چگونه Among Us به یکی از محبوبترین بازیهای دنیا تبدیل شد؟
وس فنلون، نویسنده سایت PC Gamer، چگونگی ظهور بازی جذاب Among Us و تبدیل آن از یک بازی ناشناخته تا یک پدیده جهانی را در یک مقاله خواندنی بررسی کرده است. این ماه، یک بازی ...
وس فنلون، نویسنده سایت PC Gamer، چگونگی ظهور بازی جذاب Among Us و تبدیل آن از یک بازی ناشناخته تا یک پدیده جهانی را در یک مقاله خواندنی بررسی کرده است.
این ماه، یک بازی ایندی ۵ دلاری که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده بود، ناگهان سر از محبوبترین بازیهای استیم در آورد. طبق آمار سایت استیمچارتس، ۳۸۸,۳۸۵ نفر همزمان Among Us بازی کرده بودند. صرفا جهت اطلاع، GTA V هم هنگام عرضهاش در استیم به چنین عددی نرسیده بود. این بازی هر روز پشت سر CSGO و Dota 2 جزو پرمخاطبترین بازیکنان قرار دارد. تازه این آمار بازیکنانی که روی iOS یا اندروید بازی میکنند را حساب نکرده است - یا آنهایی که وقتی منفجر شدن سرور بازی را دیدند بیخیال شدند.
چگونه Among Us ناگهانی به یک پدیده تبدیل شد، آن هم نزدیک به دو سال بعد از عرضهاش؟ پدیدهای آنقدر بزرگ که در ماه سپتامبر به استریم شدهترین بازی توییچ تبدیل شد، و باعث شد که سازندگانش بیخیال ساخت یک دنباله شوند و به کار روی آن ادامه دهند؟ جواب کوتاهش: استریمرها. اما داستان به اینجا خلاصه نمیشود، چون مردم صرفا Among Us را تماشا نمیکنند، بلکه به چند دلیل عاشق بازی کردنش هستند: مجانی بودن روی موبایل، سیستم مورد نیاز به شدت پایین روی پیسی، و مافیا.
بگذارید اول از همه آخری را توضیح دهم.
برداشتی جدید از یک بازی کلاسیک
همان طور که گفتیم، Among Us یک بازی جدید نیست - چون ابتدا در ۲۰۱۸ بیرون آمده بود. اما در باطن، قدمتش به خیلی قبلتر از اینها برمیگردد. Among Us جدیدترین اقتباس محبوب از یک بازی کلاسیک از گرگینه، یا Resistance، یا Secret Hitler، یا همان مافیای خودمان است. همان بازیای که به احتمال خیلی زیاد حداقل یک بار در یک دور همی دوستانه، یا جدیدا کافهها بازی کردهاید. در تمام اقتباسهای این بازی، که قدمتش به دهه ۸۰ میلادی برمیگردد، موضوع کلی این است که گروهی از بازیکنان باید خائن یا خائنهای در میانشان را پیدا و از بازی حذف کنند.
همانند بسیاری از اقتباسهای برد گیمی مافیا، Among Us ساختار بیشتری به تجربه کلی «خائنان بازیکنان خوب را میکشند، و سپس بازیکنان تصمیم میگیرند کی را از بازی حذف کنند» اضافه میکند. در Secret Hitler، یک سیستم انتخابات وجود دارد که به بازیکنان کمک میکند تا بفهمند کی، کی است. در Among Us، بازیکنان با کامل کردن اهدافی در اطراف مپ، همچون تعمیر موتور سفینه یا منفجر کردن شهابسنگها، فرصت برنده شدن دارند - که در نتیجه باعث پخش شدن اعضای خدمه میشود و خائنان، یا Impostorها، فرصتی برای کشتنشان به دست میآورند.
بخش بزرگی از موفقیت Among Us به این برمیگردد که مافیا یک بازی بینهایت سرگرمکننده و تکرارپذیر است. در گروههای بزرگتر هم به خوبی قابل بازی است. تصمیمگیری بر سر این که به کی میتوان اعتماد کرد همواره به آدم استرس میدهد. کشتن یک بازیکن و انداختن جرمش بر سر یک بازیکن بیگناه دیگر هیجان خالص است.
اما در سال ۲۰۲۰ که کروناویروس همچنان به قوت خودش باقیست، دور هم جمع شدن برای حضوری بازی کردن مافیا دیگر مثل قبل امکانپذیر نیست. در روزهایی که بیشتر تعاملات ما از طریق Zoom یا چت صوتی انجام میشود، Among Us به سادگی موجبات شادیمان با دوستان را فراهم میکند.
