چه بلایی سر Dying Light 2 آمد؟
از آخرین باری که اطلاعات جدیدی راجع به بازی Dying Light 2 شنیدیم زمان زیادی میگذرد. در واقع آخرین نمایش مفصل بازی که در آن زمان خیلی هم کامل به نظر میرسد، به مراسم E3 ...
از آخرین باری که اطلاعات جدیدی راجع به بازی Dying Light 2 شنیدیم زمان زیادی میگذرد. در واقع آخرین نمایش مفصل بازی که در آن زمان خیلی هم کامل به نظر میرسد، به مراسم E3 2019 بازمیگردد. پس از آن بازی تا تاریخ نامشخصی تاخیر خورد اکنون ماههاست که در سکوت خبری فرو رفته؛ حال دلیل این موارد چیست و اصلا چه اتفاقی برای تکلند و عنوان جدیدش افتاده؟ در ادامه این مقاله به شکلی مفصل به همین مسائل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
بازی نخست Dying Light با سر و صدای خیلی کمی راهی بازار شد و در عوض یک تجربه عالی را به بازیکنان هدیه داد. تلفیق المانهای وحشت و جهان باز (Open-World) با ورزش پارکور ایده بسیار خوبی بود که اجرای حتی بهتری توسط تکلند داشت. این بازی در سال نخست عرضه (۲۰۱۵) بیش از پنج میلیون نسخه فروخت تا نهایتا توسعهدهندگان به ساخت نسخه دوم رضایت دهند.
گرچه نسخه دوم قرار بود تفاوتهای فاحشی با Dying Light داشته باشد. تکلند قصد داشت با اضافه کردن المانهای نقش آفرینی و سندباکس به بازیکنان قدرت انتخاب دهد و ارزش تجربه بازی را چندین برابر کند. تا همان مراسم E3 2019 وضعیت توسعه بازی خیلی خوب به نظر میرسید. نمایشها و تریلرها نشان میدادند با یک اثر متفاوت و سطح بالا طرف هستیم و هواداران Dying Light حسابی برای تجربه نسخه دوم هیجانزده بودند.
حتی دمویی که در E3 دیدیم خیلی کامل و درجه یک بود و فکر میکردیم فاصله زیادی تا زمان عرضه باقی نمانده. پس از آن اوایل ۲۰۲۰ ناگهان تکلند به صورت رسمی اعلام کرد Dying Light 2 تا تاریخ نامشخصی تاخیر خورده و از آن زمان استودیو در سکوت کامل فرو رفته است.
بازی اول خیلی از طرفداران ژانر ترس و بقا را شگفتزده کرد و نسخه دوم هم یک دنباله جاهطلبانه برای آن محسوب میشد. به گفته توسعهدهندگان در این بازی انتخابهای شما روند داستان را به کلی تغییر میداد و حتی روی دنیای اطراف اثر میگذاشت. اما متاسفانه همچنان خبری از تکلند به بیرون درز نمیکند و هیچکس نمیداند وضعیت فعلی توسعه چگونه است یا چه تغییراتی در خود بازی ایجاد شده.
تاخیر Dying Light 2 تا تاریخی نامشخص؛ اما چرا؟
Pawel Marchewka مدیرعامل تکلند در ماه ژانویه اعلام کرد «آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به اهداف و چشماندازهای خود احتیاج دارند». البته او قول داد در ادامه اخبار بیشتری از بازی منتشر شود اما خب از همان زمان تا به امروز هیچ خبر تازهای به گوشمان نرسیده است.
با این حال نباید فراموش کنیم که از همان زمانها غوغا و مشکلات کووید-۱۹ جهان را دربر گرفت و اکثر استودیوها مجبور شدند سیاست «دورکاری» را در پیش بگیرند. شکی نیست که همین مسئله پیچیدگیهای کاری در تکلند را بیشتر کرده و به همین دلیل ما کوچکترین خبری از داخل استودیو نشنیدهایم.
طی یک سال اخیر انواع و اقسام بازیها و فیلمها و سریالها تاخیر خوردهاند؛ میتوانم به شما قول دهم اگر وضعیت فعلی بر جهان حاکم نبود، شما شاهد عرضه یک سایبرپانک ۲۰۷۷ بهتر و شایستهتر بودید - البته با فاکتورگیری برخی اشتباهات اساسی در سیاست بازاریابی سی دی پراجکت رد - و این همه تاخیر و مشکل سر راه استودیوها و سازندهها قرار نمیگرفت.
