نگاهی به مراحل ساخت پیچیده بازی Dead Island 2
نمیدانم که چقدر با فرآیند سخت توسعه و تولید یک بازی ویدیویی آشنا هستید یا در استودیوی بازیسازی مشغول به کارید، اما قطعا میدانید که هر محصول بسته به بزرگ یا کوچک بودنش، شرایط دشواریی ...
نمیدانم که چقدر با فرآیند سخت توسعه و تولید یک بازی ویدیویی آشنا هستید یا در استودیوی بازیسازی مشغول به کارید، اما قطعا میدانید که هر محصول بسته به بزرگ یا کوچک بودنش، شرایط دشواریی را سپری میکند تا به جایی برسد که ما آن را چند ساعت تجربه کرده و در نهایت کل محتوا را به خاطرات بسپاریم. در این مقاله از ویجیاتو نگاهی به ساخت بازی Dead Island 2 میاندازیم که یکی از عجیبترینها در صنعت بازیهایی ویدیویی است.
جای هیچ خوشبختی نیست، بنابراین متاسفانه نمونههای زیادی در صنعت بازیهای ویدیویی وجود داشته که پروژههای متفاوت و متنوع در جهنم توسعه قرار داشتند و تا همین چند وقت پیش که زمان انتشار بازی Dead Island 2 بود، همین آخرین ساخته استودیوی بازیسازی دمباستر (Dambuster) هم جزو جهنمیان پروسه بازیسازی قرار داشت. برای آن دسته از مخاطبانی که نمیدانند یا به طور کلی فراموش کردند، محصول موردنظر ما حدودا یک دهه پیش در کنفرانس مطبوعاتی کمپانی سونی طی رویداد E3 معرفی شد و از آن زمان تا امروز مشکلات پشت پرده، تغییر استودیوهای سازنده و هزاران مورد را پشت سر گذاشتیم تا حالا بعد از تجربه، نگاهی به ساخت بازی Dead Island 2 داشته باشیم.
در واقع مشکلات پیرامون این بازی از همان روزهای ابتدایی و بعد از انتشار بستهالحاقی Dead Island: Riptide برای نسخه اول شروع شد. این گسترشدهنده و البته نسخه اول مجموعه توسط استودیوی بازیسازی تکلند (Techland) در دست توسعه قرار گرفت که امروزه ما آن را به عنوان سازنده مجموعه بسیار محبوب Dying Light میشناسیم. نکته جالب در آنجایی وجود دارد که پیش از تولد Dying Light، تکلند وظیفه داشت تا نسخه دوم سری بازی «جزیره مرده» را توسعه دهد، اما همه چیز به همین راحتیها پیش نرفت و ساخت بازی Dead Island 2 بسیار پیچیدهتر از تصورات شد.
شاید خیلی از کاربران و بازیکنان قدیمی، درگیری بین استودیوی بازیسازی تکلند و کمپانی دیپسیلور (Deep Silver) را عامل اصلی این وقتهای از دست رفته بدانند. در آن سالها، استودیوی لهستانی تکلند میخواست محصول موردعلاقه خودش را بسازد، اما دیپسیلور از این ایده استقبال نکرد و دست قضا راه این دو شرکت از همدیگر جدا شد تا ۲ سال بعد شاهد انتشار اولین نسخه از سری مجموعه Dying Light باشیم.
اولین استودیوی از چند سازندهای که تلاش کرد پروسه ساخت بازی Dead Island 2 را در طول سالهای اخیر به دست بگیرد، استودیوی بازیسازی و آلمانی یَگر (Yager) بود. این توسعهدهنده در ابتدا دیدگاه خودش را در مورد اینکه نسخه جدید مجموعه Dead Island چگونه خواهد بود، ارائه کرد و به وضوح نشان داد که همان محصولی است که کمپانی دیپسیلور به آن علاقه دارد. در هر صورت، از بازی Dead Island 2 به طور رسمی توسط یگر و دیپ سیلور در E3 2014 و طی کنفرانس مطبوعاتی سونی رونمایی شد و چند ماه بعد از آن نیز گیمپلی کوتاهی از این بازی در رویداد Gamescom 2014 برای علاقهمندان به نمایش درآمد تا روند توسعه کوتاه و آرام جدیدترین اثر استودیوی یگر پیش برود.
