تاریخچه سری کرایسیس – شاهکار گرافیکی دوستداشتنی
استفاده از اسلحههای عجیب، جلوههای بصری خارقالعاده، نبردهایی از جنسی جدید و متفاوت المانهایی هستند که هرکدام از آنها ما را مشخصا به نام یک بازی هدایت میکنند. عنوانی به نام کرایسیس که سالها پیش ...
استفاده از اسلحههای عجیب، جلوههای بصری خارقالعاده، نبردهایی از جنسی جدید و متفاوت المانهایی هستند که هرکدام از آنها ما را مشخصا به نام یک بازی هدایت میکنند. عنوانی به نام کرایسیس که سالها پیش همه ما با آن خاطرات بزرگ و کوچک بسیاری داشتیم و داریم. با معرفی نسخههای ریمستر کمی امیدوار شدیم که مجددا داستان جدیدی از کرایسیس را در دنیا ویدئو گیم ببینیم. و همانطور هم که انتظار میرفت نسخه جدید را دیدیم. کرایسیس 4 چندی پیش معرفی شد و به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا نگاهی به تاریخچه این خانواده داشته باشیم. در ادامه با من همراه باشید.
Crysis
پس از ساخت بازی فارکرای و درخشش آن در زمینههای مختلف بخصوص جلوههای بصری که به لطف موتور گرافیکی کرایانجین اتفاق افتاده بود، ساخت موتور جدیدی را شاهد بودیم. این موتور گرافیکی نسخه ارتقاء یافته همان موتوری بود که فارکرای با آن ساخته شده بود و با نام کرای انجین 2 معرفی شد. کرایسیس از سیستم رندرینگ سه بعدی مایکروسافت استفاده میکرد. از سوی دیگر هم از ادیتور و شاید بهتر باشد بگوییم موتور جدید کرایانجین 2 استفاده شد. استفاده از این موتور و سیستم رندرینگ مایکروسافت سبب شد تا ما برای اولین بار کرایسیس را با گرافیک خارقالعادهش بشناسیم. روی تیلور یکی از مدیران وقت انویدیا موتوری که ساخت کرایسیس با آن انجام شده بود را بسیار پیچیده دانست. همچنین او اشاره داشت بیشتر از یک میلیون خط کد، یک گیگابایت تکسچر، ۸۵ هزار شیدر و نزدیک به ۳ هزار صفحه کد در فرآیند ساخت کرایسیس دخیل بودند. گرافیک واقعگرایانه این عنوان سبب شد تا شاهکاری جدید به لیست بازیهای تاریخ ویدئو گیم با امضا جلوه بصری شگفتانگیز اضافه شود.
اما داستان از کجا شروع شد؟ داستان بازی درباره موجوداتی فضایی است که مدتها پیش به زمین و منطقهای که بخشی از کره شمالی است آمدند. این موجودات مجهز به تجهیزاتی پیشرفته هستند. نیروهای کرهای از هر دو جبهه به دنبال دستیابی به این تجهیزات به این موجودات حمله میکردند. شما در نقش عضوی از این گروه باید با هر دو جبهه بجنگید و درواقع در جایگاه یک مدافع داستان برای شما روایت میشود. در روند روایت بازی با چند شخصیت کلیدی مواجه میشویم. این شخصیتها که احتمالا بسیاری از شما با آنها آشنا هستید میتوانیم به نومد (Nomad)، سایکو، جستر، ازتک و پرافت اشاره داشته باشیم.
اما هویت کرایسیس تنها به گرافیک و جلوههای بصری خارقالعادهش خلاصه نمیشود. سیستم هوش مصنوعی و مکانیزم واکنش دهی دشمنان به بازیکن از دیگر نکاتی است که میتوانیم کرایسیس را در آن نه صرفا فرا نسلی بلکه فرا زمانی بدانیم. لباس مخصوصی که به تن پروتاگونیست اصلی داستان است هم خودش امضا دیگری برای این عنوان به حساب میآید. این لباس نانو که با الهام از یکی از لباسهای واقعی آمریکایی ساخته شده ب شما کمک میکند تا قدرتهای ویژهای را بدست آورید. قدرتهایی چون افزایش قدرت بدنی تا حدی که امکان بلند کردن انواعی از وسایل نقلیه هم دارید. قدرت نامرئی شدن، سرعت بالا و زرهی با مقاومت بیشتر در برابر گلولهها را داراست.
