ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

تیک تاک؛ فضای جدیدی که گیمرها در آن به دنبال بیننده هستند

در این دوره و زمانه که موتورهای بازی‌سازی رایگان هستند، هزاران آموزش رایگان در سایت‌های مختلف و به ویژه در یوتوب راجع به بازی‌سازی وجود دارد، ساخت و عرضه یک بازی از همیشه آسان‌تر شده ...

محمد سرپناه
نوشته شده توسط محمد سرپناه | ۵ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

در این دوره و زمانه که موتورهای بازی‌سازی رایگان هستند، هزاران آموزش رایگان در سایت‌های مختلف و به ویژه در یوتوب راجع به بازی‌سازی وجود دارد، ساخت و عرضه یک بازی از همیشه آسان‌تر شده است. اما چیز دیگری که از همیشه سخت‌تر شده پیدا کردن افرادی است که نظرشان به ساخته ما جلب شود. اگر هزاران نباشد، هر روزه صدها بازی عرضه می‌شوند.

یک هفته قبل از عرضه بازی Before Your Eyes (نقد آن را می‌توانید از اینجا بخوانید) بازی در خفا و سکوت به سر می‌برد. سپس اکانت تیک تاک Wholesome Games، سازمانی که بازی‌های الهام‌بخش و خلاقانه را تبلیغ می‌کند، ویدئویی راجع به این بازی را در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشت.

ویدئو وایرال شد و توانست ۱.۵ میلیون بازدید را در کمتر از چند روز به دست آورد. اگر بخواهیم تعداد بازدید ویدئو را یک مقایسه اجمالی کنیم باید بگوییم که ویدئوی تریلر بازی در یوتوب فقط ۶۵ هزار بازدید خورد که در مقابل تعداد بازدید آن در تیک تاک بسیار کم به نظر می‌آید. حتی توییت تیم سازنده بازی هم در روز عرضه بازی فقط ۲۰۰ بار ریتوییت شد که واقعا کم و ناامید کننده به نظر می‌‎رسد.

یکی از عوامل توسعه بازی هم به تازگی تاکید کرد: «هیچکس در تیم توسعه بازی از تیک تاک استفاده نمی‌کرد.»

کاربری در تیک تاک با آی‌دی nintendostaff و نام واقعی Myree Co که پس از قرنطینه ناشی از ویروس کرونا در سال قبل بخاطر کنجکاوی به تیک تاک پیوسته بود، ویدئوی Wholesome Games را دید و بلافاصله بازی را خریداری کرد. او تجربه‌اش را از بازی در توییچ و تیک تاک نیز به اشتراک گذاشت. جالب است بدانید که ویدئوی او در تیک تاک ۴.۲ میلیون بار دیده شد. که خب این تبلیغ بسیار عالی‌ای برای یک بازی مستقل با بودجه کم به حساب می‌آید.

کو در این رابطه می‌گوید: «هنگامی که ویدئو را در تیک تاک به اشتراک گذاشتم در ۲ ساعت اول فقط ۲۰۰ ویوو خورد. با خودم گفتم که متاسفانه ویدئو آن استقبالی که از آن داشتم را نتوانست تجربه کند. برنامه را بستم و ۵ دقیقه دیگر که آن را باز کردم متوجه شدم که نوتیفیکیشن گوشی‌ام در حال انفجار است. تعداد ویووها به ۱۲.۳ هزار رسیده بود. اتفاقی که افتاد شوک بزرگی برایم بود چرا که در عرض چندین ثانیه توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد».

وایرال شدن را می‌توان به نوعی کیمیاگری و نه علم توصیف کرد. وایرال شدن چیزی بسیار اثرگذار بوده و این را می‌توان در اتفاقی که برای بازی Before Your Eyes رخ داد هم دید. ویدئویی که Wholesome Games منتشر کرد باعث شد ۱.۵ میلیون بازدید را به دست آورد و پس از آن ویدئویی که مایری کو پخش کرد هم ۴.۲ میلیون ویوو را به بار آورد. پس از آن فکر می‌کنید چه اتفاقی افتاد؟ پیودیپای (PewDiePie) هم ویدئویی را به تاثیر از ویدئو کو راجع به همان بازی ساخت که ویدئوی او بالای ۷ میلیون بار دیده شد.

کو در این رابطه نیز می‌گوید: «برایم بسیار عجیب و حتی سورئال بود که یکی از بزگترین یوتوبرها در یکی از ویدئوهایش از من صحبت کرده است. این که او بازی را به واسطه ویدئوی من شناخته بود برایم بسیار لذت بخش است و حتی فراتر از رویاهایی است که داشتم.»

این روزها تیک تاک با بازاریابی و تبلیغات برای بازی‌های ایندی و مستقل عجین شده است. این بار می‌خواهیم در مورد Thomas Reisenegger صحبت کنیم. کسی که به واسطه شیوع کرونا سعی کرد تا زیر و بم تیک تاک را در بیاورد و آن را به قول معروف شخم بزند و یاد بگیرد.

