۱۵ فیلم مدرن و تماشایی با محوریت بوکس
آیا فیلمهای ورزشی با تمرکز بر رشته پر از هیجان بوکس هنوز هم طرفدار دارد؟! به نظر من بله؛ بسیاری از طرفداران فیلم بوکس حتی ممکن است استدلال کنند که ورودیهای اخیر از این زیرژانر ...
آیا فیلمهای ورزشی با تمرکز بر رشته پر از هیجان بوکس هنوز هم طرفدار دارد؟! به نظر من بله؛ بسیاری از طرفداران فیلم بوکس حتی ممکن است استدلال کنند که ورودیهای اخیر از این زیرژانر حتی از کیفیت فیلمهای گذشته در این موضوع پیشی گرفته است. یک استدلال واضح وجود دارد که بزرگترین فیلمهای با محوریت بوکس، یا حداقل نمادین ترین آنها در طول تاریخ هالیوود همگی چندین دهه پیش، در دهههای هفتاد، هشتاد و نود میلادی اکران شدند. و حتی در چند مورد قبل از آن نیز هالیوود سهم عادلانه خود را از آثار با موضوع محبوب بوکس داشت.
اما تاکنون به این فکر کردهاید که بهترین فیلمهای قرن بیست و یکم با موضوع بوکس چه آثاری هستند. ما در «وجیاتو» قصد معرفی این آثار مدرن را داریم. در اینجا معنای مدرن این است: فیلم های بوکسوری منتشر شده در سال ۲۰۰۰ یا بعد از آن. برخی از این آثار بدون شک بیشتر از بقیه قابل تشخیص و مشهور خواهند بود، اما در هر صورت: این آثار ۱۵ فیلم برتر مدرن با محوریت ورزش بوکس هستند.
«Ali»
«علی» به کارگردانی مایکل مان، نویسندگی اریک راث و با بازی ویل اسمیت در نقش محمد علی، شاید بهترین بوکسوری که تا به حال رینگ خونین روی آورده است را سوژه خود قرار میدهد. فیلم «علی» که شروع قرن جدید و در سال ۲۰۰۱ به نمایش درآمد، تمام ویژگیهای یک اثر کلاسیک عذابآور در زیرژانر فیلمهای ورزشی با محوریت بوکس را داشت، اما توسط برخی منتقدان و در ادامه مخاطب مورد استقبال قرار نگرفت. منتقدان نسبت به این پروژه نسبتاً بی تفاوت بودند، اما نظرات آنها بیشتر مثبت بود تا منفی.
با این حال، نمیتوان انکار کرد که فیلم با بودجهای که گفته میشود بین ۱۰۷ تا ۱۱۸ میلیون دلار بود، تنها ۸۸ میلیون دلار در سینماها کسب کرد. این عدد بزرگی نیست. با این حال، در مجموع، بازیگران به اندازه کافی خوب عمل کردند تا فیلم را در این لیست قرار دهند. به هر حال: ویل اسمیت و جان وویت هر دو برای بازی در نقش شخصیتهای اصلی فیلم و در شاخه بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، نامزد اسکار شدند.
«Southpaw»
این فیلم با به نمایش گذاشتن یک زوج با بازی جیک جیلنهال، ریچل مک آدامز و اونا لارنس در نقش دخترشان، شاید تلخ ترین فیلم این فهرست باشد. این اثر نیز به چالشهای دشوار یک بوکسور در زندگی شخصی و حرفهای میپردازد. فیلمهای خوب با محوریت بوکس چه در رینگ و چه بیرون آن جذابیت دارند و این اثر نیز با تمام فراز و فرودهایش یکی از همین آثار است. فیلم «چپدست» به کارگردانی آنتونی فوکوآ داستان بیلی هوپ (جیک جیلنهال) بوکسور حرفهای است که در نیویورک همراه همسرش مائورین و دخترشان لیلا زندگی میکند.
بیلی در مسابقهای برای دفاع از عنوان قهرمانیاش، از ناحیه چشم مصدوم میشود و پس از قهرمانی، همسرش از او میخواهد تا برای جلوگیری از صدمات بیشتر در اوج خداحافظی کند. این فیلم با وجود کسب نقدهای متفاوت در باکسآفیس موفق بود؛ و پس از گذشت زمان، این فیلم به یکی از محبوبترین فیلمهای بوکس در ده سال گذشته تبدیل شده است، با چند فیلم دیگر که در این فهرست قرار دارند. و در حالی که خود فیلم نیز در بالاترین سطح نیست، حضورش لزوماً به این معنا است که کارگردان آنتوان فوکوا باید با دید بهتری دستکشهای خود را برای ورود به این ژانر ببندد.
