ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

کپکام باید روی ساخت رزیدنت اویل‌ کوآپ تمرکز کند

هر نظری که در مورد تلاش‌های کپکام برای ساخت یک رزیدنت اویل مولتی‌پلیر داشته باشید، در هر صورت باید پافشاری و اراده توقف‌ناپذیر این ناشر را ستایش کرد. از آن سال ۲۰۰۳ که کپکام برای ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

هر نظری که در مورد تلاش‌های کپکام برای ساخت یک رزیدنت اویل مولتی‌پلیر داشته باشید، در هر صورت باید پافشاری و اراده توقف‌ناپذیر این ناشر را ستایش کرد. از آن سال ۲۰۰۳ که کپکام برای اولین بار به سراغ ساخت یک بازی بقا ترسناک کوآپ رفت، تا به امروز این کمپانی ژاپنی بیخیال این ایده نشده است، حتی با وجود اینکه در طول سالیان مختلف بعد از عرضه Resident Evil Outbreak بسیاری از این تلاش‌ها ناموفق بوده‌اند.

بازی‌های چند نفره سری رزیدنت اویل از همان مشکلی رنج می‌برند که بسیاری از نسخه‌های سری در نسل هفتم کنسول‌ها به همان بلا دچار شدند: تلاش برای دنبال کردن ترندها به جای خلق و راه انداختن آن‌ها. علاقه وسواس‌گونه این سری به سبک شوترهای تاکتیکی نظامی با گذشت زمان همچنان غیر منطقی است و هر چقدر که در مورد Operation Raccoon City و Umbrella Corps کمتر صحبت کنیم، بهتر است. رزیدنت اویل شاید چیزهای زیادی باشد، اما یک بازی گان‌پلی‌محور یکی از آن‌ها نیست.

می‌توانید تصور کنید که بهتر است کپکام روی چیزی تمرکز کند که خودش می‌داند رزیدنت اویل به خاطرش معروف است: تحت فشار گذاشتن هر کسی که به دنیای بازی قدم می‌گذارد تا هر طور که شده زنده بماند. ما می‌دانیم که ترس بازی تنها محدود به تجربه تک نفری نیست، چرا که کپکام در فضای آنلاین هم نتیجه دلخواهش را گرفته است. رزیدنت اویل ۵ و Revelations 2 هر دو با تمرکز روی تجربه چند نفری و کوآپ ساخته شده بودند. حتی رزیدنت اویل ۶ هم با وجود همه مشکلاتش، در حالت چند نفره بسیار لذت‌بخش‌تر بود.

بازی Resident Evil Outbreak

در دورانی که مولتی‌پلیر از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد، عجیب است که نسخه Outbreak دوباره احیا نشده یا کپکام آن را مثل Resident Evil 2 بازسازی نکرده است. ایده یک رزیدنت اویل آنلاین کوآپ در دوران آزمون و خطا کپکام اتفاق افتاد، زمانی که این ناشر قصد داشت تا تجربه‌هایی با محوریت آنلاین برای پلی استیشن ۲ بسازد، تلاش‌هایی که در نهایت به ساخت اولین نسخه Monster Hunter منجر شد.

نسخه Outbreak چهار بازیکن را به پنج سناریو روایت‌محور می‌برد و اجازه می‌داد گیمرها اولین روزهای پخش ویروس تی را در شهر راکون سیتی آن هم در نقش افرادی معمولی تجربه کنند؛ خبرنگارها، لوله‌کش‌ها، جراح‌ها و نگهبانان و در نتیجه خبری از نیروهای ویژه S.T.A.R.S نبود. بهتر از همه اینکه انتخاب این کاراکترها روی سلاح‌ها و ویژگی‌هایی که هر کدام می‌توانستند استفاده کنند هم تاثیر داشت.

