نقد سریال آنها – دیگران میآیند
سریال آنها با تبلیغات شهری گسترده و بنرهای گوناگون در فضای مجازی از پلتفرم فیلمنت پخش شد و اولین چیزی که پیش از ژانر ناب آن در سینمای ایران (یعنی وحشت) به چشم تماشاگر میآید، ...
سریال آنها با تبلیغات شهری گسترده و بنرهای گوناگون در فضای مجازی از پلتفرم فیلمنت پخش شد و اولین چیزی که پیش از ژانر ناب آن در سینمای ایران (یعنی وحشت) به چشم تماشاگر میآید، نام تهیه کننده اثر است: «پرویز پرستویی». مرد بزرگ سینمای ایران با تیمی تقریبا تازهکار وارد عرصه سینمای وحشت شده؛ آیا سریال آنها میتواند طلسم سینمای نسبتا ضعیف ترسناک ایرانی را بشکند؟
فیلم ترسناک ساختن برخلاف آنچه تصور میشود نیازمند به بودجههای کلان و جلوههای ویژه آنچنانی ندارد. فیلمسازان زیادی در دنیا بودند که با ساخت آثاری مستقل و با بودجه بسیار پایین توانستهاند آثاری در ژانر وحشت بسازند که نامشان در تاریخ سینما ماندگار شود. Paranormal Activity و یا پروژه جادوگر بلر از هالیوود برخاستند و آثاری همچون «تیمارستان» از سینمای کره جنوبی نیز با همین هزینههای اندک ساخته شده است. حتی در دوران کرونا و در طول قرنطینه اثر درخشانی چون Host تنها با دوربینهای ثابت ساخته شد و توانست تاثیر مثبت خودش را روی تماشاگران و دیدگاه منتقدان باقی بگذارد.
این صحبتها از آن جهت بیان میشود که بدانیم لزوما نیازی نیست تا سینمای ایران که در زمینه جلوههای ویژه پرزرق و برق نسبت به سینمای روز دنیا عقب ماندگی بسیاری دارد حتما یک «کانجورینگ» یا یک فیلم زامبی محور بسازد تا بتواند یک اثر وحشتناک اصیل درست کند. فیلم های ترسناک ایرانی چون «خوابگاه دختران» و یا «آل» و «پوست» (که هنوز به اکران عمومی در نیامده است) و... توانستند تا حد زیادی این ژانر تقریبا مرده را در سینمای ایران زنده نگه دارند. اما این موضوع در بحث سریال سازی متفاوت است.
واقعیت اینست که تا امروز سریال ترسناک ایرانی که ارزش تماشا کردن داشته باشد ساخته نشده است. صدا و سیما چند باری تلاش مذبوحانهای کرده تا در ماه مبارک رمضان با سرک کشیدن به آثار ماورایی طعم وحشت را به خانهها بیاورد که نمونه بارز شکست خورده آن سریال بینهایت ضعیف «احضار» در ماه رمضان امسال بود. در بین VODهای ایرانی نیز تنها شاهد یک سریال شکست خورده به اسم «احضار» هستیم که در سالهای گذشته پخش شد و نصفه و نیمه رها شد و ناتمام بودن سریال برای هیچکس هم مهم نبود!
فیلمنت که مدتی است سعی کرده برند خودش را احیا کند، با سریال «آنها» ریسک بزرگی را محتمل شده است. این VOD که با تاکشوی شبآهنگی توانست ثابت کند بهتر از بازیگران قدرتمند حوزه میتواند یک تاکشوی بامزه و جذاب بسازد، حالا در اولین سریال اختصاصی خود به سراغ ژانر وحشت رفته است.
میلاد جرموز کارش را در سینما با قرار گرفتن در سمتهای مختلفی شروع کرده و ذره ذره پیشرفت کرده است. شاید فیلمهای اولیهای که او در دهه هشتاد ساخته چندان چنگی به دل نزند اما واقعیت اینجاست که چندی پیش و با اکران فیلم «شب» او ثابت کرد ذهن خلاقی دارد که در این سالها پتانسیل آن شکوفا نشده است. او با ژانر وحشت غریبه نیست و توانسته در کنار کوروش آهاری یکی از بهترین آثار وحشت سینمای ایران یعنی فیلم «شب» را با بازی شهاب حسینی خلق کند (جرموز در نقش فیلمنامهنویس در کنار آهاری حضور دارد.)
