ویدیو
از لست آو آس تا استار وارز؛ چه بلایی داره سر بازی های پی سی میاد؟ [تماشا کنید]
از بازی Star Wars Jedi Survivor تا لست آو اس و خیلی دیگر از بازیهای دیگر سونی؛ امروزه زیاد میشنویم که بازی های پی سی جدید با مشکلات فنی زیادی دست و پنجه نرم میکنند. ...
نوشته شده توسط تیم ویجیاتو | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰
از بازی Star Wars Jedi Survivor تا لست آو اس و خیلی دیگر از بازیهای دیگر سونی؛ امروزه زیاد میشنویم که بازی های پی سی جدید با مشکلات فنی زیادی دست و پنجه نرم میکنند. همین باعث شده امکان یک تجربه روان از گیمرها گرفته شود.
شاید از خودتان بپرسید چرا قویترین پلتفرم گیمینگ در اجرای این بازیها با مشکل مواجه شده است؟ در واقع دلایل زیادی پشت این داستان وجود دارد. در این ویدیو با «مریم خواجوی» همراه شوید که به بررسی تک تک دلایل مشکلات گرافیکی و باگهای عجیب بازی های پی سی میپردازد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کلا با توجه به تنوع و تعدد سخت افزار برای pc، بازی درست کردن برای اون و درایورهای مختلف با ورژن های مختلف ، کار سختی هست.
تازه تصور کنید که چند حالت میشه، رم و کارت گرافیک و cpu مختلف از چندین نسل رو کنار هم گذاشت که کار رو باز هم پیچیده تر میکنه
دقت کنید که معماری cpu ها و کارت های گرافیک هم با هم فرق دارند.
حالا پورت یک بازی که بر اساس سخت افزار سر راست و مشخص کنسول درست شده، برای pc سخت تر هم هست و تقریبا باید تمام تکسچرها، بسته های قابل خواندن برای رم و غیره رو باز تعریف کنند.
برای همین بهش میگن پورت نه عرضه
اصلا پورت بازی خودش یه پروسه ای هست که از ساختن خود بازی سخت تر هست
تو بازی رو برای یه سیستم مشخص میسازی
ولی تو بخوای برای سیستم های متفاوت این رو پورت کنی هم وقت بیشتری میبره هم انرژی بیشتری
سازنده ها هم که فقط کارشون کشیدن پول از خلق الله هست توی این زمونه بازی رو پولیش نشده پورت میکنن روی پی سی
وقتی یه بازی رو می سازن، اونو با استفاده از یه کامپیوتر و سیستم عامل ویندوز می سازن...
مثلا وقتی بازی X با گرافیک RTX 4090، پردازنده نسل ۱۳ i9 و ۶۴ گیگ رم ساخته میشه، بازی کاملا سازگار و مطابق با این مشخصات کار میکنه...
وقتی میخوان بازی رو برای کنسول ها خروجی بگیرن، اون رو با استفاده از موتوری که بازی رو باهاش توسعه دادن برای یک نوع سخت افزار مشخص خروجی میگیرن و حجم و... رو هم مطابق همون بهینه میکنن و با انواع متنوعی از سخت افزار مواجه نیستن و این تا اینجا درست...
اما یه بازی چجوری برای PC این روزها بهینه میشه ؟! تقریبا نزدیک به سخت افزارهایی که باهاش اونو توسعه دادن...! یعنی نه حجم فایل های بازی رو فشرده و کم میکنن و بازی ها پر از فایل های زائده، نه مصرف سخت افزار رو بهینه میکنن تا کم تر به سیستم فشار بیاد و نه درست بازی رو بررسی میکنن ببینن آیا رو سخت افزارهایی که ذکر شده آیا به خوبی اجرا میشه یا نه ؟!
برای اینکه یه بازی به خوبی بهینه بشه، باید روی ضعیف ترین کارت های گرافیک و پردازنده هایی که توانایی اجرای بازیشون رو دارن تطابق بدن تا اون بازی به اصطلاح بهینه بشه...
این که پروسه ی سختی هست و فقط همین نیست رو منکر نمیشم، ولی قرار نیست شق القمر کنن اینکه نخوای روی نسخه PC کار کنی واقعا نشون از تنبلی سازنده هاست و اینکه یه سری عواملی مثل شرکت های تولید سخت افزار و کنسول ها هستن که سازنده ها رو برای ترقیب به خرید محصولات بروز تر و اومدن به سمت کنسول ها مجبور میکنن...
بهینه نبودن و مشکل دار بودن موتور توسعه بازی، زمان کم و... هم جزء این عوامل هستن که باز هم توجیه این گندکاری های اخیر نمیشه...
دقیقا . پی سی ها معماری ساختشون نسبت به کنسول ها بسیار پیچیده تره . به همین دلیل من اعتقاد دارم باید استودیو های بازی سازی یه بخش جدا و حرفه ای رو برای پورت بازی هاشون در نظر بگیرن ( که نمیگیرن ☹ )