وی در این رابطه می‌گوید: «تصمیم گرفتم تا در دوران همه‌گیری و خانه‌نشینی برای خودم اهدافی را تعیین کنم تا خودم را مشغول نگه دارم. پس به سراغ تیک تاک رفتم. من خودم به ساخت ویدئو می‌پردازم و بسیاری از کارهایم به شبکه‌های اجتماعی بستگی دارد. پس من با خودم فکر کردم و دیدم که گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جالب باشد و شروع به کشف بسیاری از چیزها در آن کردم.»

پس از آن، رایزنگر توانست در تیک تاک وایرال شود و ۲ میلیون ویوو هم با استفاده از یکی از ویدئوهایش بگیرد.

چیزی که تیک تاک را از باقی پلتفرم‌ها جدا می‌کند، آن است که مردم کاملا معمولی و غیر شناخته شده می‌توانند با انجام کارهایی خلاقانه، وایرال شوند. حساب کنید وایرال شدن در یوتوب و هنگامی که افراد کمی شما را سابسکرایب کردند چقدر سخت است. خب در تیک تاک نسبت به یوتوب بسیار ساده و راحت‌تر می‌توان وایرال شد.

رایزنگردر مورد تیک تاک می‌گوید: «هنگامی که به یک توسعه دهنده پیشنهاد می‌کنید تا به هدف بازی به تیک تاک برود، اولین واکنش او آن است که می‌گوید مردم فکر می‌کنند آن برای کودکان است یا حتی تیک تاک جایی است که نوجوانان به رقصیدن می‌پردازند. اما خوشبختانه این طرز تفکرها در حال تغییر است.»

تیک تاک یکی از بهترین مکان‌هایی است که یک فرد معمولی (توسعه دهنده یا هوادار بازی) می‌تواند به ساخت ویدئو بپردازد. با تیک تاک شما نیازی به استخدام بازاریاب نخواهید داشت. این همان چیزی است که نظر Riley Dirksen، طراح بازی Slappyball را به خود جلب کرد.

درکسن در این رابطه می‌گوید: «در سال ۲۰۱۸ من اولین بازی خود را که Graveball بود، عرضه کردم که اوضاع به شکل بسیار وحشتناکی پیش رفت. در زمان توسعه بازی من تایم فوق‌العاده زیادی را صرف پیدا کردن افراد و به طور کل بازاریابی در توییتر کردم. فکر می‌کنید چه چیزی برایم حاصل شد؟ باید بگویم هیچ! پس برای بازی بعدیم یا Slappyball چیز دیگری را می‌خواستم تا امتحان کنم.»

درکسن مانند بسیاری از مردم پا به سن گذاشته احساس می‌کرد که تیک تاک برای آن‌ها ساخته نشده است. او فکر می‌کرد در تیک تاک مردم فقط به رقصیدن می‌پردازند. درکسن به طور کل از شبکه‌های اجتماعی خوشش نمی‌آید، او اکانت فیس‌بوک خود را سال‌ها پیش حذف کرده و فعلا فقط از توییتر استفاده می‌کند.»

درکسن ویدئوی تبلیغاتی از بازی دیگری را تماشا کرد و نسبت به کاری که می‌خواست انجام بدهد هیچ ایده‌ای نداشت. او از یک استند برای نگه داشتن گوشی‌اش استفاده کرد و در حالی که به انجام بازی‌اش می‌پرداخت، حرف هم می‌زد. زاویه‌ای که استفاده کرد احمقانه بود، ویدئو، فوتیج با کیفیت از بازی را به نمایش نمی‌گذاشت و در کل همه چیز بدون برنامه و تدارک چینی بود.

ویدئو ۳۱۸۰۰ بار دیده شد و ترافیک بسیار زیادی را به سرور دیسکورد بازی روانه کرد. نتیجه چه شد؟ بسیاری از افراد بازی را به Wishlists استیم خود اضافه کردند. (Wishlists در واقع به شما اجازه می‌دهد تا هر وقت که یک بازی در حال توسعه به مرحله عرضه رسید مردم از آن با خبر شوند). این در حالی بود که برای بازی قبلی گرفتن ۹ لایک در توییتر یک موفقیت عظیم محسوب می‌شد!

سازنده بازی می‌گوید: «توییت‌هایم راجع به بازی کلا ۵ لایک دریافت می‌کرد. تیزر تریلرم هم کلا ۱۰۰ بار دیده می‌شد. دیگر نمی‌دانستم بدون بودجه چه کاری می‌توانم انجام دهم.»

به قول Nick Karman، کارگردان هنری بازی Aggro Crab که در تیک تاک وایرال شد: «متاسفانه این که بازی‌های عالی خودشان بازاریابی را انجام می‌دهند افسانه‌ای بیش نیست. بنابر این اگر یک اینفلوئنسر یا هر شکلی از رسانه تصمیم بر عدم پوشش بازی شما بگیرد، باید بگویم که عرضه بازیتان کلا با مشکل مواجه خواهد شد و این برای هر بازی‌ای، خصوصا بازی‌های مستقل بسیار بد خواهد بود.»

