چرا Redfall نسبت به دیگر بازیهای استودیو آرکین اثری متفاوت است؟
بازیهای کوآپ آنلاین این روزها وارد دوره جدیدی شدند. تعداد بازیهای این سبکی هم به نظر در آینده زیاد خواهد بود. اما چه چیزی باعث جذابیت آنها میشود. صرفا حضور در کنار دوستان برای انجام ...
بازیهای کوآپ آنلاین این روزها وارد دوره جدیدی شدند. تعداد بازیهای این سبکی هم به نظر در آینده زیاد خواهد بود. اما چه چیزی باعث جذابیت آنها میشود. صرفا حضور در کنار دوستان برای انجام ماموریتهای یک بازی، دلیل جذابیت این بازیها نیست. گاهی اوقات مکانیکهای پنهانی که سازندگان برای ایجاد ارتباط بین کاراکترها استفاده میکنند، بازی را وارد فاز تازهای میکند. اتفاقی که قرار است در بازی Redfall هم رخ دهد. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد؛ با ویجیاتو همراه بمانید.
چنین مکانیزمهایی پیشتر در بازی Final Fantasy 10 طراحی شده بودند. زمانی که بازیکن به همراه گروهش، یکی از ابرماشینها را بر یکی از رودخانههای یخی شکست میدهد. پس از این مبارزه همراهان شما سوار اسنوموبیل (Snowmobile) میشوند و به سمت معبد مالاکانیا (Macalanian) حرکت میکنند. بر هر وسیله نقلیه دو نفر سوار میشوند، اما این که چه کسی همراه کاراکتر اصلی بازی میشود وابسته به یک مکانیک پنهان بازیست. بازیکن کنترل کاراکتر تیدوس (Tidus) را برعهده دارد و همراه تیدوس در اسنوموبیل بسته به رفتار بازیکن با دیگر کاراکترها تعیین میشود.
این مکانیک در بازی عواطف یا Affection نام دارد. این که تیدوس برای درمان کدام کاراکتر پیشقدم شود، بر دوستی او با کاراکتر دیگر تاثیر میگذارد. اگر بازیکن در مقابل حملهای برای دفاع از دیگری ایستادگی کند، بر این ارتباط تاثیر میگذارد. این که در محیط جستجو، ابتدا با کدام کاراکتر همکلام شود، بر این ارتباط تاثیر میگذارد. بازیکن احساس میکند که این اقدامات تاثیری ندارد، اما مکانیک پنهان عواطف، کار خودش را انجام میدهد.
حالا این داستان چه ربطی به بازی Redfall دارد؟ در تجربه کوتاهی که رسانهها از بازی Redfall داشتند، کارگردان بازی یعنی هاروی اسمیت (Harvey Smith) به منتقدان میگوید که بازی یک مکانیک پنهان به نام اعتماد (Trust) دارد. این بازی چهار کاراکتر به نامهای جیکوب (Jacob)، رمی (Remi)، دِو کراوسلی (Dev Crousley) و لایلا (Lyala) دارد و بازیکن فقط میتواند هدایت یکی از آنها را برعهده بگیرد. این بازی قرار است که همکاری در یک دنیای آخرالزمانی را به شکل دقیقی نشان دهد. یک بازی مولتیپلیر آنلاین که بازیکنها با انتخاب هر کاراکتر، با همکاری یکدیگر باید خونآشامها را سلاخی کنند.
البته اسمیت به این نکته هم اشاره میکند که Redfall به گونهای طراحی شده که به عنوان یک بازی تکنفره کلاسیک هم قابل تجربه باشد و فضایی شبیه به دیگر آثار آرکین داشته باشد. در مود تکنفره بازی، دیگر کاراکترها با هوش مصنوعی کنترل میشوند. اسمیت میگوید که این حالت مزایایی برای بازیکن خواهد داشت. بازیکن اگر با هر کدام از کاراکترها تعامل بیشتری داشته باشد و با آنها گشت و گذار بیشتری در شهر داشته باشد، اعتماد آنها به بازیکن بیشتر خواهد شد.
ارتباط بیشتر با یکی از کاراکترها باعث میشود تا دیالوگهای بیشتری را بشنوید که پیشزمینههای داستانی زیادی را افشا میکند. از طرفی ممکن است زمانی که بازیکن تنها در شهر در حال گشت و گذار است و ناگهان مورد حمله یکی از خونآشامها قرار میگیرد، یکی ار کاراکترها بر اساس مکانیک اعتماد برای نجاتش وارد عمل میشود. هر چه اعتماد کاراکتر به بازیکن بیشتر شود، میزان سختی و زحمت بازیکن برای کشتن خونآشامها کمتر میشود چرا که همراهی قدرتمند خواهد داشت.
در طول پیشنمایشی که منتقدان قادر به تجربه آن بودند، کارایی این مکانیک به صورت دقیقی احساس نشده است. البته که منتقد سایت VG247 اذعان میکند که ساختار مرحلهای که آنها تجربه کردند، چندان مناسب این مکانیک نبود. اما ایده مطرح شده جذاب به نظر میرسد. استودیوی آرکین در بخش روایت و داستانگویی، یکی از بهترین استودیوهای بازیسازی است. آنها با استفاده از محیط میتوانند به بهترین شکل ممکن داستان تعریف کنند.
آرکین با Prey و Dishonored و حتی Deathloop توانسته کاراکترهای به یاد ماندنی زیادی را تعریف و خلق کند. با این حال یکی از چالشهای آرکین پیرامون Redfall مربوط به انتخاب چهار کاراکتر قابل بازی است. حال با طراحی مکانیک اعتماد، نگرانی بازیکنان از انتخاب کاراکتر کمتر خواهد شد. حالا دیگر نگرانی وجود ندارد که کاراکتر جیکوب یا رمی را انتخاب کنید؛ چرا که با انتخاب هر کدام میتوانید از داستان و توانایی دیگری یا حتی کاراکتر دیگری مثل لایلا نیز بهرهمند شوید. این اتفاق هم تنها با بازی کردن به همراه آن کاراکتر اتفاق میافتد. هر چه بیشتر با کاراکترهای دیگر همراهی کنید و ماموریتها را با آنها تجربه کنید، شناخت و ارتباط شما با آن کاراکتر قویتر میشود.
میتوان گفت که چنین ساختاری برای اولین بار است که در بین بازیهای آرکین دیده میشود. البته که NPCها همیشه نقش مهم خودشان را در بازیهای آرکین داشتند اما تا به حال نشده بود که بتوانید به صورت عمیق با آنها ارتباط داشته باشید. آرکین از جدال بین کولت و جولیانا در دثلوپ الهام گرفته و آن نفرت را تبدیل به یک دوستی کرده است. آرکین ثابت کرده است که در زمینه شخصیتپردازی عالی عمل میکند و باید دید که داستانگویی آنها چگونه در Redfall تکامل پیدا میکند.
بازی Redfall در تاریخ ۲ می (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) برای کنسولهای نسل نهمی اکس باکس (Xbox Series X/S) و پیسی منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است که بازی در روز انتشار در سرویس گیمپس قرار خواهد گرفت.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من که نمیتونم به صورت کو_آپ تجربش کنم، امیدوارم تجربه تک نفرش هم جذاب باشه، خیلی دوست دارم بعد تجربش با آثار دیگه ی ارکین مقایسش کنم، البته نه از نظر داستان بلکه فانتزی بودن گیم پلیش، یکی از دلایل علاقه من به ارکین همین فانتزی و تخیلی بودن گیم پلی بازیه.
تنها مشکل بازی تماما انلاین بودنشه
بازی باید اونقدر خوب بشه که گیمر این مشکل رو زیاد در نظر نگیره و فراموش کنه!