چرا ساخت فیلمهای اسپایدرمن خارج از MCU آنقدرها هم دشوار نیست؟
پایان فیلم Spider-Man: Far From Home شاید نوعی پایان باز داشت و زمینهساز اتفاقات آینده در دنیای سینمایی مارول بود اما در واقع شرایط به گونهای است که شخصیت اسپایدرمن به راحتی میتواند این دنیای ...
پایان فیلم Spider-Man: Far From Home شاید نوعی پایان باز داشت و زمینهساز اتفاقات آینده در دنیای سینمایی مارول بود اما در واقع شرایط به گونهای است که شخصیت اسپایدرمن به راحتی میتواند این دنیای سینمایی را ترک گفته و آسیب جدی به خود یا دنیای مارول وارد نیاورد.
این روزها هواداران مرد عنکبوتی دوران عجیبی را پشت سر میگذارند در حالی که آینده این کاراکتر در دنیای سونی در هالهای از ابهام قرار دارد. همانطور که در جریان هستید، در سال ۲۰۱۶ قرارداد بیسابقه و بزرگی میان دیزنی و سونی شکل گرفت و خیلی زود پای عنکبوتی دوستداشتنی به دنیای سینمایی مارول (MCU) با حضور در فیلم Captain America: Civil War باز شد. با درخشش تام هالند در نقش اسپایدرمن، این کاراکتر روز به روز پلههای ترقی را طی کرد و نهایتا به جایگاه والایی در میان ابرقهرمانان مارول دست یافت. وی پس از هنرنمایی در ۲ فیلم مستقل و ۳ فیلم دیگر از MCU به یکی از شخصیتهای کلیدی و محبوب تبدیل شده بود و خبر پایان قرارداد میان سونی و دیزنی خیلیها را ناامید کرد.
ناراحتی مخاطبان و هواداران دو جنبه داشت؛ یکی آنکه دیگر نمیتوانستیم مرد عنکبوتی را در کنار دیگر ابرقهرمانان مارول و حتی اونجرزهای بعدی ببینیم و دوم آنکه آینده او به دست سونی میافتاد. سونی هم طی سالهای گذشته نشان داده بود که آنقدرها هم در ساخت فرانچایزهای موفق و عظیم تبحر ندارد و فرجام The Amazing Spider-Man یا فیلمهای سم ریمی گواه بر همین مسئله است.
هرچه بود، دیزنی و سونی نتوانستند به توافقی دو جانبه دست یابند و حال اسپایدی باید مسیر خود را از MCU جدا کرده و به تنهایی آیندهاش را رقم بزند. به زعم خیلیها اینکه سونی دوباره حق مالکیت مرد عنکبوتی را به دست گرفته چیز بدی نیست و حتی میتوان شاهد یک تغییر اساسی و جذاب در روند داستانی فیلمهای بعدی Spider-Man بود. سونی از مدتها قبل تمایل خود به ساخت دنیایی مستقل برای اسپایدرمن را ابراز کرده و فیلمهایی چون Morbius، Venom 2 یا Spider-Verse در همین راستا شکل گرفتهاند. از سوی دیگر مارول هم با ورود به فاز جدید خود گزینههای بسیاری برای جایگزینی یا حتی چشمپوشی از اسپایدرمن دارد. حال اینکه چنین اتفاقی چگونه قرار است رخ دهد، به هیچ وجه مشخص نیست. اما خبر خوب این است که پایان Spider-Man: Far From Home میتواند روند خروج اسپایدی از MCU را راحتتر از آنچه تصور داشتیم کند.
پایان فار فرام هوم چگونه است؟
تا پیش از تماشای صحنههای پس از تیتراژ، اکثر وقایع اسپایدرمن فار فرام هوم زیبا و به نوعی عادی رخ میدهد؛ مخاطب شاهد همان چیزی است که میخواهد. پیتر متوجه فریبکاری میستریو (جیک جیلنهال) شده، لندن را نجات داده و مستریو را از بین میبرد. سپس هم با به دست آوردن دختر رویاهایش، ام جی (زندایا)، پیروزمندانه به خانه بازمیگردد. اما در صحنههای پس از تیتراژ چیزی میبینیم که کاملا عجیب و غیرمنتظره است؛ اسپایدی و ام جی به «مدیسون اسکوئر گاردن» میرسند و آنجا یک گزارش خبری عمومی مشاهده میکنند.