سریال آنها که اثر جدید او و تیمش حساب میشود پس از موفقیت فیلم شب ساخته شده و حالا او این بار نقش اصلی را در مراحل ساخت این سریال آنتولوژی دارد. تیتراژ جذاب و تبلیغات جذابتری که تماشاگر را به سمت این سریال ترسناک سوق میدهد همگی با مهارت کامل ساخته شدند اما آیا خود سریال نیز توانسته مانند این تبلیغات پر سر و صدا، به خوبی ظاهر شود؟
سریال آنها از آن دسته سریالهایی است که هر قسمتش داستان مجزا و بازیگران متفاوتی دارد و این انتخاب بهترین گزینه برای ساخت یک سریال وحشت بوده است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که فیلمساز این راه را از این جهت انتخاب کرده که از نوشتن یک فیلمنامه طولانی و دنبالهدار قرص و محکم فرار کند اما شخصا تصور میکنم که آنتولوژی بودن سریال آنها به بهتر شدن آن کمک کرده است.
تیم سازنده سریال آنها وارد میدان جدیدی شدند که تقریبا تا پیش از این هرکس به آن وارد شده شکست خورده است. آنها با گزینه «آنتولوژی» بودن سریالشان در حال محک زدن ژانر وحشت و بازخورد مخاطب هستند تا بدانند باید دست روی چه موردی بگذارند. سینمای وحشت بومی تاریخچه خاصی ندارد که بتوان بر اساس مطالعات و بررسی آثار گذشته پی به نبض سلیقه مخاطب برد و آنها میتواند شروعی جدی برای کارگردانان و نویسندگان آینده سینمای ایران در این ژانر باشد.
از سریال آنها تاکنون دو قسمت پخش شده است. قسمت اول نسبت به قسمت دوم ضعیفتر عمل میکند و ایکاش به عنوان پایلوت سریال انتخاب نمیشد. بازی بازیگران در قسمت اول به شدت مصنوعی است و داستان آن با اینکه پتانسیل جذابی دارد اما به درستی روایت نمیشود و کارگردان بیم این را دارد که شعله گاز وحشت فیلمنامه خود را زیاد کند. کاراکترها که کلا یک مادر و پسر هستند باورپذیر نیستند و لوکیشن فیلم اگزجره طراحی شده است و به زور میخواهد یک فضای ترسناک را برای ذهن مخاطب تداعی کند. استفاده از عناصر شرقی در این قسمت موضوع جالب توجهی است اما تقریبا هدر رفته است.
قسمت اول سریال آنها با نام «بت چین» آزمایش تقریبا ناموفقی برای سریال به شمار میرود. این قسمت برای کسانی که از عشاق سینمای وحشت باشند آنها را یاد سینمای ترسناک آسیایی (ژاپن و کره و...) میاندازد و قیاسی که ناخوآگاه در ذهن صورت میگیرد سبب این میشود که «بت چین» چندان به چشم نیاید. ادای دینی که این قسمت به سینمای وحشت آسیایی میکند ستودنیست اما در حد و اندازهای نیست که در ذهن ماندگار بماند.
با وجود تمام این نواقص در قسمت اول، آنها در قسمت دوم تازه ورق خود را رو میکند. این اپیزود ثابت میکند که سریال آنها میداند در چه مسیری پا پیش گذاشته و نباید آن را دست کم گرفت. ما با بازیگران به مراتب بهتری روبرو هستیم و فضایی که در این قسمت ساخته میشود وهم و وحشت بیشتر و البته باورپذیرتری دارد. شاید بتوان گفت آشنا بودن حس وحشت و «بومی» بودن آن باعث جذابیت بیشتر و همذات پنداری مضاعف تماشاگر با این قسمت و شخصیتهای آن میشود.
