ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۱۰ روش خلاقانه‌ بازی‌ها برای مبارزه با متقلبین

بازی‌های آنلاین و رقابتی تبدیل به بخش بزرگی از صنعت بازی‌های ویدئویی شده‌اند. هر روز میلیون‌ها بازیکن در سراسر دنیا به اینترنت متصل می‌شوند و مشغول رقابت با دیگران می‌شوند. در این میان همیشه هستند ...

سینا فراهانی
نوشته شده توسط سینا فراهانی | ۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۵

بازی‌های آنلاین و رقابتی تبدیل به بخش بزرگی از صنعت بازی‌های ویدئویی شده‌اند. هر روز میلیون‌ها بازیکن در سراسر دنیا به اینترنت متصل می‌شوند و مشغول رقابت با دیگران می‌شوند.

در این میان همیشه هستند افرادی که اعتقادی به رقابت شرافتمندانه و منصفانه ندارند و برای پیروزی در این بازی‌ها دست به تقلب می‌زنند. استفاده از این تقلب‌ها در بازی‌های تک‌نفره هم وجود دارد ولی در آن بخش از بازی‌ها، شخص دیگری غیر از خود بازیکن دخیل نیست و اعصاب و روان شخص دیگری آسیب نمی‌بیند. در بازی‌های چندنفره اما این ماجرا متفاوت است.

تقلب در بازی‌های چندنفره و به طور خاص، بازی‌های رقابتی می‌تواند تجربه‌ی باقی بازیکنان را حسابی تحت تاثیر قرار دهد و اعصاب آن‌ها را به هم بریزد. به همین دلیل هم هست که شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی این بازی‌ها همیشه به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تقلب در بازی‌هایشان بوده و هستند.

در این میان هستند سازنده‌هایی که روش‌های جالب و خلاقانه‌ای را برای مقابله با این متقلبین نابه‌کار انتخاب می‌کنند و سعی می‌کنند تا حسابی از خجالت این افراد در بیایند. قصد داریم تا در این مطلب نگاهی داشته باشیم به ۱۰ مورد از این روش‌های خلاقانه. همراه ویجیاتو باشید.

ظرف عسل در DOTA 2

اوایل سال جاری میلادی بود که شرکت ولو اعلام کرد قصد دارد تا دسترسی ۴۰,۰۰۰ نفر از افرادی که در بازی DOTA 2 تقلب کرده و می‌کنند را برای همیشه از این بازی قطع کند. وعده‌ای که به سرعت عملی و دست این متقلبین از بازی MOBA محبوب این شرکت کوتاه شد.

روشی که ولو برای شناسایی این افراد استفاده کرده بود بسیار جذاب بود. آن‌ها چند خط کد را در بین کدهای بازی پنهان کردند که تنها افرادی که از نرم‌افزارهای کمکی استفاده می‌کردند قابل شناسایی و دیده شدن بود. بازیکنان صادق و درست‌کاری که در سرورهای بازی بودند این کدها را نمی‌دیدند.

با این روش ولو به سادگی افرادی که از نرم‌افزارهای تقلب استفاده می‌کردند را شناسایی و در ادامه بن کرد. ظاهرا همیشه یک تکه پنیر خوش‌بو می‌تواند موش‌ها را به سمت تله بکشاند.

حذف کردن فایل‌های ذخیره در Valkyrie Profile 2: Silmeria

اگر فکر می‌کنید که شرکت ولو روش سفت و سختی را برای برخورد با متقلبین انتخاب کرده، احتمالا هنوز با یکی از بازی‌های محبوب سال‌های حیات پلی‌استیشن ۲ آشنایی ندارید.

بازی Valkyrie Profile 2: Silmeria که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای دومین پلی‌استیشن منتشر شده بود ذره‌ای تقلب را تحمل نمی‌کرد و آن را با سخت‌ترین روش ممکن مجازات می‌کرد. با حذف کردن تمام فایل‌های ذخیره‌ی بازیکن متقلب!

این بازی نقش‌آفرینی در زمان انتشارش با یک نرم‌افزار ضدتقلب راهی بازار شد که توانایی تشخیص تقریبا هر شکل از تقلب در آن زمان را داشت. روش مجازات این سیتسم هم این بود که در صورت تشخیص و تایید وقوع تقلب، دستور حذف فایل ذخیره‌ی بازی یا همان Saveهای عزیز بازیکن را صادر می‌کرد.