این موضوع زیاد دوام نیاورد و در کمتر از یک سال بعد، کمپانی دیپ سیلور به عنوان ناشر اعلام کرد که همکاری خودش با استودیوی یگر به پایان رسیده و آنها دیگر مشغول توسعه بازی Dead Island 2 نخواهند بود. در این راه، اصلیترین موضوع جدایی این دو شرکت به خاطر نرسیدن به یک دیدگاه مشترک و خلاقانه برای توسعه بازی بیان شد که عامل در همین مرحله مهر و موم باقی ماند و شخص دیگری راجع به چنین موضوعی با طرفداران صحبت نکرد.
به همین ترتیب، دیپ سیلور برای بار دوم جستجوی خودش را برای پیدا کردن تیمی که بتواند روی ساخت بازی Dead Island 2 کمکی کند، آغاز کرد و چند ماه بعد، در ماه مارس ۲۰۱۶ اعلام شد که استودیوی بازیسازی و بریتانیایی سومو دیجیتال (Sumo Digital) جدیدترین مدعی برای به پایان رساندن کل محتوای توسعه است. به هر حال، برای مدت زمان طولانی و البته رسمی، آنها روی این موضوع در سکوت خبری کار کردند. سکوت تا آنجایی بالا رفت که خیلیها فکر میکردند که دیگر قرار نیست این بازی را تجربه کنیم. هیچ اطلاعاتی وجود نداشت و تیم سازنده در رویدادهای متوالی و متعدد غایب بزرگ بود تا آنکه به خودمان آمدیم و دیدیم که واقعاً طی سالها چقدر اطلاعات کمی از Dead Island 2 در اختیار داریم.
گفتن این موضوع که «چقدر اطلاعات کمی داشتیم» هم درست نیست، چراکه عملا هیچ اطلاعاتی از روند ساخت بازی Dead Island 2 به دست نیاورده بودیم. تا آن موقع چند سالی از رونمایی گذشته بود، اما سکوت عجیب ناشر و تیم سازنده تا چند سال بعد هم ادامه پیدا کرد. در غیاب هرگونه نمایش، تریلر و بهروزرسانیهای مطبوعاتی دیگر، بسیاری از مخاطبان این موضوع را مطرح کردند که آیا واقعا این بازی در مرحله توسعه وجود دارد یا همه چیز تمام شده است؟
طی سالها، دیپ سیلور ادعا کرد که روند خوب ساخت بازی Dead Island 2 همچنان ادامه دارد و مدیران کمپانی به گفتن این جمله عادت کرده بودند. با وجود این همه صحبتهای تکراری، هیچکس باورش نمیشد که چنین محصولی وجود دارد؛ چراکه سکوت خبری همه را به شک انداخته بود و دیگر کسی هیجانی بابت تجربه بازی Dead Island 2 نداشت. این کم تمایلی زمانی بیشتر شد که حتی در طول این سالها از نسخه دوم مجموعه Dying Light رونمایی شده بود و داشتیم خودمان را برای تجربه این اثر استثنایی آماده میکردیم.
بنابراین تعجبی نداشت که بالاخره با بیانیه تازه و غیرمنتظره کمپانی دیپ سیلور مواجه شدیم که در آگوست سال ۲۰۱۹ توضیح داد روند ساخت بازی Dead Island 2 بار دیگر تغییر کرده و به دست استودیوی بازیسازی دمباستر رسیده که پیشتر سابقه توسعه بازی نسبتا خوب Homefront: The Revolution را در کارنامه داشت. در آن برهه از تاریخ، ۵ سال از معرفی این محصول در رویداد E3 2014 میگذشت و حالا نگرانیهای وجود داشت که حداقل باید چند سال دیگر را سپری کنیم تا به تجربه هر آنچیزی که منتظرش هستیم برسیم.
