ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

از درو کردن جوایز تا شکستی تجاری؛ پارادوکس عجیب رمدی و الن ویک ۲

این روزها استودیوی فنلاندی رمدی (Remedy) سر و صدای زیادی داشته و خبرهای زیادی از سوی این بازی‌سازان محبوب منتشر شده است. اخیرا گزارش مالی استودیوی رمدی منتشر شد و متوجه شدیم که بازی Alan ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۰

این روزها استودیوی فنلاندی رمدی (Remedy) سر و صدای زیادی داشته و خبرهای زیادی از سوی این بازی‌سازان محبوب منتشر شده است. اخیرا گزارش مالی استودیوی رمدی منتشر شد و متوجه شدیم که بازی Alan Wake 2 علی‌رغم موفقیت‌هایش در مراسم‌های جوایز سال، نتوانسته هزینه تبلیغات و توسعه خود را جبران کند. همچنین در همان گزارش مالی مشخص شد که ریمیک بازی‌های اول و دوم سری مکس پین نیز به طور کامل وارد مرحله توسعه شده اما همین چند روز گذشته هم خبر توقف توسعه پروژه‌ای با نام رمز Kestler به گوش رسید. به نظر تحولات استودیوی رمدی بسیار زیاد شده و در این مطلب از ویجیاتو قصد داریم تا به بررسی این اتفاقات بپردازیم. با ما همراه بمانید.

فروش ضعیف یکی از بهترین‌های سال


الن ویک 2

بازی Alan Wake 2 یکی از بهترین عناوینی بود که سال گذشته منتشر شد. این بازی در حال حاضر در وبسایت متاکریتیک، از ۷۵ نقد، میانگین نمره ۸۹ را دریافت کرده که نشان می‌دهد این بازی توانسته نظر بسیاری از منتقدان را به خودش جلب کند. همچنین بازی در مراسم The Game Awards هم موفق شد تا جوایز بهترین کارگردانی هنری، بهترین روایت و بهترین کارگردانی بازی را کسب کند و یکی از عناوین موفق جشنواره باشد. اما در آن زمان سر و صدای موفقیت‌های الن ویک زیاد بود و رمدی و ناشر بازی یعنی اپیک گیمز، چندان تمایلی نداشتند تا آمار و ارقامی از استقبال بازیکنان را به طور علنی منتشر کنند. حالا با انتشار ارقام اخیر به نظر می‌رسد که دلیل این موضوع مشخص شده باشد. 

طبق آمار گزارش مالی، بازی Alan Wake 2 در سه ماهه ابتدایی انتشار، حدود ۱.۳ میلیون نسخه فروخته و به گفته استودیو، این بازی سریع‌ترین فروش را در بازه ابتدایی انتشار در میان تمام عناوین رمدی داشته است. این‌که آیا فروش تقریبا یک میلیون نسخه‌ای در بازار امروز، جوابگوی نیازهای یک استودیوی بازی‌سازی است و آیا می‌شود آن را موفق دانست، جای سوال دارد. اما اگر بخواهیم یک مقایسه‌ای انجام دهیم، می‌توانیم به همان بازه انتشار بازی Alan Wake 2 مراجعه کنیم. دنباله بازی الن ویک، در شلوغ‌ترین بازه سال ۲۰۲۳ عرضه شد. درست یک هفته قبل از انتشار این بازی، عنوان Marvel's Spider-Man 2 به طور انحصاری برای کنسول PS5 عرضه و حدود سه هفته قبل از آن هم عنوان Assassin's Creed Mirage منتشر شد. 

