ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

تاثیرات کرونا بر صنعت گیم و سخت افزار چگونه بوده است؟

دو سال پیش زمانی که اولین مبتلایان به کووید ۱۹ مشاهده شدند، از آن به عنوان تهدیدی جدی بر سلامت جهانی یاد می‌شد. اما خیلی زود گسترش ویروس کرونا و به دنبال آن شرایط قرنطینه، ...

شیرین منظری
نوشته شده توسط شیرین منظری | ۵ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

دو سال پیش زمانی که اولین مبتلایان به کووید ۱۹ مشاهده شدند، از آن به عنوان تهدیدی جدی بر سلامت جهانی یاد می‌شد. اما خیلی زود گسترش ویروس کرونا و به دنبال آن شرایط قرنطینه، اعمال محدودیت‌ها و تغییر شیوه زندگی و رواج دورکاری و خانه نشینی اولین نمودهای اقتصادی و صنعتی خود را در دنیا نمایان کرد. یکی از بزرگترین صنایعی که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت، صنعت سخت افزار و به دنبال آن صنعت گیمینگ و صنایع وابسته بود.

ویروس کرونا

تعطیلی کارخانه‌ها، تعدیل نیروی متخصص، خوابیدن چرخ صنعت، کنسلی و یا تاخیر رویدادهای مربوطه و... تاثیرات غیرقابل چشم پوشی روی این صنعت داشت. با این حال گسترش این شرایط برخلاف تصور تماما هم به ضرر دنیای گیم هم تمام نشده است. در ادامه قصد داریم نگاهی بر تاثیر این پاندمی روی صنعت بازی‌ و بازی‌سازی و به ویژه سخت افزار خواهیم داشت. پس با ویجیاتو همراه باشید.


کرونا و تغییر

همان طور که گفتیم، از اولین نمودهای ظهور کرونا آغاز فرآیند قرنطینه بود. در اوایل سال ۲۰۲۰ گسترش سیستم دورکاری، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و جا افتادن فرهنگ خانه نشینی، سبک زندگی روزانه‌ی بسیاری از جمله خود ما را نیز تغییر داد. حالا آدم‌های بشتری روزانه وقت خود را در خانه می‌گذراندند و با اعمال محدودیت‌ها بسیاری از تفریحات خارج از خانه غیرممکن شدند.

از همین رو تعداد افرادی که به دنبال تجربه‌ی شکل جدیدی از سرگرمی، به صنعت گیمینگ به ویژه در پلتفرم‌های کنسول و کامپیوتر ورود کردند، به شدت افزایش یافت. مطابق آمار منتشر شده از سمت Statista در مارچ ۲۰۲۰ فروش تجهیزات گیمینگ به شکلی صعودی افزایش پیدا کرد. در راس این لیست سخت افزار گیمینگ شامل قطعات کامپیوتری و کنسول‌های بازی و سپس بازی‌ها و بعد از آن اکسسوری‌های مربوط به گیمینگ جای گرفته‌ند.

افزایش تقاضا برای محصولات گیمینگ

این مجموعه همچنان اعلام کرده است که در سه ماهه‌ی اول قرنطینه‌ی ۲۰۲۰ مدت زمانی که مردم در آمریکای شمالی، فرانسه، انگلستان و آلمان پای بازی کردن گذرانده‌اند به ترتیب ۴۵، ۳۸، ۲۹ و ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این موضوع خبر بسیار خوبی برای این صنعت بنظر می‌رسید اما ادامه پیدا کردن این شرایط همچنان می‌توانست این فروش خوب را تضمین کند؟


گیمینگ در دوران کرونا

برای بازه‌ای طولانی و تا اواسط ۲۰۲۰، فروش کنسول‌های بازی و به دنبال آن بازی‌ها روندی صعودی داشت. سرویس‌های آنلاینی چون توییچ، در سه‌ ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰، برای بیش از ۳ میلیارد ساعت محتوا میزبان مخاطبین بودند و کاربران آنلاین استیم از در مارچ ۲۰۲۰ از ۲۳ میلیون و در نوامبر ۲۰۲۱ از ۲۷ میلیون رکورد شکنی کردند.

علاوه بر این سرویس‌های اشتراکی نظیر گیم پس و GeForce Now و حتی پلی استیشن ناو در یکسال بعدی روندی صعودی و غیرمنتظره را در جذب مخاطبین شاهد بودند. مشترکین سرویس ایکس‌ باکس گیم‌ پس، خیلی زود به ۱۰ میلیون نفر رسیدند و در حال حاضر با ۱۸ میلیون کاربر آنلاین به موفقیتی عظیم برای مایکروسافت تبدیل شدند.

انیمال کراسینگ

در همین حین بازی‌های آنلاین و تعامل محوری چون ماینکرفت، فورتنایت، فال گایز، امانگ آس و به طور ویژه Animal Crossing New Horizons توانستند رکوردهایی بی‌سابقه را در جذب مخاطب طی کنند. در این میان جدیدترین نسخه‌ی انیمال کراسینگ با فروشی معادل با کل سری تنها در انگلستان توانست به یکی از پرافتخارترین عناوین سوییچ بدل گردد و همچنان با فروش ۳۶ میلیونی پرچمدار نینتندو در سال ۲۰۲۱ باشد.