«Rocky Balboa»
پس از بیش از یک دهه، سیلوستر استالونه به عنوان شخصیت اصلی در فیلم راکی بالبوآ (۲۰۰۶) به مجموعه مبارزات مورد علاقه طرفداران بازگشت. راکی در دل این داستان به عنوان صاحب یک رستوران کوچک در فیلادلفیا خودی نشان میدهد که ناگهان توسط یک بوکسور محلی به مسابقهای خاص دعوت میشود. این یک فرض نسبتاً تنبل از دیدگاه خلاقانه این فرنچایز است، اما تا حد کمال خوب اجرا شده است.
و به طرز تکان دهندهای، شاید این فیلم بهترین محصول کلی از نظر کیفیت از زمانی باشد که فیلم اصلی دقیقاً سی سال قبل اکران شده بود. این بحث وجود دارد که Rocky II دومین اثر برتر این فرنچایز بود تا اینکه بعداً فیلم راکی بالبوآ وارد این لیست شد. با این حال، در مجموع، راکی بالبوآ برای مرد افسانهای این ژانر به اندازه کافی خوب بود.
«Bleed for This»
مانند سیلوستر استالونه در دهه ۷۰ و رابرت دنیرو در دهه ۸۰ میلادی، برخی از بزرگترین نامهای هالیوود در طول دوران حرفهای خود در فیلمهای با موضوع بوکس بازی کردهاند. حال در فیلم «برای این خون بریز» نیز یکی از استعدادهای جوان هالیوود یعنی مایلز تلر نیز سعی میکند پا در این مسیر بگذارد. در داستان فیلم مایلز تلر در نقش واقعی وینی پازیانزا یک بوکسور حرفهای بازی میکند که پس از یک تصادف رانندگی ویرانگر از ناحیه گردن آسیب جدی میبیند.
در ادامه داستان فیلم «برای این خون بریز» به تقلاهای وینی برای بازگشت به رینگ میپردازد؛ هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی. این یکی از دستکم گرفته شدهترین و نادیده شدهترین فیلم های بوکسوری در تمام دوران است، نه فقط در این دهه یا حتی قرن. و ارزشش را دارد که پای تماشای آن بنشینید. همچنین تیم بازیگری فیلم شامل آرون اکهارت و کیتی ساگال و به طور کلی همه آنها فوق العاده عمل میکنند.
«Creed II»
یکی ازجدیدترین فیلمهای فهرست فیلم بوکس ، Creed II محصول سال ۲۰۱۸ است؛ اثری ترکیبی از فرنچایز راکی که در پوستهای جدید پا به دنیای مدرن گذاشته است. داستان قسمت دوم این فیلم درباره مبارزه قهرمان سنگینوزن بوکس آدونیس کرید تحت سرپرستی و آموزش راکی بالبوآ با ویکتور دراگو، پسر ایوان دراگو (قاتل پدرش، آپولو کرید) است. در کل فیلم نسبت به قسمت اول خود کمی پایینتر از حد انتظار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، اما با توجه به اینکه Creed III در سال ۲۰۲۳ نزدیک به نمایش و اکران خود است، شایان ذکر است که این پروژه دوم در فرنچایز نیز به همان اندازه ارزش تماشای مجدد را دارد. این فیلم شاید بهتر از فیلم اصلی نباشد، اما کافی بود تا قسمت سومی را به وجود آورد که توسط خود جردن کارگردانی خواهد شد.
«Chuck»
«چاک» یک فیلم درام ورزشی بیوگرافی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۶ به کارگردانی فیلیپ فالاردو است که لیو شریبر در نقش اصلی آن بازی میکند. از بازیگران آن میتوان به الیزابت ماس، ران پرلمن، نائومی واتس، جیم گافیگان، مایکل راپاپورت، پوچ هال، مورگان اسپکتور، جیسون جونز و کاترین کورکوران اشاره کرد. این فیلم زندگی بوکسور سنگین وزن چاک وپنر و مبارزه او برای عنوان قهرمانی در سال ۱۹۷۵ با قهرمان سنگین وزن، محمد علی را به تصویر میکشد که الهام بخش شخصیت و فیلمنامه سیلوستر استالونه برای فیلم راکی در سال ۱۹۷۶ بود.