البته این همه‌ی ماجرا نبود. سازندگان می‌خواستند مطمئن بشوند که فرد متقلب راه توبه را در پیش می‌گیرد و دیگر به دنبال تقلب در بازی نمی‌رود. آن‌ها سیستم را طوری طراحی کرده بودند حتی اگر در ابتدای بازی وجود تقلب را تشخیص دهد، واکنشی بروز ندهد و صبر کند تا بازیکن به بخش‌های انتهایی بازی برسد و درست وقتی چیزی تا پایان بازی نمانده، فایل‌های ذخیره‌ی او را حذف می‌کند.

اگر هم افرادی از فایل ذخیره‌ی خود کپی بگیرند، باز هم در امان نیستند چون سیستم ضد تقلب Valkyrie Profile 2: Silmeria تمام فایل‌های ذخیره‌ی موجود در مموری کارت را پاک می‌کرد تا متقلبین هرگر به فکر تقلب مجدد در یک بازی دیگر نباشند.

مسخره کردن بازیکن متقلب در Theme Hospital

بازی Theme Hospital که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد به جای پاک کردن سیوهای شما، روشی نرم‌تر را در پیش گرفته بود. این بازی مستقیما بازیکنان خاطی را سرزنش می‌کرد!

شبیه‌ساز مدیریت بیمارستان Theme Hospital ساز و کاری داشت که به شکل رسمی به همه‌ی بازیکنان اجازه‌ی تقلب را می‌داد. شما می‌توانستید در بازی پول خود را زیاد کنید، تجهیزات بهتر و بیشتر را سریع‌تر به دست بیاورید و... به همین دلیل هم تیم سازنده راهکار سختی برای مقابله با تقلب در بازی تعبیه نکرده بود.

البته این موضوع به معنای این نیست که سازندگان بازیکنان متقلب را به همین سادگی رها کنند. از زمانی که بازیکنی در بازی دست به تقلب بزند، پرستار مسئول پذیرش بیمارستان به شکل متوالی مدیر بیمارستان را پیج می‌‌کند. آن هم با چنین جمله‌ای: «مدیر بیمارستان در حال تقلب است»!

البته که اتفاق مهمی نیست. فقط همه‌ی شخصیت‌های بازی می‌دانند شما مشغول خرج کردن ۱۰ هزار دلاری هستید که با تقلب به دست آورده‌اید.

پنهان شدن المان‌ها در Mario Party

هدف اصلی نینتندو برای ساخت و توسعه‌ی ماریو پارتی این بود که خانواده‌ها در کنار هم از بازی کردن لذت ببرند و اوقات خوشی را تجربه کنند. پس طبیعی است که آن‌ها دوست نداشته باشند کسی با تقلب در این بازی‌ها، لذت تجربه را خراب کند.

یکی از این بازی‌ها، بخشی بود که بازیکنان می‌بایست تصویر روی موزایک‌هایی را حفظ می‌کردند و بعد آن‌ها را با هم جفت می‌کردند. توسعه‌دهندگان متوجه شدند که امکان تقلب در این بازی به سادگی وجود دارد. آن هم به این شکل که بازیکنان بازی را متوقف می‌کنند و آنقدر به صفحه‌ی تلویزیون خیره می‌شوند تا جای تمام موزایک‌ها را حفظ کنند.

سازندگان هم به سادگی، کاری کردند که در زمان توقف بازی، تصاویر و المان‌های روی تصویر حذف شوند و از دید خارج شوند. روشی که بعدها در بازی‌های دیگری از نینتندو هم مورد استفاده قرار گرفت. روشی ساده که تنها از توسعه‌دهندگان خلاق نینتندو بر می‌آید.

اعطای حلقه‌ی نورانی به بازیکنانی که تقلب نمی‌کنند در Team Fortress 2

دومین بازی این لیست که متعلق به شرکت ولو است و یک روش عجیب و غریب دیگر از این شرکت موفق آمریکایی. روشی که به شدت با حال هوای بازی تیراندازی رایگان آن‌ها یعنی Team Fortress 2 هم‌خوانی داشت.

در اینجا، بر خلاف روشی که در دوتا ۲ اجرا شد، ولو بازیکنان متقلب را از تجربه‌ی بازی محروم نکرد، بلکه آن‌ها را علامت‌گذاری و رسوا کرد تا همه بتوانند به سادگی بازیکنان متقلب را از دیگران تشخیص دهند.

در سپتامبر ۲۰۰۹ ولو تصمیم به رسوا کردن متقلبین کرد و در همین راستا به تمام بازیکنانی که تا آن روز از نرم‌افزارهای کمکی و تقلب استفاده نکرده بودند یک آیتم تزئینی ویژه داد. یک حلقه‌ی نورانی و طلایی که به جای کلاه روی سر شخصیت‌های بازی قرار می‌گرفت و به همه اعلام می‌کرد که این بازیکن تاکنون تقلبی نکرده است.

