پیکسار در جنگ انیمیشنهای هالیوود شکست میخورد؟
پیکسار با ساخت آثار نمادین و بهیادماندنی مانند فرانچایز داستان اسباب بازی (Toy Story)، ماشینها (Cars)، Wall-E و بسیاری انیمیشنهای خاطرهانگیز دیگر همیشه محبوبیت زیادی میان طرفداران و دوستداران انیمیشن داشته و در این سالهای ...
پیکسار با ساخت آثار نمادین و بهیادماندنی مانند فرانچایز داستان اسباب بازی (Toy Story)، ماشینها (Cars)، Wall-E و بسیاری انیمیشنهای خاطرهانگیز دیگر همیشه محبوبیت زیادی میان طرفداران و دوستداران انیمیشن داشته و در این سالهای فعالیت خود تقریبا هیچگاه طرفداران را ناامید نکرده است.
اما این روزها به نظر میرسد که اوضاع پیکسار مانند همیشه رو به راه نیست و گویا نمیتواند با سایر رقبای خود در انیمیشن هالیوود رقابت کند و در این جنگ بازنده خواهد بود. ۱۳ سال پیش، این کمپانی در اوج خود به سر میبرد و با اکران انیمیشن «داستان اسباب بازی ۳» نامزدی اسکار بهترین انیمیشن را کسب کرد و آخرین موفقیت بزرگ او به سال ۲۰۱۹ و هنگامی که «داستان اسباب بازی ۴» منتشر شد بازمیگردد؛ جایی که توانست بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان بفروشد.
اکنون که نزدیک به ۴ سال از آن موفقیت میگذرد، پیکسار به جایی رسیده که گویا توان رقابت با انیمیشنهای دریم ورکس یونیورسال یا سونی را ندارد. بر اساس گزارش خود کمپانی، پیکسار این هفته حدود ۷۵ نفر از کارمندان خود را اخراج کرد تا بتواند خسارتهای اخیر را جبران کند. اخیرا احساس میشود که موقعیت و جایگاه انکارناپذیر پیکسار به عنوان متخصص انیمیشنهای خانوادگی توسط رقبا به خطر افتاده است.
آخر هفته گذشته، انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse که توسط سونی تولید شده، نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار فروش کرد، درحالی که عنوان The Super Mario Bros. Movie یونیورسال با فروش بیش از ۱.۳ میلیارد دلار در سطح جهانی، سومین انیمیشن پرفروش تاریخ پس از انیمیشن Frozen II و ریمیک شیرشاه در سال ۲۰۱۹ شد.
به این ترتیب به نظر میرسد که طرفداران همچنان به انیمیشنها با تم خانواده بسیار علاقمند هستند، اما گویا آثار پیکسار مانند گذشته به چشمشان نمیآید. گویا این استودیو با انیمیشن جدید سه بعدی خود، یعنی Elemental در شرف ورود دوباره به جنگ میان استودیوهای انیمیشنسازی است. این انیمیشن از دو شخصیت اصلی که عناصر آب و آتش هستند تشکیل شده و قرار است در تاریخ ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد ۱۴۰۲) در جشنواره فیلم تریبکا اکران شود. اما منتقدان تحت تأثیر اولین نمایش آن در ماه گذشته در جشنواره فیلم کن قرار نگرفتند. «Elemental» در حال حاضر امتیاز ۶۰ درصدی را در راتن تومیتوز دارد که آن را به دومین فیلم بدترین فیلم تاریخ استودیو تبدیل کرده است. فقط «Cars 2» با ۴۰ درصد بدتر شد.
طبق پیشبینیهای باکس آفیس، این انیمیشن در اولین آخر هفته اکرانش ۴۰ میلیون دلار به دست آورد که یکی از بدترین افتتاحیههای تاریخ پیکسار به شمار میرود. از همین رو، به نظر میرسد «Elemental» یکی دیگر از انیمیشنهای پیکسار است که در باکس آفیس شکست بدی را متحمل خواهد شد. این استودیو، انیمیشن «Onward» را در ماه مارس ۲۰۲۰، اندکی پیش از شروع پاندمی منتشر کرد که نتیجه جالبی نداشت و زیاد مورد استقبال قرار نگرفت. پس از آن دو عنوان Luca و Soul مستقیما به دیزنی پلاس رفتند و از آنجا به نمایش درآمدند و تاثیر فرهنگی اندکی داشتند.
«Lightyear» که در سال ۲۰۲۱ اکران شد، فیلمی بود که اشتهای خریداران بلیط را برای داستان اصلی Buzz Lightyear بیشتر نکرد. یکی از منابع هالیوودی در پاسخ به این سوال که چرا پیکسار به این اوضاع دچار بوده، در دو کلمه گفت :«جان لستر». لستر که زمانی مدیر خلاقیت انیمیشن دیزنی و پیکسار بود، یکی از کارمندان موسس پیکسار بود، از اولین فیلم استودیو، «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵ تا «Ralph Breaks The Internet» در سال ۲۰۱۸، و نیروی خلاقی بود که در پس بزرگترین موفقیتهای آنها قرار داشت.
وی انیمیشن «A Bug’s Life» و «داستان اسباببازی ۳» و دو فیلم «ماشینها» را کارگردانی کرد و زمانی که دیزنی در سال ۲۰۰۶ پیکسار را خرید، مدیر ارشد مشتری در پیکسار شد. به گزارش هالیوود ریپورتر، لستر در سال ۲۰۱۷ پس از اتهامات سوء رفتار جنسی توسط کارمندان مجبور به ترک دیزنی شد. طبق گزارش هالیوود ریپورتر، او عذرخواهی کرد و در سال ۲۰۱۹ نقش رئیس انیمیشن Skydance Animation را بر عهده گرفت.
پیت داکتر، کاگردان انیمیشن «Inside Out» جایگزین لستر در پیکسار شد و استودیو پس از این تغییر جایگاه خود را بدست نیاورد. از طرف دیگر، باب ایگر، مدیر عامل کنونی دیزنی بیشتر برای خرید و حفظ برندهای موجود، مانند جنگ ستارگان و مارول، شناخته می شود، نه برای حمایت از انیمیشن های اصلی. فیلمهای اخیر پیکسار فاقد المانهایی هستند که در دهه ۹۰ شاهد آن بودیم هستند. انیمیشنهای ساخته شده دوران سلطنت داکتر، مانند «Soul» بیشتر درباره المانهای روحی و ذهنی برای کودکان هستند.
به این ترتیب به نظر میرسد که آن شور و هیجان همیشگی طرفداران برای تماشای انیمیشنهای پیکسار از بین رفته و باید منتظر ماند و دید که آیا تا چند سال آینده این رویه دچار تغییر میشود یا خیر.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به المنتال خیلی امید دارم انشاالله خوب درآد
از نظر متا بدترین انیمیشن تاریخ پیکسار شده
توی مقاله نوشته دومین(فقط توی راتِن تومِیتوز)