در ابتدا کرایسیس با هدف انتشار روی پلتفرم رایانههای شخصی توسعه پیدا کرده بود. به همین دلیل هم در سال ۲۰۰۷ در ابتدا آن را روی رایانههای شخصی دیدیم. اما چند سال بعد و در سال ۲۰۱۱ شاهد انتشار این عنوان روی کنسولهای نسل هفتمی سونی مایکروسافت هم بودیم. نکته مهم اینکه نسخه کنسولهای نسل هفتمی توسط موتور گرافیکی کرای انجین 3 توسعه پیدا کرد. این عنوان در زمان انتشار در سه نسخه ساده، کالکتور و اسپشیال در دسترس کاربران قرار گرفت. دو نسخه اسپشیال و کالکتور دارای جزئیات بیشتری نسبت به نسخه استاندارد بودند اما ناشر این عنوان آنها را در تعداد محدودتری آماده کرده بود. این عنوان موفق شد در دو هفته اول انتشارش آمار فروش ۸۶ هزار واحدی را تجربه کند. پس از آن آمارهایی از فروش نهایی یک میلیون واحدی آن هم منتشر شد.
درنهایت با کسب افتخارات مختلف و دریافت واکنشهای مثبت از سوی مخاطبان و منتقدین اولین نسخه از فرانچایز کرایسیس با بدست آوردن امتیاز متا ۹۱ روی رایانههای شخصی در سال ۲۰۰۷ به کار خودش پایان داد. نسخه کنسولی این بازی هم هر چند نمراتی نزدیک به نسخه رایانههای شخصی نگرفتند اما روی کنسول پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 نمره ۸۱ را دریافت کرد. به دلیل استقبال و دید مثبتی که نسبت به این بازی وجود داشت بار دیگر نسخه ریمستر آن را در سال ۲۰۲۰ هم دیدیم که با کسب امتیازاتی نه چندان خوب در میان هواداران حاضر شد.
Crysis Warhead
یک سال پس از انتشار نسخه اول توسط کرایتک و الکترونیک آرتز، اکسپنشنی تحت عنوان Crysis Warhead برای نسخه اول در دسترس قرار گرفت. این اکسپنشن به دلیل جزئیات منحصر به فردی که دارد خوش درخشید. این محتوا بدون نیاز به نصب به همان نسخه اول در سال ۲۰۰۸ اضافه شد. بهطور کلی داستان بازی و جزئیات محیطی به صورت موازی با کرایسیس روایت میشود. میانگین نمرات بازی Crysis Warhead عدد ۸۴ است.
Crysis 2
با حضور پررنگ و پر مخاطبی که کرایسیس در دنیای ویدئوگیم داشت، سازندگان ساخت نسخه بعدی را بدون هیچ درنگی کلید زدند. اولین حضور و معرفی این بازی به رویداد E3 2009 باز میگردد. کرایسیس 2 در این مراسم به صورت رسمی و به عنوان دنبالهای از نسخه اول معرفی شد. در حقیقت داستان بازی در ادامه Warhead و کرایسیس روایت میشود. از سوی دیگر استودیو آلمانی کرایتک موتور گرافیکی جدید کرای انجین هم راه اندازی کرده بود. موتوری که نسخه کنسولی کرایسیس نیز با آن ساخته شده بود. ارتقاءهای صورت گرفته روی این موتور باعث شده بود تا همچنان برتری گرافیکی خودش را حفظ نماید. درنهایت بازی با کلی المان جدید در گیمپلی منتشر شد.