این آیتم همراه با پیامی بود که صداقت بازیکن را ستایش می‌کرد و این حلقه‌ی نورانی را پاداشی برای این صداقت می‌دانست. کاری که به سرعت بازیکنان متقلب را آشکار و کمی شرم به آن‌ها تزریق کرد.

البته که ولو بعدتر سیستم‌های امنیتی بازی خودش را تقویت و سعی کرد تا محیط امن‌تری برای بازیکنان بسازد. کاری که هنوز هم ادامه دارد. مثل بازیکنانی که هنوز هم حلقه‌ی نورانی خود را با افتخار استفاده می‌کنند.

مبارزه با چندین نسخه از غول آخر بازی در بازی Crusader: No Regret

یک بازی قدیمی دیگر از دهه‌ی نود میلادی. بازی Crusader: No Regret دنباله‌ی بازی دیگری با نام Crusader: No Remorse بود. عنوانی که در آن بازیکنان می‌توانستند با استفاده از کد Jassica16 وارد حالت تقلب بازی شوند و آن را به راحتی به پایان برسانند.

در دومین نسخه از این بازی‌ها که Crusader: No Regret نام داشت، بازیکنان زیادی به سراغ استفاده مجدد از همان کد تقلب رفتند و همگی در تله‌ی سازندگان افتادند.

بازیکنانی که کد Jassica16 را در بازی Crusader: No Regret وارد می‌کردند، نه تنها وارد حالت تقلب نمی‌شدند، بلکه با پیامی از سازندگان مواجه می‌شدند که در آن چنین چیزی نوشته شده بود: «معلومه که ما کد تقلب بازی رو عوض کردیم!»

البته ظاهرا همین پیام برای سازندگان کافی نبوده و بعد از آن ناگهان باس نهایی بازی ظاهر می‌شود و با گفتن عبارت «من مدت زیادی منتظر این لحظه بودم.» شما را به محیط بزرگی می‌فرستد که تعداد ۸ نسخه‌ی مکانیکی از باس نهایی بازی در آن حاضر هستند شروع به شلیک موشک به سمت شما می‌کنند. و صدالبته که در این محیط جایی برای پناه گرفتن هم پیدا نمی‌کنید.

شکست دادن هر هشت نسخه از باس آخر بازی کاری بسیار سخت است امام غیر ممکن نیست. بیشتر شبیه تنبیهی است که سازندگان برای افراد تنبلی در نظر گرفته‌اند که قصد دارند کد تقلب قدیمی را دوباره استفاده کنند.

پرداخت هزینه برای متقلبین در بازی Paper Mario: The Thousand-Year Door

در بازی Paper Mario: The Thousand-Year Door این امکان وجود دارد که بازیکنان در یک قرعه‌کشی لاتاری شرکت کنند. قرعه‌کشی که توسط شخصی به نام لاکی برگزار می‌شود.

بازیکن می‌تواند هر یک از بلیط‌های این لاتاری را به قیمت ۱۰۰ سکه خریداری کند و اگر به خوبی بازی کرده باشد، ممکن است موفق شود تا قرعه‌کشی را برنده شود.

در بازی این امکان وجود داشت تا با تقلب این لاتاری را برنده شد. تنها کافی بود تا ساعت کنسول گیم‌کیوب خود را به نیمه شب ببرید و عدد برنده‌ی قرعه‌کشی را بفهمید و بعد ساعت کنسول را به حالت عادی برگردانید و به سراغ تهیه همان اعداد بروید.

صدالبته که بازی و شخصیت لاکی متوجه تقلب شما خواهند شد و ورود شما را به بخش‌های زیادی از بازی ممنوع می‌کنند. تنها راه برداشتن این ممنوعیت هم چیزی نیست مگر خریدن بلیطی به قیمت ۵۰۰ سکه!

بازی به شکل مستقیم تقلب شما را با جریمه‌ی نقدی پاسخ می‌دهد تا در زندگی واقعی صداقت بیشتری به خرج بدهید و به دنبال تقلب نباشید.

مطلع شدن بازیکن رقیب از تقلب شما در بازی Spaceward Ho!

قدیمی‌ترین بازی این لیست Spaceward Ho! نام دارد و محصول سال ۱۹۹۰ است. عنوانی استراتژی و به شدت کلاسیک که روشی بسیار سرراست و ساده را برای مجازات بازیکنان متقلب در پیش گرفته بود.