به رزیدنت اویل اوت‌بریک کمتر از آنچه که باید توجه شد و بازی هم با فروش ۱.۴۵ میلیونی عملکرد خوبی نداشت چرا که بسیار کمتر از نسخه‌های دیگر رزیدنت اویل بود که در آن زمان برای کنسول گیم‌کیوب منتشر شده بودند. اما Outbreak بیشتر از هر چیزی قربانی شرایط بود. با وجود اینکه می‌توانستید بازی را به صورت تک نفره تجربه کنید اما سیستم‌های خاص و ساختار قسمت قسمت آن در شرایط کوآپ می‌درخشیدند. متاسفانه بازی در زمانی عرضه شد که تجربه مولتی‌پلیر آنلاین یک نوع سرگرمی لوکس بود که تنها افراد کمی می‌توانستند از آن بهره ببرند، بر خلاف امروز که بازی‌های آنلاین بخش مرکزی و مهمی از بازی روی کنسول‌ها هستند. اگر بخواهم از روی تجربه صحبت کنم، وصل کردن پلی استیشن ۲ به اینترنت بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از وصل کردن ایکس باکس یا گیم‌کیوب بود.

بازی Resident Evil Operation Raccoon City

قابلیت‌های محدود Outbreak نیز شکست آن را راحت‌تر کردند. بازی از قابلیت چت صوتی پشتیبانی نمی‌کرد که مکالمه ساده و حل معماها را بسیار دشوار می‌کرد و حتی قابلیت آنلاین بازی در اروپا زمان عرضه فعال نبود. اما وقتی بازی درست کار می‌کرد، واقعا لذت‌بخش بود. Outbreak یک رزیدنت اویل نسل اولی کلاسیک است. یکی از آن دست تجربه‌هایی است که برای چند بار بازی کردن و به اشتراک گذاشتن با بقیه طراحی شده و تمام این خصوصیات امروز با موفقیت عناوینی مثل Left 4 Dead ،Dead By Daylight و بازی‌های لایو سرویس کوآپ بیشتر از سال ۲۰۰۳ معنی می‌دهند.

Resident Evil Outbreak می‌تواند در سال ۲۰۲۱ و آینده موفق شود

رزیدنت اویل اوت‌بریک می‌تواند در بازار امروز موفق شود. یک تجربه روایت‌محور که بازیکنان را تشویق می‌کند تا با یکدیگر از خط‌زمانی سری رزیدنت اویل بازدید کنند، با مناطق جدیدی آشنا شوند و با سناریوهایی روبه‌رو‌ شوند که در سری اصلی از آن‌ها خبری نیست. تنها بسته الحاقی اوت‌بریک یعنی File #2 که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، شامل یک سناریو بود که در یک باغ‌وحش آلوده شده اتفاق می‌افتاد، داستان جالبی که هنوز بعد از گذشت این همه سال فراموش نشده است. فضای محدود اینونتوری (Inventory) پلیرها را به مکالمه بیشتر تشویق می‌کرد در حالی که مهمات و آیتم‌های کمیاب باعث تقویت روحیه همکاری می‌شد. مهم‌تر از همه بازی مکانیزم «شیر ویروس» داشت و گیمرها را به خاطر زیاد ماندن در محیط یا آسیب دیدن بیش از حد تنبیه می‌کرد و گروه را مجبور می‌کرد تا ماموریت را قبل از آنکه ویروس تمام بدن یکی از پلیرها را بگیرد، تمام کنند.

بازی Resident Evil Outbreak

بیشتر بخوانید:

