ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

رویداد‌های مهم در خط زمانی هیلو

سری بازی هیلو از منابع مختلف علمی-تخیلی الهام می‌گیرد. کارهای کلاسیکی همچون رمان‌های The Culture ،The Vang ،Starship Troopers ،Ringworld و موارد دیگری که در سایت بانجی به آن‌ها اشاره شده، زمینه‌ساز ایده‌های زیادی هستند. ...

احسان زیارانی
نوشته شده توسط احسان زیارانی | ۶ دی ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۰

سری بازی هیلو از منابع مختلف علمی-تخیلی الهام می‌گیرد. کارهای کلاسیکی همچون رمان‌های The Culture ،The Vang ،Starship Troopers ،Ringworld و موارد دیگری که در سایت بانجی به آن‌ها اشاره شده، زمینه‌ساز ایده‌های زیادی هستند. نتیجه‌ این الهام‌برداری، به وجود آمدن خط زمانی پیچیده و عجیب است. بازی‌های اخیر سری هیلو به پس‌زمینه داستانی قبلی آن، بخش جدیدی اضافه کردند که مربوط به هزاران سال قبل می‌شود.

در این بخش، نیاکان انسان‌ها به اکتشاف ستاره‌ها و سیارات می‌پرداختند. با این حال، بیشتر رویدادهای بازی‌ها در برهه‌ زمانی کوتاهی به وقوع می‌پیوندند. خط داستانی سه‌گانه اصلی هیلو فقط چند ماه به طول می‌انجامد. این موضوع باعث به وجود آمدن نوعی خط زمانی می‌شود که در آن با اعصاری پوچ روبه‌رو می‌شویم، سپس چندین سال بسیار شلوغ و پر از اتفاقات مختلف داریم. همه‌ی این موضوعات، بدون در نظر گرفتن مشکلات سفر در زمان است.

فعالیت‌های زیادی در خارج از دنیای بازی، میان کمیک‌ها، رمان‌ها، لایواکشن‌ و انیمیشن‌های اسپین-آف آن نیز اتفاق می‌افتند. همه‌ی این اتفاقات لزوما در ایده اصلی داستان جای نمی‌گیرند. برای مثال، اسپارتان-۱۳۳۷ از انیمه‌ هیلو به کارگردانی Toei یا ظاهر نیکول-۴۵۸ در بازی Dead or Alive 4 غیر رسمی اعلام شده‌اند. اگرچه هنوز هم برای دوستداران داستان بازی، موارد زیادی در آن‌ها وجود دارد.

اخیرا بازی Halo: Reach برای پی‌سی عرضه شد و نسخه‌های بعدی هم به ترتیب تایم‌لاین جهان هیلو از راه خواهند رسید. اگر هیچوقت هیلو را تجربه نکرده‌اید، این مقاله برای شماست:

حدودا ۱۵۰۰۰۰ سال قبل از عصر حاضر

اجداد دور انسان مدرن تبدیل به برجسته‌ترین نژاد کهکشان می‌شوند که قابلیت سفر در فضا دارد و با گونه‌ای از موجودات فضایی به نام San’Shyuum (که همان Prophetها هستند) پیمان دوستی می‌بندند.

حدودا ۱۰۷۴۴۵ سال قبل از عصر حاضر

انسان‌های باستانی به جنگ با پیشگامان (Forerunners) می‌روند؛ گونه‌ای پیشرفته که بر امپراطوری Ecumene فرمان‌روایی می‌کنند. یک پیشگام به نام دیدکت (Didact) آن‌ها را در جنگی که هزاران سال به طول خواهد انجامید، رهبری می‌کند. سرانجام انسان‌ها شکست می‌خورند و به سطح شکارچی-گردآورنده پسرفت می‌کنند.

۹۷۷۴۵ سال قبل از عصر حاضر

پیشگامان به فلاد (Flood) برخورد می‌کنند. گونه‌ای انگلی که موجودات دارای ادراک را آلوده کرده و بر آن‌ها مسلط می‌شود که قبلا هم با انسان‌های باستانی در جنگ بوده‌اند. اولین تماس با این موجودات به خوبی پیش نمی‌رود و جنگی که چندین قرن طول خواهد کشید، آغاز می‌شود.

۹۷۴۴۵ سال قبل از عصر حاضر

در تلاشی برای نابودی دائمی فلاد از کهکشان، پیشگامان از پرتوهای هیلو برای پایان دادن به تمام حیات دارای ادراک استفاده می‌کنند. به غیر از آن‌هایی که در فضاپیما‌هایشان حفظ کرده‌اند تا از آن‌ها برای بازسازی دوباره، پس از نابودی فلاد استفاده کنند. نیاکان پیشین انسان‌ها و گونه‌های مختلف بیگانه‌ها، در میان حفاظت‌شدگان هستند.

۸۵۲ سال قبل از عصر حاضر

San’Shyuum (پرافت‌ها) و Sangheili (ایلیت‌ها)، پس از دهه‌ها جنگ، اتحادیه‌ای به نام کاوننت (Covenant) ایجاد می‌کنند. گونه‌های دیگر بیگانه‌ها محکوم به پیوستن به اتحادیه می‌شوند و در غیر این صورت از بین خواهند رفت.

۶۴۸ سال قبل از عصر حاضر

پس از نابودی سرزمین San’Shyuumها، آن‌ها مشغول ساخت یک ایستگاه فضایی به نام High Charity می‌شوند که تبدیل به پایتخت کاوننت خواهد شد.

سال ۲۰۸۰ عصر حاضر

انسان‌های مدرن، منظومه شمسی را کلونیزه می‌کنند و پایگاه‌هایی در ماه، مریخ و تعدادی از شهاب سنگ‌ها و قمرهای سیاره مشتری می‌سازند.

سال ۲۱۶۰ عصر حاضر

حملات تجزیه طلبان به قمرهای سیاره مشتری موجب درگیری در پایگاه‌های زمین می‌شوند.

سال ۲۱۶۳ عصر حاضر

سازمان فرماندهی فضایی ملل متحد (United Nations Space Command) برای مقابله با شورش‌های سراسر منظومه شمسی، به وجود می‌آید.

سال ۲۱۷۰ عصر حاضر

عهدنامه‌های صلح امضا می‌شوند و جنگ‌های میان سیاره‌ای پایان می‌یابند. دولتی متحد در زمین شکل می‌گیرد.

سال ۲۲۹۱ عصر حاضر

پژوهشگران جهانی موازی پیدا می‌کنند، آن را Slipspace می‌نامند و سفینه‌ای با قابلیت حرکت با سرعت بیشتر از نور (FTL) می‌سازند که می‌تواند درون آن سفر کند.

سال ۲۳۶۲ عصر حاضر

اولین سفینه کلونی زمین، یعنی ادیسه (Odyssey)، پرتاب شده است. سکنه‌ آن در سیاره‌ «ریچ» (Reach) مستقر خواهند شد و شروع به ساختن کلونی‌های درونی خواهند کرد.

سال ۲۴۶۲ عصر حاضر

آنگوی‌ها (Unggoy) علیه کاوننت شورش می‌کنند. این شورش در یک سال سرکوب می‌شود.

سال ۲۴۹۱ عصر حاضر

برنامه‌ تولید ابر سربازها به نام پروژه‌ اوریون ‌(ORION Project) که قبلا به دلیل بی اثر بودن، کنار گذاشته شده بود، دوباره آغاز می‌شود. سرباز‌های تقویت شده‌ای که به وجود می‌آورد، اسپارتان (SPARTAN) نامیده می‌شوند.

سال ۲۵۰۶ عصر حاضر

سازمان نظامی کلونی، نا‌امید از عملکرد اولین دسته اسپارتان‌ها و نگران از هزینه‌های جاری، بار دیگر پروژه‌ اوریون را می‌بندد.

سال ۲۵۱۷ عصر حاضر

پروژه‌ اسپارتان-۲، ساخته شده توسط دکتر کاترین هلسی (Dr. Catherine Halsey) وارد فاز عملیاتی می‌شود. نقشه این بار، ادغام سربازهای تقویت شده با اسکلت بیرونی (اگزو اسکلت) است. این آزمایش روی کودکان شش ساله انجام می‌شود. کودکانی که پتانسیل این عمل را دارند، ربوده شده و با کلون‌های کوتاه-عمر جایگزین می‌شوند تا خانواده‌هایشان مشکوک نشوند.

سال ۲۵۲۵ عصر حاضر

اولین تماس بین انسان‌ها و کاوننت در کلونی «هاروست» ‌(Harvest) برقرار می‌شود. این اتفاق به طور بدی پیش می‌رود و جنگ بشر با کاوننت آغاز می‌شود.

سال ۲۵۳۱ عصر حاضر

پروژه اسپارتان-۳ مخفیانه آغاز می‌شود. کودکانی که این بار مورد آزمایش قرار می‌گیرند، یتیم‌هایی از کلونی‌هایی هستند که کاوننت به آن‌ها حمله کرده و قربانی حساب می‌شوند.

سال ۲۵۴۹ عصر حاضر

هوش مصنوعی کورتانا (Cortana) ساخته می‌شود که از مغز کاترین هلسی، کلون شده است.

سال ۲۵۵۲ عصر حاضر

وقایع بازی‌های Halo 3 ،Halo 2 ،Halo: Combat Evolved ،Halo: Reach و Halo 3: ODST همه در این سال به وقوع می‌پیوندند.

