ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی Cyberpunk 2077
اخبار و مقالات

چرا نسبت به آینده Cyberpunk 2077 هیجان‌زده هستم؟

بازی Cyberpunk 2077 بدون شک جنجالی‌ترین بازی سال بوده - حتی فراتر از The Last of Us Part II - و امروزه همه دارند درباره آن صحبت می‌کنند. در این میان برخی به دشمن خونین ...

محمدجواد مبین‌زاده
نوشته شده توسط محمدجواد مبین‌زاده | ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۲

بازی Cyberpunk 2077 بدون شک جنجالی‌ترین بازی سال بوده - حتی فراتر از The Last of Us Part II - و امروزه همه دارند درباره آن صحبت می‌کنند. در این میان برخی به دشمن خونین سی دی پراجکت رد تبدیل شده‌اند و برخی هم اعتقاد دارند اوضاع آنقدرها وخیم نیست و آینده سایبرپانک ۲۰۷۷ روشن است.

جیمز دیون‌پورت نویسنده سایت PC Gamer جزو دسته دوم است و دلایل خوبی هم برای این تفکرش دارد. اگر می‌خواهید بدانید چرا او «نسبت به آینده سایبرپانک ۲۰۷۷ هیجان‌زده است» پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.



چند هفته اخیر اصلا برای Cyberpunk 2077 - یا در مفهوم عام‌تر، سی دی پراجکت رد - خوب نبوده است. پس از تمام آن هیجان‌ها و بازاریابی گسترده، این بازی پس از عرضه به یک ناامیدی تمام عیار تبدیل شد: یک جهان باز بسیار زیبا که به محض ورود شاهد سقوطش هستید، یک بازی که فشن و ظاهر را به عملکرد ترجیح داده و یک شهر که در آن خودروها از آسمان روی سرتان خراب می‌شوند و پلیس‌ها هم تلپورت کردن را بهتر از گرالت بلد هستند!

اما در جنبه دیگر شاهد یک عنوان اکشن خیلی خوب با کلی شخصیت فوق‌العاده هستیم که فعلا زیر کوهی از باگ دفن شده‌اند. با اینکه خیلی حالم گرفته شده اما امید زیادی دارم. در هر حال چندین ماه (شاید هم بیشتر) طول می‌کشد تا زحمات هشت ساله توسعه‌دهندگان به شکل واقعی دیده شود و ما بتوانیم بدون بارش خودرو از آسمان یا ناپدید شدن NPCها وسط مکالمه بازی را تجربه کنیم.

شاید اصلا دیگر نخواهید چشم‌تان به سایبرپانک ۲۰۷۷ یا حتی نام سی دی پراجکت رد بیوفتد اما آینده این بازی روشن است. بیایید برایتان بگویم چرا.

از همین حالا موفقیت عظیمی برای سی دی پراجکت رد رقم خورده

بازی Cyberpunk 2077

برای درک مقیاس واقعی موفقیت Cyberpunk 2077 تنها در نظر بگیرید که این بازی رکورد بازیکنان همزمان در تاریخ استیم را - آن هم با اختلافی فاحش - شکست. رکورد قبلی متعلق به بازی Fallout 4 با حدود ۴۷۰ هزار بازیکن بود و این در حالی است که عنوان جدید سی دی پراجکت رد به رکورد خیره‌کننده ۱ میلیون بازیکن همزمان در استیم رسید. تازه این عدد اصلا بازی‌های فروخته شده روی GOG یا اپیک گیمز را نشان نمی‌دهد.

بله، ریفاند‌های مخاطبان می‌تواند آمار نهایی را دستخوش تغییر کند، اما هرچقدر هم که سایبرپانک روی پی سی باگ داشته باشد عملکرد آن با فاجعه کنسول‌های نسل هشتمی قابل مقایسه نیست. اکنون باید منتظر ماند و دید چند نفر واقعا بازی خود را به فروشندگان بازمی‌گردانند. گرچه این عنوان همچنان فروش قابل توجهی دارد و من فکر می‌کنم سی دی پراجکت رد نمی‌تواند دچار ورشکستگی شود یا ضرر دهد.