قسمت دوم سریال آنها با نام «نون و پنیر آوردیم» برخلاف اپیزود اولیه این سریال به خوبی با تماشاگر ایرانی ارتباط برقرار میکند. ما یک زوج تازه عروس داماد را داریم که بچهدار شدند و به نظر میرسد افرادی از عالم دیگر قصد دارند که این بچه را با خود ببرند. حضور تدریجی این «دیگران» و وحشتی که مانند یک شعله گاز آرام ولی پرحرارت در اپیزود پخش میشود، خوب از آب در آمده و هیچ نکته مبالغه آمیز و برچسب ناجوری که شبیه به وصله پینه باشد و به فیلمنامه بچسبد وجود ندارد. همه چیز درست سرجای خودش است و طبق نقشه کارگردان پیش میرود. جرموز میتواند دقیقا آنچه در ذهنش بوده را بازتاب دهد و ثابت میکند که اگر کمی دست و بالش بازتر باشد میتواند چقدر موفق آمیز ظاهر شود.
آنها بر بستر فیلمنت پخش میشود و با همین موضوع توانسته سختگیریها و ممیزهای صدا و سیما را از خودش دور نگه دارد. بیشک پخش آنها در تلویزیون ملی چالشهای زیادی داشت و تیغ سانسور به آن امان نمیداد. آنها نمیخواهد وارد مسائل ماورایی و پیچیدهای بشود که شاید با باورها چندان قرابت معنایی نداشته باشد (لااقل در این دو اپیزود نخواسته که این اتفاق بیفتد، شاید در قسمتهای آتی شاهد اپیزودی برگرفته از باورهای مذهبی هم باشیم) بلکه دقیقا به هدف میزند و بدون آنکه خودش را درگیر این حواشی کند یک اثر وحشتناک خلق میکند. در واقع وحشتی که آنها خلق میکند بیشتر از جنس فولکوریک بوده و برخلاف سریالهایی که شبکه یک سیما در طول این سالها پخش کرده به موضوع ماورایی و مذهبی نمیپردازد و از این جهت توانسته بسیار متفاوت ظاهر شود. هرچند همانطور که گفتم بعید نیست به این مضامین نیز سرک بکشد چرا که در هر حال در باورهای مذهبی نیز المانهای خوبی برای وحشت انسان وجود دارد که میتوان از آنها استفاده کرد.
سریال آنها بهترین سریال ترسناکی است که تاکنون در ایران ساخته شده اما این بهترین بودن به معنی بینقص بودن نیست و باید دید قسمتهای آتی چطور پیش خواهند رفت. از ظواهر امر به نظر میآید که آنها میتواند طلسم سریال ترسناک ایرانی را بشکند و تاریخسازی کند، اما برای صادر کردن قطعی این حکم و مهر زدن پای آن، به قسمتهای آتی باید چشم دوخت.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بد نیست منم در ادامه کامنت های کاربر معترض صحبت کوتاهی داشته باشم :
بیشتر سایت های ایران از سیاستی تبعیت می کنند و بر اساس این سیاست تبعیت می کنند که این شامل سایت ویجیاتو و نویسنده این مقاله هم میشه و دیدگاه های یک طرفه و سیاست زده بعضیا به شدت منو آزرده میکنه
شما گفتید که صدا و سیما در ماه مبارک رمضان سعی داشته آثاری ترسناک با موضوعات ماورایی و مذهبی بسازه اما درش شکست خورده گویا شما با سریال پرطرفدار " او یک فرشته بود " رو ندیدید که هنوز هم هنگام بازپخش خیلی ها رو به تلویزیون میکشونه و یا شاید به خاطر نداشته باشید سریالی ایرانی در مورد موضوع علمی تخیلی سفر در زمان ساخته شده باشد اما دقیقا سریالی درام با همین مضمون در ایام ماه رمضان ساخته شد به نام " پنجمین خورشید "
آثار تولیدی صدا و سیما در سال های اخیر به صورت کلی افت داشته اما هنوز گهگدایی سریال های خوبی ساخته می شود که انگار چشم شما توان دیدنش رو نداره مثل : بانوی عمارت ، برادر جان و ... و از اون طرف سریال های خانگی هم اکثرا آثاری رو روانه بازار می کنند که دستکمی از آثار ماهوارهای و ترکی ندارد و همون منتقدین هم همین را اذعان می کنند مثل سریال دل یا حتی هم گناه که به آثار ترکی و حتی بالیوودی پهلو می زند