خانه نشینی هرچه بیشتر افراد به خصوص قشر جوان، فرصت و فضا آزاد بیشتری برای اختصاص دادن به ویدئو گیم فراهم شد. این فضا منجر به شکل گیری رشدی متفاوت در این صنعت شد. رشدی که ظاهرا فروش نسخه دیجیتال بازی‌ها به خصوص در کشورهای توسعه ‌یافته و مجهز به اینترنت با کیفیت، به شدت بالا برد. بدین ترتیب هرروز کاربران بیشتری بابت سرگرمی در دنیای ویدئو گیم هزینه می‌کردند.

گیمینگ

دنیل احمد، یکی از فعالان حوزه پژوهش بازی‌های ویدیویی، چندی پیش در غالب یک توییت به این موضوع اشاره کرد. به گفته او سونی از آپریل تا ژوئن ۲۰۱۹ حدود ۴۹.۸ میلیون بازی به فروش رساند است. که از این ۴۹.۸ میلیون، ۲۶.۴ میلیون آن دیجیتال، و ۲۳.۴ میلیون نسخه فیزیکی بود. اما در همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۰، سونی ۹۱ میلیون نسخه بازی فروخت. که ازین ۹۱ میلیون، ۶۷.۳ میلیونش دیجیتال، و ۲۳.۷ میلیون فیزیکی بوده است. این ارقام بیان‌گر رشد ۱۵۴ درصدی در فروش دیجیتالی بازی‌ها برای کنسول‌های پلی استیشن هستند.

البته که این رشد صرفا منحصر به سونی نبوده است. با استناد به آمار منتشر شده از سمت مجله Newzoo، در مجموع صنعت گیم رشدی بی‌سابقه داشته است. در طی دو سال گذشته مخاطبین فعال بسیاری به این صنعت علاقه مند شده‌اند که گفته می‌شود که در دوران پیک کرونا، ۳۹ درصد بیشتر بابت بازی‌های ویدئویی هزینه کرده‌اند.

پیش بینی می‌شود ۲۱ درصد این سرمایه، همچنان و در دوران پساکرونا نیز حفظ شود. اما با وجود این که صنعت گیمینگ و مشتقات وابسته به آن در ابتدای پاندمیک جزو موفق‌ترین بیزنس‌های دوران کرونا شناخته می‌شد، با ادامه یافتن شرایط بحرانی پر جهان، اوضاع به شدت تغییر کرد.

کنسل شدن E3 2020

ادامه پیدا کردن شرایط اضطراری پاندمیک و لزوم تامین سلامت جهانی نمودهایی منفی نیز بر این صنعت داشت. به تاخیر افتادن عناوین بزرگ صنعت بازی در کنار کنسل شدن رویدادهایی نظیر E3 2020، کوییک کان، PAX Eas و... از جمله قابل توجه‌ترین اتفاقاتی هستند که در نیمه اول ۲۰۲۰ این صنعت را به صورت منفی تحت تاثیر خود قرار داد. اما این تازه اول ماجراست چرا که بحران کمبود تراشه در دو سال بعدی انتظار ما را خواهد کشید.


بحران کمبود تراشه

بحران کمبود تراشه نتیجه عوامل مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان تعطیلی کارخانه‌ها به دنبال همه‌گیری کووید ۱۹ در سال گذشته و افزایش بی‌حساب و کتاب نیاز صنعت لوازم مصرفی الکترونیک به تامین تراشه به علت رشد تقاضای بازار بوده‌ است. کمبود نیمه هادی‌ها موجب شد تا تولید بسیاری از محصولات الکترونیک از جمله کنسول‌های بازی را دچار مشکلات اختلال تولید شوند.

نسل نهم در نوامبر ۲۰۲۰ در حالی آغاز شد که دنیا در اوج بحران کرونا به سر می‌برد. با این حال کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس با امید به پایان یافتن بحران در کمتر ۶ الی ۷ ماه راهی بازار شدند. اما شرایطی که پیش بینی می‌شد تنها کمتر از یک نیمه‌ی سال همه ما را درگیر کند، حالا تا دو سال پیش آمده بود.

کنسولی پلی استیشن ۵ که سریع‌ترین کنسول فروش‌رفته در تاریخ بازار آمریکا شناخته می‌‌شود، خیلی زود مدیر مالی این مجموعه را ناچار نمود تا به عدم امکان تامین بازار تا مدت زمانی طولانی اذعان کند. این امر موجب شده است تا مخاطبان با گذشت بیش از یکسال از عرضه‌ی اولیه همچنان تهیه‌ی پلی استیشن ۵ در قیمت واقعی دچار مشکل شوند.

