ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

آیا شاهد مرگ تدریجی فرانچایز هیلو هستیم؟

در روزهای ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ که حدوداً برابر بود با آبان سال ۱۴۰۰ خورشیدی، بنده به همراه تعداد بی‌شماری از طرفداران سری بازی‌های Halo در انتظار انتشار جدیدترین نسخه‌ی این مجموعه بودیم. عنوانی که ...

سینا فراهانی
نوشته شده توسط سینا فراهانی | ۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

در روزهای ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ که حدوداً برابر بود با آبان سال ۱۴۰۰ خورشیدی، بنده به همراه تعداد بی‌شماری از طرفداران سری بازی‌های Halo در انتظار انتشار جدیدترین نسخه‌ی این مجموعه بودیم. عنوانی که قرار بود پس از یک سال تاخیر و با عنوان Infinite عرضه و تبدیل به ششمین نسخه‌ی اصلی از مهم‌ترین نماد برند ایکس‌باکس شود. همه‌ی ما قانع شده بودیم که مجموعه بالاخره به ریشه‌های خودش بازگشته و قرار است تا شاهد یک نسخه اصیل و درجه یک از هیلو باشیم. این موضوع چیزی بود که سازندگان هم در دوران بازاریابی بازی خود، مانور زیادی روی آن داده بودند.

هیلو اینفینیت منتشر شد؛ بررسی‌ها و نمرات خبر از یک بازی درخشان می‌دادند و تقریبا تمام بررسی‌های بازی مثبت و همه از بازی راضی بودند. اما این موفقیت شبیه به یک رویای کوتاه‌مدت بود و به سرعت به پایان خود رسید. اما مشکل کجا بود؟ همراه ویجیاتو باشید.

هنوز هم کسی از بخش داستانی بازی گله ندارد و هر مشکلی که امروز گریبان بازی را گرفته، مروبط به بخش چندنفره‌ی آن است. این بخش چند نفره، چند روز زودتر از بخش داستانی و به شکل رایگان در دسترس همه‌ی کاربران کنسول‌های ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی قرار گرفت. در همان روزهای ابتدایی عرضه، تعداد بازیکنان همزمان بازی در پلتفرم استیم به بیش از ۲۵۶ هزار نفر می‌رسید. اما کم‌تر از ۴ ماه طول کشید تا بخش بزرگی از این بازیکنان از بازی ناامید شوند و آن را رها کنند.

تعداد زیادی از طرفداران هیلو معتقد بودند که استودیو ۳۴۳ موفق نشده بود تا نیروی محرک اولیه‌ی بازی در زمان انتشار را حفظ کند. همه ما نزدیک به شش ماه تمام مجبور بودیم تا محتویات اندک فصل اول بازی را تحمل کنیم. فصل دوم بازی هم که با عنوان «گرگ‌های تنها» منتشر شد نتوانست انتظارات را برآورده کند. این به‌روزرسانی تنها دو نفشه‌ی جدید را به همراه خود به بازی آورد و چند حالت بازی جدید که هیچکدام موفق نشدند جامعه‌ی مخاطبین بازی را گسترش دهند. همه بازیکنان دائما با حسی مواجه بودند که گویی هرگز محتوای کافی برای سرگرمی آن‌ها وجود ندارد. این در حالی بود که عدم وجود حالت Forge، حالت حرفه‌‌ای و بخش ثبت مبارزات در زمان انتشار، ناامیدی بزرگی برای مخاطبان بازی بود.

این ناامیدی به حدی بود که آقای مت بوتی، مدیر استودیوهای ایکس‌باکس در پادکستی حاضر شد و به این موضوع اعتراف کرد. او گفت:

«حتماً باید برنامه‌ای برای تقویت محتوا وجود داشته باشد؛ حتماً باید برنامه‌ای باشد تا درگیری و تعامل دائم با بازی را حفظ کند. و ما در داشتن و اجرای چنین نقشه‌ای کم آوردیم.»

مت بوتی، مدیر استودیوهای اکس‌باکس در مصاحبه با پادکست Friends Per Second

این ناامیدی از بازی و رها کردن آن فقط مختص به بازیکنانی عادی یا کاربرانی نبود که به دلیل کمبود بازی و داشتن وقت آزاد سراغ هیلو اینفینیت آمده بودند. بلکه بازیکنان حرفه‌ای و قدیمی هیلو هم جزو همین افراد ناامید بودند.