حضور روی گوشیهای هوشمند، درهای Among Us را به یک جامعه بسیار بزرگ (و جوان) از مخاطبان باز میکند و مهمتر از آن، Among Us ویدیوگیمیترین اقتباسیست که تا حالا از مافیا ساخته شده. با اینکه بازیهایی همچون Town of Salem در سال ۲۰۱۴ یا Werewolves Within از یوبیسافت در سال ۲۰۱۶ هم بودند، اما هر دوی اینها تنها یک رابط آنلاین به قوانین پایه مافیا اضافه میکردند، و عملا انگار چند بازیکن دور یک دیگر نشسته بودند. Among Us سوای تهمت زدن، کارهای دیگری را هم اضافه میکند تا هم بازیکنان بیشتر درگیر باشند، و هم هیجان بازی بالا برود.
این کارهای جدید به سادگی میتوانستند زیادی پیچیده باشند و از استرس و هیجانی که عامل اصلی جذابیت مافیاست بکاهند. اما Among Us آنها را درست به اندازهای ساده نگه میدارد که به بازی استراتژی - و راههایی برای برنده شدن آدم خوبهها - اضافه کند، و در عین حال آن را برای هرکسی قابل دسترسی نگه دارد. همه چیز آنقدری ساده است که هم روی پیسی و هم گوشیهای هوشمند کار کند، و صرفا چند دکمه برای کل بازی کفایت کند (اصلا حتی میتوانید بدون کیبرد بازی کنید). تازه، بازی عملا روی هر کامپیوتری اجرا میشود.
ورود به این بازی بسیار ساده است. همه اینها دلایلی هستند که توضیح میدهند چرا Among Us در حال حاضر یک بازی محبوب است، اما توضیح نمیدهند که چطوری ناگهان منفجر شد - چگونه از یک بازی ناشناخته به بزرگترین بازی توییچ و یکی از بزرگترینهای استیم تبدیل شد. برای آن، باید به ماه جولای برگردیم.
انفجار در توییچ: جولای و آگوست
طبق آمار سایت SullyGnome، بازی در ابتدای ماه جولای به طور میانگین تنها چند صد بیننده در توییچ جذب کرده بود. این میانگین در اواخر ماه آگوست به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده بود. طولی نکشید تا آن استریمهای نه چندان پرمخاطب روز به روز بزرگتر و بزرگتر شدند.
اگر فقط بخواهید به آمار خام تعداد بینندگان توییچ نگاه کنید، شاید این ارقام گولزننده باشند. نمیتوانید همینجوری تشخیص دهید که یک استریم اسپانسر شده یا نه، یا این که بینندگان فقط برای آیتم دراپ به استریم سر میزنند یا نه. نمیتوانید تشخیص دهید که یک بازی مستقل کوچک واقعا دارد محبوب میشود، یا فلان استریمر معروف همینجوری دارد آن را برای چند صدهزار نفر استریم میکند، در حالی که آن یکی استریمر صرفا ۱۱ نفر بیننده دارد. اما اوضاع Among Us فرق میکند؛ اگر نگاهی به تقسیمبندی بینندگان میان کانالها بیاندازید، آمار تقریبا به طور برابر برای همه پخش شده است. تمام ۱۰۰ استریمر برتر همگی ارقام خوبی از خود به جا گذاشتهاند.
با اختلاف، موفقترین استریمر Among Us در ماههای اخیر xQc بوده است. این بازیکن حرفهای سابق Overwatch در سال ۲۰۱۸ از تیمش، یعنی Dallas Fuel، اخراج شد و از آن موقع تا کنون، تنوع بازیهای خود را افزایش داده و علاوه بر آن بازی، Fall Guys و Among Us هم بازی میکند. طی سه ماه گذشته، استریمهای او بیش از ۱۱ میلیون ساعت تماشا شده است. پس از او، auronplay با حدود چهار میلیون ساعت در رتبه دوم قرار دارد.
اما کی جریان را آغاز کرد؟ اگر به ۲۰۲۰ نگاهی بیاندازیم، استریمر SR_Kaif با ۱۳۶,۰۰۰ دنبالکننده خود دائما مشغول Among Us بوده، که غالبا بیش از ۲۰۰۰ نفر بیننده داشته است. از ماه می به بعد، دو استریمر بزرگتر به نام AdmiralBulldog (با نزدیک به ۷۰۰,۰۰۰ دنبالکننده) و singsing (با ۶۰۰,۰۰۰) چند ساعتی Among Us را بازی کردند و یک جهش خوب به آن دادند - که البته در مقابل جولای هیچ است.
در اواخر جولای، Among Us همچون یک موشک ۴۰۰ رتبه در بازیهای توییچ بالا آمد و چند دلیل در میان ۵۰ بازی محبوب توییچ قرار گرفت:
- استریمهای به شدت موفق توسط sodapoppin و xQc، که دهها هزار بیننده همزمان به خود جذب کردند.
- مجموع بینندههای هشت استریمر کرهای که در ۱۰ رتبه برتر قرار داشتند. استریمرهای انگلیسی در ماه آگوست جای آنها را گرفتند، اما موفقیت اصلی Among Us در کره شروع شد.
طی یک استریم Just Chatting در ۱۵ جولای، میتوانید لحظهای که sodappoin برای اولین بار Among Us را بازی کرد را ببینید. او میگوید: «کدوم بازی بود که میخواستم بازی کنم؟»
sodapoppin همین طوری با بازیکنان رندوم وارد بازی نمیشود، بلکه دوستان و دیگر استریمرها را هم به بازی میآورد و به نوعی، یک لحظه ممکن در آغاز موفقیت Among Us را رقم میزند. این بازی توسط هر کسی قابل بازی است و بر خلاف Fortnite یا League of Legends، حتما لازم نیست مهارت چندانی داشته باشید. اصلا همین که ۱۰ تا استریمر را در یک اتاق قرار دهید خودش کلی جذابیت دارد - عملا یک گروه اونجرز از استریمرها تشکیل میشود که هر کدام از پشت میکروفن داد میزنند که بیگناهند.
تا آخر ماه، استریمهای sodapoppin نزدیک به ۶۳۱ هزار ساعت تماشا شده بود و بعد از او، استریمر کرهای d_obby با ۳۶۰ هزار در رتبه دوم قرار داشت. یک بخش دست کم گرفته شده از موفقیت Among Us، زبانهای پشتیبانی شده توسط آن است؛ زبانهای انگلیسی، پرتغالی، اسپانیایی و کرهای در دسترس بازیکنان قرار دارند.
به طرز جالبی، مدت نسبتا زیادی طول کشید تا آمار Among Us در استیم هم بالا برود. بازی طی حراج تابستانی استیم تخفیف خورده بود، اما باز هم با رشد چندانی در تعداد بازیکنانش مواجه نشد. تعداد بازیکنان ابتدا در اوایل ماه جولای اندکی افزایش یافت، و سپس همچون یک موشک بالا رفت. تعداد بررسیهای کاربران در استیم هم بیشتر شد و در اواخر آگوست یک جهش بزرگ به خود دید. بعد از استریمهای موفق xQc و سایرین، پیسی گیمرها هم به Among Us هجوم آوردند.
توصیف این که Among Us چقدر سریع رشد کرده هنوز سخت است. حتی با این که بازی در ماه جولای و آگوست هزاران بازیکن و بیننده در توییچ به خود دیده بود، سپتامبر کلا در یک سطح دیگر قرار داشت. با The Wayback Machine، میتوان دید که بازی چند بار در گوگل پلی اندروید دانلود شده بود. در ۳ سپتامبر، ۱۰ میلیون - که خودش هم یک عدد بزرگ است. ۸ سپتامبر، بیش از ۵۰ میلیون. ۲۱ سپتامبر، بیش از ۱۰۰ میلیون. استیم تنها بخش اندکی از تعداد نفراتی که واقعا مشغول Among Us هستند را نشان میدهد.
اگر به تاریخ بازی نگاه کنیم، Among Us هیچ وقت یک شکست نبود. بازی در آگوست ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون بار دانلود شده بود، که قطعا برای استودیویی متشکل از سه نفر موفقیت خوبی به حساب میآمد. Among Us یک بازی اجتماعی ایدهآل برای ۲۰۲۰ است، یک آلترناتیو بامزه-ولی-شیطانی برای Fall Guys، دیگر پدیده امسال.
با بررسی روند Among Us در طول سال، معتقدم که SR_Kaif آغازگر روند صعودی بازی بود. او از ژانویه تا الان دائما مشغول استریم کردن آن بوده و بینندگان بیشتر و بیشتری را هم جذب کرده است. بقیه جامعه گیمینگ تازه با بازی آشنا شدهاند.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
سلام دوستان من دنبال یک بازی میگردم بازی معمایی و ترسناک گرافیک هم شبیه به کاغذ بود تو اپارات دیدم ولی حالا هرچه قدر میگردم اسمشو پیدا نمیکنم
در ضمن بازی پی سی بود
تنها چیزی که این بازی رو مشهور کرد استریمر ها بودن
برای اونور آبیا شاهکاره ... اینجا تحریمه ..
اینجا ایرانه یعنی جایی که بازی فقط پابجیو فورتنایته ...
حیف،حیف که فیلتره ?
تحریمه
آخه فیلتر با تحریم چه فرقی دارهههههههه
اگه فیلتر باشه حتما باید فیلتر شکن بزنی
اگه تحریم باشه یا باید فیلتر شکن بزنی یا DNS
فیلتر یعنی عوامل داخلی اجازه دسترسی نمیدن مثل یوتیوب یا تلگرام
تحریم یعنی عوامل خارجی آیپی ایران رو اجازه دسترسی نمیدن مثل استیم یا بعضی خدمات ماکروسافت