حتی اگر بتوانیم تامین تعداد دستگاه‌های بیشتری در سال آینده تضمین کنیم، عرضه ما پاسخ‌گوی نیاز بازار نخواهد بود.

هیروکی توتوکی، مدیر مالی سونی

کمبود تراشه‌ها نینتندو را نیز دچار بحرانی اساسی نمود. با وجود اعتراض کاربران به مشکلات بنیادی نینتندو سوییچ و سخت افزار محدود و بسیار سبک آن، این کمپانی نتوانست زمانی که انتظار می‌رفت اقدام به معرفی نسل جدید کنسول‌های هیبریدی خود نماید و تنها شاهد عرضه‌ی مدل اولد نینتندو سوییچ بودیم که موجبات نارضایتی گسترده را نسبت به این کمپانی فراهم نمود.

اما بحران کمبود تراشه به کنسول‌های بازی محدود نشدند. کمبود تراشه‌های نیمه هادی کمپانی‌ و صنایع زیادی اعم از خودروسازی، لوازم خانگی، تلفن‌های هوشمند و مهم‌تر از همه کامپیوتر و لپ تاپ را تحت تاثیر خود قرار داد. این در حالی بود که انویدیا تازه با کارت‌های سری ۳۰ خود وارد بازار شده بود و فشار بازار کریپتوکارنسی برای تامین بازار کارت گرافیک به اندازه‌ی کافی زیاد بود.

چیپ

کارت‌ها و پردازنده‌های جدید در حالی معرفی می‌شدند که کارخانه‌های مادر توانایی تامین نیاز بازار را نداشتند. اما این موضوع صرفا به کمبود تراشه‌ها و تامین ماینرها نبود. نیاز بازار جهانی به تجهیزات الکترونیک به شکل غیرقابل پیش بینی افزایش پیدا کرده بود و کمپانی‌های سازنده‌ و عرضه کننده‌ی پردازنده توانایی پیش بینی این حجم از تقاضا را نداشتند و در همین حین وضع برای کمپانی‌های ترد پارتی نیز از این هم بدتر بود. اما چرا؟

احتمالا تا به حال اسم برند TSMC، غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی و پردازنده‌ها را شنیده‌اید. TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی مستقل محصولات نیمه‌هادی در جهان محسوب می‌شود که در تامین تراشه‌‌های موبایل‌های هوشمند اپل تا یخچال‌های ال جی نقش دارد. این کمپانی که بزرگترین تامین کننده‌ و شریک تجاری ای‌ام‌دی و انویدیا نیز هست، نمی‌توانست در حالی که افزایش همه جانبه‌ی نیاز جهانی را پاسخ دهد، اقدام به تامین نیاز شرکت‌های رده دوم و سوم تولید کننده‌ی تجهیزات گیمینگ نماید.

شرکت TSMC

کمپانی‌های دیگری نظیر کوالکام، سامسونگ و اینتل نیز از جمله مجموعه‌هایی بودند که طی سال‌های گذشته اقدام به تولید برخی از چیپست‌های خود می‌نمودند. اما آغاز پاندمیک، بالا رفتن تقاضا و عدم دسترسی به نیروی متخصص باعث شد تا این کمپانی‌ها نیز روی همکاری با TSMC سرمایه گذاری کنند. با این حال وضعیت در آستانه‌ی ۲۰۲۱ نیز از این بدتر شد.

هرچند وضعیت کرونا و قرنطیه با وجود موج‌های بعدی توانست تا حدی خوبی به وسیله‌ی واکسیناسیون جهانی کنترل شود. اما همچنان با تحولات رخ داده در این دو سال، پاسخ به تقاضای جهانی تراشه به سادگی ممکن نیست و پیش بینی می‌شود بحران تراشه‌ها با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری TSMC و همچنین همکاری دولت آمریکا می‌تواند طی سه سال بعدی به نقطه‌ی اعتدال باز گردد. اما فارغ از پاندمیک، به چه علت تقاضای بالای بازار همچنان ادامه دارد؟


گیمینگ در پساکرونا

فارغ از تمام معضلات این مشکل جهانی بزرگترین تغییری که گسترش کرونا و برقراری شرایط قرنطینه در جهان ایجاد کرد، تغییر سبک زندگی بود. قرنطینه شرایطی را ایجاد کرد تا افراد بیشتری با صرفه جویی در هزینه زمانی، مالی و انرژی بتوانند از خانه خود درس بخوانند، کار کنند و یا در فعالیت‌های هدفمند شرکت کنند.

کرونا

این تغییر بزرگ در سبک زندگی باعث شد تا نیاز روزمره کاربران به استفاده از تکنولوژی و به ویژه تجهیزات سخت افزاری افرایش پیدا کند. همه روزه آدم‌های بیشتری جلسات، میتینگ و کلاس‌های آموزشی خود را از طریق سرویس‌های آنلاین برگذار می‌کنند. تعامل بر بستر این سرویس‌ها مستلزم تامین زیر ساخت سخت افزاری بیشتری از سوی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این سرویس‌هاست.

