مهمترین اتفاقی که در جریان مراسم رونمایی از قیمت پلی استیشن 5 رخ داد، به نظرم معرفی دنباله God of War بود. به هر حال، God of War سال ۲۰۱۸ با تمام خوبیها و بدیهایش یکی از بهترین بازیهای این نسل بود و توانست طرفداران تازهای برای این سری بازی محبوب به دست آورد. علاوه بر این، معرفی God of War در چنین مراسمی، قطعا روی فروش پلی استیشن 5 در روزهای ابتدایی عرضه، تاثیر خواهد داشت و میتواند سونی را تا حدودی از مایکروسافت جلو بیندازد. با این حال، هنوز سونی حاضر نشده چیزی از خود بازی به ما نشان دهد و هنوز نمیدانیم که دنباله God of War چه شکل و ظاهری خواهد داشت. برای همین سعی کردم از فرصت استفاده کنم و در مورد انتظاراتی که از دنباله God of War دارم برایتان بنویسم. با ویجیاتو همراه باشید.
روایت قصهای پیچیدهتر
حقیقتش را بخواهید، قصه God of War اصلا آن چیزی نبود که انتظار داشتم. برعکس نسخههای کلاسیک مجموعه که همگی با سرعت خوبی سراغ اتفاقات مختلف میرفتند، God of War جدید زیادی وقت تلف میکرد. شاید کوری بارلوگ بیش از حد در آن زمان تحت تاثیر آثاری چون The Last of Us قرار گرفته بود و میخواست با روایت قصه بازی به سبک ناتیداگ، طرفداران تازهای برای مجموعه God of War پیدا کند. اما بشخصه این موضوع را دوست نداشتم. من میخواستم God of War بازی کنم، نه یک The Last of Us دیگر. بین این دو مجموعه تفاوتهای بسیاری وجود دارد.
یکی همیشه روی گیمپلی سریع و نبردهای خشن تمرکز داشت و دیگری بیشتر از هر چیزی به قصه و روایت احساسی اهمیت میدهد. البته از حرفم این را برداشت نکنید که سری God of War هیچ وقت قصهگوی خوبی نبوده. اتفاقا من تکتک قصههای نسخههای کلاسیک را از داستانی که God of War جدید برایم روایت کرد را بیشتر دوست داشتم. قصه سفر کریتوس و آترئوس واقعا فضای خالی زیاد داشت و به نظرم نویسندگان بازی از این میترسیدند که همه چیز را در بازی اول رو کنند و برای بازی دوم دستشان خالی بماند. برای همین حداقل انتظارم این است که سانتامونیکا روی داستان قسمت دوم بیشتر وقت بگذارد، حضور اساطیر نورث را پررنگتر کند و با سرعتی بالاتر اتفاقات جذابتری را در جریان گیمپلی پوشش دهد.
بیشتر کردن خشونت بازی
نمیدانم چرا ولی از میزان خشونت God of War جدید به میزان قابل توجهی کم شده بود. شاید این را بگویید که کریتوس تغییر کرده و حالا انسان پختهتری شده. اما واقعا یک جنگجو هر چه قدر هم که از لحاظ روحی و روانی تغییر بکند، شیوه جنگاوریش که شکل دیگری به خود نمیگیرد. کریتوس همان فردی است که کله هلیوس را با دست از تنش جدا کرد. بعد حالا دلش نمیآید یک غول بد هیبت را که جان فرزندش را هم تهدید کرده، تکه و پاره کند؟
پس طبیعتا کم شدن میزان خشونت بازی، ربطی به تغییر شخصیت کریتوس ندارد. کسی که میآید برای تجربه اثری که روی قابش عبارت God of War هک شده هزینه میکند، دوست دارد خشونتی را ببیند که در قسمتهای پیشین همین سری دیده. بنابراین، شاید بد نباشد که تیم سازنده، فکری هم برای این موضوع بکند و خشم و قدرت واقعی کریتوس را برای بار دیگر به ما نشان دهد.
اهمیت دادن به پلتفرمینگ
تغییر دوربین بازی از حالت ثابت به پشت شانه، یکی از ویژگیهای جذاب God of War جدید بود و هست. همین تغییر ساده باعث شد به طور کلی گیمپلی این مجموعه بازیها وارد فاز تازهای شود. اما وقتی تصمیم به ایجاد چنین تغییرات بزرگی بگیرید، طبیعتا یک چیزهایی به دست میآورید و یک چیزهایی را هم از دست میدهید. چیزی که به نظرم با تغییر زاویه دوربین در God of War جدید از دست رفت، پلتفرمینگ بازی بود. نمیدانم چقدر نسخههای کلاسیک این مجموعه را تجربه کردید، اما پلتفرمینگ سهگانه اصلی و حتی نسخههایی هم که برای PSP عرضه شدند، به معنی واقعی کلمه معرکه و هیجانانگیز بودند.
خیلی اوقات همین پلتفرمینگها موقع مبارزه با باسها سر و کلهشان پیدا میشد و جذابیت عجیبی به جریان باسفایتهای بازی تزریق میکردند. اما طبیعتا به خاطر تغییرات دوربین، خیلی از آن کارهای گذشته را نمیشد در سری جدید God of War انجام داد. تیم سازنده هم راه حلی برای این موضوع ارائه نکرد و کل پلتفرینگ God of War جدید در حد بالا رفتن از دیوارها و پریدن از روی چند سکوی معمولی باقی ماند. این موضوع برای افرادی که نسخههای قدیمی را تجربه کرده بودند، خیلی گران تمام شد. چراکه قبل از اینکه ما پای سری آنچارتد بنشینیم، این سری God of War بود که حین سکوبازی، با تخریب محیط و استفاده به جا از QTE آدرنالین را در رگهایمان جاری میکرد و میگذاشت که از رسیدن به اوج هیجان، نهایت لذت را ببریم.
تنوع دادن به باسفایتها
یکی از مسائلی که موقع تجربه God of War جدید خیلی توی ذوقم خورد، تنوع و تعداد کم باسهایش بود. عملا در خط اصلی داستانی بازی ۳ باس فایت بزرگ داشتیم که به جز نبرد اول با بالدور، هیچکدام از نظر کیفی در سطح و اندازههای باسهای نسخههای کلاسیک نبودند. مابقی باسهای بازی هم که یا مثل ترولها تکراری بودند، یا آنقدرها مبارزه با آنها لذت بخش و درگیر کننده نبود. این وسط فقط والکریها حائز اهمیت بودند که تیم سازنده در یک تصمیم عجیب آنها را از مسیر خط داستانی حذف کرده بود. بله، مهمترین و جذابترین باسفایتهای بازی را فقط میتوانستید در مراحل جانبی بازی ببینید.
اما از آنجایی که خیلیها حوصله گشت و گذار ندارند و طرفدار ۱۰۰ درصد کردن بازیها نیستند، تجربه مبارزه با والکریها را از دست دادند و بعدا در یوتیوب و کلیپهای ایسنتاگرامی تازه فهمیدند که چنین موجوداتی هم در بازی حضور داشتند. خب چرا واقعا باید چنین بلایی سر والکریها میآمد. به نظرم میشد با قرار دادن آنها در خط داستانی، هم باسفایتهای بازی را متنوعتر کرد، هم به قصه بازی شاخ و برگ بیشتری داد. ولی خب این اتفاقی است که هیچ وقت نیفتاد و ما در God of War جدید در حصرت یک مبارزه هیجان انگیزی که حداقل کمی شبیه نبرد با کلسوس قسمت دوم باشد ماندیم.
تاخیر نخوردن بازی
این یکی به نظرم از همه اهمیت بیشتری دارد. چون عملا پای اعتبار سونی و برند پلی استیشن نیز در میان است. اگر خوب وضعیت کنسولهای نسل بعد را رصد کرده باشید، دیگر میدانید که نه سونی و نه مایکروسافت لانچ تایتل قابل قبولی برای شروع نسل نهم ندارند. با این حال، سونی در جریان مراسم اخیرش سعی کرد با معرفی دنباله God of War، تا حدی این موضوع را لاپوشانی کند که موفق هم بود. بازی با یک تیزر خیلی کوتاه معرفی و مشخص شد که در سال ۲۰۲۱ و در تاریخی نامعلوم منتشر میشود. خب این اتفاق بزرگی است. چون عملا موقعی که کنسولهای نسل نهم به دستمان برسند، دیگر چیزی با پایان سال جاری میلادی فاصله نخواهیم داشت.
این یعنی در نهایت چند ماه باید صبر کنیم تا قسمت جدید God of War بیرون بیاید. خب همین موضوع، قطعا در فروش پلی استیشن ۵ در روزهای ابتدایی نسل نهم تاثیر خواهد داشت. اما حالا حساب کنید که بازی در سال ۲۰۲۱ منتشر نشود. آن وقت ما میمانیم و یک کنسول زیبا که در سال اولش هنوز یک انحصاری بزرگ و بلاکباستری نداشته. این اتفاقی است که رخ دادنش بعید هم نیست. تیزر معرفی دنباله God of War تقریبا هیچ چیز به خصوصی از بازی نشان نمیداد. این یعنی به احتمال زیاد پروسه ساخت بازی هنوز آنقدر جلو نرفته که تیم سازنده بتواند چیزی از گیمپلی آن نشانمان دهد. بنابراین، به نظرم تاخیر خوردن بازی، امری محتمل است و نسبتا بعید به نظر میرسد که بازی در سال ۲۰۲۱ پا به کنسول نسل نهمی سونی بگذارد. اما بیایید امیدوار باشیم که چنین خبری هیچ وقت منتشر نشود.
فرنچایز مرده
من دلم میخواد boi الان مثلا۱۸ سالش شده باشه و بشه هم با کریتوس و هم با boi بازی کرد باحال میشه
نسخه جدید خدای جنگ بی برو برگرد یه شاهکار تمام عیار بود و سطح کیفی، فنی و هنری بازی رو چندین پله بالاتر برد.
کارگردانی بی نظیر
گیم پلی درگیر کننده
روایت داستان یکپارچه و فوق العاده
موسیقی در سطح شاهکارهای کلاسیک
شخصیت پردازی درجه یک
بازیگری های عالی
لول دیزاین بشدت بالانس
بگذریم از تک پلانه بودن بازی و بدون کات و لودینگ بودنش
و…
باس فایت های کم هم باتوجه به پیش درآمد بودنش قابل فهم بود.
این فقط نظر شخصی من نیست، اکثریت گیمرها و منتقدین صاحب نام صنعت گیم همین عقیده رو دارند.
میتونید نظرات کاربران رو تو جاهای مختلف بخونید یا نشریات و سایت های معتبر گیم رو تک به تک بررسی کنید.
حالا اینکه یه تعداد اندکی نظر مخالف دارن کاملا محترمه ولی باعث شاهکار قلمداد نشدن این اثر نمیشه.
در مورد باس فایت ها و تنوع دشمن ها کاملا موافقم ولی در سایر موارد اصلا
پلتفرمینگ تمام گاد آف وار ها به معنی واقعی کلمه زباله بود و کاملا unresponsive
مهمترین اصل در ساخت پلتفرمینگ تعبیه کردن دکمه های responsive برای پرش هست و اینکه پلتفرم تعامل خوبی با پرش کرکتر داشته باشه. تو یه بازی هک اند اسلش من نباید ده بیست بار بمیرم چون پلتفرمینگش خوب نیست! واقعا رو مخه که در بازی ای که برچسب هک اند اسلش روش خورده ، من اکثر دفعات مرگم ناشی از پرش باشه نه دشمنا! ضایعست اصلا:) واقعا خوب شد اون پلتفرمینگ زباله از گاد آف وار ها حذف شد
میخواین بدونین پلتفرمینگ خوب به چی میگن؟ ماریو بازی کنین. ماریو از نسخه اولش که ۲۰ سال قبل گاد آف وار اومد پلتفرمینگ بهتری داشت نسبت به هر نسخه گاد اف وار!!!