دنباله اسپایدرمن، در همان هفته اول انتشار، نزدیک به پنج میلیون نسخه فروخت و سریع‌ترین فروش میان بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن را داشت. از بازی اساسینز کرید میراژ آمار دقیقی در دسترس نیست اما حدس و گمان‌ها می‌گویند که این بازی در همان هفته اول موفق شد تا فروشی ۱.۵ میلیون نسخه‌ای داشته باشد؛ چیزی در حد و اندازه آمار فروش امروز الن ویک ۲. در این مقایسه، به نظر می‌آید که استودیوی رمدی مشکلی جدی در فروش بازی داشته است؛ اما دقیقا کجای کار مشکل دارد که آمار فروش تا این حد ضعیف بوده که حتی نتوانسته هزینه ساخت خودش را تامین کند؟ 

بازی جدید استودیوی رمدی الن ویک 2

در اینجا چند فاکتور مهم مورد بحث قرار می‌گیرند. اولین مورد این است که فروش بازی‌های استودیوی رمدی همیشه با مشکلات متعددی رو‌برو بوده است. بازی اول الن ویک در طول این چند سال و با وجود نسخه‌های مختلف، نزدیک به ۳.۲۰ میلیون نسخه فروش داشته است. به همین خاطر هم بود که مایکروسافت (ناشر وقت) با ایده ساخت دنباله بازی از سوی رمدی موافقت نکرد و رمدی مشغول به ساخت کوانتوم بریک شد که حتی همان بازی هم چالش‌های زیادی در فروش داشت. پس می‌توان گفت که تیم مارکتینگ رمدی برای اولین بار نیست که دچار یک چالش جدی شده و این برای بار چندم است که فروش بازی‌ها با مشکل فروش روبرو است. 

ایجاد یک فاصله سیزده ساله بین نسخه اول و دوم الن ویک، باعث شده تا نسل جدید گیمرها شناخت کمتری نسبت به سری داشته باشند. از طرفی انتشار بازی با تبلیغاتی نسبتا کم سر و صداتر نسبت به رقبا در بازه‌ای شلوغ، اشتباه بزرگ رمدی و اپیک گیمز بود. بزرگترین معیاری که به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد، انحصار اپیک گیمز در انتشار بازی روی پلتفرم پی‌سی بود. دنباله الن ویک از جمله عناوینی بود که زیر پرچم انتشارات اپیک گیمز منتشر شد و به همین سبب، این بازی در پلتفرم پی‌سی فقط روی لانچر اپیک گیمز در دسترس قرار گرفت و رمدی خودش را از انبوه مخاطبان پلتفرم استیم محروم کرد. اگر از مشکلات متعدد لانچر اپیک گیمز بگذریم، این لانچر در طول این چند سال هرگز نتوانست در مقابل استیم قد علم کند و به همان اندازه مخاطب جذب کند. 

عواملی که باعث کاهش فروش شده به اینجا هم ختم نمی‌شود و جدای از این موارد، باید به انتشار تمام دیجیتالی بازی هم اشاره کرد. رمدی اعلام کرده بود که در راستای حفظ قیمت ۶۰ دلار، آن‌ها تصمیم گرفتند تا از انتشار فیزیکی بازی‌ها صرف نظر کنند. اگرچه که در حال حاضر می‌توان حدس زد که اپیک گیمز شاید چندان هم مایل به انتشار نسخه فیزیکی نبوده و سعی کرده تا از خرج و مخارج نسخه فیزیکی دور باشد. بازار بازی‌های فیزیکی همچنان مثل گذشته داغ است و هنوز هم افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند از خریدهای دیجیتالی دور باشند و لذت گذاشتن دیسک در کنسول‌ها را بچشند. نادیده گرفتن این بازار جزو عواملی‌ست که در فروش کم بازی تاثیر زیادی داشته است. 

آینده پروژه‌های رمدی


پروژه‌های استودیوی رمدی

بر اساس گزارش مالی که به آن پیش‌تر اشاره کردیم، متوجه شدیم که درآمد این شرکت در سال گذشته چیزی نزدیک به ۳۳.۹ میلیون دلار بوده و این آمار نسبت به سال گذشته افتی ۲۲ درصدی داشته است. همچنین رمدی در آن گزارش اشاره کرد که علت کاهش درآمد سالیانه آن‌ها مربوط به سرمایه‌گذاری‌ای بوده که روی پروژه Kestrel صورت گرفته و حالا چند ماه بعد، توسعه این پروژه به طور رسمی متوقف شده است. 