کاربرانی که از خانه به فعالیت می‌پردازند به منظور تجربه‌ی روان‌تر نیاز تجهیز به دیوایس‌های به روز و قدرتمند را بیشتر حس می‌کنند در نتیجه بودجه‌ی بیشتری برای آن اختصاص می‌دهند. و در نهایت این کاربران که حالا اوقات فراغت بیشتری دارند به دنبال سرگرمی‌هایی هستند که به فضای خانه محدود می‌شود.

سرویس آنلاین گیمینگ

سرویس‌های استریمینگ، سرویس‌های مبتنی بر کلاود گیمینگ و همچنین سرویس‌های اشتراک فیلم، موسیقی و بازی از پرطرفدارترین خدماتی هستند که در دوران کرونا و پساکرونا به صورت مستمر توسط کاربران تهیه می‌شوند. در این میان صنعت گیم با جذب بیش از چهل درصدی مخاطب در زمره‌ی صنایعی قرار گرفته است که تعریف جدیدی از سرگرمی به بسیاری از مخاطبان جدید خود ارائه داده است.

قطعا این مخاطبان جدید به تجهیزات جدیدی نیز نیاز داشتند که موجب شد سال ۲۰۲۰ با وجود تمام محدودیت‌های تولید، فشار کریپتو کارنسی بر پردازنده‌ها و بحران‌ها اقتصادی جهانی، شاهد بیشترین رشد اقتصادی در صنعت سخت افزار باشیم. و با افزایش ۲۰.۶ درصد فروش تجهیزات سخت افزاری رکورد تازه‌ای را شاهد باشیم.

تراشه

خوشبخاته با وجود واکسیناسیون جهانی در حال حاضر گسترش ویروس کرونا در اقصی نقاط دنیا به صورت چشمگیری کاهش یافته است. با این حال تغییراتی که این دوره در سبک زندگی بسیاری از ما به وجود آمده است، همچنان حفظ خواهد شد. اگر دنیای ویدیو گیم بتواند تنها نیمی از مخاطبینی که در این دوره به خود جذب کرده، یعنی رشدی حداقل بیست درصدی، حفظ کند، بایستی انتظار سرمایه گذاری و به طبع خروجی‌های درخشان‌تری را از این صنعت بکشیم.

همچنین با بالا رفتن نیاز کاربران به تجهیزات سخت افزاری قدرتمندتر و به روزتر، با سرمایه گذاری روز افزودن کمپانی‌های سازنده‌ی تراشه نیز اینتل و TSMC بایستی در این سو نیز منتظر خبرهای خوبی در صنعت سخت افزار به ویژه ماژول‌های وابسته به گیم را در سال‌های پیش رو تا ۲۰۲۳ بکشیم. امید است تا آن زمان با محدود شدن تاثیر پذیری کریپتوکارنسی نیز بر این صنعت، وضعیت بازار سامان یابد.


بحران تا کی ادامه خواهد داشت؟

همان طور که گفتیم شرایط قرنطینه موجب شده است تا تقاضا برای سخت افزار به ویژه صنایع وابسته به گیمینگ به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. از این رو گفته می‌شود حجم درخواستی بازار فعلی چیزی در حدود ۳۰ درصد بیشتر از توان تولیدکنندگان مادر است. از این رو بسیاری از تولید کنندگان درجه اول و دوم بایستی با سرمایه گذاری بلند مدت در این صنعت آینده‌ی آن را تضمین کنند.

چیپ

بدیهی است که زندگی پساکرونا به شکل کاملا متفاوتی ادامه پیدا خواهد کرد و تکنولوژی‌های مبتنی بر چیپ‌های مدرن نقشی اساسی در آن بازی می‌کنند. با این حال با وجود امتداد پیدا کردن این شرایط و همچنین ظهور سویه‌های جدیدی از کرونا نظیر اومیکرن، تعیین زمانی واقعی برای اتمام این بحران تقریبا ممکن نیست.

با این حال مطابق با پیش بینی و سرمایه گذاری‌های ویژه‌ی دولت آمریکا و همچنین تخصیص سرمایه ۱۰۰ و ۲۰ میلیون دلاری به وسیله‌ی TSMC و اینتل و همچنین باقی کمپانی‌های بزرگ سازنده، می‌توان انتظار داشت تا اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی شرایط بازار سخت افزار و به دنبال آن تجهیزات مربوط به گیمینگ اعم از کنسول‌ها بهبود یافته و تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار گردد.


نتیجه گیری

در نهایت اگرچه سرعت شیوع این ویروس در بسیاری از نقاط دنیا کاهش یافته است. با این حال ویروس کرونا همچنان به عنوان معضل پررنگی در سرتاسر شناخته می‌شود. همه‌گیری سراسری و گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا، زندگی‌ متفاوتی را به همه مردم در سرتاسر دنیا تحمیل کرده است. این پدیده پیامدهای مختلفی را برای اقتصاد و صنایع متفاوت داشته است. این پیامدها در برخی صنایع تجاری منفی بوده است. با این حال وضعیت در صنعت گیم و مجموعه‌های وابسته به آن تا حدودی متفاوت عمل کرده است.