در زمان نوشتن این متن، سایبرپانک ۲۰۷۷ همچنان پرفروش‌ترین بازی استیم است و نسخه کنسولی آن نیز با وجود تمام مشکلات در سایت آمازون فروش فوق‌العاده‌ای دارد. سی دی پراجکت رد همچنان دارد پول در می‌آورد، آن هم خیلی.

مدتی پیش توسعه‌دهنده لهستانی اعلام کرد فروش Cyberpunk 2077 به ۱۳ میلیون نسخه رسیده و این رقم با در نظر گرفتن بخشی از ریفاندها محاسبه شده است. در این میان یک چیز مشخص است: این کمپانی می‌خواهد تا جایی که می‌تواند از این بازی پول درآورد. در نتیجه، آماده کردن Cyberpunk 2077 برای برنامه‌های بلندمدت شامل از بین بردن تمامی باگ‌ها و بهبود وضعیت آن روی تمامی پلتفرم‌ها می‌شود.



صحنه آماده است

قصد پایین آوردن بقیه جنبه‌های توسعه یک بازی مثل Cyberpunk 2077 را ندارم اما احتمالا طراحی نایت سیتی دشوارترین کار ممکن در این پروژه بوده است. وقتی به دشواری طراحی یک وایرفریم یا نمونه روی کاغذ فکر می‌کنم سرم درد می‌گیرد، چه برسد به پر کردن یک شهر از چراغ‌ها و تکسچرها و...، سپس تلفیق آن با تاریخچه و فرهنگ نایت سیتی. این کار مثل کوه کندن بوده و حالا تکمیل شده؛ چیزی که مسیر را برای سی دی پراجکت رد و کاری که در آن مهارت دارد هموار می‌کند: داستان‌پردازی.

تقریبا ۶۰ ساعت طول کشید کمپین اصلی و تمام مراحل فرعی بازی را تمام کنم اما همچنان کلی محله بزرگ دست نخورده باقی مانده و هنوز خرده-فرهنگ‌های بی‌شماری از نایت سیتی را ندیده‌ام. من احساس می‌کنم سی دی پراجکت رد وقت نداشته گوشه گوشه نایت سیتی را مثل ویچر ۳ پر از داستان و ماجراجویی کند. در نتیجه، احتمالا در آینده حجم گسترده‌ای از مراحل و داستان‌های تازه به Cyberpunk 2077 اضافه خواهد شد (در قالب DLC یا محتوای دیگر، درست مثل Witcher 3).

بازی Cyberpunk 2077

گرچه باید انتظار دنباله‌های بیشتری از Cyberpunk 2077 را نسبت به ویچر ۳ داشته باشیم. رها کردن یک ستینگ بزرگ بعد از تنها یک کمپین بسیار عجیب و نوعی اتلاف زحمات است؛ حتی پس از انتشار چند بسته الحاقی و DLC. نایت سیتی یک محیط خارق‌العاده محسوب می‌شود که با توجه به تراکم بافتی‌اش می‌تواند تا سال‌های سال پشتیبانی دریافت کند.

داستان شخصیت V با اتمام ۲۰۷۷ به پایان می‌رسد، در نتیجه من امیدوارم بسته‌های الحاقی شانس تجربه روایت‌های متفاوت را به ما دهند. در هر حال سایبرپانک در طول بازی هم اشاراتی به روایات و داستان‌های دیگر دارد که می‌توانند در آینده راهی بازی شوند.

در یک جنبه ساده، همکاری کوتاه V در قالب یک کارآگاه با River کاری کرده من با اشتیاق تمام منتظر یک بسته الحاقی Cyberpunk PI هستم. چرخیدن در نایت سیتی، بررسی صحنه‌های جرم، و مصاحبه با مظنونان و شاهدان همگی یک تم کارآگاهی متناسب به این شهر می‌دهند. همچنین سیستم Braindance هم به نظر برای چنین تمی خلق شده که با وجود پیچیدگی فوق‌العاده‌اش فرصت زیادی برای استفاده از آن پیدا نمی‌کنیم.

در کنار این‌ها ما با Kang Tao آشنا می‌شویم، یک تازه‌وارد در صحنه کمپانی‌های نایت سیتی. من خیلی دوست دارم از اتفاقات درونی این کمپانی بیشتر بدانم، مثلا به عنوان یک مزدور که برای مدیریت جنگ‌های پشت پرده میان کمپانی‌ها استخدام شده؛ کمپانی‌هایی که می‌خواهند به هر قیمتی شده از محصولات، رشد و پیشرفت خود دفاع کنند.

