چند روزی از عرضه فیفا 21 گذشته و بعد از ۱۰ ساعت تجربه این بازی تصمیم گرفتم که در مورد تجربه خودم از فیفا 21 برای شما بنویسم. در این مطلب بیشتر روی گیمپلی و محتوای جدید بازی صحبت خواهم کرد تا راحتتر بتوانید در مورد خرید آن تصمیم بگیرید.
فیفا 20 در زمان عرضه یکی از پر باگترین نسخههای چند سال اخیر فیفا بود که سرانجام در سه ماه انتهایی خود توانست به یک ثبات نسبی در گیمپلی برسد. حال به نظر میرسد که این مشکل همچنان در نسخه جدید این مجموعه هم باقی است.
آرکید و پرباگتر از همیشه
فیفا 21 گیمپلی سریعتری را نسبت به قبل ارائه میدهد. گیمپلیای که گردش توپ در آن نسبت به گذشته راحتتر شده و میتوانید برای مدت طولانی توپ را در دست خود نگه دارید. جدا از این قضیه، همانطور که سازندگان بازی قول داده بودند جایگیری مهاجمها نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و به همین خاطر هم بیشتر میتوانید بازیکنان خود را در موقعیتهای گلزنی قرار دهید.
چنین تغییری اما گیمپلی فیفا 21 را دچار مشکلاتی جدی کرده است. برای مثال توپها آنقدر راحت به مهاجمان میرسد که در بسیاری از موارد دفاع اصلا معنایی ندارد. به این معنا که صحنههای زیادی پیش خواهد آمد که شما میبینید که بازیکنان حریف در حال نزدیک شدن به محوطه جریمه شما هستند اما نمیتوانید هیچ کاری برای جلوگیری از گل شدن توپ انجام دهید.
هوش مصنوعی دفاع و و دروازهبان هم باعث شده تا این مشکل بیشتر از هر زمان دیگری به چشم آید. دروازهبانها در بسیاری از صحنهها از پس گرفتن توپهای کاملا معمولی هم بر نخواهند آمد و دفاع شما هم معمولا خیلی غیر هوشمندانه جا میماند و نمیتوانید از او استفاده چندانی برای دفع حملات حریف انجام دهید.
در واقع تمرکز فیفا 21 به شدت روی حمله است و همین قضیه هم باعث میشود تا بازی حالت آرکیدتری به خود بگیرد. جالب است که هر چقدر که سری پس به سمت شبیهسازی فیزیک بازیکنان و شرایط مسابقه حرکت کرد فیفا از آن فاصله گرفت و به یک تجربه سادهتر از گذشته تبدیل شد.
مشکلی که اما من همچنان با نسخههای اخیر فیفا دارم استفاده از موتور فراسبایت برای طراحی گیمپلی بازی است. از این موتور برای ساخت سری بتلفیلد که یک فرنچایز در سبک اکشن اول شخص است استفاده میشود و به خوبی میتوان این موضوع را از فیزیک بسیار ضعیف مسابقه و بازیکنان در زمین فوتبال متوجه شد.
حرکت بازیکنان در زمین طبیعی نیست و برخلاف PES 2021 بازیکنان سنگینی خاصی ندارند و انگار در حال حرکت دادن چند چوب کبریت درون زمین مسابقه هستید. توپها سالم به بین بازیکنان منتقل میشوند و اشتباهات هوش مصنوعی هم به شدت کمتری از سری پس است. داور کمتر خطاهای بی مورد نسبت به رقیب ژاپنی میگیرد و باگهای عجیب و غریب هم کمتر هستند.
اما، مشکل اینجاست که به نظر من فیفا 21 اصلا و به خاطر فیزیک بسیار ضعیفی که دارد نمیتواند حس تنش واقعی در فوتبال را برای شما شبیه سازی کند. در سری پس شوت زدن و تکل کردن به قدری سنگین است که کاملا حس میکنید که در حال انجام چنین کارهایی هستید اما در مورد نسخه جدید فیفا این قضیه به هیچ عنوان صدق نمیکند.
همین مشکلات خودشان را در بخش فیفا ولتا هم بهخوبی نشان میدهد. بخش داستانی ولتا نسبت به گذشته دارای گزینههای بیشتری است اما مهمترین نکته مورد آن یعنی گیمپلی همچنان حسابی لنگ میزند.