- خریداران Cyberpunk 2077 روی پلی استیشن ۴ و ۵ خواهان بازگشت پول خود هستند
- Cyberpunk 2077 از پلی استیشن استور حذف شد
مشکلاتی عمیقتر، ورای کووید-۱۹
اما خب باید گفت مشکلات اصلی تکلند به مدتها پیش از کووید-۱۹ بازمیگردد - مخصوصا اینکه آخرین تاخیر Dying Light 2 پیش از شیوع ویروس اتفاق افتاد. در ماه ژوئن کریس اَولون به خاطر اتهامات جنسی از پروژه دایینگ لایت ۲ کنار گذاشته شد. او یکی از مهمترین نویسندگان بازی بود ولی این نقش اساسی و مهم هم نتوانست او را از شر اتهامات وارده نجات دهد.
تکلند بلافاصله پس از درز اخبار مرتبط با اولون اعلام کرد «مسائلی چون آزار جنسی و توهین به افراد در استودیو ما با بیشترین دقت مورد بررسی قرار میگیرد و ما چنین رفتارهایی را به هیچ وجه تحمل نمیکنیم. این موضوع در مورد کارکنان داخلی و مشاوران خارجیمان صدق میکند - که کریس جزو آنهاست. به همین دلیل ما پس از صحبت با کریس اولون تصمیم گرفتیم به همکاریمان خاتمه دهیم».
نتیجه این شد که تقریبا همه استودیوها خود را از این نویسنده مطرح در صنعت ویدیو گیم جدا کردند؛ از جمله Paradox Interactive که آن زمان با اولون در پروژه Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 همکاری داشت.
در این دوره پرتنش تکلند یک بیانیه رسمی منتشر ساخت و در آن تایید کرد Dying Light 2 همچنان در دست توسعه است تا شایعات تند رسانهها کنار زده شود. شایعات مذکور از جایی شروع شد که یک رسانه لهستانی مدعی شد توسعه بازی «افتضاح پیش میرود» و آینده آن خوب به نظر نمیرسد. در پاسخ، تلکند این بیانیه را در مجله Escapist منتشر کرد:
آن مقاله شامل مطالب نادرستی است و ما تلاش کردیم با ارائه یک سری توضیحات نویسندهاش را قانع کنیم. از آنجایی که ما به شفافیت اعتقاد داریم، به نویسنده مقاله فرصتی دادیم با برخی از کارمندان ما صحبت کند تا آنها چشمانداز متفاوتی از کار را - نسبت به داستانهایی که منابع بیپایه عنوان کرده بودند - ببیند. ما اطلاعات گستردهای در اختیار نویسنده قرار دادیم اما متاسفانه خیلی از آنها در مقاله مورد استفاده قرار نگرفت.
در ادامه این وقایع تایمن اسمکتالا طراح ارشد تکلند هم اعلام کرد Dying Light 2 در آخرین مراحل توسعه به سر میبرد. با این حال حرفی از انتشار بازی در سال ۲۰۲۰ به میان نیامد. این بازی برای عرضه در بهار گذشته برنامهریزی شده بود و اکنون که چیزی تا پایان سال ۲۰۲۰ نمانده، میدانیم فاصله قابل توجهی با عرضه آن داریم.
تغییر چندباره چشمانداز و اهداف استودیو
پیش از آنکه تکلند در سکوت خبری کامل فرو رود، شایعات روز به روز بیشتر میشد. همان رسانه لهستانی در ادامه با استناد به منابع خود اعلام کرد مدیریت استودیو اصلا شرایط خوبی ندارد و اصلا مشخص نیست Dying Light 2 میخواهد به چه سمتی حرکت کند. دلیل این موارد عدمسازماندهی و نظارت درست در بالاترین سطوح مدیریتی عنوان شد. رسانه مذکور صحبتهای یکی از منابع خود را اینگونه نقل کرد:
هنوز مشخص نیست این بازی اصلا چگونه خواهد بود. یک سال پیش از عرضه، بقیه استودیوها به فکر برطرف کردن باگها هستند و ما هنوز یک برنامه مشخص نداریم!
از سوی دیگر کم کم شایعاتی در مورد خرید تلکند توسط مایکروسافت به گوش رسید. این شایعات میگفتند در صورت توافق تکلند و مایکروسافت، Dying Light 2 دیگر تنها برای پی سی و کنسولهای ایکس باکس عرضه میشود و درصد قابل توجهی از مخاطبان نمیتوانند آن را تجربه کنند. تکلند بار دیگر این موارد را تکذیب کرده و گفت آنها تمایلی که چنین قراردادهایی ندارند.
- سازنده Dying Light 2: دوال سنس میتواند آینده گیم را تغییر دهد
- نگاهی به بازی Dying Light 2 – آخرالزمان، زامبی و پارکور
نکته دیگر که اکنون اهمیت زیادی هم دارد، نسل جدید کنسولها است - همان مشکلی که حسابی سایبرپانک ۲۰۷۷ را به دردسر انداخت. همانطور که گفتیم نسخه دوم Dying Light برای عرضه در بهار ۲۰۲۰ برنامهریزی شده بود و آن زمان خبری از کنسولهای جدید سونی و مایکروسافت نبود.
در نتیجه تکلند میتوانست با خیال راحت بازیاش را برای پی سی و کنسولهای نسل هشتمی عرضه کند و بعد از ورود به نسل ۹، آپدیتی مختص کنسولهای جدید ارائه کند. اما خب اکنون قضیه فرق کرده؛ Dying Light 2 «باید» هنگام عرضه از تمامی کنسولهای موجود پشتیبانی کند و این یعنی کار بیشتر و طولانیتر برای توسعهدهندگان (البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد؛ اینکه تکلند تصمیم بگیرد بیخیال کنسولهای نسل هشتمی شود و بازی خود را تنها روی پی سی، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس عرضه کند، که در نتیجه قسمتی از مخاطبان خود را از دست خواهد داد).
سکوت فعلی میتواند «خیلی خوب» یا «خیلی بد» باشد
چند ماه پیش اولا سوندِی مدیر روابط عمومی تکلند صحبتهایی راجع به توسعه Dying Light 2 ارائه کرد:
ما اینجا در تکلند به عنوان یک تیم کار میکنیم و به عنوان یک تیم هم رشد میکنیم. جای افتخار دارد که اکثر کارکنان ما از سالهای دور در کنار ما هستند. مقالهای که بهتازگی منتشر شده شامل نظرات مختلفی است – هم از سوی کارمندان ما و هم منابع ناشناس. همه این نظرات برای ما مهم است و هماکنون داریم موضوعات مطرحشده را با دقت بررسی میکنیم. اما درباره Dying Light 2 باید گفت که روند توسعه طبق برنامه سالانه پیش میرود.
کمی بعد طراح ارشد تکلند، تایمن اسمکتالا، طی یک مصاحبه با مجله Escapist اعلام کرد برخلاف گزارشات منتشر شده در سطح فضای مجازی، روند توسعه نسخه دوم Dying Light شرایط کاملا مساعدی دارد و همه چیز طبق برنامههای این شرکت پیش میرود.
توسعه Dying Light 2 همچنان طبق برنامه سالانه شرکت جلو میرود. چهار سالی از آغاز تولید بازی میگذرد و در این مسیر تغییرات بسیاری رخ داده اما پایه و اساس کار همان است. گرچه، من خودم اعتقاد دارم هر کار خلاقانهای در طول زمان پختهتر و تکاملیافتهتر میشود. و این مسئله شامل بهینهسازی، بهبود، یا گسترش مهمترین عناصر بازی است.
وی در ادامه افزود:
بازی در مراحل پایانی توسعه قرار دارد و اعضای تیم قصد دارند هواداران را با اعلام تاریخ عرضه جدید شگفتزده کنند.
در حال حاضر یک تیم کامل در تکلند روی بخش تاریخ عرضه و اطلاعات مرتبط با آن کار میکند و من میدانم آنها میخواهند با این کار مخاطبان را به شگفتی وادارند. پس از من نخواهید این سورپرایز بزرگ را خراب کنم. تنها چیزی که میتوانم بگویم این است: به ما اعتماد کنید. این آخرین مرحله توسعه است و ما به حمایت شما احتیاج داریم.
«از من نخواهید این سورپرایز بزرگ را خراب کنم». سوال اینجاست که بعد از حدود ۶ ماه، چرا عملا هیچ خبری از سوی تکلند منتشر نشده؟ خب در این نقطه دو احتمال وجود دارد که یکی «خیلی خوب» و دیگر به معنای واقعی کلمه «افتضاح» است.
