رونمایی از بازی «کار و بار» با حضور برونو فدوتی
در طی چندین روز گذشته کشورمان میزبان یکی از مشهورترین طراحان صنعت بازیهای رومیزی بود. برونو فدوتی (Bruno Faidutti) که نام او را بیشتر با عناوینی مثل Citadels و Raptor میشناسیم، این مهمان مهم صحنه ...
در طی چندین روز گذشته کشورمان میزبان یکی از مشهورترین طراحان صنعت بازیهای رومیزی بود. برونو فدوتی (Bruno Faidutti) که نام او را بیشتر با عناوینی مثل Citadels و Raptor میشناسیم، این مهمان مهم صحنه بردگیم کشور بود. برونو فدوتی طراحی فرانسوی است که بیش از ۱۰۰ بازی در طول سالهای فعالیت کاریش عرضه کرده. یکی از این بازیها Venture Angles است که توسط ناشری کرهای به نام Mandoo Games منتشر شده است. حالا شرکت هوپا این عنوان را به فارسی برگردانده و آن را با نام «کار و بار» منتشر ساخته است. روز جمعه، ۲۸ تیر، این عنوان در مرکز نشر هوپا در تهران رونمایی شد. مهمترین نکته این رونمایی، حضور شخص برونو فدوتی بود. برای اولین بار است که شاهد هستیم یک عنوان ایرانیزه شده با چنین جدیتی معرفی میشود.
البته تیم ویجیاتو هم در این مراسم حاضر بود و در قالب پست اینستاگرامی و لایو این مراسم پوشش داده شد. در طول رونمایی شاهد این بازی جدید بودیم که کاملا از روی نسخه اصلی بازنشر شده و هیچ تغییری، حتی از نظر گرافیکی رو آن صورت نگرفته است. مشخصا چنین اتفاقی نیاز به رعایت قوانین کپیرایت از سوی ناشر دارد که هوپا با این حرکت نشان داد که چقدر برایش این موضوع اهمیت دارد.
بازی کار و بار یک عنوان در سبک مزایده پنهانی است که در آن بازیکنان سعی دارند تا پروژههای فوق مدرن را پشتیبانی کنند و آنها را به دست آورند. پروژههایی همانند زندگی جاودانه، پرینتر 4 بعدی، عمر معکوس و کامپیوتر گربهها! بازی را میتوان یک عنوان خانوادگی-اقتصادی ساده نامید و آن را در دسته بازیهایی قرار داد که طیف گستردهای از مخاطبان را میتواند در بر بگیرد.
نمیتوان بازی را خیلی استراتژیک در نظر گرفت، چرا که میزان اتفاقات شانسی و رندوم در آن بسیار زیاد بوه و میزان ریسکپذیری و شانس بازیکن بیش از هر چیز دیگری در بردش تاثیرگذار است.
در صحبتهایی که با فدوتی داشتیم، او به این نکته اشاره داشت که کار و بار را از روی بازی دیگری به نام Corruption، یعنی یکی دیگر از ساختههای خودش، الگو گرفته است. او در ادامه اظهار داشت که البته ایده اصلی بازی از طریقه بازاریابی اینترنتی سایت کیکاستارتر الهام گرفته شده که اصلا قرار بوده است تا این بازی به طور مستقیم روایتگر داستان کیکاستارتر باشد که در آخر اینطور نشد. با توجه به تدریس ایشان در رشته اقتصاد، دیدن چنین بازیهایی اصلا دور از انتظار نیست.
گرافیک بازی هم مستقیما از روی نسخه اصلی که کار یک هنرمند فرانسوی است گرفته شده و تنها طراحی جعبه با نسخه اصلی متفاوت است.
ایده اصلی بازی از طریقه بازاریابی اینترنتی سایت کیکاستارتر الهام گرفته شده که اصلا قرار بوده است تا این بازی مستقیما روایتگر داستان کیکاستارتر باشد که در آخر اینطور نشد.