گیمینگ

گیمینگ و صنایع وابسته‌ به آن جزو معدود تجارت‌هایی بودند که توانستند در این دوران به موفقیتی کم نظیر دست یابند. هرچند این صنعت در این مسیربا چالش‌هایی اساسی نیز روبرو شد ولی می‌توان تضمین کردن که گیمینگ تعریف جدید سرگرمی است که حالا نقشی پررنگ‌تر دز زندگی بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا بازی می‌کند. نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید گیمینگ حالا نقشی متفاوت در زندگی ما بازی می‌کند؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (68 مورد)
  • Jesus-christ
    Jesus-christ | ۷ دی ۱۴۰۰

    مرگ دست خداست
    کرونا وسیله است☝️

  • Hossein-Rostami
    Hossein-Rostami | ۷ دی ۱۴۰۰

    آخیش امتحان ریاضی تموم شد و من حضور خود را دوباره اعلام می کنم برای مدت کوتاهی?
    والا این کرونا برای ما گیمرا خوب بود چون میتونستیم همش بازی کنیم?

  • wolf Morgan 1389y
    wolf Morgan 1389y | ۶ دی ۱۴۰۰

    قضیه چیه

  • Amir234
    Amir234 | ۶ دی ۱۴۰۰

    خب دوران کرونا بدلی صنعت گیم هم خوبی داشته هم بدی ولی بیشتر بدی داشته و آسیب های بدی دید که خودتون بهتر میدونید

    • Amir234
      Amir234 | ۶ دی ۱۴۰۰

      ادیت: برای

  • the-pofiuz
    the-pofiuz | ۶ دی ۱۴۰۰

    واقعا کرونا کل دنیا رو فلج کرد

  • Chpapymonianio
    Chpapymonianio | ۶ دی ۱۴۰۰

    امسال بهترین ساله در آخرین ده سال




    برای دلالا?

  • Grand-magus
    Grand-magus | ۶ دی ۱۴۰۰

    این دوران هم به سود صنعت گیم بود هم نبود
    سودش:همه نشستن خونه و بازیای زیادی مثل آمونگ آس معروف شدن
    ضررش:خب همه وقتی میشنن خونه سیستماشونو ارتقا میدن تا بازیای بیشتری بازی کنن در نتیجه ماینر ها و گیمر ها هجوم بردن به خرید پی اس فایو و...
    کمبود تراشه به همین دلیله

  • mohammadat85
    mohammadat85 | ۶ دی ۱۴۰۰

    خداروشکر که فعلا به خیر گذشته، دیگه با این اوضاع واکسناسیون و نرخ نزولی ابتلایان کرونا خداروشکر خیالمون راحت تر شده زندگیمون به حالت عادی برگشته، امیدوارم دیگه سال 2022 (1401) دیگه هیچ اثری از کرونا نباشه

    • Chpapymonianio
      Chpapymonianio | ۶ دی ۱۴۰۰

      داش تازه امیکرون امده

    • Anonymous3301-onion
      Anonymous3301-onion | ۶ دی ۱۴۰۰

      با سلام و درود خدمت جناب محمد
      وقت بخیر
      از دید مثبت اگر به این ماجرا بنگریم بی شک حرف شما صحیح است
      ولی از دید منفی ماجرا کمی متفاوت خواهد بود :
      به خاطر دارید که کرونا از شهر ووهان چین شروع به انتشار کرد و طی مدت زمان ناچیزی کل جهان را در بر گرفت و تا به امروز افراد زیادی به این بیماری مبتلا شدند و یا متاسفانه از دنیا رفته اند و بهتر از من و شما از حقیقت و هدف به وجود آمدن آن مطلع هستند.
      نکته جالب اینجاست که پس از 2 سال از انتشار و همه گیری این ویروس هنوز منشا آن مشخص نیست و این موضوع مقداری مشکوک است. (حتی توسط نهاد های اطلاعاتی آمریکا هنوز مشخص نشده است)
      از چندین سال گذشته بشر بدلیل کمبود انرژی و مشکلاتی ناشی از افزایش جمعیت با مشکلاتی مواجه شده و افرادی چون بیل گیتس معتقدند باید برای مدیریت بهتر مشکلات باید جمعیت جهان به کمتر از 1 میلیارد کاهش یابد. (حتی برخی فرقه های شیطانی برای کنترل جهان می خواهند به این هدف برسند)
      چند سال از این حرف گذشت.....
      در ماه های پایانی سال 2019 ویروسی تحت عنوان کرونا (حتی کلمه کرونا بصورت رمز آلودی عدد 666 را در خود پنهان کرده است) که توسط سازمان بهداشت جهانی با نام covid_19 شناخته شد از بازار ماهی فروشان در ووهان چین شروع به گسترش کرد (یکی از بهترین مکانها برای اینکه تشخیص منشا ویروس سخت باشد زیرا هر حیوانی که فکرش را بکنید در آنجا به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گرفته و اگر ویروسی از این منطقه منتشر می شد بی شک تشخیص منشا آن کاری بس مشکل خواهد بود چون تنوع حیوانات زیاد بوده و هنوز بشر نسبت به برخی حیوانات شناخت کاملی ندارد)
      حدود 1 سال گذشت و هنوز بشر منشا این ویروس را نشناخته است تا اینکه واکسن این ویروس ساخته می شود و بیل گیتس به صراحت با انتشار واکسن در کشور های فقیر مخالفت می کند و گویا می خواهد این ویروس همچنان برای خود بتازد. حتما اگر پیگیر اخبار باشید متوجه شده اید که همین امسال مواد نا شناخته ای در واکسنی آمریکایی (آمریکا کشوری است که فرقه های شیطانی بیشترین نفوذ را در آن دارند) پیدا شد و مدتی تیتر رسانه های خبری بود این مواد توسط شرکت سازنده موادی اعلام شد که به اشتباه در واکسن ها وجود داشته است ولی شاید اینگونه نبوده و هدفی پشت این مواد پنهان بوده است.
      و امسال دومین سالی است که درگیر کرونا هستیم و تا به این لحظه افراد زیادی را از دست داده ایم و تعدادی هم مبتلا وجود دارد همچنین هنوز منشا ویروس شناسایی نشده است (گمان برده می شود اگر منشا پیدا شود اسرار زیادی پیدا شود (اگر از حیوانات باشد در علم زیست و اگر توسط انسان ساخته شده باشد نسبت به جهان خود با دید دیگری خواهیم نگریست)
      شاید بگویید چرا در مورد جهش ها سخن به میان نیامد؟
      بنده گمان می کنم این جهش ها تنها یک هدف را دنبال کند و آن پایداری ویروس و گرفتن مبتلایان بیشتر باشد (حتی زمان شناسایی این جهش ها مدتی پس از آرام گیری کروناست (برای مثال اومیکرون پس از اینکه مقداری دلتا آرام گرفت منتشر شد و دوباره بیل گیتس وارد این ماجرا شد و آنرا به عنوان بد ترین بخش همه گیری می داند) برای همین نیازی ندیدم سخن به میان آورم.
      دقت کنید اکثر مطالب فوق فرضیه بود و هنوز نظریه این موضوع شناخته نشده است.
      در نهایت امیدوارم مطالب فوق در واقعیت نادرست باشد و حقیقت این باشد که کرونا ویروسی طبیعیست و بزودی با واکسیناسیون از این جهان خواهد رفت و با از بین رفتن این ویروس انسانها بتوانند مانند گذشته زندگی کنند.

      • AmirRu
        AmirRu | ۶ دی ۱۴۰۰

        ?

      • Daeealireza
        Daeealireza | ۶ دی ۱۴۰۰

        واقعا پاسخ پر پیمونی دادین
        دمتون گرم

      • Amir_Mahdavi
        Amir_Mahdavi | ۷ دی ۱۴۰۰

        نخوندم?

  • Haeez-2
    Haeez-2 | ۶ دی ۱۴۰۰

    دو ساله کرونا اومده ؛ هنوز تموم نشده!
    بعد میگن سربازی زود تموم میشه!
    یه کپی از سینا ساعی???

    • Daeealireza
      Daeealireza | ۶ دی ۱۴۰۰

      البته فکر کنم گفته
      هنوز کرونا ۲ سال نشده اومده
      بعد میگن سربازی ۲ ساله زود تموم میشه
      ولی به هر حال واقعا زیبا گفت

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۶ دی ۱۴۰۰

      آدما ۲ سال سربازی میرن
      ۲۷ شال ازش خاطره دارن
      کپی از رشیدپور

  • Daeealireza
    Daeealireza | ۶ دی ۱۴۰۰

    هم خوب هم بد:‌)

  • amir-hossein1389
    amir-hossein1389 | ۶ دی ۱۴۰۰

    تو این دوران نه تنها به صنعت گیم آسیب وارد شد بلکه کل جهان آسیب دید
    کلی از عزیزان مون رو از دست دادیم...

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۶ دی ۱۴۰۰

    کرونا خوبیش اینه که در آینده وقتی بچه دار شدیم واسه بچه هامون تعریف میکنیم:
    ...
    یه روز یه ویروس خیلی خطرناک اومد همه مریض شدن مُردن ولی ما زنده موندیم?

    • amir-hossein1389
      amir-hossein1389 | ۶ دی ۱۴۰۰

      "ولی ما زنده موندیم"
      سرّ نهان نه تو دانی و نه من..!