در اکتبر ۲۰۲۲ (مهرماه ۱۴۰۱) استودیو ۳۴۳ اینداستریز اعلام کرد که قرار نیست پولی که طرفداران بازی برای مسابقات جهانی آن هزینه کرده‌بودند را به جایزه‌ی یک میلیون دلاری این مسابقات اضافه کند. آن‌ها این خبر را تنها یک هفته پیش از شروع مسابقات اعلام کردند و این کار استودیو، اصلا برای بازیکنان حرفه‌ای هیلو خوشایند نبود.

استودیو اعلام کرد که از پول جمع‌آوری شده برای گسترش و تقویت مسابقات جهانی هیلو در سال ۲۰۲۳ استفاده کرد. ولی اعلام ناگهانی این خبر درست پیش از مسابقات و عدم ارتباط خوب با بازیکنان و تیم‌های حرفه‌ای باعث شد تا آن‌ها حسابی از این تصمیم استودیود ناامید شوند. به طور مثال، اریک ورونا ملقب به Snip3down در این مورد می‌گوید:

«درست یک هفته قبل از شروع مسابقات جهانی بود که آن‌ها تصمیم گرفتند پول جمع‌آوری شده را از جوایز خارج کنند. من دوست داشتم تا به من دروغی گفته نمی‌شد و بر اساس آن، ایپکس لجندز را برای تمرکز روی هیلو رها نمی‌کردم.»

اریک “Snip3down” ورونا، بازیکن افسانه‌ای هیلو

با وجود تمام این مشکلات و سختی‌ها، استودیو ۳۴۳ هنوز خود را موظف می‌داند تا بازی را به زندگی برگرداند و همچنان به حمایت از بازیکنان و تیم‌هایی که به هیلو اینفینیت وفادار هستند ادامه می‌دهد. بازگرداندن عنوانی با شرایط فعلی هیلو اینفینیت به زندگی، امری بسیار دشوار و حتی شاید محال به نظر بیاید ولی طرفداران هنوز نباید از آخرین بازی منتشر شده از سری هیلو قطع امید کنند.

برای افرادی که سال‌های زیادی مشغول تجربه‌ی نسخه‌های مختلفی از بازی‌های هیلو بوده‌اند، تماشای حال و روز فعلی نمادین‌ترین بازی مایکروسافت، غم‌انگیز است. استودیو بانجی - که خالق اصلی سری بازی هیلو و تولیدکننده‌ی تمام نسخه‌های آن تا پیش از هیلو ۴ بوده- با توسعه و انتشار بازی‌های دستینی، شایطی مشابه با ۳۴۳ اینداستریز را تجربه کرده است و از آن سربلند بیرون آمده است.



روزهای ابتدایی انتشار دستینی ۲، سخت‌ترین دوران استودیو بانجی بود. افراد زیادی نبودند که از بخشی داستانی «جنگ سرخ» لذت برده باشند و بسته‌های الحاقی سال اول بازی هم با برخورد سرد بازیکنان مواجه شدند. وضعیتی که برای یک بازی تیراندازی سرویس‌محور، اصلا خوب نبود. اما بانجی با ساخت و انتشار بسته‌ی گسترش‌دهنده‌ی Forsaken که یک بخش داستانی خاطره‌انگیز بین بازی‌های تیراندازی اول شخص را داشت و همچنین یک Raid بسیار عالی را ارائه‌ می‌داد، به بازی برگشت و دستینی ۲ را حسابی سرحال آورد. آن‌ها این روند را با انتشار بسته‌های گسترش‌دهنده‌ی بزرگ به شکل سالانه ادامه دادند و حتی در بسته‌ی گسترش‌دهنده‌ی Witch Queen یکی از بهترین محتواهای داستانی ممکن برای یک تیراندازی اول شخص در چند سال اخیر را عرضه کردند. حالا هم همه چیز آماده است تا آخرین گسترش‌دهنده‌ی دستینی ۲ با عنوان لایت‌فال منتشر شود.