داستان وپنر الهامبخش چندین اثر بیوگرافی است، این فیلم یکی از آن موارد است. اما فراموش نکنید استالونه مجذوب این شد که چگونه این جنگجوی افسرده چنین مبارزهای را علیه علی انجام داد و این اساس فیلم راکی بود. بنابراین داستان این شخصیت فراتر از خود این فیلم، یک فرنچایز بسیار موفق را ایجاد کرد که تا به امروز ادامه دارد، و از آنجایی که این شخصیت به یک پدیده فرهنگ پاپ تبدیل شده است، مجسمه راکی نیز در فیلادلفیا، پنسیلوانیا ساخته شده است.
«Cinderella Man»
این فیلم به کارگردانی ران هاوارد، بدون شک در میان عناوین محبوب فیلمهای با محوریت بوکس در قرن بیست و یکم است. مرد سیندرلایی که در سال ۲۰۰۶ به نمایش درآمد، شخصیت جیمز جی. برادوک با بازی عالی راسل کرو به نمایش میگذارد که یک بوکسور ایرلندی-آمریکایی، سبک وزن بازنشستهای است که در تلاش برای تامین مخارج خانواده خود در طول رکود بزرگ آمریکا است. این پیشزمینه به این معنی است که روزگار سختی است و شکاف بین برادوک و همسرش مای که به شدت از او میخواهد دستکشهایش را آویزان کند، بیشتر میکند.
این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است که تهی شدن فیزیکی و آشفتگی عاطفی شخصیت مرکزی خود را به گونهای دلخراش برای مخاطب به نمایش میگذارد. چیزی که ران هاوارد و تیم بازیگریآش به این عنصر اضافه میکنند، اجراهای اختصاصی و تکان دهنده است، بهویژه از پل جیاماتی. و اگر بیش از حد افسردهکننده به نظر میرسد: اما شک نکنید مرد سیندرلایی قطعاً با یک یادداشت شاد به پایان میرسد.
«Creed»
پس از اعلام تپلید چنین اثری توسط کمپانی Metro-Goldwyn-Mayer در سال ۲۰۱۳، این پروژه عموماً توسط طرفداران فیلمهای راکی به عنوان یک پول نقد بی شرمانه و یک جانشین معنوی بی نیاز برای فرانچایز راکی تلقی شد. با این حال، کارگردان رایان کوگلر با اکران کرید با بازی مایکل بی جردن، تسا تامپسون و سیلوستر استالونه تماشاگران را شوکه کرد.
از فیلمبرداری جذاب گرفته تا دیالوگهای شوخ و دلنشین، این فیلم با محوریت بوکس از بسیاری جهات به موفقیت بزرگی رسید. حتی تدوین، زمانبندی حرکات در دل مبارزه و برخی نماها در این اثر به شدت مورد تحسین منتقدان و به البته مخاطبان قرار گرفت. همه چیز در کرید درست بود و این نکته هم در سینماها و هم در ذهن منتقدان نشان داده شد. و در حالی که راکی اصلی برای همیشه نمادینتر از هر اثری در این فرنچایز خواهد بود، اما این ممکن است از خیلی فیلمهای فرنچایز راکی اثر بهتری باشد.
«Girlfight»
کاوش فمینیستی کارین کوساما فیلمساز به دنیای مبارزه در یک ژانر بسیار مردانه نفوذ میکند. از آنجایی که بوکس زنان در دهه گذشته به آرامی شروع به نفوذ به جریان اصلی کرده است، این موضوع به طور فزایندهای در سینما نیز مورد توجه قرار گرفته است. میشل رودریگز، ستاره فیلمهای «سریع و خشمگین»، در نقش دایانا، نوجوان بروکلینی که تمرینات خود را در یک باشگاه بوکس شروع میکند تا از پرخاشگری شخصیاش دور شود، به عنوان سوژه اصلی این فیلم نمایش داده میشود.
مردان اطراف او، از جمله پدرش مخالفت میکنند او وارد رشته خشن و خونین چون بوکس شود، اما او عشق احیاکنندهای به این ورزش پیدا میکند که توقف ناپذیر است. رودریگز، در اولین نقش سینمایی خود، موجودی با انرژی آتشین و اعصاب پولادین است؛ به عبارت دیگر، یک جایزهباز بینقص. اگر فیلم با موضوع بوکس دوست دارید، این اثر باید یکی از گزینهها باشد.