    • AtlasWesker
      AtlasWesker | ۶ دی ۱۴۰۰

      هیچی معلوم نیست و شاید در اینده نه چندان دور هممون به چخ رفتیم

  • mmd-mofangi
    mmd-mofangi | ۶ دی ۱۴۰۰

    من کلاس دهمم خیلی سخت بهم گذشت تو کرونا از طرفی درصد های بدی میگرفت از طرفی شریاط روحی درست و حسابی نداشتم سال افتضاحی بود واقعا بعضی اوقات کوچیکترین چیز ها برای آدم آرزو میشه

  • reza-H-303
    reza-H-303 | ۶ دی ۱۴۰۰

    کلا یک سال گ*ه بود که اصلا نمیخوام بهش فکر کنم چه شخصی چه عمومی
    گوشی و پیسی کنسول همچی کشید بالا

  • DarkSamurai
    DarkSamurai | ۶ دی ۱۴۰۰

    خوشومدی دازای

  • Alireza8405
    Alireza8405 | ۶ دی ۱۴۰۰

    تو دوران کرونا چیزایی حتی مهم تر از وضع خوب گیمینگ رو از دست دادیم

    چیزایی که الان قدرشون رو می فهمیم

  • Tywha
    Tywha | ۶ دی ۱۴۰۰

    به نظرم گیمرا بیشتر شدن ( خودم به خاطر کرونا گیمر شدم) ولی به خاطر آسیب هایی که به صنعت زد چون دیگه باید دور کاری میکردن کیفیت اومد پایین و قطعات هم گرون شد البته بازم بازیای خوبی هم اومد امسال ولی خب بازی های نا امید کننده هم زیاد بودن

  • mohammadrezagamer
    mohammadrezagamer | ۶ دی ۱۴۰۰

    مقاله ی خیلی خوبی بود اما آخه با چنین سرمایه گذاری بزرگی اگه نیاز ها ی بازار تامین بشه و کرونا هم دیگه واقعا واقعا تموم بشه و نیاز ها یهو کمتر از قبل بشه چنین سرمایه گذاری بزرگی به ضرر شرکت ها نیست ؟

    • شیرین منظری
      شیرین منظری | ۶ دی ۱۴۰۰

      نه چون سبک زندگی تغییر کرده و حتی نصف نیاز امروز هم حفظ بشه شرکتا ضرر نکردن

  • mmd-mofangi
    mmd-mofangi | ۶ دی ۱۴۰۰

    اگه کرونا نبود ریمیک وارکرفت 3 اونجوری نمیشد اگه کرونا نبود به احتمال زیاد سایبر پانک اینجوری نمیشد
    کرونا نه تنها رو زندگی ما تاثیر وحشتناکی گذاشت بلکه روی قیمت سخت افزار هم تاثیر گذاشت

    • idarya
      idarya | ۶ دی ۱۴۰۰

      سایبرپانک به تنها چیزی که ربط نداره
      کروناست

      • mmd-mofangi
        mmd-mofangi | ۶ دی ۱۴۰۰

        یکی از عواملش کرونا بود وگرنه عوامل خیلی زیاد دیگه ای هم داشت

  • ubisuftisbac
    ubisuftisbac | ۶ دی ۱۴۰۰

    یک طومار نوشتم رفت تایید

  • ubisuftisbac
    ubisuftisbac | ۶ دی ۱۴۰۰

    برای من سال خوبی بود، به لطف ps4 داداشم چون نیاز نبود کنسولی بگیرم.
    تازه وارد صنعت گیمینگ شدم، بزارید لیست بازیایی خوبی کا تو این دو سال کردمو بگم: مارول اسپایدرمن
    گاد آف وار ۴
    ردد ۲
    اساسین کرید والهالا
    اساسین کرید ادیسه
    fc5
    چیزایی که در دو ‌سال آینده در برنامه ام هست بازی کنم:
    رینبو سیکس
    ادامه فورتنایت
    اسپایدرمن مایلز مولارس و ۲ اگه برای ps4 بیاد
    و...

    • mmd-mofangi
      mmd-mofangi | ۶ دی ۱۴۰۰

      اینا رو به لیستت اضافه کن:
      دارک سولز
      گاد آف وار 3
      اساسین کرید اتزیو کالکشن
      اساسین کرید بلک فلگ

      • ubisuftisbac
        ubisuftisbac | ۶ دی ۱۴۰۰

        بلک فلگ رو حتما اتزیو رو احتمالا دارک سولز جر میخورم

    • Artur1in2antalia4
      Artur1in2antalia4 | ۶ دی ۱۴۰۰

      من همه ی بازی های تو به علاوه
      دیترویت دیز گان لست
      تایتا.نفال کالف بلک ۳ ماشین دزدی۵(?)
      نیوه بل.اد بورن و......
      تو این دوسال بازی کردم?

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۶ دی ۱۴۰۰

      من که یه عالمه بازی قدیمی تجربه کردم توی این دوران

  • Alireza8405
    Alireza8405 | ۵ دی ۱۴۰۰

    علیک سلام
    خوش اومدی
    ضمنا هر کی کامنت میده بیکار نیست،چیزی که زیاده کاره:)

  • AtlasWesker
    AtlasWesker | ۵ دی ۱۴۰۰

    Yes Baby
    حتی تا ۳ روز!

