منظور از PSSR در پلی استیشن چیست؟
در چند هفته اخیر، شایعات بسیار زیادی پیرامون عرضه کنسول جدید سونی یا (Play station 5 Pro) در آینده نزدیک به وجود آمده است. بخشی از این شایعات، فناوری جدید ارتقاء تصویر یا «Upscaling» است ...
در چند هفته اخیر، شایعات بسیار زیادی پیرامون عرضه کنسول جدید سونی یا (Play station 5 Pro) در آینده نزدیک به وجود آمده است. بخشی از این شایعات، فناوری جدید ارتقاء تصویر یا «Upscaling» است که با نام (PSSR) برای پلی استیشن عرضه میشود. در این مقاله از ویجیاتو، قصد داریم تا به بررسی این تکنولوژی بپردازیم.
Upscaling چیست؟
به تغییر تصویر از یک رزولوشن (Resolution) به رزولوشن بالاتر، Upscaling گفته میشود. این تغییر نیاز به قدرت بیشتر از سمت گرافیک ندارد. Upsacling در کامپیوترهای گیمینگ بسیار پر استفاده است. تکنولوژی «DLSS» در کارت گرافیکهای Nvidia و «AMD's FSR» برای کارت گرافیکهای AMD وجود دارد.
حال با گذشته زمان و نزدیک شدن به عرضه کنسول قدرتمندتر سونی در این نسل، این احتمال میرود که این تکنولوژی، همراه با کنسول جدید، برای کنسولهای این نسل سونی عرضه شود.
PSSR چیست و چه معنی می دهد؟
(Play Station Spectral Super Resolution) یا به اختصار (PSSR)، قرار است تا تکنولوژی Upscaling و «Anti-aliasing» سونی، در کنسول جدید Play Station 5 Pro باشد. این اقدام قبلتر از سمت سازندههای کارتهای گرافیک صورت گرفت تا بدون نیاز به قدرت بیشتر، تصاویری با وضوح بالاتر در اختیار خریداران قرار دهند. حال سونی قصد ارائه آن با PSSR در کنسولهایش را دارد.
اطلاعات مربوط به Play Station 5 Pro و PSSR توسط کانال یوتیوب (Moore's Law is Dead) لیک شده است. این اطلاعات نشان میدهد که هدف نهایی تکنولوژی PSSR، ارائه شرایطی برای پشتیبانی Play Station 5 Pro از تصویر 4K/120FPS، همچنین 8K/60FPS است.
PSSR چگونه عمل میکند
همانند Nvidia DLSS، تکنولوژی PSSR از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ (Machine Learning) استفاده می کند تا بتواند خروجی قابلقبولی را ارائه کند.
با توجه به تحلیلهای مرتبط، انتظار میرود که استفاده از Machine Learning کامل بر روی خود گرافیک صورت بگیرد. از طریق این روش، Upscaling تصاویر 1080P به 4K، در ۲ میلی ثانیه انجام میشود. این سرعت توسط Upscaler های به غیر از AMD's ML FSR2 به دست میآید. انتظار میرود که کیفیت تصاویر استانداردهای بالاتری، نسبت به روشهای Upscale گذشته ارائه دهد.
به دلیل محدودیتهای سخت افزاری موجود روی کنسول Play Station 5 Pro، این ارقام هدف اصلی این کنسول نیستند، بلکه هدف اصلی PSSR است و استفاده از آن در کنسولهای آینده. در حال حاضر، PSSR در کنسول Play Station 5 Pro از رزولوشن 2160x3840 پشتیبانی میکند. هدف اولیه این تکنولوژی، دستیابی به کیفیت 4K 60FPS و 8K 30FPS است.
عملکرد PSSR
حافظه رم مورد نیاز PSSR، برای کتابخانه «PSML» و بازی، به ترتیب ۱۸۰ و ۶۴ مگابایت است. در کل این تکنولوژی نیازمند به ۲۵۰ مگابایت حافظه رم است.
تستها بر روی ۲ بازی فرست پارتی (First Party) نشان میدهد که نسخه استانداردPlay Station 5 در بازی اول، بر روی حالت گرافیکی پرفورمنس (performance) 1080P/60FPS و روی حالت Fidelity Mode خروجی 1800P/30FPS داشته است.
در بازی دوم، هدف اضافه کردن ری تریسینگ «Raytracing» است. نسخه استاندارد کنسول Play Station 5، توانست به 60FPS برسد. این در حالی است که Raytracing بر روی کنسول خاموش بوده است.
Play Station 5 Pro، در بازی اول توانسه تا با استفاده از PSSR، تصاویری با کیفیت 1440P/60 FPS ارائه دهد. در بازی دوم، با Raytracing توانست تا به 60FPS برسد. متأسفانه اطلاعاتی از رزولوشن بازی هنگام استفاده از Raytracing ذکر نشده است.
سخن پایانی
استفاده از تکنولوژیهای مختلف و هوش مصنوعی مخصوصا در صنعت گیم روز به روز در حال افزایش است. استفاده از این قابلیتها بر روی کامپیوتر کمک به سزایی به تجربه گیمرها کرد. حال با استفاده از PSSR میتوان این قابلیتها را در اختیار کنسول گیمرها نیز قرار داد.
به تغییر رزولوشن تصاویر به تصاویر بزرگتر، Upscaling میگویند.
DLSS، نام تکنولوژی Upscaling در کارت گرافیکهای انویدیا است.
بازیهای ساخته شده توسط سازنده کنسول بازی، به عنوان بازیهای First party شناخته میشوند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.