تیم ویجیاتو: بهترین سیستم مبارزاتی که توی بازیها دیدیم
سیستم مبارزات (Combat System) بخش جدانشدنی از بازیهای اکشن ادونچره. بازیهایی که دقت و سرعت عمل شما رو به چالش میکشن و اگه خوششانس باشید، در این بین بازیهایی هم پیدا میشن که توی اونها ...
سیستم مبارزات (Combat System) بخش جدانشدنی از بازیهای اکشن ادونچره. بازیهایی که دقت و سرعت عمل شما رو به چالش میکشن و اگه خوششانس باشید، در این بین بازیهایی هم پیدا میشن که توی اونها خلاقیتتون هم به چالش کشیده میشه. توی این قسمت از تیم ویجیاتو، از بچههای تحریریه خواستیم تا بهترین سیستم مبارزاتی که توی بازیها دیدن رو برامون تعریف کنن.
این روزها خیلیها به بازیهایی مثل سری Titanfall یا Apex Legends نگاه میکنن و تلفیق نحوه حرکت کردن تو محیط (Movement) و گانپلی اونهارو ستایش میکنن، اما نکته اینجاست که چند سال پیش یک بازی به اسم Vanquish این تلفیق رو به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت. بازی Vanquish سال ۲۰۱۰ منتشر شد و اون زمان نشون داد که بازیهای شوتر سوم شخص پتانسیل خیلی بیشتری از چهارچوب سادشون دارن. تو این بازی حرکت کردن، داج کردن از حملات و انتخاب درست کاور برای در امون موندن از آسیب اهمیت فوقالعادهای داشت.
حتی مکانیزم اسلاید کردن که این روزها توی خیلی از بازیها مثل فورتنایت یا وارزون میبینید هم داخل Vanquish تعبیه شده بود. اون زمان ما نسخه پختهتر و مدرنتر مکانیزمهای مبارزهای رو میدیدیم که سری Gears of War معرفی کرده بود. پروسهای که شاید بعد از Titanfall 2 متوقف شد و هنوز منتظر یه بازی جدیدیم تا این تلفیق جذاب و دوستداشتنی رو یک پله جلوتر ببره.
راستش برای این سوژه فکرم خیلی درگیر شد، چون واقعا بازیهای زیادی هستن که از کامبت فوقالعادهای بهره میبرن. مثلا کمتر بازی اول شخصی مثل Doom Eternal بازیکن رو انقدر درگیر میکنه، و بازیهای پلاتینوم گیمز که دیگه نیازی به گفتن ندارن.
ولی اخیرا که Dead Space 2 رو تموم کردم باید بگم که وای، این بازی نه تنها بهترین مبارزاتی رو داره که توی یه بازی ترسناک دیدم، بلکه یکی از بهترینهای هر ژانری هست. بگذریم از اینکه کنترل بازی چقدر روان هست، بگذریم از اینکه تمام اسلحهها چه حس سنگینی دارن، و بگذریم از اینکه تکه پاره کردن اعضای بدن نکرومورفها با این سلاحها چقدر ارضاکننده هست. شما توی این بازی میتونید دست تیغدار اون هیولای بد ریخت مقابلتون رو قطع کنید، اون دست رو با telekinesis از رو هوا بقاپید، و همون رو دوباره به سمت اون دشمن بدبخت شلیک کنید و اون هیولای بیچاره هم جوری به دیوار میخ میشه که توی تمام وجودتون احساس قدرت میکنید!
آره، فکر کنم واضحه که چقدر برای بازسازی Dead Space هیجانزدهام!
به نظر من، سیستم مبارزات سکیرو جزو بهترین نمونههاییه که از یه بازی اکشن پیدا میشه. بازی Sekiro: Shadow Die Twice علاوه بر این که همچنان دین زیادی به بازیهایی مثل دارک سولز و بلادبورن داره، یه برداشت جدید از سولزلایکهاست. علاوه بر این که بازی یه سیستم چالشبرانگیز و درگیرکننده توی بحث مبارزات داره، از هر بازی دیگه فرام سافتور بهتر اون رو به شما یاد میده. بازی حتی یه NPC منحصر به فرد بهتون معرفی میکنه که توی هر بخشی از بازی میتونید با اون زمانبندیها و فنون مختلف رو تمرین کنید. به طور کلی، سکیرو یه بازی بینظیر توی بحث حفظ تعادل بین اکشن و مخفیکاریه و شاید توی مخفیکاری خیلی بینقص نباشه، اما توی مبارزات یکی از جذابترین بازیها برای اینه که ساعتها توش وقت بگذرونید.