  • mparsa
    mparsa | ۵ دی ۱۴۰۰

    خود همین ویجیاتو حدودا همین سال 98 اوایل کرونا تاسیس شد:)

    • idarya
      idarya | ۵ دی ۱۴۰۰

      نه ۹۷ یکی ۲ سال قبل از کرنا تاسیس شد

      • mohammadat85
        mohammadat85 | ۶ دی ۱۴۰۰

        97 دو سال قبل از کروناست؟

  • parsa.A
    parsa.A | ۵ دی ۱۴۰۰

    اتفاق های بد
    ناجور

  • idarya
    idarya | ۵ دی ۱۴۰۰

    ۲ سال گذشت
    نفهمیدیم کی گذشت
    هینطور الکی رفت،نه بزرگ شدن بچه هارو دیدیم
    نه لحظات خوش داشتیم
    هییییی،این نیز بگذرد

    • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
      💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۵ دی ۱۴۰۰

      خیلی سال های مزخرفی بود ?

    • reza-H-303
      reza-H-303 | ۶ دی ۱۴۰۰

      من که خودمون کرونا گرفتیم بابام خیلی حالش بد شد بردنش بیمارستان ولی ما تو خونه قرنطینه بودیم
      ریه بابام97درصد درگیر شده بود دعاهامون جواب داده بود
      ولی عمم فوت کرد تا یک ماه به ما نگفتن چون ممکن بود دوباره حالمون بدشه ولی وقتی فهمیدم یک روز کلا گریه کردم اصلا خیلی حالم بد شد

      • Artur1in2antalia4
        Artur1in2antalia4 | ۶ دی ۱۴۰۰

        i love you aunt
        دوست داریم عمه ❤
        خدا بیامرزش

        • reza-H-303
          reza-H-303 | ۶ دی ۱۴۰۰

          نمیدونم جرا حس خوبی به جملت ندارم?

          • amir-hossein1389
            amir-hossein1389 | ۶ دی ۱۴۰۰

            بد نوشته اش

          • Artur1in2antalia4
            Artur1in2antalia4 | ۶ دی ۱۴۰۰

            نداشته باشی بهتره?

      • amir-hossein1389
        amir-hossein1389 | ۶ دی ۱۴۰۰

        خدا رحمت کنه

        • reza-H-303
          reza-H-303 | ۶ دی ۱۴۰۰

          رفتگان شمارو هم بیامرزه

      • AmirRu
        AmirRu | ۶ دی ۱۴۰۰

        بای منم تقریبا ۹ ماه پیش ۷۰ درصد ریش درگیر شد
        درک میکنم )؛

        • reza-H-303
          reza-H-303 | ۶ دی ۱۴۰۰

          خیلی حس بدیه?

  • Chocolate
    Chocolate | ۵ دی ۱۴۰۰

    وضع صنعت گیم در ایران قبل از کرونا =خیلی
    بد
    وضع صنعت گیم در ایران بعد از کرونا=خیلی بد تر از قبل

    به ما که فرقی نداره همیشه وضعه بدیه

    حالا بحث دنیا هم که به یه طرف

    • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
      💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۵ دی ۱۴۰۰

      همه دلال های کنسول برای خودشون یه قیمتی میدن?

  • Mrfathi
    Mrfathi | ۵ دی ۱۴۰۰

    به همه اینها تحریم های آمریکا رو هم اضافه کنید ???

    • Asgary
      Asgary | ۵ دی ۱۴۰۰

      اونا دیگه بخشی تز زندگیمونه،به نبودش عادت نداریم?

  • Ashi_poost_piazy
    Ashi_poost_piazy | ۵ دی ۱۴۰۰

    جواب تیتر:
    هر چیزی که فکرشو بکنید???

  • Arash20
    Arash20 | ۵ دی ۱۴۰۰

    برای شخص من که خیلی بد بود همینطوری معضل ارز های دیجیتال رو داشتیم کمبود تراشه هم اضافه شد لپتاپ میخوای بخری کاش فقط گرون بشه اصلا نیست هرجا میگردی نوشته موجود نیست پیدا هم بکنی به چند برابر قیمت میفروشن فعلا گفته شده تا ۲۰۲۳ هم این موضوع ادامه داره کنسول که n برابر قیمتشه بخری هم باز تلویزیون گرون شده تازه وارداتش هم که توقیف
    ولی الحق دم دلال وطنی گرم کنسول و سخت افزار مثل چی تو مملکت ریخته پشت ویترین ها بیشتر از فروشگاه هایی مثل ایبی آمازون
    ویدیو لاکپشت یوتوب توی ذهنم تکرار میشه ??

    • Arash20
      Arash20 | ۵ دی ۱۴۰۰

      مانیتور یادم رفت

  • Amirhossein-sarmasti
    Amirhossein-sarmasti | ۵ دی ۱۴۰۰

    به بهانه کمبود قطعات یا نبود کنسول، همه چی چند برابر شد
    البته نه فقط توی صنعت گیم

مطالب پیشنهادی