داستان بازی اما این بار در نیویورک روایت میشود. از نظر زمانی داستان کرایسیس 2 با حوادث نسخه اول 3 سال فاصه زمانی دارد. پس از موفقیت فضاییها در شکست ارتش و نیروهای مختلف و سپس حمله به جزایر فیلیپین، حال آنها به منهتن حمله کردند. باتوجه به افزایش قدرت تمامی نیروهای زمینی به حالت آماده باش درآمدند و به جنگ و نبرد با موجودات فضایی میپردازند. ناگفته نماند که در این نسخه جدید لباس نانو پروتاگونیست اصلی بازی هم ارتقاء پیدا کرده. یکی از ارتقاءها به ترکیب قدرت و سرعت با یکدیگر مربوط است. همچنین سطح بینایی و شنوایی هم با این لباس افزایش پیدا میکند. این افزایش در بخش بینایی سبب میشود تا دشمنان را از پشت دیوار و یا فاصلههای دور هم ببینید و از سوی دیگر هم با امکان شنوایی میتوانید صداهایی هرچند جزئی را هم از فاصله چند صد متری بشنوید. امکان ارتقاء نانو سوت ۲ هم وجود دارد و با کسب امتیاز و ابزارهای مختلف میتواند بخشهای مختلف آن را بهبود و یا ارتقاء دهید.
جدای از هر ارتقاء دیگری موسیقی بازی هم رشد خوبی داشت و بدون شک میتوانیم آن را به یاد ماندنی بدانیم. وسیقی متن بازی به صورت دیجیتالی و فیزیکی در چند بخش مختلف منتشر شد. کرایسیس 2 توانست تا امتیاز متا ۸۶ را روی رایانههای شخصی به دست آورد. در پایان باید بگوییم نسخه بازسازی شده این عنوان در سال ۲۰۲۱ برای کنسولهای نسل هشتمی سونی و مایکروسافت، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی منتشر شد.
Crysis 3
با موفقیتهای پی در پی کرایسیس تصمیم بر آن شد تا بدون هیچ درنگی قسمت جدید هم ساخته شود. در سال ۲۰۱۲ برای اولینبار با نمایش تریلری کرایسیس 3 دیده شد. فرآیند ساخت این قسمت دو ماه پیش از انتشار رسمی و نهایی کرایسیس 2 آغاز شد. اولین نکته درخصوص توسعه کرایسیس 3 این است که با بودجهای کمتر از کرایسیس 2 ساخته شد. از دلایل این کاهش بودجه آغاز فرآیند ساخت دو بازی Homefront 2 و Ryse: Son of Rome بود. آنها برای صد کارمند برای مدت ۲۳ ماه بیشتر از ۶۶ میلیون دلار بودجه داشتند. کرایتک تصمیم گرفته بود تا داستان بازی را در نیویورک حفظ کند. اتفاقی که با نسخه دوم آن را آغاز کرد.
در ادامه باید گفت داستان بازی در سال ۲۰۴۷ روایت میشود و به دنبال اتفاقات دو نسخه اول و دوم شاهد این قسمت جدید هستیم. در زمان روایت بازی نیویورک تقریبا بهطور کامل ویران شده است. آلکاترز به نیویورک باز میگردد. اما این بار به جای شهری مدرن با شهری مخروبه و پوشیده شده از گیاهان و درختان مواجه میشود. در ادامه او با نیروهای سل مواجه میشود که با استفاده از یک گنبد نانویی قصد دارد دنیا را به تسخیر خودش در بیاورد. گیمپلی بازی هم این بار با پیچیدگیها و تفاوتهای زیادی ساخته شد.
اگر بخواهیم بهطور خلاصه به این پیچیدگیها اشاره کنیم بهتر است به گفته چوات یرلی، مدیر عامل شرکت کرایتک، اشاره داشته باشیم. او در این خصوص گفت: کرایسیس 3 ترکیبی از شوتر سند باکس، مبارزات پیشرفته و اسلحههای مدرن انسانی و فضایی خواهد بود. او در ادامه افزود: کنار هم قرار گرفتن این المانها باعث میشود هواداران این سبک عاشق این بازی باشند. او در ادامه این توضیحات اضافه کرد، باتوجه به قدرت کرایانجین 3 ما توانایی و امکان ساخت محیطی با ۷ زمینه مختلف را خواهیم داشت. این مسئله هم به ما کمک کرد تا تجربهای خیره کننده از نظر بصری و گیمپلی ارائه دهیم.
درنهایت باید گفت آخرین ایستگاه فرانچایز کرایسیس در سال ۲۰۱۳ نتوانست به اندازه عناوین قبلیاش خوش بدرخشد. کرایسیس 3 روی پلتفرم رایانههای شخصی امتیاز ۷۶ را کسب نمود. کرایسیس 3 موفق شد تا در کنار عناوینی چون Metal Gear Rising: Revengeance در میان بازیهای پر فروش قرار بگیرد. همچنین بازی یاد شده طی ۱۲ روز موفق به فروش ۲۰۵ هزار نسخه در شمال آمریکا شد. در همین زمان دیگر بازی الکترونیک آرتز Dead Space 3 نیز در دسترس کاربران قرار گرفته بود. نسخه بازسازی شده این نسخه هم چندی پیش در دسترس قرار گرفت.
در پایان باید بگوییم با گذشت نزدیک به یک دهه سکوت نسخه جدید فرانچایز کرایسیس با نام کرایسیس 4 اخیرا معرفی شد. با آنکه هنوز نمیدانیم چه چیزی انتظارمان را میکشد و حتی تاریخ دقیقی هم از انتشار آن نداریم اما تا حد زیادی به آینده امیدوار هستیم. و به عنوان آخرین جمله این مقاله هم آرزو میکنیم شاهکاری دیگر که شایسته فرانچایز کرایسیس باشد را ببینیم.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
و فقط منی که بچه بودم میخواستم واسه پیسیم که گرافیک اینتل اچ دی داره بریزم?
پیشنهاد میکنم رو گرافیک های آنبورد اینتل و ای ام دی نریز /: چون بازیش سنگینه میسوزونه /:
اگه میخواستی بریزی نسخه ۳ رو روی همچین سیستمی بریزی خوبه:
CPU:i3-10100
GPU: Nvidia GTX 1650 4gb
ram:2*8 ddr4 2666 MHz gigabyte
SSD 512 GB sumsong evo
ولی این حقه برای crysis 2 remastered و assassin's creed Valhalla??
بنظر میرسه که میشه assassin's creed odyssey رو با کیفیت بالا رو این اجرا کرد (:
ممنون همین الانش مایکرفت رو لگ میزنم دیگه چی بگم?
شاهکاری که سیستم های زیادی رو سوزوند
??
یه چیزی بیشتر سوزوندن
کرایسیس ۴ بیاد ممکنه گرافیک مورد نیازش gtx 1660 باشه ):
نه همون ۱۰۶۰ به نظرم هست اگه رو اولترا لو بازی کنی ، ۱۶۶۰ پیشنهادی باشه
من نسخه سومش رو بازی کردم ، انصافا خیلی حال کردم هیجان بازی عالی بود نمی شد یک مرحله بری بی هیجان ، باس هایی هم که داشت سخت بودن
هنوز نسخه ۳ رو سیستمم نمیکشه
سیستم من الان هم نسخه 1 رو نمیکشه XD
Lol خب برو ۲۰ میل پول بده پیسی خوب بخر
اگه به این آسونی بود من الان rtx3090 داشتم ?
بچه پولدار شناسایی شد
الان نسخه ی جدید هست.قبلا میگفتی فنبوی شناسایی شد
چون اونها فنبوی بودن این بچه پولداره
همچین میگه 20 میل انگار 20 هزار تومنه??