با نگاه به افق‌های دورتر در فضای سایبری، می‌توان حتی سفر به Luna را وارد ماجرا کرد تا محتوایی به اندازه Blood and Wine (از ویچر ۳) به بازی اضافه شود. با این حال فکر می‌کنم سی دی پراجکت رد اول باید نایت سیتی را به ثبات برساند.



سابقه درخشان سی دی پراجکت رد در زمینه پشتیبانی بلندمدت

همان‌طور که می‌دانید استودیو لهستانی چندین DLC رایگان برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است - باز هم چیزی شبیه به Witcher 3. از میان چندین و چند بسته الحاقی و آپدیتی که ویچر ۳ دریافت کرد، برخی از آن‌ها امروز به عنوان المان‌هایی اساسی در بازی شناخته می‌شوند و در واقع بهتر بود اصلا از همان ابتدای کار در بازی قرار می‌گرفتند؛ مثل حالت گیم پلاس، چندین شخصیت عالی، آرایشگاه برای گرالت و انیمیشن نبردها.

ویچر ۳ هم در ابتدا مشکلات عملکرد و باگ کم نداشت اما با حجم قابل توجهی از پچ و آپدیت بازی پس از یک سال به عنوان خارق‌العاده، تمیز، کامل و بسیار بسیار کم نقص در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

سی دی پراجکت رد حتی سیستم تازه‌ای برای حرکات گرالت به بازی اضافه کرد تا بازیکنانی که حرکات سنگین و خاص او را دوست نداشتند، ویچر ۳ را به میل خود پیش ببرند. بسته‌های الحاقی The Hearts of Stone و Blood and Wine نیز همراه خود پچ‌های بزرگی داشتند و تغییرات گسترده‌ای در سیستم پیشرفت و بهبود اسلحه‌ها و رزه‌ها ایجاد کردند. تازه تمامی این موارد را می‌توان کنار آپدیت نسل جدید ویچر ۳ گذاشت که شامل رهگیری پرتو، بهبود گرافیکی و زمان لودینگ سریع‌تر خواهد بود.

بازی Cyberpunk 2077

از سوی دیگر The Witcher 2: Enhanced Edition علاوه بر جمع آوری تمام DLCها و بسته‌های الحاقی بازی، شامل کلی بهبود مثل tutorial، مراحل و حالت کامبت آرنا جدید و یک ویدیو GC زیبا در ابتدای داستان بود. تازه سیستم مبارزات بازی هم به نحوی کاملا بازطراحی شده بود.

جالب‌تر اینکه Witcher 1 در زمان عرضه یک بازی افتضاح و پر از مشکلات بود که بعدها به صورت Enhanced Edition عرضه گردید؛ در این نسخه ۲۰۰ انیمیشن، مدل‌های NPC، کاراکترهای بازطراحی شده و هیولاهای جدید به بازی اضافه شدند و انتخاب دیالوگ‌ها، ثبات عملکرد و زمان لودینگ آن نیز خیلی بهتر شده بود. همچنین سیستم inventory ویچر ۱ هم در این نسخه هیچ شباهتی به نسخه اولیه نداشت.

سی دی پراجکت رد از ایجاد تغییرات گسترده و سیستماتیک پس از عرضه بازی‌هایش ابایی ندارد و به همین جهت خیلی کنجکاوم ببینم آن‌ها در مورد سایبرپانک ۲۰۷۷ هم چنین رویکردی در پیش می‌گیرند یا خیر.

همان‌طور که در نقد خود از بازی گفتم، سیستم پیشرفت بازی خوب نیست، عملکرد ضعیف فنی فشن و استایل را نابود می‌کند، و محدودیت نوع دشمنان و هوش مصنوعی بد کاری می‌کند مبارزه با سلاح گرم یا حتی پیش بردن مراحل به وسیله سیستم مخفی‌کار جذابیت خاصی نداشته باشد. در همین راستا توسعه‌دهندگان لیست بلندبالایی برای بهبود Cyberpunk 2077 دارند.