"متن حاوی اسپویل"
در اینکه با یک کار کاملا درخور احترام و قوی روبرو هستیم هیچ شکی نیست. کار خیلی خوب از آب درومده در انتقال ترس به مخاطب خوب عمل کرده اکثر بازیها قابل قبول کارگردانی قابل قبول تدوین نسبتا خوب میزانسن و خصوصا نورپردازی و صداگذاری خیلی خوب و مجموع همه اینها ثابت میکنه برای این کار به شدت زحمت و وسواس خرج شده. منطق روایی سریال هم برای طرفداران ژانر تریلر و ترسناک قابل قبول و باورپذیره. منتها یک جاهایی زیبایی کار فدای جلو رفتن داستان میشه. مثلا جایی که بیننده هزاربار به این فکر میکنه چرا کاراکترها در این اپیزود زودتر از خانه خارج نمیشن سریال داستان خودش رو پیش میبره و خیلی دیر به این موضوع اشاره میکنه. یا زمانی که کاراکتر زن در حال جمع کردن لوازم برای رفتنه این کار رو بدون استرس و با آرامش کامل انجام میده و احتمالا این اتفاق بخاطر فواصل زمانی فیلمبرداری سکانسهاست و ممکنه این سکانس قبل از سکانسهای دیگه فیلمبرداری شده باشه. ضمن اینکه ایراد در تدوین هم بعضی جاها توی ذوق میزنه. مثل عکسی که اینجا قرار دادم. اگر در دو زاویه اول زن صفحه تلویزیون رو نمیبینه چطور در عکس چهارم این اتفاق میوفته؟
https://d12qk6n9ersps4.cloudfront.net/11234302/medium-clean.jpg
چرا ما از هر چیزی یه جنگ تمام عیار میسازیم؟
زشته خجالت بکشین
آقای آرش پارساپور چون ممکن است این سوال را ندیده باشید لطفا به سوال زیر در زیر این کامنت پاسخ بدهید
لطفا از همه کاربران خواهش میکنم کامنت ندید مطمئنا مسئولین سایت خودشون میبینن و ایشون هم مثل ترول های دیگه بن میشه
حیف که پست خوبی مثل این نقد باید اینطوری خراب بشه
عجب!پس این همه آزادی بیان که میگفتن تو ویجیاتو هست یعنی این.خیلی خب پس هرکس مخالف شما ها نظر بده سریع بن نه؟فقط یک سوال پرسیدم به همه هم هزار دفعه گفتم کامنت نگذارید که دیده بشود ببخشید ولی وقتی بعضی ها زبان آدم سرشان نمیشود باید با یک زبان دیگر باهاشون صحبت کرد(برای دومین بار هست که تو ویجیاتو به کاربر های دیگه توهین میکنم چون هزاران جا ثابت کردید که حرف منطقی سر کاربران نمیشود باید حتما زور بالا سرتان باشد)
این حجم از جهل چطور در توجا گرفته
آقای آرش پارساپور عقیده تان چیست هر اثری از صداو سیما در میاد حتی اگر خوب هم باشد زیر فحش های شما افتضاح میشود و آثار کپی پیست سریال های ترکی از شما نقد مثبت دریافت میکنند؟الان این بی طرفیه؟سریال های به شدت مزخرف و بی محتوای سینمای خانگی واقعا مزخرفی بیش نیستند ولی چرا از طرف شما نقد مثبت میگیرد؟
عزیزم چرا هیت میدی الکی؟ سریال های سینما خانگی مزخرفن؟ قورباغه بد بود؟ همگناه چی؟ میخواهم زنده بمانم؟ نهنگ آبی و.... کلی فیلم دیگه
برای حرف زدن فقط لازم نیست دهنت باز بشه، چشماتم باز کن
اسمت آرش پارساپوره؟دیگه نمیخواهم وقتم را با بی منطق ترین و جاهل ترین انسان نماها صحبت کنم پس ساکت بشوید
هی حد خودتو بدون، این که چیزی بت نمیگیم دلیل بر این نمیشه که دهنتو باز کنی هرچی تو خونوادت بت میگفتن بیای به ما نسبت بدی. تا همینجا هم به احترام سایت با ارزش ویجیاتو جوابتو محترمانه دادیم؛ از دفعه بعدی طور دیگه ای باهات برخورد میکنیم..
