ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پلی استیشن ۵
اخبار و مقالات

مشخصات کامل و جزئیات بیشتری از پلی استیشن ۵ پرو فاش شد

با تمام گزارش‌هایی که در ماه‌های اخیر دیدیم، اکنون قاطعانه می‌توان گفت که پلی استیشن ۵ پرو واقعی است و به‌زودی آن را می‌بینیم. حالا تام ورن از The Verge به اسناد طراحی این کنسول ...

رایان زجاجی
نوشته شده توسط رایان زجاجی | ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۶

با تمام گزارش‌هایی که در ماه‌های اخیر دیدیم، اکنون قاطعانه می‌توان گفت که پلی استیشن ۵ پرو واقعی است و به‌زودی آن را می‌بینیم. حالا تام ورن از The Verge به اسناد طراحی این کنسول دست پیدا کرده و مشخصات کامل این کنسول را در گزارش جدیدش به اشتراک گذاشته است.

پلی استیشن ۵ پرو در حال حاضر با نام رمزی Trinity شناخته می‌شود و قرار است دارای یک GPU قدرتمندتر و همچنین حالتی برای افزایش سرعت CPU باشد. سونی می‌خواهد این کنسول توانایی بسیار بالاتری برای رندر کردن رهگیری پرتو (Ray Tracing) و یا افزایش رزولوشن و فریم ریت بازی‌ها داشته باشد. این شرکت حتی برای بازی‌هایی که روی PS5 Pro «بهبودهای چشم‌گیری ارائه دهند» عنوان Trinity Enhanced یا PS5 Pro Enhanced را در نظر گرفته است.

طبق سندی که در اختیار The Verge قرار گرفته، سونی انتظار دارد GPU کنسول پرو نسبت به مدل پایه حدودا ۴۵ درصد سریع‌تر باشد. این پردازنده گرافیکی بزرگ‌تر است و از سیستم حافظه سریع‌تری استفاده می‌کند. همچنین معماری رهگیری پرتوی این کنسول قدرتمندتر است و می‌تواند تا سه برابر سریع‌تر از PS5‌ عادی عمل کند. بدین ترتیب پلی استیشن ۵ پرو در رندر کردن ری تریسینگ بسیار بهتر از کنسول پایه خواهد بود.

سونی Trinity را «نسخه بالا رده پلی استیشن ۵» توصیف می‌کند و می‌خواهد همچنان به فروش کنسول استاندارد ادامه دهد. سونی از بازی‌سازان انتظار دارد که بازی‌هایشان را در قالب یک پکیج برای کنسول عادی و پرو منتشر کنند و این امکان را به آن‌ها می‌دهد که بازی‌های قبلا منتشر شده را برای کنسول جدید آپدیت کنند.

تام ورن می‌گوید که کیت‌های آزمایشی این کنسول اکنون در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارند و از تمام بازی‌هایی که در ماه آگوست برای دریافت مجوز ثبت می‌شوند، انتظار دارد که با PS5 Pro سازگار باشند. اولین بار تام هندرسون از Insider Gaming بود که مشخصات این کنسول و همچنین تاریخ عرضه آن برای تعطیلات ۲۰۲۴ را افشا کرد.

اشاره کردیم که GPU‌ کنسول جدید قرار است قدرتمندتر باشد، اما CPU همچنان با مدل معمولی یکسان خواهد بود. با این حال کنسول پرو یک حالت اضافه دارد که فرکانس پردازنده را به ۳.۸۵ گیگاهرتز ارتقا می‌دهد که نسبت به حالت عادی، یعنی ۳.۵ گیگاهرتز، ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. سونی این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که بین حالت استاندارد و افزایش‌یافته انتخاب کنند.