در ضمن ارزش یه باس به چالش کشیدن گیمر و استفاده از تمام توانایی های گیمر جهت شکست دادن چالشه
و بر این اساس والکیری نهایی از تمام باس های سری بهتره اونم با اختلاف زیاد . درکل درسته باسها تکراری بودن ولی از نسخه ی اول و دوم واقعا بهتر بودن
در مورد شخصیت پردازی و داستان
گاد اف وار ۲۰۱۸ حتی ساید کرکتر هایی مثل براک ، سیندری ، فریا رو شخصیت پردازی میکنه
کدوم گاد آف وار اصلا ساید کرکتر هاش شخصیت داشتن که بخوان شخصیت پردازی بشن
شخصیت پردازی فقط این نیست که فلان کرکتر چیکار کرد یا تغییر کرد
حتی نحوه acting هم به طور مستقیم نقش داره تو شخصیت پردازی و فکر نکنم کسی شک داشته باشه که god of war 2018 از نظر بازیگری ده بیست level از نسخه های قبلیش بهتر بوده
حتی شخصیت منفی بازیم شخصیت پردازی شد
کدوم گاد آف وار اومد شخصیت منفی ای بسازه که گیمر ها حداقل یه حس دلسوزی براش داشته باشن؟
کمبت سیستم بازی هم از دو نسخه اول به شدت بهتره
هم تنوع حرکات بالاتره عملا تنوع فقط rune attack های بازی از تمام کمبو های نسخه ی اول و دوم بیشتره :)))) حالا نخواستم کمبو های گاد آف وار ۲۰۱۸ در حالات مختلف رو اضافه کنم
هردو سلاح بازی به طور همزمان قابل استفاده هستن که تو دو نسخه اول چنین چیزیو نداشتیم و باید میرفتی تو منو سلاح رو عوض میکردی
تنوع build های مختلف داریم
و بازی همواره داره مارو تشویق میکنه از تمام سلاح هایی که داریم استفاده کنیم
در کل عمق گیم پلی گاد آف وار های ۱و۲ و نسخه های psp در مقایسه با نسخه ۲۰۱۸ مثل سنگ ریزه میمونه در مقابل تخته سنگ
شرمنده شما شدیدا تحت تاثیر نوستالژی هستی ولی من کل سری گاد آف وار رو همین امسال رفتم پشت سر هم و نسخه های psp رو هم رفتم
درکل این سری اصلا بازی های شاهکاری نیستن به هیچ وجه
نسخه ی سوم چون قابلیت سوییچ سریع سلاح هارو داشت در کنار سلاح های کاربردی تر و باس های خوب زیادی داشت از همشون بهتره
نسخه ۲۰۱۸ بعدش
ولی نسخه های psp و نسخه ۱ و۲ بدترین هک اند اسلش هایی هستن که تو عمرم بازی کردم و اصلا به کلمه شاهکار نزدیک هم نمیشن
در مورد رد دد هم که بازیش اصلا بازی نیست عملا فیلمه با اینتراکشن
وگرنه اگه بازی بود یه عمق گیم پلی ای داشت
ته عمق گیم پلی رد دد چیه دقیقا؟ 🙂 صرفا چون داستانش خوبه از god of war 2018 بهتر شد؟ مگه سینماست ؟ صنعت گیمه و معیار اول و آخر گیم پلیه
از نظر گیم پلی رد دد در مقابل god of war
monster hunter world
super smash bros ultimate
اون سال هیچ حرفی نداشت
و عمرا لایق بازی سال یا کلمه شاهکار نیست
تنتون همیشه سالم باشه
سلام اقا نیما عالی بود فوق العاده بود حرف های دلمو زدی خسته نباشید واقعا دست مریزاد ایشالا تنتون سالم باشه
من کلا با همه ی بازی های انحصاری مشکل دارم نه برای گرافیک و داستا و… بلکه به خاطر اینکه کمپانی ها برای فروش بیشتر باید یک جامعه ی بزرگ از گیمرارو از اون بازی بی نسیب بزارن ???