برو بچه برو بزرگترت رو بیار
من کسی بجز تو رو ندیدم اینجا جاهل ترین هم خودتی
اسمت آرش پارسا پوره؟پس ساکت شو
به اندازه کافی عمرم را پای شما جاهلان هدر دادم
بد نیست یه سر به بقیه ی سایت ها بزنی تا بفهمی مزخرفات صدا و سیما از نظر همه ی منتقدین بی ارزش و پوچ هست و این نظر همه ست نه نظر آقای پارساپور !!!
اسم تو آرش پارساپوره؟پس ساکت شو
خفه میشی یا بیام جای بابات ادب یادت بدم؟
شان خودتو نگه دار به نظرم
دیگه نه خسته شدم از یک مشت نفهم که گوش نمی دهند
دیگه نه
خیر
خسته شدم از دست همتون
غلط نکنم خودت سازنده سریالی که اینقد سرش عصبی شدی?
نه
خیلی حیف شد
فکر میکردم خودتی
تو بخور نوش جونت
نه گوشت بشه به تنت
خفه نمیشم تو شان خودتو نگه دار ارش پارساپور ارش پارسا پور بیا برو از سایت بیرون این ادم احمق و انسان خر نما از سایت بن کنید
مثل آدم به همه اول گفتم کامنت نگذارید وقتی زبان آدم سرتان نمیشود باید با یک زبان دیگر صحبت کنم
دلش میخواست کامنت میزاره میخوای چه گو...هی بخوری البته عجیب که تا الان سیر نشدی با فالاب ما گرفته بازش کن
مسئولین ویجیاتو خیلی خب باشه یکبار من رو بن کردید دیگه فحش نمیدم ولی تا الان من بدترین فحشی که دادم (خفه شو)هست ولی الان اینجا رو نگاه کنید اون سه نقطه رو برداریم فحشه کامل میشود این یارو حتی برای یک مدت کوتاهی هم مسدود نشده است.چرا خب؟
نیچه:جهان عاری از انسان شد ولی پر از خر های انسان نما شد
نه ولی اکثر اونهایی که اینجا هستن آره
الان اونی که دیسلایک داده چی باعث شده فکر کنه با اونم؟
آره حالا دیگه خفه شو
پس دلیل اینکه چرا مثل آدما نقد نمیکنی مشخص شد
به آدم یکبار بگی ساکت من با تو نیستم میشینه یک گوشه و حرف نمیزنه ببخشید ولی به الاغ هم دوبار بگی ساکت،ساکت میشه ولی خیلی ها اینجا بیشتر از دوبار بهشون گفتم ساکت حالا فهمیدی چرا اصلا بهتون اهمیت نمیدم و آدم حساب نمیکنم
اولن که القابی که مناسب خودت و خانوادت هستن رو به اشخاص محترم ربط نده. دومن این سیستم تایید کوفتی پس برا چیه ؟ فقط کامنت منو تایید نکنه؟ جمش کن اقا وگرنه باهات بد برخورد میکنیم
از همون حیوانی که برای پروفایلت گذاشتی کمتری انسان بی ادب.جمش کن اصلا زیر پرسش من چرا کامنت میگذاری؟
اگه یه ذره شعور داشتی، اصلن شعورم نه؛ فقط چشمِ بینا داشتی میتونستی پروفایل منو ببینی که یه اثرِ هنریه. یهههههههههه جوری میگه پرسشِ من انگار کار خفنی کرده. درضمن این پرسش نبود و یه جور بی احترامی نسبت به نویسنده مطلب بود آقای باشعور
مگه من نگفتم که زیر پرسش من کامنت نگذارید؟به شما ها چه؟
بچه تاره یه حرف یاد گرفته همونو واسه جواب میگه
اسم تو آرش پارسا پوره؟پس ساکت شو
بابا دوستان چرا با این آدم بحث میکنین این آدم توی همه ی مطلبا از صدا سیما حمایت کرده یه جوری میشه گفت ایشون یا نفوذیه یا خیلی راست گرا هست خیلی وقتتون رو با بحث با ایشون تلف نکنید همیشه توی مطلبا حمایت از اونا کرده و به ویجیاتو یه چیزی پرونده
اولا آرش پارساپور تویی؟دوما آره از صداوسیما حمایت میکنم چون توش یک ذره منطق رو میبینم.سوما اینجا دارم درباره بی طرفی صحبت میکنم.
