کریستوفر نولان به انتقاد از فیلمهای ابرقهرمانی میپردازد
تبدیل شدن به یک ماشین تجارت
کریستوفر نولان در حال حاضر یکی از بزرگترین کارگردانها هالیوود محسوب میشود که آثارش همیشه با استقبال خوب منتقدان و سینما دوستان روبه رو میشوند.
کریستوفر نولان برای تبلیغات کتاب تام شور (Tom Shore) به اسم The Nolan Variations با سایت 92Y مصاحبهای داشت. نولان در میان صحبتهای خودش به این موضوع اشاره کرد که خوشحال است سهگانه شوالیه تاریکی را در آن بازه زمانی ساخته است. تولید فیلم Batman Begins در سال ۲۰۰۴ آغاز و سال بعد اکران شد. سه سال بعد با اکران The Dark Knight و آغاز پروژه دنیای سینمایی مارول با فیلم Iron Man، ارزش فیلمهای ابرقهرمانی برای استودیوها بسیار زیادتر شد.
آن بازه زمانی برای روایت داستانی که مدنظر داشتم، مناسب بود. در فیلمها و کتابهای مصور کمتر به داستان بتمن در سالهای ابتدایی پرداخته شده بود و به همین خاطر نیاز نبود از منبع خاصی پیروی کنیم. یک خلا در تاریخ سینمای این سری فیلم وجود داشت. سوپرمن با کریستوفر ریو (Christopher Reeve) و ریچارد دانر (Richard Donner) یک روایت بسیار تعریف شده داشت. چنین موضوعی هرگز درمورد بتمن روایت نشده بود. ما روایت یک شخصیت خارق العاده در جهانی معمولی را مشاهده میکردیم.
بدون الگوی از قبل تعیین شده و از آنجایی که فیلمهای کمیک بوکی هنوز ژانری تثبیت شدهای نبودند، نولان آزادی عمل زیادی برای ساخت سهگانه شوالیه تاریکی داشت و استودیو کمتر در ساخت فیلم دخالت میکرد. او در ادامه گفت:
در آن بازه میتوانستیم بین دنبالهها فاصله زمانی داشته باشیم. بعد از ساخت Batman Begins نمیدانستیم که دنباله آن را نیز میسازیم و ساخت دومین فیلم سه سال و سومین فیلم چهار سال طول کشید. ما نعمت وقت را داشتیم. احساس نمیشد که فیلم به یک ماشین و موتور تجارت برای استودیو تبدیل شده است. با موفقیت بیشتر فیلمهای این ژانر، فشار استودیوها بیشتر و بیشتر شد. آن زمان برای ساخت سهگانه مناسب بود.
بیشتر بخوانید:
- ۱۵ حقیقت که احتمالا درباره فیلم The Dark Knight کریستوفر نولان نمیدانستید
- چرا کریستوفر نولان از صندلی کارگردان استفاده نمیکند؟
- نقد فیلم Tenet – نولانیترین فیلم کریستوفر نولان
ویجیلاگ: چرا دیگه بازی از روی فیلمهای سینمایی نمیسازن؟
تماشای ویدیو در یوتیوب ویجیاتو
واقعا این بشر تو کارش بی نظیره و اینو بارها ثابت کرده.
ولی به نظرم اینکه از یک فضای کاملا باز و بدون هیچ محدودیتی یه فیلم خوب بسازی چندان هنر به حساب نمیاد. تو در اونجا هیچ محدودیتی نداری و هیچکس بهت گیر نمیده اما مارول هنرش اینه که توی فضای محدود که باید بر اساس یک خط داستانی که منافاتی با فیلمای دیگه نداشته باشه تونست پرفروش ترین فیلم تاریخ رو بسازه که خدایی میشد بهش لقب جذاب ترین هم داد.
ممنون به خاطر مقاله ی خوبتون ?
چاره اینه که خود نولان دارک نایتی دیگر بسازه
سلطان هرچی بگه حقه
خوشم میاد تو ظرفداران دیسی یه ذودستگی وحشتناکی هست یه سری منتظر اسنایدر کاتن یه سری هم میگن این چه سمی بود مادیدیم (البنه من از دسته دومم)
نولان راست میگه فیلمای الان خیلی تهیه کننده محوره و دخالت کارگردان کمه نمونه ش عجله برای ساختن جاستیس لیگ یا فیلمای دیزنی مارول که فقط برای پول دارن ساخته میشن
متاسفانه چ دیزنی و وارنر دیدگاهشون اینطوری شده
اما تو فیلمای دیسی ک ب هم مربوط نیستن میشه آزادی تو ساخت فیلم رو دید ک تو mcu وجود نداره
نمونش فیلم جوکر، سوساید اسکواد ک کارگردانش جیمزگان از آزادی ک تو این پروژه داره تعریف کرده و همینطور بتمن مت ریوز ک شرط قبولی کارگردانیش هیچ گونه دخالت از سوی عوامل وارنر بودش
البته باید این نکته رو گف ک آزادی ب کارگردان ممکنه ک برداشت بدی از شخصیت ها و اتفاقات کامیکی داشته باشه نمونه ی بارزش زک اسنایدر
الان منظورش این بود که فیلم های ابر قهرمانی بد اند؟
من میدونم سر نولان شلوغه من میدونم درحال کار روی شاهکار بعدیشه من اینارو میدونم ولی من الان دلم پر میکشه برای ۱ بتمن دیگه از نولان …