مطلب پیشنهادی
به جای خرید یک رم ۱۶ گیگابایت، می‌توانید از چینش دو کاناله دو عدد رم ۸ گیگابایتی استفاده کنید
چرا استفاده از رم دو کاناله بهتر است؟

حالت عادی درست مانند یک PS5 معمولی عمل می‌کند. یعنی اگر برق کافی وجود داشته باشد CPU روی ۳.۵ گیگاهرتز عمل می‌کند و اگر کنسول «عملیات‌های پرمصرف» انجام دهد، روی فرکانس پایین‌تری فعالیت می‌کند. سونی می‌گوید که این فرکانس‌های پایین‌تر به ندرت به وجود می‌آیند و برق اضافه‌ای که CPU استفاده نکند، به GPU ارسال می‌شود.

اما در حالت فرکانس افزایش یافته، CPU برق بیشتری دریافت می‌کند و برقی که به GPU می‌رسد اندکی کاهش می‌یابد. در این صورت، سرعت کلاک GPU حدودا ۱.۵ درصد کاهش می‌یابد که به‌نقل از سونی، منجر به «حدودا ۱ درصد راندمان کمتر» از طرف GPU می‌شود.

پلی استیشن ۵

پلی استیشن ۵ پرو تغییراتی هم در سیستم حافظه اعمال کرده است. حافظه PS5‌ معمولی با سرعت ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه عمل می‌کند، اما سونی برای PS5 Pro آن را ۲۸ درصد افزایش داده و به ۵۷۶ گیگابایت بر ثانیه رسانده است. سونی می‌گوید از آنجایی که سیستم جدید حافظه بازدهی بیشتری دارد، افزایش پهنای باند می‌تواند به بیش از ۲۸ درصد برسد.

همچنین به‌طور کل حافظه بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. در حالی که ۱۲.۵ گیگابایت از حافظه PS5‌ عادی به بازی‌ها اختصاص داده شده، این عدد در PS5 Pro به ۱۳.۷ گیگابایت رسیده است.

افزایش حافظه در دسترس و سرعت آن «شاید» برای فناوری PSSR یا PlayStation Spectral Super Resolution کاربردی باشد. PSSR یک فناوری آپ‌اسکیلینگ (Upscaling) و عملا رقیب سونی برای DLSS و FSR است که کاربردش، بهبود فریم ریت و کیفیت تصویر بازی‌ها است. سونی یک «معماری مخصوص برای یادگیری ماشین (Machine Learning)» ساخته است که از ۳۰۰ تریلیون عملیات بر ثانیه (TOPS) برای محاسبات ۸ بیتی پشتیبانی می‌کند. این معماری از PSSR پشتیبانی می‌کند.

در واقع PSSR به شکلی طراحی شده که جایگزین سیستم آنتی آلیزینگ (Anti-Aliasing) یا آپ‌اسکیلینگ کنونی بازی‌ها شود. سونی می‌گوید که ورودی‌های این فناوری تقریبا مشابه DLSS و FSR‌ هستند و پشتیبانی کامل از HDR هم وجود دارد. این فناوری حدودا به ۲۵۰ مگابایت حافظه احتیاج دارد که یکی از دلایل افزایش حافظه قابل استفاده پلی استیشن ۵ پرو است. به‌نقل از سونی، استفاده از این فناوری برای آپ‌اسکیل یک تصویر 1080p به 4K حدودا ۲ میلی‌ثانیه تاخیر به همراه دارد. همچنین این شرکت به کار روی PSSR ادامه می‌دهد تا از رزولوشن 8K هم پشتیبانی کند و تاخیر آن را کاهش دهد.

اگر همه چیز مطابق انتظار پیش برود، پلی استیشن ۵ پرو پاییز امسال راهی بازار می‌شود و تا آن موقع چندین بازی با پشتیبانی از ویژگی‌های این کنسول در دسترس قرار گیرند.

مطلب پیشنهادی
بهترین سیستم گیمینگ با بودجه پایین
راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت | فروردین 1403

بررسی بازی Dragon's Dogma 2 | کپکام چی پخته؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی