داستان کیکاستارتر و بازیهای رومیزی – رنسانس رفت و برگشتی
در نوزدهم فبریه سال ۲۰۱۵، کمپین کیکاستارتر بازی کارتی Exploding Kittens به پرپشتوانهترین پروژه تاریخ این وبسایت تبدیل شد. تعداد افراد پشتیبان این پروژه به ۲۱۹۳۸۲ نفر رسید که تقریبا دو برابر پشتیبانهای پروژه رکورد ...
در نوزدهم فبریه سال ۲۰۱۵، کمپین کیکاستارتر بازی کارتی Exploding Kittens به پرپشتوانهترین پروژه تاریخ این وبسایت تبدیل شد. تعداد افراد پشتیبان این پروژه به ۲۱۹۳۸۲ نفر رسید که تقریبا دو برابر پشتیبانهای پروژه رکورد دار قبلی یعنی Reading Rainbow بود. همچنین به صورت خاص در دستهبندی بازی هم با رقم نجومی ۸۷۸۲۵۷۱ دلار، به درآمدزاترین محصول تاریخ سایت تبدیل شد.
سه سال پس از این پروژه، مجموع درآمد بخش گیم به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار، با استفاده از ۳۳۰۱ پروژه موفق رسید. در طی سال بعد و جهشی نجومی، مجموع درآمد این بخش به یک میلیارد دلار با وجود ۱۷ هزار پروژه رسید. در سال ۲۰۱۸ کمپینهای موفق در زیر شاخه بازیهای رومیزی سهمی ۱۹.۶ درصدی داشتند که مبلغی بالغ بر ۲۷.۲۳ میلیون دلار را به خود اختصاص میدادند.
در همان سال بازیهای ویدیویی با نزول استقبال ۸ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شدند؛ این نشان از این مسئله داشت که بازیهای رومیزی در حال گرفتن دور از همتاهای دیجیتالی خود هستند. اما چه چیزی باعث شد که چنین توجه و استقبالی روانه بازیهای رومیزی شود؟ یکی از شواهد این مسئله سابردیت مربوط به بردگیمها است که در حال حاضر دارای بیش از ۲ میلیون کاربر فعال سایت Reddit است. پس با ویجیاتو همراه باشید تا ببینیم کیکاستارتر چه تاثیری بر صنعت بازیهای رومیزی داشته است و صد البته چگونه؟
کیکاستارتر چیست؟
کیکاستارتر یک بستر جذبسرمایه جمعی است که روی خلاقیت و بازاریابی توجه و تمرکز دارد. این بستر در ۲۸ آپریل ۲۰۰۹ توسط پری چن (Perry Chen)، یانسی استریکلر (Yancey Strickler) و چارلز ادلر (Charles Adler) ساخته شد. سازندگان در این بستر کمپینهایی میسازند و برای پروژههای خود سرمایه جذب میکنند. این پروژهها طیف گستردهای را شامل میشوند، مثل فیلم، هنر، تکنولوژی، موزیک، عامالمنفعه، بازی و تقریبا هرچیزی که فکرش را بکنید.
کاربران سایت که پشتیبان (Backer) نامیده میشوند با دیدن پیشنمایشی از پروژهها به آنها پول تزریق میکنند تا وقتی که پروژه مورد نظر به حد کافی و هدفش سرمایه جذب کند. کیکاستارتر بستری را فراهم کرده تا هر کسی بتواند برای ایدهاش سرمایه جذب و آن را تبدیل به واقعیت کند. البته ۵ درصد از کل مبلغ جمعآوری شده به خود سایت میرسد، هر چند تنها در صورتی که پروژه به میزان مبلغ هدفش رسیده باشد.
این بستر توسط مجله معتبر Time به عنوان بهترین اختراع سال ۲۰۱۰ انتخاب و در سال ۲۰۱۱ به عنوان بهترین وبسایت جهان معرفی شد. این پلتفرم در حال حاضر از ۲۰ کشور پشتیبانی میکند. در سوم مارس ۲۰۱۴ مجموع پولهای تزریق شده به سایت از مرز ۱ میلیارد دلار گذشت، در سال ۲۰۱۸ این رقم با بیش از ۱۵۴ هزار پروژه موفق، به بیش از ۴ میلیارد دلار از بین ۱۵ میلیون کاربر رسید.
کیکاستارتر و صنعت بازیهای رومیزی
صنعت بردگیم در حال حاضر از محوریت خردهفروشی و سلطه شرکتهایی مثل Hasbro Parker Brothers و Mattel درآمده و این بستر به یک فروشگاه آنلاین تغییر شکل داده است. حالا هر خریدار تعداد قابلتوجهی محصول پیش روی خود دارد که میتواند در دل کیکاستارتر پیدا کند؛ طراحان این گیمها میتواند هر کسی و آرتیستهایش هر شخصی باشد. حتی شرکتهای بزرگ هم حضوری پررنگ در کیکاستارتر دارند و وجودشان ترافیک بیشتر و بیشتری به وجود میآورد که باعث میشود ناشران کوچک نیز شانس دیده شدن داشته باشند.
طراحانی که بتوانند یک کمپین موفق داشته باشند به راحتی نزد پشتیبانها مشهور و شناخته میشوند و یک حالت سلبریتی گونه به خود میگیرند. استفان ورنینگ (Stefan Wrning)، استاد بخش مدیا و مطالعه فرهنگی دانشکاه اوترخت هلند، در مقالهای مینویسد:
سازندگان بردگیم و کیکاستارتر هر کدام برای دیگر حکم رنسانس داشتهاند.
کیکاستارتر به طور چشمگیری پیشزمینه حضور در صنعت بردگیم را هموار کرده است و اجازه میدهد شرکتهای کوچک و حتی بازیسازان مستقل بتوانند به شهرت و موفقیت برسند.
جریانی از خلاقیت
در دورانی که اطلاعات با سرعت چشمبرهم زدن رد و بدل میشوند و میلیاردها مبلغ مختلف برای ثانیههای با ارزش با یکدیگر میجنگند، بسیار آسان است که در دریایی از محصولات سرگرمی مختلف گم شویم. از کتاب، سریالهای تلویزیونی، کانالهای یوتیوب، مقالات آنلاین، بازیهای ویدیویی، موسیقی، اپلیکشنهای گوشیهای هوشمند تا محتوای بیانتهای فضای مجازی؛ به نظر میرسد انتخاب محصولی که وقتمان را به آن اختصاص دهیم بسیار مشکل باشد.
بردگیمها هم از این قاعده مستثنی نیستند. همه ما مونوپولی و ریسک را میشناسیم ولی زمانی که به بخش بردگیم کیکاستارتر نگاه میاندازید، شاهد هستید که بیش از بیستهزار پروژه وجود دارد که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید. این «مشکل» را کیکاستارتر با هموار کردن راه طراحان به وجود آورده است که باعث شده تا موجی از خلاقیت بین افراد مختلف شکل بگیرد و موجی از بازیهای فوقالعاده به صورت پشتسرهم راهشان را به این بستر باز کنند.
اگر نگاهی به نموداری که Board Game Geek از بازیهای منتشر شده سالیانه ارائه کرده بندازیم، میبینیم جهشی نجومی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ شکل گرفته است. شاید تنها فاکتور موجود کیکاستارتر نباشد ولی میتوان از آن به عنوان مهمترین عامل این اتفاق یاد کرد. بدون این بستر، تعداد قابل توجهی از بازیهای مشهور وجود نداشتند و در سالهای اخیر شاهد این حجم از بازیهای رومیزی نبودیم. حتی همین نمودار هم میتوانست شکل دیگری داشته باشد.
حتی بازیهای مشهوری مثل Scythe که جزو 10 بازی برتر رنکینگ فعلی است هم تماما با همین روش رنگ واقعیت به خود گرفتند.
در حالی که طراحان در حال تلاش و مبارزه برای دیده شدن در این دریای عظیم هستند، المانهای دیگر هم به کمک آنها آمده است. در سالهای اخیر کاهش هزینههای محصولات سه بعدی باعث شده است که شاهد حضور فیگورهای بینظیر و زیبا در بازیهای مختلف باشیم که همین موضوع باعث جذب شدن موج بیشتری از حمایتکنندگان و مخاطبان به این بازی شده است.
برای مثال در رابطه با آخرین محصول شرکت CMON، یعنی بازی Bloodborne Board Game، در کمتر از دو هفته بیشتر از ۲ میلیون دلار جذب سرمایه کرد. البته گروهی معتقد هستند این سبک از بازیها تبدیل به یک ترند بیمحتوا شدهاند که باعث میشود خلاقیت در بین بازیسازان از بین برود و مشکلات زیادی از بازی خود را در پشت این فیگورهای زیبا و بینقص پنهان کنند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.