در سال ۲۰۲۰ ما شاهد عرضه Resident Evil: Resistance بودیم، یک بازی مولتی‌پلیر که خیلی زود از جذابیت افتاد. در سال ۲۰۲۱، نسخه Re:Verse قرار است همراه با Resident Evil Village عرضه شود، یک بازی شوتر مولتی‌پلیر که روی مسابقات Deathmatch شش نفره تمرکز دارد. می‌ترسم که کپکام از Umbrella Corps و Operation Raccoon City درس‌های زیادی نگرفته است. دوربین ثابت و کنترل کند Outbreak ممکن است دیگر قابل تحمل نباشد اما محتوا، استایل و ساختار بازی به شکلی ترسناکی به بازی‌های کوآپ امروزی نزدیک است. کپکام نباید امیدش را به رزیدنت اویل‌های مولتی‌پلیر از دست دهد اما باید به سرمایه‌گذاری روی بازی‌های کوآپ داستان‌محور هم فکر کند. بازسازی Outbreak می‌تواند دقیقا همان چیزی باشد که بخش مولتی‌پلیر سری رزیدنت اویل به آن نیاز دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • ShadowRunner2100
    ShadowRunner2100 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    یه رزیدنت اویل کوآپ 90% اوقات ایده بدی بوده و این تو رزیدنت اویل ۵ و ۶ و بخش آنلاین resistance صدق میکنه و غیر از اون رزیدنت اویل تو تک نفره ترسناک تره نسبت به بخش کوآپ
    پس ۹۰ درصد احتمال داره که اگه دوباره بره سراغ کوآپ بازم خراب کنه

  • V-e-r-g-i-l
    V-e-r-g-i-l | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

    معمولا بازی هایی که ریمیک شدن بازی هایی بودن که نسخه اورجینالشون به شدت محبوب بودن از re2 بگیم تا ff vii ساختن نسخه ای که سوابق خوبی نداشته باشه قطعا ریسک بزرگی محسوب میشه حالا میخواد ریسکش مثبت باشه یا منفی ولی اگر همچین نسخه ای از اویل رو بخوان ریمیک کنن قطعا احتمال ریمیک دویل می کرای ۲ با تغییر تمامی المان بازیش هم ممکنه ممنون از مقالتون جالب بود فقط یه ایراد داشت نقدتتون این بود که " اویل گان پلی محور نبود " اتفاقا چرا بود کاملا هم بود از دیگه شاهکار اویل ۴ بهترین مثالش هستش شما تو این بازی فرار نمیکنید ( حالا به دلایل مختلفی میتونست پول باشه ، راه باشه، حتی خود فرار کردن هم میتونه جزو این کشتن ها باشه ولی سبک survivel اویل کاملا با survivel بازی های دیگه ای مثل سری بازی اوت لست فرق داره) در کل سبک اویل شوتر و یا اکشن ( مثل کالاف و یا ونکویش) نبود که توی اویل ۵ و ۶ به این سبک جدید دچار شد که هنوزم من ازش بیزارم تنها قابلیتش بازی کردن با برادرم هستش که سرمون رو گرم کنه

  • SamanAz
    SamanAz | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

    هیی

  • Kanashi
    Kanashi | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

    امیدوارم کپکام به آرزوش برسه یه کو اپ خوب تحویلمون بده???

  • Diyana
    Diyana | ۲۸ اسفند ۱۳۹۹

    اصلا رزیدنت اویل نباید کوآپ باشه
    نسخه های قدیمی که رفتن سمت کوآپ بازیو داشتن سمت نابودی میبردن
    حالا بازم هرکاری از کپکام بر میاد به امید موفقیتش

    • masoudbir
      masoudbir | ۲۸ اسفند ۱۳۹۹

      بنظرم اینکه یه نسخه اصلی داشته باشه و نسخه کوآپ هم همراهش جالبه مثل کاری که کپکام دوساله داره انجام میده عرضه بازی اصلی (re3 remake . re8) و در کنارشون بخش کوآپ

    • ShadowRunner2100
      ShadowRunner2100 | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

      نه به امید اینکه شکست بخوره و این شکست بهش بفهمونه که باید به تک نفره بودن بازی و المان هاش تو تکنفره وفادار بمونه
      اصن چرا کپکام انقد خودشو به درو دیوار میزنه که یهرزیدنت اویل کوآپی درست کنه که هرگر هرگز حتی یه نسخشم موفق نبوده . تو فقط به umbrella corps و resistance نگاه کن آبروی هرچی مولتی پلیر هست بردن (حتی خیلی بیشتر از شرکت Electronic Arts)

مطالب پیشنهادی