کاشف به عمل میآید که کوئنتین بک پیش از مرگ ویدیوهایی ضبط کرده و به گونهای وانمود میکند که اسپایدرمن مسئول حملههای المنتالها (The Elemental) بوده است. تعجب برانگیزتر از همه این است که میستریو هویت واقعی پیتر پارکر را فاش میکند و حال تمام دنیا میدانند مرد عنکبوتی کیست.
با این حساب مردم دیگر اعتمادی به این کاراکتر نخواهند داشت و به لطف آتشِ تند جوناه جیمسون، اوضاع میتواند بدتر هم بشود. به هرحال مشکل اساسی و اصلی فاش شدن هویت پیتر است چراکه ذات اسپایدرمن همیشه در خفا و ناشناس بوده. در تمام داستانهای کمیک و فیلمهای دیگر نیز اسپایدرمن همیشه دارای دو شخصیت مجزا (مرد عنکبوتی و پیتر پارکر) بوده و حال فار فرام هوم به نوعی سقف شیشهای را درهم شکسته؛ باید دید سونی چگونه از این فرصت جدید و قابلتوجه استفاده خواهد کرد.
برداشته شدن ماسک از صورت اسپایدرمن میتواند شروعی باشد بر یک روایت کاملا جدید از این شخصیت؛ بدون شک وقتی مردم بدانند پیتر پارکر واقعا کیست، روابط او، خانه و زندگیاش و حتی تحصیلاتش به شکل قابلتوجهی دچار تغییر خواهد شد. ممکن است رسانهها به او حملهور شوند و یا بر فرض تبهکارانی که از او کینه به دل دارند به سراغ دوستان و نزدیکانش بروند و از او انتقام بگیرند. در نهایت باید گفت که زمینه برای اتفاقات و تغییرات عظیمی مهیاست و همه چیز به هوشمندی سونی در استفاده از آنها بستگی دارد.
مارول چگونه میتواند از اسپایدرمن گذر کند؟
پیتر وقتی دید هویت واقعیاش فاش شده، ترس تمام وجودش را فرا گرفت. حال اینکه اثر این واقعه در آینده چه خواهد بود، صرفا قابلحدس است و نه چیزی بیشتر. همانطور که اشاره کردیم، رها کردن اسپایدی در چنین وضعیتی میتواند شانس سونی را برای موفقیت در آینده بیشتر کند. آنها دیگر نیازی به ریبوت کل سری یا سرهم کردن یک فیلمنامه آبکی و بیکیفیت برای ادامه کار ندارند.
کاراکتر اسپایدرمن این قابلیت را دارد که حتی بدون دغدغه خاصی فاش شدن چهره حقیقیاش را قبول کند و مانند تونی استارک، کاپیتان راجرز و ثور به زندگی خود ادامه دهد اما پیشینه این شخصیت در کتابهای کمیک به وضوح نشان میدهد که اسپایدی چنین فردی نیست و به هرحال سونی هم میتواند با ایجاد چالشهای بزرگ بر اساس همین ایده، آینده را به شکل مطمئنتری رقم بزند.
سخن پایانی این است که سونی - چه آن را مقصر بدانیم چه ندانیم - گزینههای هیجانانگیز بسیاری پیش روی خود دارد و با توجه به محبوبیت تام هالند در نقش اسپایدرمن، فرصت خوبی برای خلق محتواهای متنوع و خلاقانه که مخاطبان را جذب خود کند، محیاست. اسپایدرمن از ابرقهرمانانی است که در نزد عموم مخاطبان شهرت و محبوبیت زیادی دارد و همین مسئله میتواند سونی را برای انجام کارهای باکیفیتتر و شایستهتر تهییج کند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
چی میگی از mcu خارج شه مارول و دیزنی وحتی خود سونی به شدت افت میکنه این یعنی ریزش مارول و موفقیت dc
مگر قبل از ورود اسپایدر من به MCU، MCU وضعیت بدی داشت؟ نه اصلا، حالا چه مرد عنکبوتی در mcu باشه یا نباشه فرقی نداره