با تمام این اوصاف به شخصه کمی نگرانی مقیاس سایبرپانک ۲۰۷۷ نسبت به بازی‌های ویچر هستم. نایت سیتی خیلی پیچیده‌تر و متراکم‌تر از تمام دنیاهایی است که سی دی پراجکت رد پیش از این ساخته، به همین خاطر انتظار دارم انتشار پچ‌ها و بهبود کامل بازی طولانی‌تر و آهسته‌تر پیش برود.

بدون شک عملکرد مفتضحانه سایبرپانک ۲۰۷۷ روی کنسول‌ها بیشترین اولویت را دارد اما مطمئن هستم در آینده تغییراتی بنیادین و معنادار کل بازی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تغییر هوش مصنوعی شهروندان و پلیس در نایت سیتی به سادگی فشار دادن یک دکمه نیست.

با وجود این‌ها، بازی Cyberpunk 2077‌ بهبودهای بسیاری به خود می‌بیند و پس از انتشار چند بسته الحاقی عملکرد فنی آن روی پلتفرم‌های مختلف نیز به سطح قابل قبولی خواهد رسیدو و پس از آن مخاطبان تا چندین سال با استفاده از ماد از بازی پشتیبانی می‌کنند. وضعیت بهتر خواهد شد. از این اطمینان دارم.



بخش مولتی‌ پلیر همچنان در راه است

ما هیچ ایده‌ای نداریم که بخش مولتی پلیر Cyberpunk 2077 چگونه خواهد بود یا اینکه با مشکلات به وجود آمده برای سی دی پراجکت رد اصلا عرضه می‌شود یا خیر. اما فکر می‌کنم این چیزی است که همچنان می‌توان با احتیاط نسبت به آن هیجان‌زده بود، زیرا قرار نیست صرفا یک ماد یا آپدیت ساده باشد.

سی دی پراجکت رد بخش مولتی پلیر بازی را چنان جدی و بزرگ می‌داند که آن را «یک عنوان جدا و مستقل» قلمداد می‌کند و حتی برای ساختش از یک استودیو دیگر کمک می‌گیرد. گرچه پیشنهاد می‌کنم انتظارات خود را پایین نگه دارید (که احتمالا پس از وقایع پیش آمده همین کار را کرده‌اید). پس از قول‌هایی که سازندگان چند ماه پیش درباره شرایط بازی Cyberpunk 2077 می‌دادند، واقعا نمی‌توان حدس زد وضعیت بخش مولتی پلیر چگونه خواهد بود.

اما خبر خوب این است که عرضه بازی در شرایط نامطلوبی که مشاهده کرده‌ایم، سی دی پراجکت رد را حسابی زیر سوال برده. در نتیجه اگر استودیو می‌خواهد از شکست حتمی خود جلوگیری کند باید این بار یک اثر بی‌نقص مطابق با انتظارات مخاطبان عرضه نماید. پس بیایید امیدوار باشیم وضعیت مولتی پلیر خیلی بهتر خواهد بود.

استودیوهای دیگر هم بازی‌هایشان از لبه پرتگاه نجات داده‌اند

پیش از این هم استودیوهای بزرگ و کوچک دیگری پس از یک عرضه بسیار ناموفق حسابی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند اما نهایتا موفق شده‌اند با تغییر شرایط تا سال‌ها از بازی خود پشتیبانی کنند.

مثال بارز این مسئله بازی No Man's Sky بود. عنوانی که با اشتباه سازندگان به یک بازی بی‌نظیر و رویایی در ذهن بازیکنان تبدیل شد اما این تصویر شگفت‌انگیز تفاوت‌های فاحشی با محصول نهایی داشت. در آن زمان هم توسعه‌دهندگان No Man's Sky حسابی مورد انتقاد قرار گرفتند و کسی فکرش را نمی‌کرد اوضاع دیگر به حالت عادی بازگردد.

با این حال پس از تلاش‌های فراوان استودیو No Man's Sky به مرور زمان به همان اثری تبدیل شد که در ابتدا قولش را به هواداران داده بودند. تمام سیستم‌‌های بازی از نو طراحی شدند و بخش‌های کاملا جدیدی به آن اضافه شد. حالا امروز می‌بینیم این بازی همان اثری است که پیش از عرضه انتظارش را داشتیم. شاید حتی بهتر.