همه که مثل تو از باباشون پول نمیگیرن
اگر از مامانشون پول گرفتن چی
?
باید میگفتم همه مثل تو که از والدین شون پول نمی گیرن ??
اگر از خاله شون بگیرن چی
ایسکا گیر رو آوردی حاجی ؟
???
آخه من از خالم پول میگیرم
خوبه ?
من بچه بودم هم مثل تو بودم اما دیگه الان روم نمیشه ?
به شما ناهار هم دادن؟
توتریال های گوگل به روایت تصویر
اون نسخه ۱ و ۲ اش رو کیا میگن شاهکار گرافیکی اون دوران بود؟! با اینکه ۱ اش گرافیکش پایین بود؟!
چند سالته ؟؟؟ اخه اون زمانا گرافیک نسخه یکش این قدر خدا بود که رو خیلی از سیستم ها نمی اومد
اینکه میگن شاهکار گرافیکی بوده، به دوره ی زمانی وابستست
شما میای گرافیک گیمی رو در نظر میگیری که بیش از ۱۰ ۱۲ سال پیش ساخته شده. و این گرافیک رو مقایسه می کنی با گرافیک و فیزیکِ بازی های نسل ۸ و ۹
در صورتی که گرافیک بازی ها، در بازه ی زمانیِ ساخته شدن همون بازی سنجیده میشن
هر وقت یکی از نسخه های کرایسیس اومده، نسبت به همه بازی های دورانِ خودش، گرافیکِ شاهکاری رو ارائه داده
حتی تا حدی که بعد از عرضه ی بازی چند سال طول کشید تا قوی ترین PC ها هم تونستن بازی کرایسیس رو با بالا ترین گرافیک اجرا کنن
همین پیامت نشون داد که سیزده سالته
برو همون فورتنایت یا کالاف موبایل ات رو بازی کن
خواهشاً با اینجور کامنتا به اون دوستانی که بازی میکنن توهین نکنین چه اونی که کالاف موبایل میزنه یا اونی که فورتنایت ?
هر گیمی گرافیکش با توجه به زمان عرضش بررسی میشه مثلا تو الان میتونی بگی جی تی ای سه گرافیکش بد بود ؟ نه چون اون موقع با گرافیک سه بعدیش انقلابی در صنعت گیم کرد
زمانی که اولین بار اومد خیلی سیستم ها نمیتونست بکشن بازی رو
بازی شاهکاری بود و برای نسخه ۴ هایپم
شاید ۴ گرافیک مورد نیازش GTX 1660 باشه و پیشنهادی بدون ری ترسینگ 1080 ti ):::
کرای انجین فوق العادس همیشه انقلاب میکنه
همین کرای انجین باعث شد که کرای سیس ۳ گانه تریلوژی ساخته شه با گرافیک شاهکار این دوره زمونه |:
ماشین گرافیکی خیلیم عالیه
آدمی که ازش استفاده میکنه باید کار باهاش رو بلد باشه و وقت کافی براش بذاره
تاریخچه سری قلعه رو هم بگید واقعا عاشقشم
سلام. بزودی منتظرش باشید.
مقاله خیلی خوب بود
اما دیگه آقا پدرام نیستن
که بیان ویدیو تاریخچه هارو بسازن ؟؟
پدرام چون هم خارج از کشوره و هم در حال تحصیل هستش یکم اینجور کار ها براش سخت شده
آهان حیف شد
امید وارم موفق باشن
آره منم خیلی دلم میخواست پیش بچه ها باشه ولی خوب تو گیم پلی های فورت و ماین صداشو میشنویم
???
واقعاً مقاله عالی و کاملی بود آقای چوبین دمتون گرم
یه پیشنهاد دارم به نظرم می تونید برای قسمت های بعد تاریخچه Fallout و Dead space رو هم بزارید
فالوت که خیییلی واجبه از نظر من
سلام ممنونم. بزودی منتظرشون باشید.
???
عالی بود
??