مثال دیگری که می‌توان برای بازی‌های سرویس‌محوری که به زندگی برگشته‌اند آورد، بازی فاینال فانتزی ۱۴ است. نقش‌آفرینی آنلاین و گسترده (MMORPG) شرکت اسکوئر انیکس در زمان انتشارش اصلا روزهای خوشی را سپری نمی‌کرد. شرکت ژاپنی سکان هدایت بازی را به دست نائوکی یوشیکا سپرد (شخصی که اکنون مشغول کارگردانی شانزدهمین فاینال فانتزی است) و او هم با توسعه و انتشار یک به‌روزرسانی بزرگ با عنوان Realm Reborn یا «تولد دوباره‌ی قلمرو»، بازی و جهان آن را ریبوت کرد. نتیجه؟ این روزها بازی فاینال فانتزی ۱۴ بیش از ۲۴ میلیون بازیکن دارد و یکی از بهترین بازی‌های MMORPG در دسترس است. البته اگر بهترین نباشد!

در این سال‌ها، بازی‌هایی مثل ایپکس لجندز یا وارزون موفق شدند تا با استفاده از به‌روزرسانی‌های مرتب به شکل دائم بازیکنان را درگیر خود کنند. گاهی هم با رویدادهای موقتی و ویژه یا حالت‌های بازی‌ای که به شکل موقت به بازی می‌آیند و سعی می‌کنند تا تمام بازیکنان را خوشحال و همراه بازی نگه دارند؛ البته تا زمانی که بتوانند یک گیم‌پلی مفرح و لذت‌بخش را ارائه دهند. بازی هیلو اینفینیت هم می‌تواند بازیکنان از دست رفته‌ی خود را برگرداند اگر بازی خود را سرشار از به‌روزرسانی‌های مختلف کند و به وسیله‌ی آن بازیکنان را همیشه سرگرم نگه دارد. سرحال و مفرح نگه داشتن بازی‌های تیراندازی سرویس‌محور در این روزها، اصلا کار ساده‌ای نیست.

انتشار به‌روزرسانی زمستانی برای بازی و عرضه‌ی بخش فورج نوک نیزه‌ای را نشان می‌دهد که بازیکنان و طرفداران هیلو مدت‌ها به دنبال آن بودند و نشان دادند که حاضر هستند تا فرصت دوباره‌ای به این بازی بدهند و شاید به بازی برگردند. حالا توپ فقط و فقط در زمین استودیو ۳۴۳ است.

البته قبل از اینکه به بازگشت بازی در مدت‌زمانی کوتاه امیدوار شوید، لازم است تا شرایط خاص استودیو ۳۴۳ را به شما یادآوری کنم. شرایطی ویژه که می‌تواند مثل یک شمشیر دولبه برای استودیو عمل کند. بعد از خروج تعدادی از اعضای اصلی و کلیدی استودیو، شکی نیست که ساختار داخلی ۳۴۳ اینداستریز دچار تغییرات زیادی خواهد شد. تغییراتی که می‌تواند برای طرفداران سری هیلو نگران‌کننده باشد.

البته نگارنده‌ی این مطلب معتقد است که این تغییرات در نهایت می‌توانند به نفع سری هیلو و استودیو ختم شود و همان تاثیر را روی بازی هیلو اینفینیت بگذارد که تغییرات داخلی اسکوئر انیکس روی فاینال فانتزی ۱۴ گذاشت.

نکته‌ی دیگری که باید مدنظر داشته باشیم، این است که شاید این روزها، بازی‌های تیراندازی چندنفره با تعداد و در محیط‌های محدود، دیگر به اندازه‌ی گذشته طرفدار نداشته باشد. در دوران بازی‌های بتل رویال و تیراندازی‌های تاتیکال، استودیو ۳۴۳ باید پایش را فراتر بگذارد و چیزی تحویل بدهد که هم ریشه در عناصر همیشگی هیلو داشته باشد و هم به قدری جدید و نوآورانه باشد که بتواند مخاطبان خود را شگفت‌زده کند.

رئیس استودیو ۳۴۳ در ابتدای سال جاری میلادی و پس جدایی چند نفر از اعضای ارشد استودیو، خیال طرفداران را راحت کرد که قرار نیست هیلو از استودیو جدا شود و ۳۴۳ اینداستریز همیشه خانه‌ی مستر چیف خواهد بود. او گفت:

«هیلو و مستر چیف اینجا هستند که بمانند. ۳۴۳ اینداستریز در حال حاضر و در آینده به توسعه بازی‌های هیلو ادامه خواهد داد. شامل داستان‌ها حماسی، بخش چندنفره و هرآنچه که باعث می‌شود هیلو عالی باشد.»