درسته که توی بعضی از نقد ها داستان فیلم رو نقد می کنن و این اشتباهه ولی وقتی تکنیکال نقد می کنن دیگه حرفی نمی مونه
کدام اثر خوب صدا و سیما توسط من مورد فحش قرار گرفته است؟ اساسا هیچ اثری توسط من مورد «فحش» قرار نگرفته تا جایی که یادمه! نقد با فحش فرق داره توی ادبیات ما! در کل ممنون میشم جواب بدید کدوم مورد رو میگید تا بدونم منظورتون دقیقا چیه و بتونم درست پاسخ بدم به سوالتون.
ولش کن آقای پارساپور، وقتتو تلف نکن
مام خیلی سعی کردیم منظورشو بفهمیم آخرشم به هیچ جا نرسیدیم
آقا ی پارسا پور من جای این شنیع و که لقبی که بهش نسبت دادند عذر خواهی می کنم این نه ذهنی برای فکر کردن داره عقلی برای منطق شعور پس با آیی کلکل کنید
نادانی که ادعا دانایی دارند قابل هدایت به راه راست نیست
چرا چون مخالف نظر شما هستم؟
تو همون دارک ۱۲۰۵ی
نه چون توهین میکنی
تا حالا خودتان خیلی توهین کردید به من غیر از مقالات دیگر،همین جا مگر خواهش نکردم که زیر کامنت من کامنت نگذارید،پس چرا کامنت تازه اون هم توهین کردید.چرا؟
کار خوبی کردیم
ضدحال نزن بزار از تایید ویجیاتو تو E3 خوشحال باشیم. راستی نظری در این باره نداری؟؟؟؟ :))))))
به چه عنوانی تو E3 تائید شده؟
مخالفت با تو توهین نیست چون نه بلکه پبام هارو کامل نمی خونی و دیس میده بلکه پیام خودت همدوباره نمی خونی نوشتی حق دیگرا سلب کردی که کامنت نزارن برو توشخصی طرف بهش بگو بعدا اگر توهین کردم ببخشید عذر میخوام اشما
ولی یاد بگیر خواهشت درست بیان کنی .ادامه هم نده
بالایی رو نگاه کن
نقد های شما:دادستان ماستمالی های مضحک،یاور چندش آورترین مردانگی،تک تیرانداز اسنایپر ایرانی و ...
آقای آرش پارساپور با هر خط فکری سیاسی متاسفانه در اکثر نقد هایتان مسائل سیاسی بی ربط رو وارد مقاله میکنید .ببینید اگر نقد های شما را کمی اصلاح کنیم میتونیم یک مقاله سیاسی ببینیم این در حالی است که ویجیاتو یک سایت سرگرمی است و اینجا مجله سیاسی نیست که شما انتقاد سیاسی بکنید(حداقل درباره فیلم و سریال های غیر سیاسی)ببینید شما تحصیل کرده این حوزه هستید و واقعا هم باید انتظاراتی که از یک مخاطب عادی نداریم از شما داریم چون به قول خودتان حرفه ای هستید ولی این نگاه های غلط و تخریب های نادرست ممکن است این اجازه را به مخاطب عادی هم بدهد که او هم تخریب های نادرست و از سر نادانی انجام دهد،این علاوه بر توهین به اون تیم سازنده این یک نوع توهین به خود شما هم هست،قصد توهین ندارم ولی وقتی یک مخاطب عادی همون چیز هایی را که شما میفهمید اون هم همان ها را بفهمد پس بین شما که تحصیل کرده هستید و تجربه دارید و اون هم تفاوتی نیست بنابراین من به عنوان یک همکار به شما پیشنهاد میکنم که علاوه بر نکات منفی فیلم نکات مثبت اون رو هم بگوئید این اون تفاوته است بعد هم اگر از چیزی تعریف میکنید بقیه رو خراب نکنید الان اینجا شما از این سریال تعریف کردید ولی کل صداوسیما را کوباندید این هم کار درستی نیست این مثل اینه که سریال Stranger things رو ببینیم و از نتفلیکس تعریف کنیم و بگیم HBO و بقیه همه مزخرف میسازن خب این درست بشنو.البته این دید ظریف شما را نشان میدهد ولی خب متاسفانه این دید ظریف اکثر مواقع موجب تخریب میشود تا اصلاح.