«Bruised»
«کبود» یکی از آثار به شدت تازه این لیست است که در دو سال اخیر تولید و در نتفلیکس به نمایش درآمد. اولین کار کارگردانی هالی بری در Bruised به دنبال یک اعجوبه سابق هنرهای رزمی است که وارد یک تورنمنت زیرزمینی میشود، در حالی که در تلاش برای مراقبت از دختر شش سالهاش است. این درام با تمرکز بر یک مبارز زن که حضور در رینگ چالش کوچک او محسوب میشود؛ نگاهی دیدنی به سختیهای ریز و درشت یک زن ورزشکار که سرپرست خانواده است دارد. چنین آثاری همیشه به اندازه خود مورد توجه قرار خواهند گرفت. این فیلم نیز با تمرکز بر چنین مواردی، یک مطالعه شخصیت عاطفی را به مخاطب هدیه میدهد.
«Mary Kom»
در حالی که ساخت فیلمهای با موضوع بوکس همیشه یک اتفاق کاملاً رایج در ژانر ورزشی بوده است، اما فیلمهای زیادی درباره بوکسورهای زن از دیدگاه واقعی ساخته نشده است. «مری کوم» یکی از معدود فیلمهایی است که داستان واقعی یک بوکسور زن هندی را نشان میدهد. «مری کوم» یک فیلم بالیوودی با بازی پریانکا چوپرا است که داستان واقعاً الهامبخش زنی را روایت میکند که بر همه شانسها غلبه میکند، هر کلیشهای را در هم میشکند و با پیروی از علاقهاش ثابت میکند که همه مخالفانش اشتباه میکنند. مری کوم نه تنها به یکی از بزرگترین بوکسورهای تاریخ بوکس هند تبدیل شد، بلکه پس از اینکه ثابت کرد تنها زن بوکسوری است که شش بار قهرمان بوکس آماتور جهان شده است، به نامی بزرگ در جهان بوکس بین المللی تبدیل شد.
«Warrior»
«جنگجو» حول محور تفنگداران دریایی سابق تامی ریوردان میچرخد که به پیتسبورگ، پنسیلوانیا بازمیگردد تا پدرش را که از او جدا شده بود ملاقات کند. در آنجا، تامی دست خود را در مبارزه بوکس آزاد امتحان میکند و پس از اینکه موفق میشود در عرض چند دقیقه یک مبارز حرفهای MMA را ناک اوت کند، متوجه میشود که یک هدیه درونی دارد. با پخش شدن ویدیوی مبارزه، تامی از پدرش به عنوان یک مربی کمک میگیرد تا وارد یک مسابقه شود.
سپس داستان به سراغ برادر بزرگتر تامی، برندن، که یک مبارز MMA است و در تامین مخارج زندگی با مشکل مواجه است، میرود. برندان نیز تصمیم میگیرد وارد همان مسابقات شود، به این امید که مهارتهای مبارزهاش به نجات خانوادهاش از تباهی کمک کند. با این حال، زمانی که هر دو برادر متوجه میشوند که در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت، همه چیز به اوج میرسد و بینندگان این سوال را مطرح میکنند که آیا مبارزه بعدی به بهبود رابطه آنها کمک میکند یا خیر.
«The Fighter»
کریستین بیل و مارک والبرگ در این فیلم درخشان «دیوید او راسل» در مورد برادران وارد واقعی، میکی (والبرگ) و دیکی (بیل)، به خانواده و شکافهای آن و البته ورزش بوکس میپردازد. هر دوی این برادران جنگجوی سبک وزن بودند که در طول اپیدمی کراک و جنایت در اواخر دهه هشتاد میلادی در زادگاه خود در لوول، ماساچوست به میدان مبارزه آمدند. دیکی مبارزی است که زمانی امیدوار بود که بتواند به مکانی درخشان در بوکس برسد، اما اعتیاد به کراک اورا تسلیم خود کرد.
او با گذشت زمان به عنوان مربی و معتمد نزدیک برادرش کار میکند، اما میداند که باید تمیز بماند تا برای خانواده اش مفید باشد. این درام خانوادگی متحرک به همان اندازه که در مورد پیوندهای عشق و دوستی بین برادران است، در مورد پیوند سخت رستگارانه و شکستهای سخت بوکس حرفهای است. همه اینها با نهایت دقت برای رئالیسم روانی و ورزشی اجرا شده است.
«Undisputed»
درامی اکشن ورزشی در دل یک زندان پر از آشوب؛ والتر هیل کهنهکار یک سناریوی سرگرمکننده تحت اللفظی «چه میشد اگر» در این فیلم خود دارد، که تصور میکند چه میشد اگر یک قهرمان سنگین وزن (مایک تایسون، یا هر کسی؟) با بازی وینگ ریمز، در اوج دوران بازی خود ناگهان به زندان فرستاده شود. اما در داخل زندان، او ممکن است دیگر قهرمان «بی چون و چرا» نباشد.
در دل این سناریو جذاب مجموعهای از شبهای مبارزه بسیار سازماندهیشده و کاملاً غیرمحتمل در زندان توسط نگهبانان بی حوصله ترتیب داده میشود، با یک زندانی دیگر (وسلی اسنایپس) که به خاطر حملات شرورانهاش در رینگ و رکورد صفر باخت بسیار معروف شده است. درگیری بین آنها اجتناب ناپذیر است، با قهرمانی که نمیخواهد باور کند که این مبارز زندان احتمالاً میتواند یک برتری به او داشته باشد. در نهایت فیلم با سبک اکشن شیک به سمت این رویارویی مرکزی میرود. همانطور که والتر هیل پیرامون این فیلم گفت: این اثر یک فیلم بوکس خالص است؛ در واقع در مورد بوکس و نه یک استعاره از آن.
«Million Dollar Baby»
این فیلم رزمی و ورزشی معروف به کارگردانی (و با بازی) کلینت ایستوود، برنده چند جایزه کلیدی در هفتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار شد. با هفت نامزدی در مجموع که از دل آن جایزه بهترین بازیگر زن را برای هیلاری سوانک به همراه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای ایستوود به دست آورد. اگر آن را ندیدهاید، ما داستان را برای شما خراب نمیکنیم، اما خود را برای یکی از بزرگترین و اشک آور ترین آثار تاریخ سینما آماده کنید.
در این فیلم بوکسوری مگی فیتزجرالد (سوانک) به عنوان قهرمان داستان حضور دارد. او فقیر است، به عنوان پیشخدمت کار میکند و قلب شیری دارد که در نهایت منجر به سقوط او میشود. این یک پروژه واقعاً دلخراش است که باید برای اولین بار بدون اسپویلر تجربه کرد. بنابراین، اگر هنوز آن را ندیدهاید، کمی کشش انجام دهید و برای رویارویی با این اثر تماشایی آماده شوید. شما باید برای تماشای این یکی متمرکز باشید. رابطه پدر و دختر جانشینی که بین فرانکی و مگی ایجاد میشود کافی است تا حتی خشن ترین افراد سنگین وزن را به انبوهی از احساسات تبدیل کند.
کلام پایانی: فیلمهای ورزشی با موضوع بوکس یا مشت زنی و البته رزمی جذابیتی ماندگار برای مخاطبان دارد و همواره توانسته است بینندگانی فراتر از ورزش دوستان را به خود جذب کند. چه این یک داستان الهامبخش باشد یا یک درام هیجانانگیز که شخصیت اصلی خود را به سمت محدودیتهای فیزیکی و احساسی خود سوق میدهد، هیچ چیز مانند تماشای یک قهرمان داستان که وارد رینگ میشود تا یک دور دیگر را طی کند، نیست. این ژانر توسط کلاسیکهای ماندگار مانند «گاو خشمگین» و «راکی» شناخته و حمایت میشود، اما موارد دلخواه جدید همچنان این داستانهای قدیمی را برای نسل بعدی ابداع میکنند.
همچنین اگر طرفدار سینمای رزمی هستید، از طریق این لینک با بهترین فیلم های رزمی آشنا شوید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من فیلم های زیادی از این لیست رو ندیدم ولی خیلی از فیلم های این لیست صرفا جنبه فیلمی خودشون رو دارن و با بوکس تو دنیای واقعی خیلی فاصله دارن
به نظرم Boyka: Undisputed هم میتونست یه جایی تو آخرای لیست داشته باشه
ویل اسمیت علی عه ............
عه علی