چگونه فاز ۵ و ۶ مارول میتوانند سالنهای سینما را نابود کنند؟
مارول استودیوز تا به حال در سال ۲۰۲۲ توانسته حدود ۱.۷ میلیارد دلار با فیلمهای Doctor Strange in the Multiverse of Madness و Thor: Love and Thunder درآمدزایی داشته باشد. این کمپانی قرار است فیلم ...
مارول استودیوز تا به حال در سال ۲۰۲۲ توانسته حدود ۱.۷ میلیارد دلار با فیلمهای Doctor Strange in the Multiverse of Madness و Thor: Love and Thunder درآمدزایی داشته باشد. این کمپانی قرار است فیلم Black Panther: Wakanda Forever را در تاریخ ۱۱ نوامبر سال جاری میلادی [۲۰ آبان سال ۱۴۰۱] به عنوان سومین فیلم خود در سال ۲۰۲۲ راهی سالن های سینما کند. احتمالاً دنباله فیلم Black Panther بتواند از دو فیلم دیگر سال ۲۰۲۲ فروش بیشتری داشته باشد؛ چرا که خود Black Panther توانست به فروشی بیش از ۱.۳ میلیارد دلار دست پیدا کند.
به طور کلی سال ۲۰۲۲ میلادی بازگشت خوبی برای فروش باکس آفیس پس از آسیب پاندمی کرونا در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به اکران فیلمها در سالن های سینما محسوب میشود. آثار پرفروش دیگری نیز در این سال دیده شدهاند؛ از فروش ۱.۴ میلیارد دلاری Top Gun: Maverick تا رکوردشکنی Spider-Man: No Way Home با فروش ۱.۹ میلیارد دلاری در کل جهان پیش از اکران مجدد در تاریخ ۲ سپتامبر [۱۱ شهریور].
با وجود این که بلاکباسترهای پرفروش برای حیات مجدد سالن های سینما ضروری هستند اما یک مشکل بزرگتر زیر سوخت هواپیماهای جت و تارهای عنکبوتها وجود دارد.
آیا سالن های سینما محکوم به نابودی هستند؟
پیش از این که دو فیلم مورد انتظار بزرگ (Thor: Love and Thunder و Minions: The Rise of Gru) قبل از ماه جولای راهی سالن های سینما شوند، باکس آفیس دچار یک دوره سخت تاریخی شده بود. هر چقدر که اطلاعات، ردیابیها و بررسیهای بیشتر انجام میشود این حقیقت واضحتر به نظر میآید که باکس آفیس داخلی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ به زور چیزی حدود دو سوم درآمدزایی خود در سال ۲۰۱۹ را ثبت کرده است. به این ترتیب، باکس آفیس چیزی حدود ۷ میلیارد دلار درآمدزایی داشته در حالی که در سال ۲۰۱۹ این عدد به ۱۱.۴ میلیارد دلار رسیده بود.
اگر این اعداد خیلی شما را قانع نمیکنند، به شرکت سینهورلد نگاه کنید که طبق فصل ۱۱ قانون ورشکستگی ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرده است. این کمپانی ۵ میلیارد دلار به سینماهای ریگال بدهی دارد و توانایی احیای خود را نداشت چرا که چشمه باکس آفیس خیلی زود خشک شد.
همان طور که مت بلونی از وبسایت Puck به تازگی به آن اشاره کرده، هیچ فیلمی ممکن نیست به فروش ۲۵ میلیون دلاری هم برسد تا این که فیلمهای Halloween Ends یا Black Adam در ماه اکتبر اکران شوند. دو ماه کمبود مخاطب چیزی نیست که برای شرکتهای سینمایی که هنوز با تجربه نزدیک به نابودیِ کرونا دست و پنجه نرم میکنند قابل تحمل باشد.
وقتی این تنگنا بالأخره به پایان برسد، سال ۲۰۲۲ احتمالاً با موفقیتهای بزرگی مثل Black Panther: Wakanda Forever و Avatar: The Way of Water همراه میشود. منتهی چنین چیزی زمینهی یک مورد به شدت ناپایدار برای حرکت رو به جلوی شرکتهای سینمایی به حساب میآید.
انتشار بلاکباسترهای با بودجه بالا که توسط شرکتهای دیزنی، برادران وارنر، یونیورسال و پارامونت تهیه میشوند در نقطه اوج خود قرار گرفتهاند. دلیلش عمدتاً به این خاطر است که آثار کم بودجهتر که توسط این کمپانیها ساخته میشوند به سرویسهای استریم مخصوص خودشان یا سرویسهای شخص ثالثی مثل اپل تیویپلاس، نتفلیکس یا آمازون راه پیدا میکنند.
درآمدزاترین فیلمهایی که در طی دهه پیش میلادی اکران شدند، آثار کمیک بوکی بودند. در سال ۲۰۱۹، وقتی سود باکس آفیس جهانی به رکورد ۴۲.۵ میلیارد دلار رسید، چهار فیلم از شش فیلم پردرآمد فیلمهای ابرقهرمانی بودند که همهشان به طور جهانی بیش از ۱ میلیارد فروش داشتند.
هالیوود به سمت آینده میرود که متکی بر فیلمهای رویداد محور است، آن هم در حالی که محتوای سادهتر به طور مداوم از پردههای سینما دور میشوند. سالن های سینما در حال حرکت در مسیر نابودیاند و مارول ممکن است یا تنها امید آنها باشد، یا چیزی که رسماً آنها را از بین میبرد.
آینده مارول استودیوز در سالن های سینما
در سن دیگو کامیک کان، کوین فایگی به عنوان مدیر ارشد بازرگانی مارول کاری که بهتر از هر چیز دیگری بلد است را انجام داد: هایپ ایجاد کرد. فایگی میتواند در مورد ایجاد هیجان و انتظار یک رمان بنویسد، کلاس برگزار کند یا یک راهنمای «چگونه انجام دهید» بسازد.
در سالن اچ چیزی کم گذاشته نشد چرا که کوین فایگی و مارول استودیوز نه تنها برنامههای فاز پنجم دنیای سینمایی مارول را نمایان کردند بلکه ششمین فاز را نیز مورد توجه قرار دادند تا فازهایی که جدیداً نام مولتیورس ساگا (Multiverse Saga) به خود گرفتهاند به پایان برسند.
این بازاریابی یک تاکتیک اساسی برای مارول استودیوز است. نمایان کردن چیزی که در افق قرار دارد، حتی اگر تاریخ انتشارها تغییر کند، سازندگان و بازیگران کامل نباشند یا یک پروژه به طور کامل دور انداخته شود. طرفداران به اینها اهمیت نمیدهند و مارول هم از این حقیقت مطلع است. یک روش برای علاقهمند نگه داشتن مخاطبان به چیزی که هم اکنون در جریان است، وعده نزدیک بودن رویدادهای بزرگ است.
برای این رویدادهای همیشه در حال ساخت مارول، مخاطبان سعی میکنند تا به سراغ بزرگترین، جذابترین و ویژهترین سالن های سینمایی که برایشان ممکن است بروند. شاید انجمن ملی صاحبان سینما حتی بیشتر از مخاطبان نسبت به اخبار کوین فایگی در سالن اچ هیجان زده شده باشند.
مارول استودیوز در سال ۲۰۲۳ با انتشار ۴ فیلم دوباره به رکورد خود در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید. با وجود این که مارول انرژی زیادی روی سرویس استریم دیزنیپلاس متمرکز کرده است اما حداقل تا سال ۲۰۲۵ نسبت به سالن های سینما متعهد خواهد بود.
چگونه مارول میتواند باعث نابودی سالن های سینما شود؟
دنیای سینمایی مارول یک عصای زیر بغل اساسی برای سالن های سینما در حرکت رو به جلو محسوب میشود. حالا چه اتفاقی میافتد اگر این چوب زیر بغل شروع به ولو خوردن کند و احتمالاً از وسط بشکند؟
هیچ مدرک قابل اتکایی در این مورد وجود ندارد اما بسیاری از سینماروها باور دارند خستگی از مارول ممکن است به واقعیت تبدیل شود. تا به حال، مدرکی در این مورد وجود نداشته است؛ چرا که فیلمی مثل Spider-Man: No Way Home به طور جهانی حدود ۲ میلیارد دلار (بدون اکران گسترده در چین) فروش داشته و Doctor Strange in the Multiverse of Madness هم عددی حدود ۱ میلیارد دلار ثبت کرده است. پس مارول چطور میتواند باعث مرگ سالن های سینما شود؟ آهسته و دردناک.
حداقل ۱۲ فیلم از دنیای سینمایی مارول بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ در سالن های سینما اکران خواهد شد. در طی ۹ ماه گذشته، فیلمهای Spider-Man: No Way Home، Doctor Strange in the Multiverse of Madness و Thor: Love and Thunder، درصد بالایی از سود کلی باکس آفیسهای داخلی و جهانی را به خود اختصاص دادند.