شما چطور؟
برامون بنویسید که سیستم مبارزات چه بازیای رو خیلی دوست دارید؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
مورتال کمبت ۱۱ و تیکن ۷ خیلی عالی بودن
سکیرو از هر بازی که دیدم سیستم مبارزه بهتری داشت شاهکار بود
سری بایوشاک
در دو کلام :
ساده و عمیق
sekiro با اختلاف
گاد آف وار ها بجز ۲ نسخه ی آخر برای هک اند اسلش عالی اند
کاپهد با سیستم مبارزاتی ساده حرکت،پرش ، parry ، تیر زدن و dash پدر آدمو در میاره
اساسین کرید هم که قطعا
تو مبارزاتی که حالت تن به تن دارن من عاشق سکیرو هستم. تو هک اند اسلش دویل می کرای. حالا اسم سبک مبارزه بتمن آرکام نمیدونم ولی اونم هست. سونیک فرانتیرز هم خیلی خوب بود خیلی دست پلیر باز میزاشت. برای بازی اول شخص هم میرورز ادج. و آخریش هم تکامل تِرو هستش خیلی سبک باحالی بود یه ترکیب خفن از پرتاب دیسک با پارکور
جواب من به همه سوالات
ماینکرفت
Marvel's Spider-Man
اون خودش منبع الهام مبارزاتش از سری بتمنای ارکهامه
Borderlands 3
Rdr2
بتمن ارکام نایت
گوست اف سوشیما
ونگویش عالی
ولی سیستم مبارزه سیفو علا بود
سیستم مبارزه بازی kane and lynch dogy days از نظر من یکی از بهترین و خلاقانه ترین سیستم مبارزه ای توی بازی های ویدیویی داشت و از اول بازی انگار هیجان داره به خونت تزریق میشه و اگه بازیش نکردید یه بار بهتره بازیش کنید
من بین بازی هایی که کردم دارک سولز 3 رو سیستم مبارزاتیش رو بیشتر همه دوست دارم
سیستم مبارزه گاد او وار ۲۰۱۸ و گوست اف سوشیما
سیستم مبارزاتی هیلو حتی تو اینفینیتی
یکی ام هف لایف : الکس
یه سوال تیم ویجیاتو خیلی برزگه پس چرا هر دفه فقط ۳ نفر نظر می دن ؟؟
شاید نویسنده متن هر دفه دستش به 3 نفر میرسه?
سیستم مبارزات سری آرکام رو هم نباید فراموش کرد
بدون هیچ شک و تردیدی سکیرو
گوست اف توشیما
سیستم Halo های بانجی
Marvels spiderman هم واقعا باهاش حال کردم خیلی سیستم مبارزه جالبی داشت
سیستم مبارزه ی Dishonored عالیه. اون اوایل که تازه بازی کرده بودم معتادش شدم
جاست کاز 2 :بزن همه چی رو بترکون !
جاست کاز ۴: بزن همه چی رو بترکون با گرافیک و داستان بهتر
بنظرت من سیستم جاست کاز 4 دارم ؟
یکی از باحال ترین سیستم مبارزاتی که دیدم قطعا اسلیپینگ داگز بود
حرکات کونگ فو چینی و انواع اونو یه جوری به رخت میکشه این بازی که از خفن بودنشون هر چقدر بگم هم کمه
برای من اساسینز کرید و گاد آف وار جالب بود
دو نسخه آخر اسپایدرمن پلی استیشن ، واقعا روون و لذت بخشن که به لطف پتانسیل بالای شخصیت اسپایدرمن هست تو حرکت و کمبت
فالوت همیشه نوآورانه بوده توی گیم پلی.
من از گیم پلی اویل وست خیلی خوشم اومد ایده گیم پلیش خیلی خوب بود ولی یکم محدود بود و خوب اجرا نشده بود
به نظرم هیچ سیستم مبارزه ایی تو هیچ گیمی اندازه ی سکیرو نیست خودم که این گیمو پلی دادم همچیش عالی بود
آرکام نایت
سیستم مبارزه بتمن آرکام سیتی
اساسین کرید ۳
هیلو ۱
سیستم کامبت اساسینز کریدای قدیمی هم عالی بود خیلی نرم و روون و واقع گرایانه بودن
من تو اساسین ۱ وقتی ۴۰ نفری می ریختن رو سرم فقط شیفت رو می گرفتم :)
یعنی با این دکمه عملا هم زد ضربه می شدم ولی کنم با این کار الطاءر توانایی فرزند آوری شو از دست داده ???( اگه بازی کرده باشین می فهمین چی می گم :/ )