پس از رونمایی بازی، مخاطبان مشغول به بازی کردن کار و بار شدند و بازخوردهای آنها جالب بود. به دلیل معلوم نبودن خروجی بازی، همه تا آخرین لحظه هیجان و اضطراب داشتند و همین نکته میتواند به جملهای که فدوتی به ما گفت، اشاره داشته باشد:
من دوست دارم بازیهایی بسازم که فقط با کارت و مقوا و انسان قابل بازی باشد. بازیهایی که در آنها تعامل بین انسانها شکل بگیرد. بتوان در آنها بلوف زد و تعامل کلامی وجود داشته باشد. شما هیچوقت نمیتوانید با هوشمصنوعی و کامپیوتر چنین بازیهایی را انجام دهید.
البته کار و بار اولین همکاری هوپا با برونو فدوتی نیست و پیشتر شاهد بازگردان و ساخت نسخه ایرانیزه شده مشهورترین بازی این دیزاینز، یعنی سیتادلز (Citadels) به زبان فارسی و نشر آن با عنوان دژ بودیم. در همین راستا میتوانستیم ببینیم که خیلی از مکالمات مخاطبان با او در رابطه با این بازی بود.
حضور برونو فدوتی مسلما نتیجه تلاشهای تیم هوپا و در راس آن شخص علیرضا لولاگر بوده، برای همین از فرصت استفاده کرده و گپی هم با او زدیم. طبق گفتههای لولاگر، در طی سال جاری شمسی باید شاهد انتشار عناوین دیگر با همکاری هوپا و فدوتی باشیم. ولی سوالی که پیش میآید این است که چه زمانی نوبت به طراحان وطنی و دیدن کارهای آنها در طاقچه فروشگاهها است؟ علیرضا لولاگر اظهار داشت که مسرانه به دنبال پیدا کردن بازیای هستند که صد درصد ایرانی و شامل استانداردهای جهانی باشد.
از او در رابطه با اهمیت لایسنس شدن بازیها پرسیدم و جواب جالبی هم گرفتم:
من فکر نمیکنم این بازیها چیزی بیشتر از چند تکه کارت و مقوا باشند و این روح طراحی و فکر پشت هر بازی است که به آن جان و شخصیت میبخشد. اگر این شخصیت را توسط کپی و نشر سرخود از بین ببریم چیزی جز یک محصول بیروح به جا نخواهد ماند.
از فدوتی راجع به وضعیت بردگیم ایران و طراحانش پرسیدم و او نیز نظرش این بود روزی که محصول یک ایرانی در بازار بردگیم کشورهایی مثل آلمان به فروش برسد، دور نیست.
نکته جالب توجه دیگر که بسیار به چشم میآمد، حضور کودکان و نوجوانان در این مراسم بود که نوید این را میدهد که نسل پیشرو به خوبی با بازیهای رومیزی در حال اخت گرفتن هستند و همین مهم میتواند به گسترش جامعه بردگیم و این صنعت در ایران کمک شایانی بکند.
در آخر نیز افراد حاضر در مراسم میتوانستند جزو اولین نفراتی باشند که نسخهای از این بازی را تهیه میکنند و این تنها نکته خاص بازیشان نخواهد بود، چرا که حالا آنها نسخه امضا شده این بازی را در اختیار دارند.
حضور اشخاصی مانند برونو فدوتی میتواند کاتالیزگر مهمی در عرصه بازیهای رومیزی ایران باشد. چرا که تعامل و استفاده از تجربه این اشخاص همان چیزی است که میتواند چرخ طراحی بازیهای ایرانی را به حرکت درآورد.
برونو فدوتی تا روز یکشنبه در ایران حضور داشت که روز یکشنبه مراسم جشن امضای دژ در مرکز همایشهای کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد. تیم ویجیاتو هم در همان روز مصاحبهای مفصل و اختصاصی با او انجام داده است که در مطلبی جداگانه به حرفهای برونو فدوتی در آن مراسم و ضمنا همین مصاحبه خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.