همان طور که قبلاً ذکر شد، آینده سینماها به شدت وابسته به آثار موفق «از قبل اطمینان داده شده» مثل The Avengers است. اگر خستگی از مارول خیلی زود به واقعیت تبدیل شود، یا شخصیتها و تیمهای جدیدتر مارول نتوانند مثل سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ مخاطبان را به سمت خود جذب کنند، سالن های سینما ممکن است نابود شوند. هر چند احتمال درآمدزایی بالا برای پروژههای جدید مارول زیاد است منتهی فیلمهایی مثل Thunderbolts، The Marvels و Blade جزو آثار موفق از قبل اطمینان حاصل شده نیستند.
با وجود این که به دلیل وضعیت سلامت و پاندمی کرونا شاید این مقایسه بینقص نباشد اما فیلمهای فاز ۴ مارول مثل Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings، Black Widow و Eternals روی هم رفته چیزی حدود ۵۷۳ میلیون دلار فروش در باکس آفیس داخلی داشتند. در حالی که فیلم Spider-Man: No Way Home به تنهایی به این عدد رسید. البته حتی سومین فیلم اختصاصی مرد عنکبوتی تام هالند هم یک ناهنجاری به حساب میآید و نشانی از درآمدهای تاریخی مداوم نیست.
در صورتی که اوضاع به درستی پیش نرود شاید زنجیره سالن های سینما نیاز داشته باشند تا ظرفیت خود را کاهش دهند، داراییهای خود را بفروشند یا برای «به سینما رفتن» تعریف جدیدی ارائه کنند.
اگر بخواهیم نگاهی به خارج از مارول بیندازیم میبینیم که فرانچایز Star Wars از ساخت فیلمها فاصله گرفته و بیشتر توجهاش روی سریالهای دیزنیپلاس مثل The Mandalorian، The Book of Boba Fett و Obi-Wan Kenobi است. دیگر استودیوی بزرگ فیلمهای کمیک بوکی (ترکیب برادران وارنر، دیسکاوری و دیسی فیلمز) یک بار دیگر تلاش خواهد کرد تا یک دنیای سینمایی موفق را با مدیریت جدید بر پا کند. ولی چنین چیزی شاید سالها طول بکشد آن هم در حالی که Justice League سال ۲۰۱۷ فروش ناامید کننده ۶۵۷.۹ میلیون دلاری را ثبت کرد که از The Avengers سال ۲۰۱۲ مارول با فروش ۱.۵ میلیارد دلاری به صورت جهانی بسیار فاصله دارد.
ممکن است اوضاع در سال ۲۰۲۳ بهتر از ۲۰۲۲ باشد اما تکیه بر بلاکباسترها خیره کننده است. مارول استودیوز در طی دهه گذشته از طریق آثار مداوماً موفق خود اثبات کرده که یک استودیوی پیشرو و برتر محسوب میشود و میتواند مسیر صنعت سینما را در دهه آینده تعیین کند؛ یا به سمت موفقیت یا به سمت نابودی.
در انتها توصیه میشود که اگر طرفدار دنیای مارول باشید، مطلب مرتبط با فیلم های مارول را از ویجیاتو بخوانید.
به مطالعه در مورد مارول و فیلمهای کمیک بوکی ادامه دهید
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
درسته مارول مثل قبل نیست اما شاید یه فرصتم بد نباشه که بهش بدیم شاید تو فاز های بعدی جبران کنه.
که امیدمه☺
مارول تا اندگیم باید ادامه پیدا می کرد چون تموم نشده بود
از اند گیم تا جنگ جهانی چهارم (سومیش ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ رخ داد.) باید ادامه پیدا کنه مبادا سینماها ورشکست شن!
تازه باید نگران بود همین بودنش باعث ورشکست شدن سینما شه!
منتغیئه?
دنباله ی موداک چی شد پس؟ از دنباله ی فالکون و باکی بی ارزش تر بود؟ از ده مارولز کمتر ترند داشت؟ از تاندربولتز فاقد اهمیت تر بود؟ عجبا! هی می خوام یه چیزی نگم هی مجبورم می کنن یه چیزی بگم.
نه فکر نکنم از مارول سیر شن چون هنوز خیلی چیزها رو نشون نداده تازه این همه فن آتیش باره داره که به کنار
با همین فاز سیر شدم منی که هاردکور فن بودم حالم از فیلمای جدیدش به هم میخوره
مارول ناجی ؟ مارول هیول ؟
کدام