با ورود به بازیهای ولتا سریعا متوجه خواهید شد که فیزیک بازیکنان و نحوه چرخش توپ در بازی اصلا با حال و هوای فوتبال خیابانی همخوانی ندارد. یعنی برخلاف فیفا استریت، در این بخش انگار فقط دارید فوتبال فیفا 21 را با دروازه و محیط کوچکتر تجربه میکنید.
در واقع الکترونیک آرتز برای آن که بتواند فیفا ولتا را در فیفا 21 داشته باشد، آمده به طور کلی به گیمپلی فوتبال خود حرکات نمایشی بیشتر اضافه کرده و زدن دریبلها هم آسانتر شده است. چنین قضیهای در مورد فوتبال استاندارد و فوتبال خیابانی بازی صدق میکند. به این معنا که هیچ کدوم از حالتهای بازیای که پیش از این به آنها اشاره کردیم حسوحالی شبیه به واقعیت را به گیمر منتقل نمیکنند.
منوها بیش از اندازه سردرگم هستند
زمانی که الکترونیک آرتز با فیفا 13 تحولی بزرگ در منوهای این سری ایجاد کرد همه حسابی از تغییرات جدید خوشحال شدیم اما به نظر میرسد منوهای بازی هر قسمت در حال پیچیدهتر شدن و سنگینتر شدن هستند. جابجایی در منوهای بازی حداقل در نسخهای که من تجربه کردم (پلی استیشن 4) حسابی از گذشته سنگینتر شده و مدت زیادی طول میکشد که بخواهید تنظیمات مورد علاقه خود را در فیفا 21 پیاده کنید.
رابط کاربری هم گاه شما را اجبار به انجام کارهایی غیر منطقی میکند. مثلا پشت سرهم از کاربر میخواهد که اکانت مهمان را به اکانت پلی استیشن و الکترونیک آرتزی که دارد سینک کند و یا سه حالت بازی خاص پیش روی شما قرار میدهد و بدون داشتن گزینه کنسل از شما میخواهد که یکی از این مدهای بازی را امتحان کنید.
گرافیک بازی هم فرق چندانی نسبت به گذشته نکرده. مشکل اینجاست که طراحی صورت بعضی بازیکنان واقعا عجیبوغریب انجام شده و با وجود این که شبیه به نمونه اصلی آنها است، اما حالتهای صورت بهگونهای هستند که این حس را به شما میدهند که یک چیز در طراحی آنها کم است. طراحی صورت مربیهای لیگ برتر هم بهخوبی انجام شده اما بعضی از موارد مثل همان کارلو آنچلوتی که احتمالا در شبکههای اجتماعیمان دیدهاید، هنوز لنگ میزنند.
به هر حال فیفا 21 حداقل در ۱۰ ساعت ابتدایی خود همان مشکلات رو اعصابی که نسخه پیش داشت را دارد و حتی در بعضی از موارد بازی پسرفتهای قابل مشاهدهای هم داشته است. اگر از طرفداران و کاربران ثابت فیفا باشید احتمالا با این نسخه هم کنار خواهید آمد اما اگر مثل من چند سالی است که از مشکلات بیشمار این سری خسته شدید، به نظر میرسد که فیفا 21 همچنان گزینه مناسبی برای شما نیست.
هر چیزی که باید در مورد فیفا 21 بدانید
تماشا از یوتیوب ویجیاتو با کیفیت بالا
من که دیگه با رفتن مارتین تیلور و آلن اسمیت دلیلی نمی بینم فیفا رو بخرم(البته میگن گیم پلی اش خیلی بهتر شده،ولی خب باز هم EA گند زد)
ببینید نویسنده ی عزیز متن، شما نویسنده ی بسیار عالی هستید و من مخاطب دائمی و چند ساله شما هستم. شما در تحلیل همه ژانر ها بسیار متبحر هستید، اما تحلیل یک بازی ورزشی و به ویژه بازی فوتبال، نگاه بسیار عمیق تری رو می طلبه.
بازی فیفا به حدی ایرادات گسترده در حوزه گیم پلی دارد که اصلا شاید فرصت نشود به مطالبی همچون منو و طراحی چهره ها نزدیک هم شد.
در حوزه گیم پلی هم اشاره صرف به موضوع دفاع تعطیل، بسیار کلی و ناقصه و البته ترند شده هست.
می تونم ساعت ها و مقالات کاملی در مورد جزییات گیم پلی که تاثیر به سزایی در کیفیت بازی دارد بنویسم.
مثلا در سیستم دفاعی مهم ترین ایراد و خلأ، تقابلات تن به تن و نحوه ی استفاده از دکمه ی ضربدر هست که باید کاربردهای مختلفی مانند پیرهن کشیدن، تنه زدن (بر اساس استامین بازیکن)، پا انداختن و تلاش برای قطع توپ به موقع باشه که در صورت زمان بندی اشتباه یا بازیکن مهاجم از شما رد میشه یا خطا هایی اعلام بشه و نیاز به هوش مصنوعی داور و رنگ بندی کارت ها به وجود بیاید. اما در بخش دفاعی فیفا، اصلا همچین مواردی دیده نشده و مهمترین خلا دفاعی در گیم پلی، این آیتمه. همین موضوع رو در مورد تکل ها، هدینگ در دفاع و غیره می توان تعمیق کرد.
ببینید باید تخصصی رااجع به فوتبال صحبت کنیم.
در مورد سانتر ها، لانگ پاس ها، کروینگ، شوت ها، دریبلینگ، فیزیک توپ، ری اکشن های دروازه بان ها و ده ها مورد دیگر، می شه هزاران هزاران واژه با تحلیل تخصصی استفاده کرد که بازی فیفا ضعف های باور نکردنی در اون داره.
این به منزله دفاع از pes نیست، چرا که تمامی این توضیحات رو میشه برای pes هم شخصی سازی کرد.
تنها گامی که pes از fifa جلو است، اینه که یک سال تنفس داده و باید دید روی آنریل چه حرف جدیدی برای گفتن داره.
پیشنهاد می کنم اگر تمایل دارید، یک بخش تخصصی تحلیل بازی های فوتبال pes و fifa رو راه اندازی کنید و با تحلیل های تخصصی و ریز به ریز گیم پلی این بازی ها، انتظارات و توقعات مخاطبان رو به درستی تعریف و در گام بعدی ارتقا دهید.
در حال حاضر به عنوان یک مخاطب کاملا حرفه ای بازی های شبیه ساز فوتبال، هیچ نقد کاملی به زبان فارسی موجود نمیبینم و شما رسانه ها وظیفه دارید، استانداردهای فکری و انتظارات مخاطبانتون رو پردازش کنید. مقاله فوق، حاوی مطالب کاملا درست است اما بسیار سطحی به عمق فاجعه پرداخته شده. لطفا عمیق تر به این مسئله ورود کنید.
ممنون
اشکان میرزاشفیع
قشنگ می فهمم دفاع اعطیل یعنی چی…
فیفا از اول هم به نظرم نسبت به pes تو دفاع تعطیل بود
البته هر دو فعلا …
یک سوال رفقا.
من خیلی وفته Pes بازی نکردم و کلا تو کار فیفا بودم.به نظرتون امسال Pes بخرم؟؟؟؟
من به ea پیشنهاد میکنم یه سر بره تو متا یوزر اسکور فیفا ۲۱ رو نگاه کنه . تو ایکس باکس ۱.۷ . پی اس ۴ ۱.۱
خدا رو شکر من هر دو سه سال یه دونه فیفا میگیرم اونم تازه هکی . حیف پول که بدم برا این زباله ی مجازی
آخرین نسخه ای که بازی میکردم ۱۹ بود بعدا تو بیست گیم پلی بشدت بد شد نمیدونم چرا الکترونیک ارتز این کارو میکنه:/
همون فیفا ۲۰ نگه داریم بهتره. آلتیمیت هم نخواستیم
فکر کنم امسال تمرکز اصلی رو روی نسخه نسل بعد گذاشته باشن (که البته با شناختی که از EA داریم اونم چیز بدردبخوری نخواهد بود)
فقط پس ۲۰۱۳
لطفا نگو فیفا نمیتواند شبیه ساز خوبی برای شما باشد. برای من که هست. حداقل از اون پس بهتره که انگار بازیکنا دارن رو زمین صابونی حرکت میکنن انقدر بدنشون نرمه. دیگه ببخشید بازی با موتور Unreal Engine و Rage و اینا ساخته نشد. با اون Frostbite ده قدم از PES نابود شده جلوتره. شب شیک.