عنوان The Last of Us 2 در مدت زمان کوتاه عرضه خود توانست به موفقیتهای بسیاری دست پیدا کند و بنظر میرسد که آینده درخشانی را نیز پیشرو داشته باشد، اما این موفقیتها بدون هزینه نخواهد بود!
با وجود عملکرد فوقالعاده بازی The Last of Us 2، این بازی توانست که شروعی انقلابی داشته و تمامی رکوردهای آن زمان را بشکند. داستان بازی و انتخابهای آن توانست مخاطبین بسیاری را به خودش جذب کند، اما با وجود فضا سازی و نقدهای Metacritic، هیچکدام نتوانستند بر روند موفقیت بازی تاثیر بگذارند. هوادارن این فرانچایز همچنان مشتاق و علاقهمند به بازی هستند و این قضیه، خود سند محکمی بر موفقیتهای این عنوان است.
بازی The Last of Us 2 موفق شد عنوان پر فروشترین بازی سال، که پیش از این در اختیار بازی The Witcher 3: Wild Hunt بود را از آن خود کند. همچنین The Last of Us 2 نه تنها بهترین بازی سال ۲۰۲۰ شد، بلکه توانست ۳۰۰ جایزه از ۵۷۶ جایزه مراسم BAFTA را نیز ببرد.
عنوان The Last of Us 2 به یکی از تاثیر گذارترین بازیهای تاریخ و پر فروشترین عناوین انحصاری پلی استیشن تبدیل شده است که خود امتیاز بزرگی برای استودیو Naughty Dog محسوب میشود. اما موفقیتهای این بازی ممکن است که در آینده آسیبهای جدی به صنعت بازیهای ویدیویی وارد کند.
آینده برای این سری روشن است:
آنطور که پیداست شاهد قسمت سومی از فرانچایز The Last of Us خواهیم بود اما تیم سازنده هنوز کار خود را بطور جدی شروع نکرده است و صرفا شرکت Naughty Dog پیش داستانهایی را برای نسخه بعدی بازی مطرح کرده است. هیچکسی نمیداند چه مدت برای نسخه جدید بازی باید صبر کنیم، اما داستان الی همچنان ادامه دارد و بازی نیازمند نسخه سومی برای کامل کردن داستان خود است.
علاوه بر اینکه نسخه بعدی بازی The Last of Us در دست ساخت استودیو Naughty Dog است، بنظر میرسد که تیم سازنده نیم نگاهی به بازسازی نسخههای پیشین بازی نیز دارد. اگرچه بازسازی یک عنوتن قدیمی میتواند جذاب باشد اما اگر با معیارهای بازی فعلی پیش برویم قطعا استودیو Naughty Dog میتواند یک عنوان موفق دیگر را در کارنامه خود ببیند. اما سوال اینجاست که آیا تیم توسعه دهنده میتواند از پس هزینههای بازسازی یک بازی قدیمی بر بیاید؟ آن هم در ابتدای ساخت یک بازی جدید!
برخی معتقدند که آینده استودیو Naughty Dog در فرانچیز The Last of Us خلاصه میشود و سونی حساب ویژهای بر روی این عنوان باز کرده است و قصد دارد که دید تمامی منتقدان را به سمت عنواین انحصاری خودش بکشد. از بین تمامی بازیهای انحصاری سونی، فرانچیز The Last of Us امیدوار کنندهترین آنهاست.
بازسازی یک عنوان قدیمی میتواند واقعا جذاب عمل کند و این فرصت را به تیم توسعه دهنده خواهد داد که محبوبیت بازی را در بین هوادارن بیشتر کند. تیم میتواند از این فرصت پیش آماده نهایت بهره را ببرد و عنوانی عالی عرضه کند، باگهای داستانی را بهبود ببخشد و در نهایت بازی را با یک دنبال جدید یا یک گرافیک بهتر روانه بازار کند. با این حال هیچکسی از تجربه The Last of Us با گرافیکی و داستانی بهتر خسته نخواهد شد. شاید نسخه بازسازی شده The Last of Us چندان ضروری بنظر نرسد، اما هر موقع که عرضه شود، میتواند موفق عمل کند.