ممنون بابت وقتی که گذاشتید موفق باشید
ادیت:واقعا حیف نیست این همه وقت گذاشتم تایپ کردم منتشر نشود؟
یادم نمیاد دادستان و یاور و تک تیرانداز رو من دربارشون چیزی نوشته باشم ضمن اینکه بازم یادم نمیاد تک تیرانداز یک اثر تلویزیونی بوده باشه. در وهله سوم هم بارها جواب این اشتباه رو دادم، وقتی با یک اثر سینمایی سیاسی مثل دادستان و... روبرو هستیم قاعدتا نمیشه چشم رو بر پررنگ ترین ویژگی اثر یعنی اون وجهه سیاسی اش بست. ضمن اینکه در هیچ یک از این مطالب توهین نشده، توهین یک تعریفی داره و نقد کردن یک تعریف. اینکه یک نقد تند و تیز رو در برابر یک اثر ضعیف سینمایی شما مصداق توهین میدونین، حقیقتا به من ربطی نداره. ضمن اینکه صدا و سیما را لازم نیست من بکوبم، خودش کوبیده شده هست، دیگه توی مناظره ها خود دوستان چپی و راستی هم این رو اعلام کردند!
این خیلی منطقی نیست از نظر من که بگوئیم خب حالا چون صداوسیما کوبیده هست دیگه کوبیدنش اهمیتی ندارد اتفاقا اگر وضعیت خرابی دارد نباید کوبیدش و بدنبال پیشرفتش بود و نه ضرر رساندن بهش!خب اگر نظر شما درباره صداوسیما این است پس دلیلی برای نقد تند و تیز وجود ندارد چون هر آدمی متوجه اشکالات میشود ما زمانی از اینگونه نقد ها استفاده میکنیم که سریال یا فیلم نمرات بالایی گرفته شود.بعد هم ببینید این مناظره نیست مناظره زمانی است که جبهه یا خط فکری افراد حاضر مشخص باشد ولی در اینگونه مقالات ممکنه ما شاهد هستیم که فقط یک خط فکری فعال است پس نتیجه گیری اینگونه هم درست نیست از نظر من.تو کامنت قبلی هم این نکته رو گفتم که درسته سریال سیاسی نقد سیاسی لازم ولی نه نقد تند این یک نوع نشانه افراطی گری هست برای همین میگم بهتره نقد بی طرف باشد ولی لطفا نقد سیاسی رو وارد سریال های غیر سیاسی نکنید.به هر حال همه این هایی که ما میگیم برای پیشرفت شما است و نه مشکل شخصی.
ممنون بابت وقتی که گذاشتید موفق باشید
مسئولین ویجیاتو لطفا منتشر کنید
من وقتی اصلاح فیلمنامه میخواهم زنده بمانم رو نقد کردم، برگشتی گفتی به تو چه ربطی داره و از این حرفا. منم در جوابت گفتم چون مخاطب فیلم منم پس حقِ نقد رو دارم
اونوقت خودت الان داری نوشته های یکی دیگه رو نقد میکنی؟ هرچند مخاطب اون نقد تو نیستی و فیلمه، ولی باز خودتو نخود هر آشی میکنی!
+زنده باد آرش پارساپور
داداش اشتباه گرفتی من هیچ وقت همچین کاری نکردم الان فعالیت هارو نگاه کردم هیچ وقت تو رو نقد نکردم
http://vigiato.net/p/186206#comment-100072
http://vigiato.net/p/186206#comment-100072
خط آخر پیام خودتو بخون:
"من و شما که خودتان گفتید شهروند عادی هستیم و متخصص تو این زمینه نیستیم پس بهتره تو کار متخصصان دخالت نکنیم"
میگی بهتره تو کار متخصصان دخالت نکنیم
بعد اینجا میای تو کار آرش پارساپور که تخصصش تو نقد فیلم و سریاله، دخالت میکنی
راست میگن دروغ گو کم حافظس..
خیلی ممنونم به خاطر یادآوری. من اونجا دیگه کامنت نگذاشتم یعنی حرفت رو قبول کردم الان همین جا این کار رو کردم.بعد هم دروغ نگفتم منتها یادم رفته بود پیغام گذاشتم و تو پیج ایمیلم هم پیدا نکردم