پروژه Kestrel پیش از این با نام رمز پروژه ونگارد (Vanguard) شناخته می‌شد و قرار بود که یک شوتر اول شخص آنلاین باشد. این پروژه تحت نظارت تنسنت (Tencent)، ناشر بزرگ چینی و از اعضای سهام‌دار رمدی توسعه یافته بود و حالا رمدی این پروسه ساخت را به علت «تمرکز روی دیگر پروژه‌ها» متوقف کرد. این‌که استودیویی مثل رمدی تصمیم می‌گیرد تا یک پروژه کاملا متفاوت و ریسک‌پذیر را کنار بگذارد، لزوما نکته منفی محسوب نمی‌شود. در چند سال اخیر استودیوهای زیادی بودند که ساخت بازی‌های متفاوتی را آغاز کردند و نتیجه کارشان چیزی جز شکست نبود. 

راکستدی با ساخت بازی Suicide Squad با انتقاداتی گسترده رو‌به‌رو شد و بر اساس شایعات، کار این بازی زودتر از آن‌چه که تصور می‌‌کردیم تمام خواهد شد. ناتی داگ پس از سه سال توسعه بازی آنلاین The Last of Us Factions II سرانجام تصمیم گرفت که پروسه ساخت بازی را متوقف کند. یا چرا راه دور برویم، به وضعیت استودیوی آرکین آستین یک نگاهی بیندازید. این استودیو در سال ۲۰۱۷، بازی Prey را منتشر کرد که از جمله عناوین موفق آن سال محسوب می‌شود. سپس این استودیو به سمت ساخت یک بازی آنلاین رفت و با ردفال، یک وضعیت فاجعه‌بار را داشت و یک سال پس از عرضه بازی، به طور کامل بسته شد. 

رمدی یک استودیوی داستان‌گو و متخصص در بازی‌های داستانی و تک‌نفره است. پس متوقف شدن ساخت یک بازی شوتر آنلاین اول شخص، چندان هم اتفاق منفی محسوب نمی‌شود و باید خوشحال بود که رمدی در این بازار پرریسک که می‌تواند هر استودیویی را به نابودی بکشاند، به ساخت پروژه‌هایی ادامه می‌دهد که در آن متخصص است. 

بازی آنلاین استودیوی رمدی
پروژه Condor - عنوانی آنلاین و چندنفره که در چارچوب بازی کنترل جریان دارد

البته از این موضوع هم دور نشویم که رمدی همچنان توسعه یک بازی آنلاین بر اساس دنیای بازی کنترل را تحت نام Project Condor ادامه می‌دهد. عنوانی چندنفره که قرار بود Free to Play باشد اما با تصمیم جدید رمدی به اثری لایوسرویس تبدیل شد. چندی پیش رمدی در معامله‌ای ۱۷ میلیون دلاری موفق شد حق انتشار بازی کنترل را خریداری کند تا بتواند پروسه گسترش دنیای Remedy Connected را پیش ببرد. رمدی در حال حاضر علاوه بر پروژه کُندر، ساخت دنباله بازی کنترل را هم در نظر دارد و به طور رسمی خبر ساخت آن را اعلام کرده است. 

اما پیش از آنکه به پروژه‌های کنترل دست پیدا کنیم، احتمالا شاهد انتشار بسته‌های الحاقی Alan Wake 2 با نام‌های Night Springs و Lake House باشیم که داستان الن ویک را گسترش می‌دهند. تصور می‌کنم که بعد از انتشار این دو بسته الحاقی، خبرهایی از یک نسخه فیزیکی هم بشنویم که تمام بسته‌های الحاقی را شامل می‌شود و شاید از این طریق، کمی آمار فروش بازی بهبود یابد. اما این‌که روزی اپیک گیمز راضی شود که بازی را برای پلتفرم رقیبش منتشر کند، احتمالی دور از ذهن است و تنها شاید تحولات بازار سبب شود تا این اتفاق رقم بخورد. همان‌طور که حالا ایکس باکس، بازی‌هایش را روی پلی‌استیشن منتشر می‌کند تا درآمدزایی داشته باشد، شاید چنین اتفاقی برای اپیک گیمز و استیم هم رخ دهد.