اقتباس تلویزیونی شبکه HBO را نیز نباید دست کم بگیریم! پتانسیلهای این فیلم به دلیل استفاده از بازیگران مطرح و نویسندگان توانا بسیار بالاست و همه منتظر نمایش اولیه فیلم هستند که ببینند چگونه عمل خواهد کرد. با اقتباس سینمایی از این بازی، این فرصت وجود خواهد داشت که سونی در صنعت بازیهای انحصاری خودش یکه تازی کند و بتواند جایگاه فرانچایز The Last of Us پیش از پیش تثبیت کند.
فرنچایز The Last of Us ممکن است مانع دیده شدن بازیها و دیگر عناوین شود
برای طرفداران این سری شاید یک عنوان جدید یا موفقیتهای آینده بازی جذاب بنظر برسد، اما در طرف دیگر داستان تیم توسعه دهنده بازی مجبور به استفاده از تمامی ظرفیتهای خود شده و بار سنگینی را برای کارکنان خود به بار خواهد آورد. این فشار کاری ممکن است به دیگر عنواین استودیو Naughty Dog مانند Uncharted صدمه بزند. شایعه شده بود که Naughty Dog در حال توسعه عنوان جدیدی است اما همه این شایعات تا زمانی بود که خبری از ریمیک شدن نسخههای قدیمی The Last of Us به میدان نیامده بود! البته این به معنای آخر خط نیست اما با توجه به کیفیت و مدت ساخت سری The Last of Us نباید انتظار چندانی از دیگر بازیهای این استودیو داشت! تیم توسعه دهنده باید انتخاب کند که آیا حاضر است دیگر عناوین خود را قربانی The Last of Us کند یا نه!
البته The Last of Us پیش از این نیز عواقب منفی بر دیگر بازیهای ویدیویی داشته است بطوری که سونی امتیاز ساخت و توسعه دنباله Days Gone را به نفع The Last of Us کنسل کرده و بجای توسعه بازیهای جدید، استودیو Bend Studio را مامور کمک در ساخت نسخه بازسازی شده The Last of Us کرده است.
هوادارن Days Gone از این خبر بسیار ناراحت شدند و کار تا جایی پیشرفت که یک دادخواست بر علیه سونی تنطیم کردند. اما سونی ترجیح داد که در مقابل تصمیم خود سکوت کند. سونی نباید از دیگر بازیهای خودش چشم پوشی کند زیراکه این کار سونی باعث ضربه شدیدی به صنعت بازیهای انحصاری خودش خواهد شد و این شروع مسیری نگران کننده است.
استودیو Naughty Dog بارها اعلام کرده است که در ساخت و مدیریت چندین بازی به صورت همزمان مشکل دارد، این در حالی است که این استودیو بازیهای بسیاری در دست ساخت و مراحل ابتدایی دارد اما با این حال همچنان فرانچایز The Last of Us تمامی تمرکز استودیو Naughty Dog را به خودش اختصاص داده. بنظر میرسد که دیگر عناوین به تیم Bend Studio اختصاص داده شده است که این لزوما بد نیست اما اگر استودیو Naughty Dog به همین روند ادامه دهد، قطعا آسیبهای بسیاری را خواهد دید.
سونی نمیتواند کنترل The Last of Us را به عهده بگیرد!