آقای پیر هینتز، رئیس استودیو ۳۴۳ اینداستریز

این گفته‌ها دقیقاً همان چیزهایی است که طرفداران Halo می‌خواهند. پس بیایید امیدوار باشیم که نمادین‌ترین مجموعه‌ی ایکس‌باکس، یعنی هیلو هنوز زمانی برای احیا داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • mrsam(در انتظار هالو نایت سیلک سانگ)
    mrsam(در انتظار هالو نایت سیلک سانگ) | ۳ اسفند ۱۴۰۱

    پتانسیل های زیادی که به خاطر پشتیبانی ضعیف ۳۴۳ به فنا رفت

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۳ اسفند ۱۴۰۱

    یاد اون جمله ای افتادم که میگفت halo may be infinite but doom is eternal

    • roozb
      roozb | ۳ اسفند ۱۴۰۱

      سنگین بود ......

  • KOUWNENTZ
    KOUWNENTZ | ۳ اسفند ۱۴۰۱

    البته هیلو اینفینیت از یک متور بازی مخصوص به خود به اسم SlipSpace Engine بهره می بره که با هزینه ۴۰۰ میلیون دلاری ساخته شده
    هیلو اینفینیت اولین بازی ساخته شده با این موتور هست به نظرم باید اینو هم در نظر داشته باشیم
    هیلو ۷ که ساخته شد انتظار یه انقلاب گرافیکی رو دارم چون این موتور واقعا قدرتمنده

  • KOUWNENTZ
    KOUWNENTZ | ۲ اسفند ۱۴۰۱

    واقعا منطق بعضی ها رو درک نمی کنم
    بازی ۲۴ میلیون نسخه فرخته
    متا هم شده : ۸۷
    بخش کمپین بازی هم واقعا یزیدی اگه بگی بی‌نقص نبود
    کسایی که مثل من اینفینیت رو بازی کرده باشن می دونن واقعا هرچی درباره گرافیک نسل هفتمی بودن بازی گفتن زر موفته
    اینفینیت بهترین لانچ بازی های ایکس باکس توی نسل ۹ رو داشت .
    بعد بعضی ها( فن بوی سونی ) میگن این بازی و فرنچایز دد شده :/
    درسته می دونم بخش آنلاین بازی از محتوای کم زجر می کشه ولی همون‌طور که آقای فراهانی گفتن : فقط کافیه ۳۴۳ دوباره‌ با بروزرسانی ها به بازی جون دوباره بده
    مثل فال اوت ۷۶ و سایبر پانک که وضعيت شون هزار بار بدتر بود ولی به زندگی برگشتن
    هیلو های ۴ و ۵ هم واقعا بد نبودن و نسبت به خیلی از بازی های توی بازار انقلابی هم بودن ( گرافیک )
    .
    .
    .
    در آخر اونی ابدیه هیلو

    • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
      Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۳ اسفند ۱۴۰۱

      اولا ۲۴ میلیون که قطعا نفروخته ، شاید این تعداد دانلود شده باشه ثانیا متاش هم احتمالا اکثرا بدون تجربه چندنفره نمره دادن و بوی واقعیت یعنی احتساب هر دو بخش نمیده

      • AmirS
        AmirS | ۳ اسفند ۱۴۰۱

        استاد، اونایی بازی رو دانلود میکنن که خریدنش

        • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
          Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۳ اسفند ۱۴۰۱

          اگه مایکرو بفهمه که شما به عنوان طرفدارش از وجود سرویس گیم پس خبر ندارید ، خیلی ناراحت میشه ها ??

      • KOUWNENTZ
        KOUWNENTZ | ۳ اسفند ۱۴۰۱

        ۲۴ میلیون فروخته آمارم دقیقه

    • Wind
      Wind | ۳ اسفند ۱۴۰۱

      هیلو هر بازی ای نیست که میذاریش کنار بازی های دیگه، هیلو یه پرچمداره واسه مایکروسافت، مثل گاد او وار واسه سونی. طبیعیه که انتظار پشتیبانی درست و حسابی از بازی داشته باشن ملت، خصوصا با همون فروش 24 ملیون نسخه ای که گفتی.
      هر نقدی رو هم نذار پای هیت سونی فن ها، فروش که بالا باشه توقع هم میره بالاتر

مطالب پیشنهادی