اقای نیما بهت خسته نباشی میگم نه برای مقاله بلکه برای اینکه حدودا ۹۰ درصت کامنتارو پاسخ میدی
حالا چرا گیر دادین به خشونت
من که شرط میبندم این بازی قرار نیست واقعه رگناروک رو به تصویر بکشه
بلکه با شاهد وقایع اون زمستونه که سه سال طول میکشه هستیم و بعد توی نسخه بعدی رگناروک شروع میشه
احتمالا راگناروک پایان این نسل سونی باشه
ایکس باکس فنا هم برن غاز بچرنXD
ارزو ب دلم بتونم بازیش کنم و واسه pc پورت شه☹️
با اینکه نمره من به این بازی ۱۰/۱۰ هست و تنها بازی هست که انقدر خوب بود که پلاتش کردم ولی یه مساله و مشکل بزرگ و ناامیدکننده که متاسفانه بهش اشاره نکردین وجود داره و اون خالی بودن دنیای بازی بود هیچ حس زندگی یا واقعی بودن تو دنیای بازی نبود انگار کریتوس و اترئوس تنها ساکنان میدگارد هستن!! پس روستا ها و شهرها و مردم نورس کجا بودن؟ اودین دقیقا به چی و به کی داره حکومت میکنه؟ آلفهایم هم همینطور بود انگار نه انگار که خودش یه دنیای بزرگه برای خودش خبری از واناهایم و سرزمین دورف ها هم نبود و هلهایم و نگهبانش هم چیز خاصی نداشتن و نیمه اوپن ورلد بودن و دوربین بدون کات هم فقط به بازی ضربه زده بود و اگر خطی بود خیلی داستان بهتری میتوست داشته باشه با شخصیت ها و شاخ و برگ بیشتر و نباید انقدر سریع میرفتن سراغ رگناروگ
منم واقعا امیدوارم که کمی خشن تر بشه ، همین خشونت خاص سری گاد آف وار بود که نسخه های کلاسیک رو خاص میکرد. امیدوارم تو نسخه جدید ذره ای از کریتوس و خدای جنگ واقعی ببنیم?
تمام تغییراتی که تو بازی به وجود اومده رو دوست داشتم بازی چندین سطح بالا اومده
از بابت تاخیر خوردن بازی هم نمیشه گفت ایراد داره بیشتر کمو کیف بازی مهمه وگرنه چند ماه تاخیر موردی نداره
فکر کنم پسرش رو کنترل می کنیم
ببخشید آقای فرشین من اینجا نیومدم که درباره بازی نظر بدم میخواستم بدونم ps5از تلویزیون فول اچ دی پشتیبانی می کنه لطفا جواب بدید
سنتا مونیکا همیشه کاره خودشه میدونه
من با هر خدای جنگی که برای ps میاد حال میکنم
ای کاش این ریش کریتوس رو هم بتراشن. فک کنم با این کار به حال وهوای نسخه های قبلی برگرده.
ایرادایی که گرفتین به جز تنوع کم ترول ها هیچ کدوم وارد نیست.
بازی به قدری خوش ساخت و عالیه و همه چیش به اندازه و درست کار شده که موقع عرضه همه رو انگشت به دهان گذاشته بود. اون همه افتخار کسب کرد. گوتی و بیگ وینر.
جشنواره و مراسمی بود که گاد آو وار توش برنده نشده باشه؟
دوره ۸ ماهه بعد انتشار بازی، نصف اخبار سایتای گیم، جوایز و عناوین این بازی بود.
اتفاقا گاد های قدیمی بودن که خیلی سطحی و کلیشه ای بودن و خشونتشون گاها بیش از حد و مشمئزکننده میشد. کریتوس هم که یه کارکتر تک بعدی بود که میشد تو یه جمله کل سه گانه رو خلاصه کرد. فقط شخصیت پردازی جدید و پخته کریتوش می ارزه به کل سه گانه.
تو این بازی همه چی به قاعده است. میزان بار احساسیش، میزان هیجان و مبارزاتش، میزان ادونچر و پلتفرمینگش. در یه کلام، کلاس درس بازی سازی بود و الگویی برای بقیه بازی سازان.
تنوع باس ها و تأخیر نخوردن رو موافقم ولی با بقیه موارد تو بازی مشکل نداشتم .
الان میخوایین خشونت بیشتر باشه?
ما با این گرگ ها روبرو میشدیم R3 L3 رو میزدیم دهنشون جر میخورد???
اره به نظرم بد نمیشد تو نسخه اول با ثور و اودین یه برخورد مستقیمی داشته باشیم
من فکر میکنم نسخه بعدی یه اسپین آف باشه. دلیلم هم اینه که توی سایت ps blog نوشته:
A new God of war title: Ragnarok
میگم شاید پیشوند گاد آف وار رو هم برای همین نداره. البته فرضیه س فقط.
بعد یه چیز دیگه ، آقای فرشین قبول دارین نسخه ۲۰۱۸ یه مشکلی که داشت این بود که اصلا ادونچر توی بازی نبود، دلیل اصلیش هم Boiii (boy) بود. چون همیشه جلوتر از ما حرکت میکرد و مسیرها یا کارایی که باید بکنیم رو نشونمون میداد.
البته من به طور کلی سبک اسلشر ۳گانه اول رو بیشتر دوست داشتم ولی خب مثل اینکه اینم خیلی طرفدار داشت و موفق بود. ولی من دلم میخواست گیم پلی مثل قبل بمونه
فقط با تنوع باس ها موافقم
کاملا موافقم و خیلی خوب گفتی انتظاراتو. من فکر می کنم نسخه جدید آخرین حضور کریتوس باشه. چند تا دلیل محکم هم میشه براش اورد:
۱- اون پارچه که آخری بازی نشون میداد کریتوس رو پاهای آرتئوسه
۲- خود آرتئوس به عنوان شخصیت بعدی
۳- درگیری با ثور و اودین که این خودش می تونه شروع زمینه برای انتقام آرتئوس باشه
سلام
نیازه که نسخه های قبلی بازی رو هم به اتمام برسونم برای این بازی؟
من که خیلی به سری بعدی امیدوارم
چه عجب که بالاخره توی رسانههای فارسی دیدم که یکی بیاد چهارتا ایراد از این بازی بگیره
همهی موارد اشاره شده به حق بود
اما درباره والکری ها، به نظرم اگه قاطی مراحل اصلی میشدن بالانس بازی بهم میخورد
یه انتظارم من اضافه کنم: اینکه در قالب کات سین یا گیمپلی قشنگ و کامل نشون بده بعد از GoW3 چه اتفاقی افتاد تا به GoW2018 رسید
یک مقاله ای رو تو یک جایی خوندم به نظرم جالب بود و اومدم به شما هم بگم.
اسپویل گاد اف وار ۲۰۱۸
طبق حرفای میمیر بعد از مرگ بالدور یک زمستونی شروع میشه که سه سال طول میکشه و بعدش رگناروک شروع میشه.
تو بازی هم دیدیم که پس از مرگ بالدور زمستون شروع شد.
بازی تو سال ۲۰۱۸ منتشر شد و سه سال بعدش هم میشه ۲۰۲۱ و از اسم بازی هم میشه حدس زد که رگناروک شروع شده.
ممکنه اینا برنامه ریزی شده باشه همش ولی منم قکر نمیکنم اینطور باشه چون حتی یک تریلر سینمایی هم نشون ندادن ولی در کل به نظرم فرضیه جالبی بود.
خیلی عالی بود
فقط میخواستم چندتا نکته هم بگم
اول اینکه نباید از این قسمت انچنان انتظار باس های خفن داشته باشیم بیشتر بنظرم تو این قسمت ما با شخصیت های جدید بازی اشنا میشیم چون که از رو اسم بازی مشخصه که میخواد یک سری زمینه چینی برای اتفاقات رگناروک باشه چون اسم بازی هم هست راگناروک می آید پس بیشتر معرفی شخصیت میتونه داشته باشه.
دوم اینکه ما در بازی فهمیدیم که فریا ملکه والکری ها هست و خب در اخر بازی فریا با کریتوس بد میشه و همین میتونه یکی از خفن ترین باس ها در کل سری رو شکل بده
سوم هم اگه خوب به تریلری که منتشر شد نگاه کنید متوجه میشید که ارم خدای جنگ به شکل مار میشه و به نظرم تو این قسمت یورمونگاند خیلی نقش مهمی خواهد داشت
چرا نمیخواید با تغییرات خو بگیرید من خودم یه کانال تلگرامی خدای جنگ با ۲ هزارتا ممبر دارم همشونم از تغییرات راضین ولی بخش والکریو خودمم موافقم ولی شما پیرشی میتونی مثل قبل بقیه رو بزنی؟بچه دار شی میتونی جلو بچت کلیه ینفرو بکنی؟اونم موقعی که دنبال یه زندگیه آرومی؟!
من مهمترین انتظاری که دارم اینه که عموجانی بشه بازیگرش?
من تنها انتظاری که دارم اینه که برا pc پورت شه.