خوشبختانه، استودیوی بازیسازی دمباستر واقعا همان سازندهای بود که سرانجام ساخت بازی Dead Island 2 را به پایان رساند. بازی اکشن نقشآفرینی سازنده یادشده، در آگوست سال گذشته و طی رویداد گیمزکام ۲۰۲۲ دوباره از نو معرفی شد و در نهایت کمپانی ناشر اعلام کرد ماه فوریه ۲۰۲۳ همان مقصد نهایی است که بازیکنان به آن خواهند رسید. البته این تاریخ به قوت خودش باقی نماند و در نهایت آوریل ۲۰۲۳ یعنی همین چند روز پیش، زمانی بود که دیگر دستمان به آن چیزی که یک دهه منتظرش بودیم رسید.
نکته جالب هنوز در آنجایی وجود دارد که با انتشار رسمی بازی Dead Island 2، سوالات زیادی در مورد تاریخچه توسعه طولانی و پر دستانداز آن وجود دارد که پاسخ واضحی ندارد. به عنوان مثال، محتوای نهایی شامل چند درصد از دیدگاه اصلی اولین تیم سازنده بوده و چقدر از ایدههای دیگر سازندگان را شامل شده است؟ به نظر میرسد که به طور کلی دیپ سیلور از ایده نهایی استودیوی بازیسازی یگر بسیار خوشش آمده بود، بنابراین دلیل دیگری وجود نداشت که پروژه را به آن استودیوی آلمانی بسپارد.
به غیر از سوال بالا، استودیوی بازیسازی دمباستر چقدر از دیدگاه اصلی خودش روی بازی را حفظ کرده است؟ آیا توسعهدهنده بخشهایی از پروژه را از زمانی که در دو استودیوی بازیسازی یگر و سومو دیجیتال وجود داشت، به هم دیگر پیوند زده تا محصولی منسجمتر تولید کند یا اینکه تمام ایدههای آن سازندگان را حذف کردند؟ آیا دمباستر مراحل ساخت بازی Dead Island 2 را از نو آغاز کرد یا پروژه از زمانی جلو رفت که دو استودیوی قبلی آن را به دیپ سیلور تحویل داده بودند؟
به هر حال این بازی به مدت چهار سال توسط دمباستر در دست توسعه قرار داشت که البته به خودی خودش زمان طولانی است، اما آیا برای به پایان رساندن یک پروژه بزرگ که اساسا از صفر شده و البته ما اطلاعاتی از این موضوع نداریم، این بازه زمانی طولانی خواهد بود؟ در هر صورت، بازی موردانتظار ما بالاخره برای تجربه در دسترس قرار دارد؛ اگرچه آینده این فرانچیز هم باید مشخص شود. دیپ سیلور به وضوح در انتشار بازی Dead Island 2 سختگیر بود، بنابراین با محصولی روبهرو هستیم که ناشر آن به آیندهاش کاملا امیدوار است.
استقبال انتقادی از بازی Dead Island 2 دقیقا چیزی نبود که تمام رسانههای جهان را به آتش بکشد، اما به هر حال خیلیها هم معتقد هستند که موفقیتهای به دست آمده برای محصولی که مورد احترام و انتظار بازیکنها بوده، برای چنین بازیی که سالها در دست توسعه قرار داشت، موردی واقعا غیرطبیعی بود. نظر مخاطبان در نهایت مهم است و میتواند ناشر و سازنده جدید را به سمت مسیری ببرد که در آینده حتی پیرامون بازی Dead Island 3 صحبت کنیم، اما تا آن زمان میتوانیم به راحتی از به پایان رسیدن خط ساخت بازی Dead Island 2 لذت ببریم و خاطراتی را مرور کنیم که سالها در ذهن ما ماندگار خواهد شد.
نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ آیا تاکنون موفق به تجربه بازی Dead Island 2 شدهاید؟ به نظر شما آیا قرار است نسخه بعدی در کار باشد یا این بازی آخرین دستاورد مجموعه موردنظر ما خواهد بود؟ نظرات خود را پیرامون این موضوعات با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه نمایید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
داین لایت از صدتای این بهتره
دایینگ لایت رو بشخصه روی حالت کو-آپ بیشتر میپسندم. نسخه دوم خیلی میتونست هیحانانگیزتر باشه اگه المانهای بسته الحاقی The Following رو به محتوایی با اون عظمت اضافه میکرد. ولی در عوض دد آیلند برای اون دسته از مخاطبایی خوبه که میخوان تک و تنها نهایت با چهارتا دوست یه تایم کوچیک اما فوقالعاده خندهداری رو بگذرونن که توی دنیای بزرگی مثل دایینگ لایت گم نشن.
هرچند که دایینگ لایت ته ته آدرنالین و این داستاناس
من خودم داین لایت رو که بازی کردم ۲ جذبم نکرد ولی ۱ مپ عالی داشت و وقتی که خیلی فول میشدی هم محتوا داشت و این عالی بود
دد ایلند پتانسیل داره و باید استفاده بشه
که پیشتر سابقه توسعه بازی نسبتا خوب Homefront: The Revolution را در کارنامه داشت
این کجاش خوب بود ؟! 😂😂
نمراتش رو نگاه کنین ، از خون قرمزتره !!
گفته شده که بازی نسبتاً خوب... یعنی نه خوبه، نه عالیه نه فوقالعادست. بین بد و خوب قرار داشت؛ اگر فقط مبناتون رو متاکریتک نذارید.
بر اساس متاکریتک هم که خب بیشترین نقد هومفرانت روی پی سی بوده که متاش ۵۴ شده و اصلا قرمز نیست بلکه زرده، درست مثل دیزگان که متای ۷۱ گرفت و زرد بود ولی مگه دیزگان بازی بدی برای تجربه بود؟
یعنی شما به صورت توصیقی قضاوت می کنید ؟ زرد با زرد ، سبز با سبز ، قرمز با قرمز ؟!
کیفیت دو بازی یکی با متای ۵۴ و دیگری با متای ۷۱ فقط به خاطر زرد بودن هر دو یکی اند ؟!
این به نظر شما قیاس مع الفارق نیست ؟!
ثانیا نمره ۵۴ رو اگه نسبتی هم بخایم بسنجیم باید بگیم نسبتا بد به جای نسبتا خوب !!
حالا در کل نمیخام خیلی فلسفی بکنمش ، به هر حال این ها شخص به شخص می تونه متفاوت باشه .
ممنون از پاسخگویی شما
بله همونطور که توضیح دادید شخص به شخص فرق میکنه و طبیعتاً من هم فرانچایز با فرانچایز، ژانر با ژانر، دستهبندی با دستهبندی و حتی گیمپلی به گیمپلی رو مقایسه میکنم. من در جانب خودم باید بیام بازی جدید مثلاً استودیوی آرکین که Redfall باشه رو با بازی قبلیش که مثلا Prey باشه از یه سری جنبهها مقایسه کنم مثلا بازی قبلی این استودیو با دد آیلندی که ساخته هرچند حتی اگه چیز مشترکی جز موتور بازیسازی نداشته باشن... توی زمینه متا اسکور هم همینطور بالاخره بیخود از یه دسته تا یه دستهای رو زرد و سبز و قرمز نکردن
توی اون قرمزا هم یکی ممکنه خیلی بد باشه، یکی بد باشه همونطور که توی دسته سبز یکی خوبه یکی عالی یکی هم فوقالعاده.
اگه بخوایم همه چیزو کلی بسنجیم که شیر تو شیر میشه، مثلاً بیایم رد دد ۲ رو با اسپایدرمن مقایسه کنیم ... چرا؟ چون جفتشون اپن ورلد - اکشن ادونچر هستن.. این میشه یه چیز کلی که نتیجه خوبی نداره درسته؟
ممنون از شما که توی این بحث شرکت کردید...