کاوننت به «ریچ» و سپس سیاره‌های دیگر منظومه‌ آن حمله می‌کند. اسپارتان‌های گروه نوبل (Noble Team) یکی از سفینه‌های سازمان فرماندهی ملل به نام «ستون پاییز» (Pillar of Autumn) را فراری می‌دهند. این سفینه حاوی کورتانا است که در حافظه‌ آن اطلاعاتی از یک شیء باستانی نهفته.

ستون پاییز در یکی از پرتوهای هیلو، سقوط می‌کند. این عمل نمونه‌ای از گونه‌ فلاد را که در قرنطینه نگه‌داری می‌شد، برمی‌خیزد. برای مقابله با آن‌ها و همچنین جلوگیری از استفاده شدن پرتوهای هیلو به عنوان سلاح، حلقه توسط اسپارتان جان-۱۱۷ یا همان مستر چیف (Master Chief) نابود می‌شود.

کاوننت به زمین یورش می‌برد اما زمینی‌ها حمله‌ آن‌ها را دفع می‌کنند. مستر چیف و کورتانا، سوار بر سفینه‌ سازمان فضایی به نام «در پوشش کهربایی» (In Amber Clad) کاوننت در حال فرار را تعقیب می‌کنند. سفینه به دنبال کاوننت، وارد پرتوی دیگری از هیلو می‌شود که بیگانه‌ها قصد دارند آن را فعال کنند. مستر چیف برای جلوگیری از این موضوع با یکی از اعضای رسوا شده‌ کاوننت و نوعی هوش مصنوعی کنترل کننده‌ فلاد به نام گریومایند (Gravemind)، به همکاری می‌پردازد. پس از این در یکی از سفینه‌های جنگی پیشگامان که کاوننت در حال انتقال آن به زمین است، پنهان می‌شود. ایستگاه فضایی High Charity توسط فلاد تسخیر می‌شود.

نوعی سفینه‌ پیشگامان (آرک) که قابلیت کنترل پرتوهای هیلو را دارد، در زمین کشف می‌شود. در حالی که کاوننت، فلاد و انسان‌ها برای تصرف آن می‌جنگند، کورتانا دروازه‌ای می‌یابد که به آرک دیگری در خارج کهکشان منتهی می‌شود.

او مستر‌چیف را به همراه گروهی منتخب به داخل دروازه هدایت می‌کند. گریومایند و فلاد در کنار اعضای زیادی از کاوننت نیز به دنبال آن‌ها می‌روند. کورتانا یک هیلو‌ی جدید در آن‌ مکان ساخته که مستر چیف با استفاده از آن آرک را نابود می‌کند. مستر چیف و کورتانا سوار بر سفینه‌ «به سوی سحر» (Forward Unto Dawn) فرار می‌کنند. سفینه در مسیر، دو نیم شده و هر دوی آن‌ها در فضا شناور می‌شوند.

سال ۲۵۵۳ عصر حاضر

آتش‌بس موقتی، جنگ میان انسان‌ها و کاوننت را پایان می‌دهد.

سال ۲۵۵۷ عصر حاضر

وقایع Halo 4 در این سال رخ می‌دهند.

سیاره‌ «رکوییم» (Requiem) به دلیل سرچشمه‌ عجیب نیروی جاذبه‌اش، باقی‌مانده‌های سفینه‌ «به سوی سحر» را به سمت خود جذب می‌کند. در آن مکان مستر چیف و کورتانا آثار باقی مانده‌ تمدن پیشگامان را کشف می‌کنند. (در این زمان کورتانا از نوعی طغیان رنج می‌برد. این بیماری گریبان‌گیر هوش مصنوعی‌هایی می‌شود که بیشتر از طول عمر معمول، زنده بمانند.)

در میان این آثار، فرمانده‌ای به نام دیدکت از حالت تعلیق، خارج می‌شود. او بخشی از نیروهای جنگ طلب کاوننت که حاضر به تسلیم شدن نیستند را تصاحب و به بشریت اعلام جنگ می‌کند.

سال ۲۵۵۸ عصر حاضر

رویدادهای Halo 5: Guardians در این سال به وقوع می‌پیوندند.

کورتانا به گنجینه‌ای از اطلاعات پیشگامان، به نام دامنه (The Domain) دسترسی پیدا می‌کند. او ادعا می‌کند این اطلاعات باعث بهبود وضعیتش شده. برای برقراری صلح در کهکشان، شروع به فعال سازی محافظان (هوش مصنوعی‌های پیشگامان) می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • The king
    The king | ۷ دی ۱۳۹۸

    شدیدا عاشق مستر چیفم و دنیای هیلو

  • Allo
    Allo | ۷ دی ۱۳۹۸

    عالی مثل همیشه...

    Halo یک بازی نیست یک اثر فرا هنریه

  • Amir
    Amir | ۶ دی ۱۳۹۸

    جالبه

مطالب پیشنهادی