اگر طرفداران نگران هستند که سیاستهای سونی مانع ایجاد و توسعه بازیهای جدید شود، باید گفت که ممکن است سونی با صرف زمان خود بر روی توسعه The Last of Us آسیب جدی به دیگر استودیوهایی که قصد دارند بازیهای جدید بسازند، خواهد زد. اما مسئله اینجاست که با افزایش سرسام آور هزینههای تولید، منطقی است که توسعه دهندگان به سمت منابعی بروند که بازدهی مالی بهتری برای آنها دارد. اما گاها این سیاست موجب قربانی شدن خلاقیت و نوآوری در بازیهای ویدیویی میشود.
عنوان The Last of Us یک عنوان قوی و فوقالعاده است اما نباید تمرکز اصلی استودیو Naughty Dog و Bend Studio باشد. استودیو Naughty Dog ظرفیتهای بالایی برای نمایش دارد و بارها ثابت کرده است که میتواند عناوین با کیفیتی بسازد پس نباید تمامی ظرفیت خود را قربانی سری The Last of Us کند! این سیاست آنها سبب عدم پیشرفت و دیده شدن دیگر بازیها خواهد شد.
تیم Bend Studio پیشتر در پروژه Uncharted: Golden Abyss با تیم Naughty Dog همکاری داشته است و این همکاری موجب شناخت نسبی از یکدیگر شده است. جنجالها در باره نسخه جدید The Last of Us درحال افزایش است و خبرها حاکی از لغو پروسه ساخت اسپین آف Uncharted توسط Bend Studio است.
در نهایت امیدواریم که سونی به تعادل درستی بین عنواین موفق انحصاری خود و دیگر عنواین در دست ساخت خود برسد. نسل نهم آغاز شده است و PS5 هنوز راه بسیاری را در پیش خواهد داشت، راهی که میتواند پر از شگفتی و عناوین فوقالعاده باشد.
بیشتر بخوانید:
بنظر من سونی باید بازی هایی بسازه که همه خوششون بیاد الان من ایکس باکس میخرم چون هر بازی ای تو هر سلیقه ای بخوام داره ولی سونی بازی های اکشن بیشتر میزنه
از این دید به قضیه نگاه نکرده بودم ?
واقعا یک شاهکار بود این بازی از خیلی لحاظ عالی بود امیدوارم تا چند وقت دیگه خبر در حال ساخت بودن نسخه سوم این بازی رو ببینیم اما به نظرم بهتر میشه اگه یه نگاهی به انچارتد هم بکنن من خیلی دلم میخواد انچارتد بازی کنم و با نیتن همه رو بکشم?امیدوارم در این نسل ناتی داگ بترکونه و یه لست و انچارتد تحویل ما بده و دیگه چی بشه
ویجیاتو عزیز.مطالب جالبی بود .ولی به شخصه من این گیم را تاحالا تجربه نداشته و الکی نظر نمیدم .اما بنظرم اینکه به خاطر این گیم daysgoneرا سونی فدا کرد ارزشش نداشت.سونی اینهمه درآمد داره واقعا چرا باید این کار را بکند.البته اینم بگم که جرعت بازی کردن گیم های بقا و ترسناک ندارم?اما اینا چیزایه که همه قبول دارن?
مقاله جالبی بود ولی ۱ نکته مگه بند استودیو روی ۱ ایپی جدید کار نمیکنه حتی خبراشم اومد که دیگه نقش کمکی برای ناتی داگ ندارن
فکر میکنم پدیده هایپررئالیسم درباره این بازی اتفاق افتاده .
همون چیزی که درباره بایوشاک ۳ اتفاق افتاد عنوانی که اینقدر ازش تعریف تمجید شد که ترکید رسما
درحالی که اگه الان دوباره سری بهش بزنیم متوجه میشیم اون چیزی نبود که براش دادو بیداد میکردیم…
یه جورایی دیگه نزدیکای پایان راه رو برای ناتی داگ میدونم….
بببخشید شما زدین بجای پرافتخار ترین پرفروش ترین بازی. بعدم بازی عالی بود ولی خداوکیلی چرا یک پلیر باید کنترل یک کاراکتر همجنس گرا رو داشته باشه.