از یاد رفتگان؛ دیوید جفی کجاست و کجا میتوانیم فعالیتهای جدید او را ببینیم؟
در سومین قسمت از فصل جدید از یاد رفتگان به دنبال کارگردان بزرگ دیگری رفتیم که مدتهاست از او خبری نداریم. شخصی که توانست فرانچایز God of War را که بسیاری مشتاق نسخه جدید آن، ...
در سومین قسمت از فصل جدید از یاد رفتگان به دنبال کارگردان بزرگ دیگری رفتیم که مدتهاست از او خبری نداریم. شخصی که توانست فرانچایز God of War را که بسیاری مشتاق نسخه جدید آن، God of War Ragnarok هستید را خلق کند. همچنین خاطرات زیادی را با Twisted Metal برای ما بر جای گذاشت. دیوید جفی گزینه انتخابی ما برای جدیدترین قسمت از آیتم از یاد رفتگان است. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا به این کارگردان و طراح از یاد رفته بپردازیم.
سفر، اولین قدم برای اقدامات بعدی
دروغ ۱۳ یا دروغ اول آوریل که نه، اما این بار سوژه اصلی از یاد رفتگان سیزده روز پس از این روز یعنی سیزدهم آوریل سال ۱۹۷۱ در بیرمنگهام و ایالت آلاباما آمریکا متولد شد. دیوید جفی در خانوادهای یهودی بزرگ شد و تحصیلات اولیهاش را در شهری که متولد شده بود گذراند و سپس در دانشگاه جنوبی کالبفرنیا پذیرفته شد و به لس آنجلس رفت. پس از تکمیل کردن تحصیلاتش در دورههای مختلف او به سراغ ساخت و طراحی بازیهای ویدئویی رفت. البته این تنها زمینه فعالیت دیوید جفی در دنیا ویدئوگیم نبود و او در زمینه ژورنالیستی ویدئوگیم هم فعال شد. شاید بد نباشد که بدانید دیوید جفی اولین کار حرفهای خودش را در دنیا گیم با تستر بودن یک بازی ویدئویی آغاز نمود. در سال ۱۹۹۳ او در جایگاه تستر بازی Cliffhanger که توسط اسپایدر سافت ساخته میشد کارش را آغاز کرد. این مسئله را نمیتوانیم بیربط به ژورنالیست بودن او بدانیم و قطعا این مسئله در موقعیت کاری او موثر بوده است. نکته جالبتر اینکه ناشر این بازی کمپانی سونی ایمیج سافت بود و اگر بخواهم سادهتر بگویم باید اولین جرقههای همکاری جفی با سونی را از همین زمان بدانیم، علیرغم اینکه این کمپانی چند سال بعد بهطور کامل بسته شد. Cliffhanger با ژانر پلتفرمر و بیتم آپ در آن زمان برای کنسولهای NES، Super NES، سگا مگا درایو و جنسیس و مگا سیدی منتشر شد.
در همان سال او در عنوان دیگری به نام Skyblazer که یک بازی در سبک پلتفرمر بود نیز به عنوان تستر حضور پیدا کرد. پس از این دیوید جفی در قالب یک طراح بازی ویدئویی نشان داد. با اینکه قالب گیمرها و مخاطبان بازیهای ویدئویی جفی را با دو فرانچایز محبوب God of War و Twisted Metal یا همان خدای جنگ و ماشین جنگی میشناسند. اما باید بگوییم او موفق به خلق عناوین مختلف و متعددی شده که همگی آنها افتخارات مختلفی را کسب کردند. همکاری دیوید با سونی سبب شده بود تا هر دو طرف معامله، هم جفی و هم سونی، سود و شهرت خوبی به دست آورند.
به عبارت بهتر، همه چیز برای هر دو طرف سودآور بود. دیوید جفی و آثارش هم علاوه بر شهرت افتخارات و آمارهای خیره کنندهای را کسب کرده بودند. با خلق Twisted Metal او موفق شد تا محبوبیت و موفقیت بسیاری را به دست آورد. اما اقدام او در ساخت God of War و آن هم با جزئیاتی که در تاریخچه به این سری به آن پرداختیم، سبب شد تا او در میان بزرگان فراموش نشدنی دنیا ویدئوگیم قرار بگیرد. به هر ترتیب دیوید جفی تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۰۷ کمپانی سونی اینترتیمنت آمریکا (SCEA) را ترک کند. او از سونی جدا شد تا به تیم توسعه دیگری به نام Eat Sleep Play که خودش در همکاری با اسکات کمپبل آن را پایهگذاری کرده بود بپیوندد. دیوید و اسکات این استودیو را با هدف برطرف کردن ضعف سونی در توسعه بازی برای کنسولهای این شرکت و بخصوص کنسول قابل حمل آنها، PSP، شکل گرفت. کمی بعدتر آنها در زمینه ساخت بازیهایی مخصوص پلتفرمهای اندروید و IOS هم شدند. اما این استودیو هم آخرین مقصد دیوید جفی نبود. او در سال ۲۰۱۲ از Eat Sleep Play هم جدا شد تا به خلق چیزی متفاوت و نو بپردازد.
