امتیاز لازم برای باز کردن این پرک‌ها را دریافت می‌کنید. اما در هنگام شروع بازی بسیاری از آن‌ها غیر فعال هستند. برای آزاد کردن پرک‌های پیشرفته‌تر باید امتیازهای بیشتری در یک درخت مهارت خاص صرف کنید. برای مثال پرک‌های مخفی‌کاری پیشرفته به پرک‌های مخفی‌کاری سطح ابتدایی نیاز دارند و این سیستم برای همه بخش‌ها صدق می‌کند.

در اوایل بازی کاراکترم تنها دو امتیاز برای پرک‌ها داشت و بنابراین موفق نشدم که خیلی از این سیستم سر در بیارم اما استفاده از آن به نظر راحت و کارآمد می‌آمد.

استریت کرد (اعتبار خیابان) و سایبرویر

سایبرپانک 2077

دو عامل باقی‌مانده وجود دارد که که قابلیت‌های شما را به‌عنوان یک مغز متفکر جنایتکار در سایبرپانک 2077 تعیین می‌کند: استریت کرد (Street Cred) و سایبرویر (Cyberware).

استریت کرد خوشنامی شما در سطح شهر است. تمام کردن ماموریت‌ها و انجام دادن کارهای خواسته شده از شما استریت کرید شما را افزایش خواهد داد. ولی این یک سیستم اخلاقی نیست و استریت کرد شما  در هرصورت بالا خواهد رفت.

این استریت کرد علاوه بر باز کردن ماموریت‌های سخت‌تر و جدیدتر، قیمت آیتم‌ها در فروشگاه‌ها را هم کاهش می‌دهد در فروشگاه‌های مختلف کالاهایی وجود دارد که نیاز به سطح معینی از استریت کرد دارد. سطح کاراکتر شما نقشی در حداقل‌های لازم برای خرید این آیتم‌ها ندارد و به نظر می‌رسد که با هر سطحی می‌توانید هر سلاح یا آیتم دیگری را خریداری کنید اما برای خرید برخی آیتم‌های خیلی خاص باید حسابی در سطح شهر شناخته شده باشید.

بزرگترین ایتم بلیط مانندی که در مغازه‌ها پیدا خواهید کرد تکه‌هایی از سایبرویر است، بسیاری از آن‌ها به سطح بسیار بالایی از خیابان کرید احتیاج دارند (به‌علاوه هزینه اعتبار بالا). سایبرویر هنوز لایه‌هایی دیگر از پیشرفت شخصیت و اعطای توانایی‌های بیشتر است.

سایبرپانک 2077

سایبرویر می‌تواند بر روی تمام بدن شما کار گذاشته شود، از دست‌هایتان گرفته تا پاهایتان، تا تخم چشم‌هایتان. وقتی کار گذاشته می‌شود، شما مهارت‌های جدید و ارتقا دریافت می‌کنید. بعضی از این‌ها منفعل هستند، مثل قسمتی از یک سایبرویر برای سیستم گردش خون شما که هر زمان که کسی را بکشی، کمی جان شما را بهبود می‌بخشد. باقی آنها فعال‌ترند و به شما توانایی دابل جامپ کردن می‌بخشند. هر قسمت از بدن شما دارای چندین جایگاه است و این سایبرورها را می‌توان هر زمانی که خواستید در آن‌ها قرار داده یا حذف کنید. با وجود اینکه سایبرورها در ساعت‌های اولیه بازی چندان اهمیتی ندارند اما می‌توان حدس زد که چطوری این سیستم در نهایت مهارت‌های شما را بهبود می‌دهد و کمک می‌کند نقص‌های کاراکترتان را کم‌ اهمیت‌تر کنید.

سایبرپانک ۲۰۷۷ تماما در مورد انعطاف‌پذیری است

به‌ نظر نمی‌آید که محدودیت‌های زیادی برای سیستم پیشرفت کاراکتر در سایبرپانک 2077 وجود داشته باشد. سی‌دی پراجکت با این نیت و هدف بازی را ساخته که تا حد امکان دست گیمرها باز باشد و بتوانند در بازی کلاس‌های دلخواه را برای کاراکترشان انتخاب کنند. در حالی که این سیستم شاید آسان‌ترین مدل در بازی‌ها نباشد اما پیچیدگی آن در مقایسه با عنوانی چون ویچر ۳، تنوع بسیار بیشتری به بازی می‌بخشد. پس پول‌هایتان را جمع کنید و ماه نوامبر (آبان-آذر) آماده عرضه بازی باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Sepehr
    Sepehr | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

    سلام میخواستم در خواست کنم از بازی سایبرپانک بیشتر مطلب بزارید چون این بازی بنظر من بهترین بازی جهان باز دنیاست چون درباره چند سال آینده زمین روایت میکنه که همه چیز پیشرفته شده است.ممنون.

  • ali
    ali | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

    اه چرا انقدر صحنه داره

  • PlagroundGames
    PlagroundGames | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

    عجب بازی بشه این
    بیا که 3_ 4 ماه باهات سرگرم باشیم
    ولی خدایی شخصی سازی قیافه چه درد میخوره تو بازی اول شخص آخه
    کاش میشد سوییچ کرد بین حالت اول شخص و سوم شخص
    ولی به هر حال اگه اینجوری هم بود بازم من حالت اول شخصشو انتخاب میکردم

  • Hanna
    Hanna | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

    بازی جذابی باید باشه، هر چند من هنوز هم امیدوارم یک روزی مود سوم شخص بهش اضافه بشه (هرچند بسیار بعیده). بازی البته ظاهرا فقط با دایرکت ایکس ۱۲ اجرا می شه که دست و بال گیمرهای غیر کنسولی رو کمی می بنده و نیاز به آپگرید سخت افزاری برای سیستم های قدیمی تر داره.
    برای کنسول هم با اینکه انتهای نسل هست به نظر من باید الان خریدش تا ۱۰$ روی نسخه مخصوص نسل بعد ذخیره کرد، مگر اینکه چیز بیشتری جز آپدیت رایگانی که گفتن، توی محصول نسل بعدی باشه.

  • اسکارفیس
    اسکارفیس | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    من به این بازی خیلی امید دارم .
    این بازی قطعا گوتی سال میشه

    • PlagroundGames
      PlagroundGames | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

      همه بازی های بزرگ تاخیر خوردن این بی رقیب موند
      هیلو و dying light که تا سال بعد فکر نکنم بیان
      یه لست میمونه که به 3 دلیل گوتی نمیشه
      1. رفتار نامناسب با کارمنداش
      2. خشونت بالای بازی
      3. اینکه بازی که گوتی میشه باید امتیاز همه طرفداراش رو داشته باشه
      که با یوزر 3.4 فکر نکنم بشه

      • سینا
        سینا | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

        انتخاب گوتی نه دست جف کیلیه ونه دست یوزر اسکور. 80 رسانه برتر دنیا و بخشی هم بصورت نظرسنجی عمومی ، گوتی خودشون رو اعلام میکنن (بصورت خصوصی با جف کیلی) و هر بازیی که بیشتر رای بیاره ، گوتی میشه. (یعنی نامزدهایی که برای گوتی ببینیم ، همگی گوتی چند رسانه متفاوت بودن اما یکیشون بیشتر رای اورده)

    • Mahdi
      Mahdi | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

      اگه بازی در تاریخ قبلیش عرضه میشد توی گیم آواردز امسال شرکت میکرد ولی حالا میره تا گیم آواردز 2021

مطالب پیشنهادی