در سمت مقابل هم بازی Among Us را داشتیم که نیاز داشت تا سوار بر الگوریتم‌های تیک تاک دیده شود. امانگ آس را همگی می‌شناسیم، بازی آنلاینی که در طول قرنطینه بسیار محبوب و معروف شد. تا دسامبر سال گذشته امانگ آس هیچ اکانتی در تیک تاک نداشت. اما پس از این که این بازی خود را در مقابل بازی‌های محبوب دیگری همچون Animal Crossing و Fall Guys دید، مجبور به انجام کارهایی برای زنده نگه داشتن بازی شد. امانگ آس به تیک تاک آمد و ویدئوهای آن به شدت دوست داشتنی و آماتورگونه بودند.

آن‌ها برای ساخت ویدئوهای تیک تاک از یک مجری استفاده می‌کردند که همیشه در مرکز ویدئوهای مربوط بازی قرار می‌گرفت. همین باعث شد تا ویدئوهای امانگ آس عجیب بنظر برسند. فرض کنید روابط عمومی بازی کال آو دیوتی هر روز سلفی‌های خود را توییت کند.

شرکت‌های بزرگ هم حضور آنچنان قوی‌ای در تیک تاک ندارند. برای مثال اکانت کال آو دیوتی از سال ۲۰۱۹ چیزی را پست نکرده، نینتندو هم حسابی ندارد، اما در مورد پلی استیشن باید بگوییم که اکانت تیک تاک دارد. به هر حال آن چیزی که تاکنون مشخص است کمک بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی به بازی‌های کمتر دیده شده و بازی‌های ایندی است وگرنه بازی‌ها و کمپانی‌های شناخته شده‌تر نه تنها به شبکه‌های اجتماعی نیازی ندارد بلکه باید بگوییم حتی در بعضی از مواقع این شبکه‌های اجتماعی هستند که بیشتر به کمپانی‌ها و استریمرهای باسابقه و محبوب نیاز دارند!

منبع: vice

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۹ تیر ۱۴۰۰

    الان چرا?? کردن تیک‌تاک رو؟

    • W8T8F
      W8T8F | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

      اونا مارو ....کردن

      • Matin-Artorias
        Matin-Artorias | ۱۳ تیر ۱۴۰۰

        آخه ?? دوطرفه هست فکر کنم

  • Mohsen2288
    Mohsen2288 | ۶ تیر ۱۴۰۰

    نمی دونم چرا همیشه از اپ های این مدلی بدم میومده.

  • Victor41148
    Victor41148 | ۶ تیر ۱۴۰۰

    فعلا که میخوان همه رو شیلتر کنن همین خوشی های سادمون رو هم ازمون بگیرن

    • W8T8F
      W8T8F | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

      شیلتر هست

  • W8T8F
    W8T8F | ۶ تیر ۱۴۰۰

    من هر کاری میکنم نمی تونم وارد بشم حتی با انواع قند شکن ?

    • sinatalebi
      sinatalebi | ۷ تیر ۱۴۰۰

      یه سوال این تیک خودمون فیلتر کردیم یا شرکت تیک تاک ای پی ایران به خاطر تحریم ها فیلتر کرده ؟؟؟؟

      • W8T8F
        W8T8F | ۱۰ تیر ۱۴۰۰

        هر دو

    • sinatalebi
      sinatalebi | ۷ تیر ۱۴۰۰

      اینستاگرام که ازش کپی کرده دیگه نیازی نیست ادم دانلود کنه

      • W8T8F
        W8T8F | ۱۰ تیر ۱۴۰۰

        نه تیک هنوز پر خز نشده

  • Amirggsain
    Amirggsain | ۵ تیر ۱۴۰۰

    سلام ‌.
    البته تو ایران افراد زیادی تیک تاک ندارند از جمله خودم...

    • Daeealireza
      Daeealireza | ۷ تیر ۱۴۰۰

      و من

      • Amirggsain
        Amirggsain | ۷ تیر ۱۴۰۰

        خب عزیزم نمیگفتی هم میدونستم نداری ?مثل خودمی ?

      • W8T8F
        W8T8F | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

        تو چی داری بجز گوگل

    • sinatalebi
      sinatalebi | ۷ تیر ۱۴۰۰

      ایستاگرام که ازش کپی کرده دیگه نیازی هم به تیک تاک هم نیست

      • Amirggsain
        Amirggsain | ۸ تیر ۱۴۰۰

        من بچه خوبیم برا همین اینستا هم ندارم ?

        • W8T8F
          W8T8F | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

          .......xd

          • Amirggsain
            Amirggsain | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

            جان؟?مخفف چیست؟

          • W8T8F
            W8T8F | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

            بگم هم نمی فهمی بخاطر اینکه بچه ی خوبی هستی

          • Amirggsain
            Amirggsain | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

            خیلی خوب دیگه فهمیدم??تا تهشو فهمیدم?

          • Matin-Artorias
            Matin-Artorias | ۱۳ تیر ۱۴۰۰

            بگو حالا،اگه روت نمیشه بیا تو پی وی بگو?
            .
            .
            .
            .
            KNOWLEDGE IS POWER?

مطالب پیشنهادی