برترین بازیهایی که ممکن بود هرگز ساخته نشوند
توسعه یک بازی ویدیویی هرگز یک کار ساده و باثبات نیست. حتی یک بازی کوچک AAA هم به یک بودجه بسیار بالا، تعداد زیادی کارکن مختلف و زمان بسیار زیادی نیاز دارد. تعداد زیادی از ...
توسعه یک بازی ویدیویی هرگز یک کار ساده و باثبات نیست. حتی یک بازی کوچک AAA هم به یک بودجه بسیار بالا، تعداد زیادی کارکن مختلف و زمان بسیار زیادی نیاز دارد. تعداد زیادی از این بازیها هرگز به مرحله آخر توسعه، یعنی انتشار هم نمیرسند. شاید تاخیر بخورند، شاید اعضا تیم آنها منتقل شوند و شاید هم به طور کامل کنسل شوند. تنها بازیهای بد نیستند که ممکن است لغو شوند، لیست اینجا دقیقا در مورد نقطه تقابل این بازیها است؛ برترین بازیهایی که ممکن بود هرگز ساخته نشوند.
بسیاری از بازیهایی که ما دوست داریم و یا حتی یک نماد در این صنعت بزرگ هستند ممکن بود هرگز روشنایی روز را نبینند. به هر شکل و نحوی این بازیها به مشکلات مختلفی برخوردند و یک احتمال قوی وجود داشت که تولیدشان لغو شود. این بازیها در نهایت منتشر شدند و به شدت طرفدارانشان را راضی کردند. اگر شما هم دوست دارید که با این بازیها آشنا شوید با ویجیاتو همراه شوید تا با هم نگاهی به برترین بازیهایی که ممکن بود هرگز ساخته نشوند بیندازیم.
Battlefield 1
بازی Battlefield 1 با یک روش بسیار ساده خودش را از تمامی شوترهای اول شخص بازار مجزا کرد. این بازی در دوران جنگ جهانی اول بود. بیشتر بازیهای این سبک بر روی جنگ جهانی دوم، جنگهای دوران مدرن و یا آینده تمرکز دارند. جنگ جهانی اول به شدت خشن، ترسناک و تاریک بود؛ به همین دلیل بسیاری از استودیوها نمیتوانستند از آن یک بازی سرگرم کننده بسازند. ولی همانطور که میدانیم EA مثل دیگر استودیوها نیست.
Battlefield 1 در زمان انتشارش طوفان به پا کرد. این بازی یکی از بهترین بازیهای کل این مجموعه بود. بیشتر از هر چیزی، طرفداران این بازی به داستان احساسی و زمین نبرد بزرگ بازی علاقهمند شدند. تمامی این مسائل باعث نخواهد شد که درد خطر کنسل شدن این بازی کمتر شود. به عقیده تیم ارشد مدیریتی EA این بازی خیلی ریسکی و خشن بود؛ به همین خاطر ممکن است که طرفداران مجموعه بتلفیلد آن را نپسندند. البته در نهایت در یک بحث طولانی بالاخره تصمیم بر این شد که بازی را منتشر کنند و بقیه داستان را هم که خودتان میدانید.
Grand Theft Auto
مجموعه Grand Theft Auto به سرعت به یکی از محبوبترین مجموعه بازیهای تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل شد. شاید باورتان نشود، ولی اگر برترین بازیهایی که ممکن بود هرگز ساخته نشوند را در نظر بگیریم، این بازی هم یکی از آنهاست. در حقیقت «جیتیای» حاصل یک باگ بود. در ابتدا قرار بود که نام این بازی Race'n'Chase باشد که یک بازی مسابقهای بود؛ البته خب با چاشنی تعقیب و گریز از دست پلیس.
