کپکام چگونه از شکست ریمیکهای رزیدنت اویل جلوگیری کرده است؟
بازیهای رزیدنت اویل (Resident Evil) به عناوینی برجسته در میان آثار ترسناک تبدیل شدهاند و چندین فرنچایز دیگر تلاش قابل توجهی برای دزدیدن جایگاهش کردهاند. ریمیک بازی رزیدنت اویل ۴ که براساس یک گیم ۱۸ ...
بازیهای رزیدنت اویل (Resident Evil) به عناوینی برجسته در میان آثار ترسناک تبدیل شدهاند و چندین فرنچایز دیگر تلاش قابل توجهی برای دزدیدن جایگاهش کردهاند. ریمیک بازی رزیدنت اویل ۴ که براساس یک گیم ۱۸ ساله ساخته شده یکی از مدعیهای بازی سالِ (Game of the Year) امسال محسوب میشود؛ سالی که در آن شاهد عرضه بازیهای بسیار زیادی در صنعت بودهایم. اینها نشانه عملکرد و برنامهریزی موفق و به موقع کپکام در دنیای این فرنچایز است که به ساخت ریمیکهای متعدد از عنوانهای کلاسیک رزیدنت اویل منجر شده است. این روند همچنان ادامه دارد و همه نگاهها به کپکام برای بازسازی عنوان دیگری در کنار ساخت رزیدنت اویل ۹ است.
با وجود اینکه این موج از ریمیکهای رزیدنت اویل (Resident Evil 2, 3, 4) بسیار موفق عمل کردهاند، اما در نهایت این پیروزیها را مدیون نسخه کنسولِ GameCube یعنی ریمیک بازی اول هستند که خود براساس عنوان اصلی رزیدنت اویل بوده و بیش از بیست سال پیش ساخته شده است. آن بازی روند و فرمولی را آغاز کرد که قابلیت ادامه دادن و در نتیجه ساخت ریمیکهای مختلف را در چند دهه پس از خود ایجاد کرد و در نتیجه موجب به وجود آمدن عناصر ترسناک سری و اکشن محور شدن این عنوانها شد. ثبات ساختاری و کیفیت بسیار بالای ریمیکهای این فرنچایز موج بعدی از عنوانهای بازی را به برخی از مورد انتظارترین آثار ترسناک در بین طرفداران تبدیل کرده است.
زمینهسازی برای ساخت ریمیکهای بیشتر
تاریخچه داستانی و بلند فرنچایز Resident Evil از دلایلی است که ریمیکهای این سری را تازه نگه میدارد. اگر بخواهیم این سری را با بقیه آثار در سبک ترسناک و بقا مقایسه کنیم رزیدنت اویل در واقع فهرست بلند بالایی از عناوین قبلی را داراست که موقعیت را برای ساخت ریمیکها و حتی بازیهای جدید در آن فراهم میکند. سری جدیدتری مانند The Last of Us که تنها دو بازی در کارنامه خود دارد موفق به انتشار یک ریمستر و یک ریمیک از عنوان اول خود شده که قابل ستایش و تقدیر است، با این حال نمیتوان آن را با فرنچایز رزیدنت اویل که تاریخچهای تقریبا ۳۰ ساله دارد مقایسه کرد.
با توجه به نکات گفته شده هر عنوان در این سری عنصری جدید را به وسیله معرفی قهرمانان، ویلنها و یا اسلحهها و یا اضافه کردن داستانی جدید به روایت کلی فرنچایز ارائه میدهد. ریمیکهای رزیدنت اویل به دلیل استفاده از عناصر نوستالژی و منبع اصلی از قدیمی شدن دوری میکنند و در کنار آن به وسیله راههای مختلف بازیهای خود را رشد میدهند. عناوین Resident Evil 5 و Resident Evil 6 به موفقیتی ناگهانی دست پیدا کرده و به راهی شناخته شده و امن قدم گذاشتند و تصور اینکه این دو اثر چه کارهای درستی را در وهله اول بخاطر وجود سری ریمیکها انجام دادهاند، میتواند نگاه و درک مخاطب را به عنوانهای کمتر شناخته شده فرنچایز تغییر دهد.
داشتن ثبات در طول ریمیکهای این فرنچایز
از این فرنچایز ۹ بازی اصلی و اسپینافهای بیشمار زیادی عرضه شده است و همینطور احتمال بازسازی بسیاری از عنوانهای آن وجود دارد. در تمام ریمیکهای رزیدنت اویل شاهد ثبات احساسی و ساختاری بازی بودهایم که فرنچایزهای اندکی میتوانند با آن رقابت کنند. هیچکدام از این ریمیکها با عنوانهای قبلی خود تفاوت اساسی ندارند و برای مثال از سیستم نوردهی، چشمانداز و مکانیکهای مشابهی استفاده میکنند که شامل جنبههایی منحصر به فرد از عنوانهای اصلی بازی نیز میشوند. بهترین نکته در سری ریمیکهای این فرنچایز این است که هر کدام از این عنوانها فضا و روایتی ترسناک را با وجود اکشن محور بودنشان دارا هستند.
ایجاد ثبات در ریمیکهای ساخته شده از عنوانهای کلاسیک این فرنچایز، برای کپکام بسیار سودآور بوده و هر کدام از این ریمیکها فروش بسیار خوبی را داشتند و به محبوبیت این سری کمک کردهاند. رزیدنت اویل به تحولی شگرف در دنیای بازیهای ویدیویی و فرهنگ عامه تبدیل شده و این پدیده که یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۲۳ در واقع بازسازی یکی از بهترین آثار سال ۲۰۰۵ است به تکرار تاریخ برای این سری شباهت دارد. در نهایت ریمیکهای رزیدنت اویل نشان میدهد که این سری راهی جز پیشرفت و خلق عنوانهای لذت بخش ندارد.
شما کدام یک از ریمیکهای این فرنچایز را بیشتر دوست داشتهاید؟ نظرتان را با ویجیاتو به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کپکام دقیقا مثل سری ارژینال، در ریمیکها هم دنباله دار بودن داستان رو رعایت کرد و دقیقا ریمیک رزیدنت ۳ ارتباط محیط (ایستگاه پلیس) و داستانی با ریمیک قسمت دوم داشت. از طرفی استانداردهای بازی های نسل ۸ رو هم به بازی ها اضافه کرد.
انشاءالله بازسازی قسمت ۵ و ۶ و همچنین سری revelation هم با همین سبک انجام بشه
استاد ریمیک ساختنه ، بعد از ریمیک رزیدنت اویل دو خیلیا بازی ریمیک کردن ولی اغلب چیزی شبیه ریمستر ارائه دادن مخصوصا لست آف آس که چند تا ویژگی فقط اضافه میکرد ولی کپکام قشنگ میکوبه دوباره میسازه
دقیقا کپکام یک تنه باعث شد نسل ۹ کلا ریمیک و ریمستر باشه وسطاش یکی دوتا بازی خوب بیاد بیرون
درود بر نویسنده محترم و شرکت کپکام که بازی های عالی می سازد. شخصا از ریمیک Resident Evil 2 بسیار لذت بردم. (موزیک ها و صداهای بازی اورجینال، وفاداری به داستان و حتی افزودن دیالوگ ها و شخصیت پردازی بهتر، گرافیک و اکشن و گیم پلی و ارزش تکرار و صدا گذاری و تنوع مراحل در کنار افزودن المان های جدید و با احتیاط که به هسته اصلی و اروجینال بازی، آسیب نزند)
درود بر شما، سپاس بابت مطالعتون.