اگر در یکی از مبارزات بازیکن در مقابل بازیکن (PVP) تقلب می‌کردید بازی به سادگی این موضوع را به حریف شما اطلاع می‌داد و تمام اطلاعات ریز و درشت شما در بازی را نیز برای رقییب آشکار می‌کرد.

یکی از توسعه‌دهندگان بازی در این باره می‌گوید که آن‌ها تلاش زیادی کردند تا بخش چندنفره و رقابتی را طوری طراحی کنند که امکان تقلب در آن به حداقل برسد ولی می‌دانستند که این احتمال هرگز به صفر نخواهد رسید. پس ترتیبی اتخاذ کردند تا حداقل بازیکن حریف بداند که با چه نوع حریفی مواجه شده است.

به همین سادگی وقتی بازی تغییری ناگهانی در اعداد و ارقام بازی تشخیص دهد، به سرعت به بازیکن حریف اطلاع می‌دهد که در حال بازی در مقابل یک متقلب حیله‌گر است.

یکی از بازیکنان لیدربورد بازی Splatoon 2 را هک کرد تا به نینتندو ضعفش را نشان دهد

یک بازی دیگر از نینتندو ولی این بار با تفاوتی بزرگ. وقتی خود سازندگان اهمیتی به امنیت بازی خود ندهند، بازیکنان هستند که دست به کار می‌شوند و برای کوتاه کردن دست متقلبین تلاش می‌کنند. اتفاقی که برای بازی Splatoon 2 افتاد.

در سال ۲۰۱۸ که یکی از بازیکنان بخش چندنفره‌ی Splatoon 2 حسابی از دست متقلبین خسته شده بود، تصمیم گرفت تا پیامی بزرگ به نینتندو بفرستد. چطور؟ با انجام بزرگ‌ترین تقلب ممکن!

این بازیکن لیدربورد بازی را هک کرد و Power X خودش را به حداکثر قدرت ممکن رساند تا در بین چهار بازیکن نخست قرار بگیرد. به این شکل تمام توسعه‌دهندگان و بازیکنان یک نام کاربری را در صدر این لیست دیدند که بسیار عجیب بود. نام کاربری که عبارت «لطفا ضد تقلب را اضافه کنید.» را به عنوان نام خودش داشت.

این بازیکن حتی کار خود را در ردیت به نمایش گذاشت و ادعا کرد از عاشقان Splatoon 2 است و فقط از دست تقلب زیاد در این بازی خسته شده است و از نینتندو می‌خواهد تا سیستمی برای مبارزه با این متقلبین طراحی و اجرا کند.

این حرکت جواب داد و یک ماه بعد از حذف شدن حساب کاربری مذکور نینتندو شروع به مبارزه با متقلبین کرد. این روش به قدری خوب جواب داد که حالا نینتندو برای Splatoon 3 از همان ابتدای عرضه حسابی حواسش به متقلبین هست و مراقب است تا آن‌ها تجربه‌ی باقی بازیکنان را خراب نکنند.

درصد بالای بازپرداخت وام در SimCity 2000

در نسخه‌ی ۱۹۸۹ بازی یک کد تقلب محبوب وجود داشت که با تایپ آن، بازیکن به شکل آنی و مستقیم ۱۰,۰۰۰ دلار پول به دست می‌آورد. تنها کافی بود عبارت FUND را تایپ کند تا این پول را به سادگی به دست بیاورد. البته در همان نسخه هم اگر حریص می‌شدید و در یک سال از زمان بازی سه بار این کد را وارد می‌کردید با یک زلزله‌ی شدید در شهرتان مواجه می‌شدید.

در دنباله‌ی بازی که SimCity 2000 نام داشت و در سال ۱۹۹۳ منتشر شد سازندگان تصمیم گرفتند تا کمی سربه‌سر بازیکنانی بگذارند که هنوز قصد دارند از این کد تقلب استفاده کنند. اگر شما در این نسخه عبارت FUND را تایپ می‌کردید همان پول را به دست می‌آوردید با این تفاوت که اینجا در واقع شما زیر بار یک وام با بهره‌ی بازپرداخت ۲۵٪ رفته بودید!

این روش به مذاق بسیاری از بازیکنان خوش نیامد ولی به عقیده‌ی بسیاری یکی از بهترین روش‌ها برای تنبیه بازیکنانی بود که قصد داشتند با راحت‌طلبی در بازی به موفقیت برسند.

شما کدام بازی را می‌شناسید که روش جذابی برای مقابله با متقلبین داشته باشد؟ آن‌ها را برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی