گزارش سوپردیتا از ۲۰۲۰: درآمدزایی ۶۰۹ میلیون دلاری Cyberpunk 2077 و اوجگیری فروش دیجیتالی بازیها
سوپردیتا به تازگی گزارش کامل خود از سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده که در آن شاهد عملکرد عالی بازیهای ویدیویی مختلف مثل Cyberpunk 2077 و همچنین رشد چشمگیر درآمدزایی بازیها به صورت دیجیتالی هستیم. به ...
سوپردیتا به تازگی گزارش کامل خود از سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده که در آن شاهد عملکرد عالی بازیهای ویدیویی مختلف مثل Cyberpunk 2077 و همچنین رشد چشمگیر درآمدزایی بازیها به صورت دیجیتالی هستیم.
به نقل از VG247، آمار جدید سوپردیتا از ۲۰۲۰ نشان میدهد در این سال درآمدزایی بازیها به شکل دیجیتالی حدود ۱۲ درصد رشد داشته و مخاطبان ۱۳۹.۹ میلیارد دلار صرف خرید بازی دیجیتالی کردهاند.
- گزارش جدید: سه میلیارد نفر در سراسر جهان بازی میکنند
- تحلیلگران معتقد هستند نینتندو سوییچ امسال از پلی استیشن ۵ هم بیشتر میفروشد
در گزارش سوپردیتا همچنین به ۱۰ بازی پرفروش سال هم اشاره شده؛ بازیهایی که مجموعا ۳۴ درصد از کل انتقالات مالی در بازار را به خود اختصاص دادهاند. فروش بازیهای کنسولی طی ۲۰۲۰ تقریبا ۲۸ درصد افزایش داشت که بیشترینِ آن متعلق به آمریکای شمالی بود. همانطور که پیشبینی میشد، شیوع کووید-۱۹ در سرتاسر دنیا نقش مهمی در نتیجه نهایی این آمارها داشته است.
Animal Crossing: New Horizons یکی از بزرگترین عرضههای ۲۰۲۰ بوده و رکورد بیشترین دانلود بازی روی کنسولها را با فروش بیش از پنج میلیون نسخه دیجیتالی شکسته است. از زمان عرضه این بازی در مارس، Animal Crossing بالغ بر ۶۵۴ میلیون دلار برای نینتندو درآمدزایی داشته.
Call of Duty: Modern Warfare در سال ۲۰۲۰ سودزاترین بازی بود و یکی از دلایل مهم این عملکرد خیرهکننده وجود یک عنوان رایگان مثل Warzone در کنار آن بود. مدل تجاری هیبریدی توسعهدهندگان به خوبی تعداد قابل توجهی از بازیکنان به بتل رویال اکتیویژن روی آورند و با خرید آیتمهای درون بازی، درآمد هنگفتی به حساب سازندگان منتقل کنند.
در این میان بازیهای ورزشی مثل FIFA و NBA 2K نیز نقش مهمی در افزایش درآمدزایی صنعت ویدیو گیم در سالی که گذشت داشتند. در ۲۰۲۰ سه تا از ده بازی پردرآمد سال جزو عناوین ورزشی بودند. طبق آمار سوپردیتا در چند ماه نخست پاندمی، ۳۶ درصد از بازیکنان در غیاب رقابتهای ورزشی در تلویزیون به بازیهای ورزشی نظیر فیفا روی آوردند.
- Call of Duty Modern Warfare بیش از ۳۰ میلیون نسخه فروش داشته است
- Animal Crossing: New Horizon در کمتر از دو هفته ۱۱ میلیون نسخه فروخت
بازار ویدیو گیم در سال ۲۰۲۰ حسابی گرم بود و یکی از مهمترین دلایل این موضوع ورای کووید-۱۹ و دیگر عوامل، عرضه بلاکباسترهایی مثل Doom Eternal، The Last of Us Part 2 و Cyberpunk 2077 بود که میلیونها مخاطب را درگیر خود کردند.
بازیهای تکنفره در ۲۰۲۰ عملکرد فوقالعاده داشتند؛ Doom Eternal یکی از پرفروشترین بازیهای سال بود و ۳ میلیون نسخه دیجیتالی از آن به فروش رسید. در کنار آن بازیهای تکنفره دیگر The Last of Us 2 و Ghost of Tsushima به ترتیب ۲.۸ و ۱.۹ میلیون نسخه دیجیتالی فروش داشتند.
Cyberpunk 2077 با وجود همه مشکلات و جنجالهایش و با اینکه در پایان ۲۰۲۰ عرضه شد توانست یک عملکرد بینظیر تجاری از خود نشان دهد. این بازی در رده هشتم درآمدزاترین بازیهای سال قرار گرفت و بر اساس تخمین سوپردیتا، ۶۰۹ میلیون دلار از طریق فروش دیجیتالی بهدست آورد.
بازیهای رایگان (Free-to-play) یک بار دیگر بیشترین سهم از درآمدزایی صنعت ویدیو گیم را به خود اختصاص دادند (۷۸ درصد) و در این میان ۵۹ درصد سودی که این سبک از بازیها به دست آوردهاند از بازار کشورهای آسیایی حاصل شد.
- چرا نسبت به آینده Cyberpunk 2077 هیجانزده هستم؟
- Half-Life Alyx باید لحظهای بزرگ برای واقعیت مجازی میبود، اما نبود
در نهایت، عناوین واقعیت مجازی (VR) نیز در سالی که گذشت پیشرفت قابل توجهی داشتند (۲۵ درصد). از مهمترین عناوین این بخش میتوان به Half-Life: Alyx اشاره نمود که نگاه استودیوها و سرمایهگذاران به سبک واقعیت مجازی را تغییر داده و تا پایان ۲۰۲۰ بالای ۱.۹ میلیون نسخه دیجیتالی فروخت.
نظر شما درباره عملکرد صنعت بازیهای ویدیویی در سال ۲۰۲۰ چیست؟
تماشا کنید: 10 اتفاق بدی که تو سال 2020 برای دنیای ویدیو گیم افتاد
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.