متاسفانه یا خوشبختانه پلیسهای بازی، به شکلی که انتظار میرفت عمل نکردند. این پلیسها دائما به صورت عمدی با بازیکنان تصادف میکردند. نتیجه این اتفاق این نبود که کد پلیسها را عوض کنند و یا کلا بازی را کنسل کنند؛ نتیجه این اتفاق این بود که بازیکنها درگیری با پلیسهای بازی را بیشتر از خود مسابقه دوست داشتند. توسعهدهندههای بازی هم چنین چیزی را دیدند و متوجه پتانسیل بالا این سبک شدند. در نهایت این بازی با نام Grand Theft Auto منتشر شد؛ بازیای که تقریبا هیچکدام از اهدافی که در ابتدا توسعه داشت را به دست نیاورد. داستان خلق جیتیای را میتوانید از این لینک مطالعه کنید.
Dragon Age
بازی Dragon Age 2 بیشترین میزان محتوا را در میان تمامی بازیهای این مجموعه داشت. داستان زیبا و شخصیتهای دوست داشتنی این بازی باعث شدند که طرفدارانش به شدت با آنها احساس همدلی و همدردی کنند. در نهایت این بازی یکی از موفقترین بازیهای EA بود. همین موضوع باعث میشود که نتوانیم به سادگی باور کنیم که اصلا قرار نبود این بازی ساخته شود.
وقتی که Dragon Age 2 منتشر شد به قدری فروش بالایی داشت که خیلی از افراد آن را با مجموعه Mass Effect مقایسه میکردند. سران شرکت الکترونیک آرتز فقط آرزو داشتند که Dragon Age اول که منتشر شد، بتواند حداقل هزینهای که برای ساختش صرف شد را درآورد؛ اما این بازی به قدری عالی عمل کرد که با سرعتی باور نکردنی کار بر روی Dragon Age 2 را شروع کردند.
Devil May Cry
بازیهای Devil May Cry یکی از زیباترین و تمیزترین بازیهای اکشن تاریخ هستند. با این حال، گیمپلی و مکانیکهای این بازیها قرار بود که کاملا با چیزی که ما امروز میشناسیم متفاوت باشد. به قدری متفاوت که اصلا قرار بود این بازیها Resident Evil باشند.
بازی Resident Evil 4 مشابه یکی از بازیهای رزیدنت اویل بود که در آن دو برادری که قدرتهای فراانسانی دارند مشغول مبارزه در یکی از مقرهای اصلی شرکت آمبرلا میشوند. چنین ایدهای خیلی متفاوت با داستانهای اصلی رزیدنت اویل بود و برای همین هم کپکام تصمیم گرفت که این طرز تفکر به درد رزیدنت اویل نمیخورد. با این حال، توسعهدهندههای بازی به این نتیجه رسیدند که این نوع گیمپلی شاید برای رزیدنت اویلها خوب نباشد، ولی دلیلی ندارد که خودش نتواند یک بازی باشد. برای همین هم یک سری تغییرات کلی در بازی ایجاد کردند و در نهایت با نام Devil May Cry آن را منتشر کردند. وقتی که گفتیم قرار است در مورد برترین بازیهایی که ممکن بود هرگز ساخته نشوند صحبت کنیم، شاید انتظار نداشتید که چنین بازی بزرگی جزوی از این لیست باشد.
Fire Emblem
بازی Fire Emblem: Three Houses یکی از بهترین بازیهای این مجموعه است. این بازی به طور شدیدی، گیمپلی و داستان بازی را تغییر داد. نتیجه این تغییرات هم این بود که این بازی به یکی از موفقترین عناوین تاریخ استودیو سازندهاش شد. این مسائل باعث میشوند که فراموش کنیم که مجموعه Fire Emblem قرار بود که کنسل شود.
مشکلات بازی فقط برای این نسخه نبود، Fire Emblem مدتها بود که در بازیهایش مشکل داشت. فروش بازی کم بود و بازی هم سود خیلی زیادی برای استودیوهایش نداشت. اگر نسخه Awakening این مجموعه خیلی فروش پایینی میداشت، این مجموعه برای همیشه تعطیل میشد. در نهایت به علت موفقیت چشمگیر Awakening این مجموعه جانی دوباره گرفت و نتیجهاش هم یک عنوان شاهکار به نام Three Houses شد.