جدا از پروژه‌هایی که بالاتر ذکر کردیم، باید به ریمیک نسخه‌های اول و دوم بازی مکس پین هم اشاره کنیم که با همکاری راکستار در دست ساخت قرار دارد و طبق گزارش مالی، به طور کامل وارد مرحله تولید شده است. طبق گزارشات، این پروژه‌ بودجه‌ای برابر با بودجه ساخت الن ویک ۲ دارد و باید دید که آیا راکستار می‌تواند راهی برای فروش بیشتر بازی‌های رمدی داشته باشد یا خیر. 


در کل به نظر می‌رسد که رمدی سالی پر از چالش را گذرانده است. از موفقیت‌های بزرگ Alan Wake 2 که باعث نشده تا بازی حتی به مرحله سوددهی برسد بگیریم، تا کنسل شدن یک پروژه و همکاری بزرگ با راکستار. با این حال در وضعیت امروز صنعت، باید نگران استودیوهایی مثل رمدی بود. در بازاری که استودیوهای خلاقی مثل تانگو گیم‌ورکز به راحتی بسته می‌شوند و استودیوهای بزرگی مثل ناتی داگ و اینسامنیاک بعد از سوددهی فراوان بازی‌هایشان، تعدیل نیرو می‌کنند، استودیویی مثل رمدی باید بیش از پیش نگران اوضاع فروش بازی‌هایش باشد و راهی برای بهبود ضعف‌هایش در بازار داشته باشد. 

امروز هر عنوان آنلاینی نمی‌تواند به اندازه Helldivers 2 موفق شود و رمدی باید این وضعیت را برای پروژه کُندر در نظر داشته باشد. در این بازار، ایده‌های خلاقانه‌ای مثل گذاشتن سرنخ‌های کارآگاهی کنار یکدیگر، نوشتن داستان و تغییر محیط و ساخت صحنه‌های موزیکال ممکن است وضعیت زنده ماندن یک بازی و در ادامه دوام یک استودیو را به خطر بیندازد. متاسفانه بازی‌های ویدیویی حداقل امروز، دیگر یک صنعت امن و سرگرم‌کننده نیستند و هیچ‌کس در این چارچوب در امان نیست! 

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Dishonored
    Dishonored | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    آخه خوب جامعه گیمری که بهترین بازی سال رو با وجود بالدرز گیت(حالا بگیم ار پی چی بوده،سلیقه ب خیلیا نمی خورده)و آلن ویک۲ اسپایدرمن دو میدونه و سود سی پی های خریده شده تو کالاف موبایل بیشتر از آلن ویک دو معلومه همینطوری میشه

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    به نظر من راکستار اگه ببینه که ریمیک مکس پین ها هم از نظر مالی و هم به خصوص از منظر کیفی خوب عمل کرده ، باید بهشون پیشنهاد تصاحب بده که یک بار برای همیشه اضطراب مسائل مالی از سر سم لیک و رفقاش رفع بشه

    • MrNemesis
      MrNemesis | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

      مخالفم چون بعد از اولین بازیشون استودیو رو میبندن چون درآمدشون نسبت به خرجشون اصلا زیاد نیست کلا بلد نیستن بازی پرفروش بسازن

  • MrNemesis
    MrNemesis | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    نخیر نباید نگران باشیم چون استودیو میتونه بازی عالی بسازه حتی اگر نفروشه!!! و کسی بازی نکنه!!! متوجه هستید دیگه؟ یا بیشتر توضییح بدم؟

مطالب پیشنهادی