بازی Cyberpunk 2077

ما از اول Sea of Thieves را دوست داشتیم اما به شخصه با کسانی که می‌گویند بازی نقص‌های بسیاری داشت موافقم. در Sea of Thieves کارهای زیادی برای انجام وجود نداشت و در واقع شامل یک سری جزیره ساده با اسکلت‌ها، مرغ‌ها و خوک‌ها بود؛ واقعا نمی‌شد کار خاصی در بازی انجام داد.

گرچه حجم قابل توجه و منظمی از آپدیت‌ها یک بخش کوآپ داستان‌محور و ماجراجویانه به بازی اضافه کرده است و اکنون پازل‌ها و فعایت‌های متنوعی (مثل ماهیگیری) در Sea of Thieves مشاهده می‌شود.

مثال پایانی هم می‌تواند Fallout 76 باشد. این بازی در زمان عرضه یک فاجعه به تمام معنا بود، پر از باگ و مشکل و خالی از کاراکتر. در ابتدا حتی یک NPC هم در بازی وجود نداشت اما آپدیت Wastelanders یک کمپین کاملا جدید، NPCهای انسانی و کلی مرحله و فعالیت وارد فال اوت ۷۶ کرد. حالا می‌توان گفت این یک فال اوت عالی است که می‌توانید آن را با دوستانتان تجربه کنید.

Cyberpunk 2077 هیچ گاه به آن اثری که در مارکتینگ بزرگنمایی‌شده و جنون‌آمیز بازی قولش را به ما دادند، تبدیل نمی‌شود. اما قطعا به بازی بهتری تبدیل خواهد شد. احتمالا باید چند ماهی صبر کنیم تا سی دی پراجکت رد تمامی باگ‌ها را برطرف کند و مدت خیلی بیشتری هم منتظر بمانیم آن‌ها همه DLCها را بازی اضافه کرده و نهایتا کامل‌ترین و بهترین تجربه ممکن از Cyberpunk 2077 را به ما تحویل دهند. و بله، من برای چنین چیزی هیجان‌زده هستم.


دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Wandering-Warden
    Wandering-Warden | ۱۵ دی ۱۳۹۹

    من موافق نیستم با مورد اول.
    سایبرپانک طراحی محیط خوبی نداره. درسته، معماری شهر عالیه ولی در بحث چیزایی که تو شهر هستن افتضاحه. ان پی سی های سایبرپانک حتی در مقایسه با اساسینز کرید های نسل هفت هم به چالش کشیده میشن اینقدر که الکی و بی برنامه هستن. من زیاد بازی نکردمش ولی حس کردم تنوع ماشین یا حداقل تنوع ظاهری داخلش کمه. در دنیایی که آدما به این سادگی خودشون رو کاستومایز کردن این تنوع محدود برای ماشینا و نبود امکان کاستومایز کردن واقعا کمبود بزرگیه. سایبر الان یک زمین حاصلخیز برای داستان گویی نیست. یک زمین خشک ولی خوشگله که نیاز داره بهش رسیدگی بشه تا تازه به مرحله صفر برسه. بازی به شکل غریبی ناقصه. امیدوارم که تیم پشتیبانی عاقل تر از تیم مارکتینگ باشه.

  • Mohsen2288
    Mohsen2288 | ۱۵ دی ۱۳۹۹

    نویسنده مطلب ب همین خیال باش. عمرا درست ش.سی دی آخه کجاش خوب.
    پیش راکستار ی مینی استدیو هست

  • witcherpunk
    witcherpunk | ۱۴ دی ۱۳۹۹

    fallout 76 فاجعه بود و هست

  • Siza-spidey
    Siza-spidey | ۱۴ دی ۱۳۹۹

    اون عکس گرالت چی میگه اونجا??

  • Hamidi
    Hamidi | ۱۴ دی ۱۳۹۹

    منو باش قبل انتشارش با gta مقایسش میکرد

    • kkmhkk
      kkmhkk | ۱۴ دی ۱۳۹۹

      کاملا مقایسه ی اشتباهی بوده متاسفانه

    • ROCKSTAR
      ROCKSTAR | ۱۴ دی ۱۳۹۹

      دلیلش خود سازنده ها ان که اینطوری بازی رو نشون دادن که بگن رقیب جی تی ایه!

  • 12345678912345678910
    12345678912345678910 | ۱۴ دی ۱۳۹۹

    انشالله درست بشه
    کاربر عباس کاری داری؟

مطالب پیشنهادی