Final Fantasy XV
مجموعه Final Fantasy عناوین بسیار زیادی دارد. خیلی خیلی خیلی زیاد؛ با این حل همیشه محبوب و باکیفیت نبود. وقتی که پانزدهمین بازی این مجموعه منتشر شد، تازه این مجموعه یک سری طرفدار پایدار پیدا کرد. تغییر سیستم مبارزه بازی و داستانی صمیمیتر حول یک گروه از دوستان، توانست که نظر بسیاری از مخاطبین را به خودش جلب کند. شاید خیلی از شما با این بازی خاطراتی عالی داشته باشید؛ اما این موضوع باعث نمیشود که این بازی یکی از برترین بازیهایی که ممکن بود هرگز ساخته نشوند، نباشد. ممکن بود ما هرگز این غول موفق و قدرتمند را نبینیم.
در ابتدا ایده این بازی با نام Final Fantasy Versus XIII داده شد. قرار بود که این بازی یک اسپین آف از بازی Final Fantasy XIII باشد که داستانی دیگر را دنبال میکند. از این اتفاق به بعد دیگر اخبار زیادی از این بازی به گوش نرسید. به مدت ده سال خبری نبود تا اینکه بالاخره در سال ۲۰۱۶ بازی Final Fantasy XV منتشر شد. متاسفانه از نسخه و ایده اصلی Versus XIII چیز زیادی باقی نماند ولی حداقل کالبد اصلی بازی زنده ماند.
The Witcher 2: Assassins of Kings
درست است که نسخه دوم این مجموعه افسانهای به اندازه The Witcher 3: Wild Hunt محبوب نشد؛ اما شاید جالب باشد که بدانید نسخه Assassin of Kings بود که نام این مجموعه را جهانی کرد. در حقیقت ما تمامی خاطرات خوبمان از Wild Hunt را مدیون این بازی هستیم. این مسئله باعث میشود که کنسل شدن این بازی کمی ترسناک باشد. بله درست است، نسخه دوم مجموعه ویچر هم یکی از برترین بازیهایی که ممکن بود هرگز ساخته نشوند بود.
استودیو CD Project Red وقتی که روی این بازی کار میکرد، توسعه The Witcher: White Wolf را به یک استودیو دیگر سپرد. پس از گذشت کمی زمان مشخص شد که White Wolf هزینه بسیار زیادی دارد و CDPR بدهیهای زیادی بالا آورد. ترکیب این مسئله با چالشهای ساخت Assassin of Kings تقریبا این بازی را برای همیشه از صحنه روزگار محو کرد. در نهایت CDPR تصمیم گرفت که White Wolf را لغو کند و تمامی تمرکزش را بر روی Witcher 2 گذاشت. در آخر هم این تصمیم باعث شد که در سال ۲۰۱۵ یکی از بهترین بازیهای تاریخ، یعنی Witcher 3: Wild Hunt را منتشر کند.
Pokemon
مجموعه Pokemon یکی از محبوبترین عناوین در تمامی رسانههای دنیا است. مجموعه اصلی Pokemon Red and Blue یکی از نمادینترین مجموعه بازیهای دوران خودش است. با این حال، زمانی که ایده این بازی برای اولین بار به نینتندو داده شد این استودیو با ساخت این بازی مخالفت کرد. تنها دلیلی که این بازی در نهایت منتشر شد، دخالت شخصی شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto) بود. حتی زمانی که این بازی در حال توسعه بود هم بسیاری از سران نینتندو با ساخت آن همچنان مخالف بودند.
وقتی که بازی منتشر شد، به خاطر فروش پایینی که داشت مشخص کرد که حق با همان تیم مدیریت نینتندو بود و این بازی تماما ضرر خالص بود. اما در نهایت صحبتهای مربوط به این بازی در جهان پخش شد و این بازی را به یک موفقیت بزرگ برای نینتندو تبدیل کرد. اتفاقی که منجر به خلق یکی از موفقترین مجموعههای تاریخ شد.