حالت اول احتمالا این باشد که تکلند دارد با کوشش هرچه تمامتر روی بازی Dying Light 2 کار میکند و میخواهد بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان دهد. در این صورت استودیو سعی کرده در کمال آرامش و بدون حاشیه به کار خود ادامه دهد و امکان دارد در فاصله چند ماه تا عرضه نهایی، آنها دوباره وارد فضای رسانهای شوند و اصطلاحا هایپ بازی را بالا ببرند.
در این صورت مخاطبان میتوانند خیلی به قسمت جدید Dying Light امید ببندند و اشتیاق خود برای تجربه آن را حفظ کنند. این بازی پتانسیل بسیار بالایی دارد و هدر دادن چنین پتانسیلی اصلا آسان نیست.
در نقطه مقابل، یک احتمال دوم که خیلی بد است هم دیده میشود؛ اینکه وضعیت استودیو تکلند همچنان نامطلوب است و نهایتا کووید-۱۹ هم تیر خلاص را به آنها زده. تکلند در سکوت خبری فرو رفته چون هیچ حرفی برای گفتن ندارد و وضعیت توسعه بازی هم کاملا نامشخص است.
اگر بخواهیم این احتمال دوم را در نظر بگیریم، اوضاع میتواند وخیمتر هم بشود. یعنی ممکن است شرایط آنقدر نابهسامان باقی بماند که Dying Light 2 نیز مثل خیلی از بازیهای دیگر هیچگاه عرضه نشود و بعد چند سال کسی دیگر به یاد نیاورد چنین پروژه جاهطلبانهای وجود داشت.
روزنه امید
علی رغم تمام نشانههای منفی که اکنون مشاهده میکنیم، تقریبا تمامی صاحبنظران اعتقاد دارند Dying Light 2 کنسل نشده و نخواهد شد. گفته میشود این بازی قسمت اعظمی از مراحل توسعه را پشت سر گذاشته و این امکان وجود ندارد که تکلند سرمایه و وقت خود را اینگونه دور بریزد.
در نتیجه باید گفت بله، Dying Light 2 معلوم نیست چه زمانی عرضه شود اما نقطه امید هواداران این است که بازی دیر یا زود راهی بازار خواهد شد. به احتمال قوی سال ۲۰۲۱ تکلند دوباره حالت سکوت خارج شود و شاهد انتشار اطلاعات جدیدی از بازی باشیم. البته اگر تا پایان ۲۰۲۱ هم هیچ خبری به بیرون درز نکند، آنگاه وضعیت نگرانکننده خواهد بود.
شما درباره وضعیت فعلی بازی Dying Light 2 و توسعه آن چه فکری میکنید؟ نظرات خود را با ویجیاتوییها در میان بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
همین سیاست تاخیر نامشخص رو پیش بگیرن ولی مث سی دی پراجکت بازی ناقص تحویل ندن
یکی از بهترین بازی های اپن ورلد و سروایور دایینگ لایت 1 بود و داستان وبی در کنار گیم پلی مفرح و جذاب رو ارئه میداد، به شدت این بازی رو پیشنهاد میکنم به همه دوست داران سبک سروایور.
موافقم واقعا اون بازی حرف نداشت...
هر کامنتی میره تایید چندین ساعت طول میکشه تا تایید بشه
بهترین کارو همین تکلند کرد. بازیو برا یه زمان نامشخص تاخیر زد هیچکسم دیگه نیست روشون فشار بیاره برای عرضه بازی راحت میتونن کارشونو بکنن
به همین راحتی ها هم نیست چون فشاری که روی استدیو الان داره میاد غیر قابل توضیحه، چون از قبل قرار بود روی نسل 8 بیاد ولی الان اصلا معلوم نیست میخوان به قولشون عمل کنن یا نه و اینکه روند ساخت بازی طولانی بشه درصد قابل توجهی از سهامشون و محبوبیت بازی رو از دست میدن.
فشاری که الان روی تکلنده رو با فشاری که روی سی وی پروجکت بودو مقایسه کن
سایبر چون تاریخ انتشار داشت و سه بار تاخیر خورد از طرف سهام دارا و طرفدارا روشون فشار بود که دیگه تاخیر نزنن ولی اگه همون اول برای یک تاریخ نامشخص تاخیر میزدن الان وضع سایبر این نمیشد