در سال ۲۰۱۴ دیوید جفی بالاخره اولین پروژه استودیو جدیدش را معرفی کرد. استودیویی با نام The Bartlet Jones Supernatural Detective Agency که Drawn to Death در آن ساخته شد. و نکته جالبتر اینکه برخلاف همیشه که جفی و تیم همراهش سعی میکردند از موتورهایی منحصر به فرد استفاده کنند، این بار به سراغ یونیتی رفتند. Drawn to Death به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 در سال ۲۰۱۷ در دسترس قرار گرفت. اما آنچنان که پیشتر از دیگر آثار دیوید استقبال میشد، از این عنوان استقبال نشد و حتی منتقدین نیز امتیاز متا ۵۶ را به آن اختصاص دادند. امتیازی که نشان از یک شکست بزرگ برای جفی معروف داشت. دیوید جفی از نظرات منتقدین خشمگین شد و در واکنش به آنها گفت نظر مخاطبان به مراتب مثبتتر از منتقدین بوده است. یک سال پس از این وقایع استودیو تازه تاسیس دیوید جفی بهطور کامل بسته شد و عنوان بعدی آن هم که قرار بود ساخته و منتشر شود لغو شد. درنهایت پس از تمامی این اتفاقات و جدایی و یا بسته شدن او از استودیوها، دیوید جفی به یک استریمر تبدیل شد.
دیوید جفی در توییچ و YouTube برنامهای به نام Gabbin' + Games را استریم مینماید. همچنین او در دیسکورد هم با مخاطبان و هوادارانش ارتباط برقرار کرد و در زمینه گذشتهو وضعیت فعلی دنیا ویدئویگم صحبت میکند. البته درکنار این مسائل گاها حرفهایی حول و حوش مسائل سیاسی، متا فیزیک، اگزیستینسیالیست و غیره نیز مطرح میشوند. همچنین دیوید به عنوان مشاور کارگردان خلاق با توسعهدهنده لهستانی، مووی گیمز (Movie Games)، همکاری خودش را آغاز نمود. کمی بعدتر و در سال ۲۰۲۱، جفی با نقدی که از تجربه بازی Metroid Dread و طراحی آن داشت دوباره دیده شد. نقد و بررسی او از این بازی مورد تمسخر هواداران سری متروید قرار گرفت. او دربرابر این واکنشها با بیان استدلالهای مختلف و معرفی اصول اولیه سبک مترویدونیا از خودش دفاع کرد. از آن زمان به بعد به جز چند شایعه خبری از دیوید جفی که روزی خلق عناوین بزرگی چون God of War وابسته به نامش بود نیست.
من صرفا گیم دیزاینر نیستم
دیوید جفی، ژورنالیست ویدئوگیم هم بوده و همین مسئله سبب شده تا او همواره با طیف گستردهای از بازیها آشنا باشد. مجموعهای بزرگ با جزئیات کامل و نکته مهمتر اینکه او در توسعه بازیها به عنوان یک تستر و با عناوین پلتفرمر کارش را آغاز کرده. اما نقطه درخشش و اوج او را در بازیهایی میبینیم که امکان ماجراجویی و مبارزه در آنها آنطور که خودش خلاقانه خلق میکند است. بازیهایی چون God of War و یا Twisted Metal که عامل شهرت او هم شدند. همواره جفی المانهای بازیهای پلتفرمر و بیتم آپ را به دنیا سه بعدی منتقل کرده و به درستی توانسته مفهوم آنها را درک و بازخلق نماید. خوشبختانه در چند سال اخیر عناوین بیتم آپ خوش ساختی منتشر شدند. بازیهایی که شاید به اندازه پدرانشان با کیفیت و ایدهآل نباشند اما قابل قبول هستند. بنابراین اگر حتی کمی هم با بیتم آپ آشنایی داشته باشید به خوبی میدانید امکان القای حس هیجان، چقدر با المانهای این سبک میتواند جذاب باشد.
از سوی دیگر در بازیهای پلتفرمر، غالبا طرح مسئله با پازل را میبینیم. شیوه و استانداردهای تعریف شده برای طرح چنین پازلهایی و جایگیری آنها به صورتی است که به مخاطب حس خستگی و کسالت را القا نمیکند. دیوید به خوبی از این موارد آگاه بود و با ترکیب المانهای این دو سبک با فرمهای مدرنتری چون هک اند اسلش و یا نبرد با وسایل نقلیه خودش را درخشانتر از هر زمانی کرد. ناگفته نماند که به دلیل موقعیت کاری او در زمینه تستر بودن سبب شده تا او با وسواس بسیار زیادی به برخی جزئیات آثارش و سیستم کنترل آنها بپردازد. نمونه واضح این ماجرا را میتوانیم در سیستم کنترل بازی گاد آف وار ببینیم. برای مطالعه مفصل این ماجرا میتوانید اینجا را کلیک کنید. او معتقد بود موتور کنتیکا ضعفی در سیستم دوربینش دارد و نمیتواند به خوبی کاربر را به خودش جذب کند. به همین دلیل هم تصمیم گرفت تا در زمان معرفی بازی یک دمو از آن را به حاضرین در رویداد ارائه دهد تا نظر آنها را درمورد سیستم کنترل بازی بداند و برای حل این چالش راه حلی بیابد. پس شاید بهتر باشد برای جمعبندی این بخش بگوییم، دیوید جفی استاد ترکیب المانهای کلاسیک و مدرن و خلق هارمونی بین آنهاست.
«نیمی از آثارم ماندگارند»
کمی بالاتر هم گفتیم که دیوید جفی جدای از فرآیندهای توسعه ویدئوگیم در زمینه ژورنالیستی بازیهای ویدئویی و استریمینگ هم فعالیت داشته و دارد. اگر بخواهیم آثار مربوط به ژورنالیستی و استریم او را کنار بگذاریم باید بگوییم، او در 12 پروژه بازی ویدئویی در زمینههای مختلف توسعه حضور داشته است. اولین بازی ویدئویی که با حضور او توسعه پیدا کرد در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. در زیر میتوانید آثار او را همراه با نقشش در فرآیند ساخت آن بازی را مطالعه کنید.
تستر Cliffhanger
تستر Skyblazer
طراح Mickey Mania
طراح Twisted Metal
کارگردان، تهیه کننده، طراح Twisted Metal 2
طراح ارشد، کارگردان Twisted Metal: Black
طراح Kinetica
طراح ارشد، کارگردان God of War
کارگردان خلاق God of War 2
کارگردان !Calling All Cars
کارگردان (۲۰۱۲) Twisted Metal
کارگردان Drawn to Death
آهسته آهسته به سمت مرگ
آخرین ساخته دیوید جفی به سال ۲۰۱۷ باز میگردد. عنوانی که در نگاه منتقدین بسیار ضعیف حاضر شد و انتظار تولید چنین اثری از جفی که روزی God of War را آنچنان درخشان خلق مینمود نمیرفت. بازی Drawn to Death به دلیل این حضور دور از انتظار مورد انتقادهای بسیار شدیدی واقع شد. انتقادهایی که هم واکنش دیوید جفی را به دنبال داشت و هم حاشیههای مختلفی برای آن ساخت. پس از انتشار این بازی دیگر خبری از دیوید جفی در زمینه توسعه بازیهای ویدئویی تا به امروز نشد.
مرگ فرا رسید
هر اتفاقی هم که بیفتد نمیتوانیم منکر تاثیر دیوید جفی بر دنیا ویدئوگیم و استانداردهای جدیدی که تعریف کرد بشویم. همچنین خاطرات به یادماندنی و زیبایی که او برای ما برجای گذاشت هدیهای بسیار ارزشمند است که باید به خوبی نگاهدار آن باشیم. عملکرد دیوید جفی پس از جدایی از سونی نشان میدهد او احتمالا ابزار مناسب برای توسعه بازیهایش را ندارد. البته میتوان از جایگاهی دیگر هم به موضوع نگاه کرد. شاید او دیگر ایدهای به خصوص برای ساخت بازی ندارد. به هرترتیب دلیل هرچه که باشد باید بگوییم دیوید جفی از اتمسفر ساخت بازی ویدئویی دور شده و اما توانسته تا حدودی نامش را با کمک ابزارهای مختلفی چون استریم زنده نگه دارد. امیدواریم که دیوید جفی باز هم آنطور که از او انتظار داریم بازگردد. شخصا امیدوارم او در لیست افراد معرفینشده God of War Ragnarok به عنوان یک غافلگیری بزرگ حاضر باشد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من هم امیدوارم ایشان به سونی برگرده
نمیدونم درست یادم هست یا نه ولی فکر کنم یا خودش یا همسرش مریض هم شده بودند...