The Last Guardian
بازی The Last Guardian یک بازی خاص و استثنایی بود، دقیقا مثل Shadow of Colossus و Ico. توسعه این بازی از سال ۲۰۰۷ آغاز شد، ولی این بازی تا سال ۲۰۱۶ منتشر نشد. دلیلش هم هزاران مشکل و اتفاقی بود که در طول این مدت افتاد. بازی برای PS3 در حال توسعه بود ولی همانطور که میدانیم، در نهایت فقط برای PS4 منتشر شد.
مراحل توسعه بازی خیلی مشکل داشت و دچار کمبودهای زیادی بود؛ به قدری که یک تیم از سونی وارد ماجرا شدند تا به استودیو توسعهدهنده بازی کمک کنند. در آخر شاید فکر کنید که این همکاری باعث شد که همه چیز به نحو احسن پیش برود، ولی متاسفانه چنین چیزی نشد. تیم این بازی در اواسط توسعه بازی از هم فروپاشید و منحل شد. برخی از اعضا باقیمانده این تیم دوباره دور هم جمع شدند و استودیو GenDesign را ساختند. این استودیو و سونی دوباره شراکتشان را آغاز کردند و پس از گذشت چندین سال بالاخره بازی منتشر شد.
Super Metroid
بازی Super Metroid وقتی که منتشر شد در آن زمان یک انقلاب به پا کرد. به قدری که حتی از مجموع دو بازی قبلیاش هم پیشی گرفت و شهرت را برای مجموعهاش به ارمغان آورد. با این حال این احتمال وجود داشت که هرگز منتشر نشود. یکی از سازندههای بازی، یعنی گونپی یوکویی (Gunpei Yokoi) با تیم بازی مشکلات خیلی زیادی داشت. او معتقد بود که بازی به عنوان یک اثر هنری اصلا جلوههای خوبی ندارد و در تک تک قدمهای ساخت آن با تیمش درگیر میشد.
این مشکلات تا جایی ادامه داشت که حتی ممکن بود ساخت بازی به طور کامل متوقف شود. نه برای یک بار، بلکه برای سه بار در طول توسعهاش. این بازی واقعا به سختی از مرحله توسعه عبور کرد و به مرحله انتشار رسید. وقتی که بازی منتشر شد طرفداران عاشقش شدند. Super Metroid به قدری محبوب شد که شهرتش تا همین امروز هم پابرحاست.
تمامی این موارد باعث میشوند که با خودمان فکر کنیم اگر تمامی این بازیهای فوقالعاده ممکن بود که هرگز منتشر نشوند، دیگر چه بازیهایی با چه پتانسیلهایی بالایی ممکن بود در این لیست باشند و ما از آنها خبر نداریم!
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
معلوم نیست چند تا بازی قرار بوده ساخته بشن و لغو شدن ولی میتونستن بازی های فوق العاده ای بشن
ماینکرفت کو پس؟!
پ.ن:(دو یا سه سال دیگه هم جی تی ای ۶ به این لیست اضافه میشه)
ماینکرفت در زمان انتشار گیم معروفی نبود اما بین مخاطب هایی که داشت گیم خوبی بود (توی سال ۲۰۰۹)
مهم الانه
بزار بازی بیاد بعد چیزی بگو
واقعا چرا الکی میگین خوب در میاد
سابقه خوبش دلیل بر موفقیتش نیست
نمونه بارز یوبیسافت بایورر(که تقریبا داره بلند میشه)EA کونامی و....
یوبیسافت سالی 10 تا بازی میده راکستار هر 5 سال یه بازی میده وقتی کمیت انقدر فرق میکنه بنظرت کیفیت یکیه ؟
جی تی ای تریلوژی که خوب نبود راکستار نساخته
مگه میشه راکستار بازی بد بده؟
ماینکرفت؟
چه ربطی داره
ماینکرفت تو ۶ روز بدون هیچ مشکلی ساخته شد
جی تی ای هم اینی که میگی درست نیست
شاید تا الان نیومده
ولی اینجوری نیست که ممکن نبود ساخته بشه
ربط داره الان بزرگ ترین گیم دنیاس اگر ناچ به فکرش نمیرسید همچین بازی بسازه الان ماینکرفت نبود
مسافر زمان عطسه میکنه: